SFS2018-1098.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i skollagen (2010:800)
utfärdad den 31 maj 2018
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
2
dels att 3 kap. 2 och 5 §§ ska upphöra att gälla,
dels att rubrikerna närmast före 3 kap. 2 och 7 §§ ska utgå,
dels att nuvarande 3 kap. 3, 4, 5 a, 7 och 8 §§ ska betecknas 3 kap. 2, 3, 5, 8
och 7 §§,
dels att 3 kap. 1, 9 och 12 j §§, de nya 3 kap. 2, 3, 5 och 7 §§, 7 kap. 19 a §,
15 kap. 16 §, 18 kap. 16 § och 29 kap. 28 a § ska ha följande lydelse,
dels att rubrikerna närmast före 3 kap. 3, 4, 5 a och 8 §§ ska sättas närmast
före de nya 3 kap. 2, 3, 5 och 7 §§,
dels att det ska införas tre nya paragrafer, 3 kap. 4–4 b §§, och närmast
före 3 kap. 4–4 b §§ nya rubriker av följande lydelse,
dels att det närmast före den nya 3 kap. 8 § ska införas en ny rubrik som
ska lyda ”hur särskilt stöd får ges”.
3 kap.
1 §
3
i detta kapitel finns bestämmelser om
– barnens och elevernas lärande och personliga utveckling (2 §),
– information om barnets och elevens utveckling (3 §),
– garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklassen och lågstadiet (4–4 b §§),
– stöd i form av extra anpassningar (5 §),
– särskilt stöd (6–12 §§),
– mottagande och undervisning av nyanlända elever (12 a–12 i §§),
– överlämning av uppgifter vid övergång mellan och inom skolformer
(12 j §), och
– allmänna bestämmelser om betyg (13–21 §§).
2 §
4
alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges
den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga
utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så
långt som möjligt enligt utbildningens mål. elever som till följd av en funk-
tionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav eller kravnivåer
som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funk-
tionsnedsättningens konsekvenser. elever som lätt når de kunskapskrav som
1
prop. 2017/18:195, bet. 2017/18:ubu10, rskr. 2017/18:333.
2
senaste lydelse av
3 kap. 5 § 2015:246
rubriken närmast före 3 kap. 7 § 2015:246
rubriken närmast före 3 kap. 5 a § 2014:456.
3
senaste lydelse 2018:749.
4
senaste lydelse av tidigare 3 § 2018:749.
sfs 2018:1098
publicerad
den 21 juni 2018
sfs
2
minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans
för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.
3 § vårdnadshavare för ett barn i förskolan samt eleven och elevens vårdnads-
havare i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, same-
skolan, fritidshemmet, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska fortlöpande
informeras om barnets eller elevens utveckling.
garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklassen och lågstadiet
en särskild bedömning av elevers kunskapsutveckling
4 § det ska göras en särskild bedömning av en elevs kunskapsutveckling i
1. förskoleklassen, om det utifrån användning av ett nationellt kartläggnings-
material finns en indikation på att eleven inte kommer att nå de kunskapskrav
som ska uppnås i årskurs 1 och 3 i svenska, svenska som andraspråk eller
matematik,
2. lågstadiet i grundskolan och i sameskolan, om det utifrån användning av
ett nationellt bedömningsstöd eller ett nationellt prov i svenska, svenska som
andraspråk eller matematik, finns en indikation på att eleven inte kommer att
nå de kunskapskrav för årskurs 1 eller 3 som ska uppnås, och
3. lågstadiet i specialskolan, om det utifrån användning av ett nationellt
bedömningsstöd eller ett nationellt prov i svenska, svenska som andraspråk
eller matematik, finns en indikation på att eleven inte kommer att nå de kun-
skapskrav för årskurs 1 eller 4 som ska uppnås.
om det efter en sådan bedömning kan befaras att eleven inte kommer att
uppnå de kunskapskrav som anges där ska det skyndsamt planeras sådant
stöd som anges i 5 § eller göras en anmälan till rektorn enligt 7 §.
det behöver inte göras någon särskild bedömning om förutsättningarna i
5 eller 7 § redan är uppfyllda. det ska i så fall skyndsamt planeras sådant
stöd som anges i 5 § eller göras en anmälan till rektorn enligt 7 §.
samråd med personal med specialpedagogisk kompetens
4 a § ansvarig förskollärare eller lärare ska samråda med personal med
specialpedagogisk kompetens vid
1. en särskild bedömning enligt 4 §,
2. planering av stöd som anges i 5 § när det i förskoleklassen eller lågstadiet
upptäcks att sådant stöd behöver ges i svenska, svenska som andraspråk eller
matematik, och
3. uppföljning enligt 4 b §.
sådant samråd behöver inte genomföras om den ansvariga förskolläraren
eller läraren har specialpedagogisk kompetens.
uppföljning
4 b § i slutet av förskoleklassen och i slutet av lågstadiet i grundskolan,
sameskolan och specialskolan, ska det genomföras en uppföljning av sådant
stöd som getts enligt 5 § i svenska, svenska som andraspråk och matematik.
resultatet av denna uppföljning ska överföras till den lärare som ska ansvara
för eleven i nästa årskurs.
2018:1098
sfs
3
5 §
5
om det inom ramen för undervisningen, genom användning av ett
nationellt kartläggningsmaterial eller ett nationellt bedömningsstöd, resultatet
på ett nationellt prov eller uppgifter från lärare, övrig eller uppgifter från lärare,
övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt
framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskaps-
krav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller, och inte annat följer
av 7 §, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen
för den ordinarie undervisningen.
stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet, om det
inte är uppenbart obehövligt.
detta gäller elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet.
7 §
6
om det inom ramen för undervisningen, genom användning av ett
nationellt kartläggningsmaterial eller ett nationellt bedömningsstöd, resultatet
på ett nationellt prov eller uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev
eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan
befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska upp-
nås eller de kravnivåer som gäller, trots att stöd har getts i form av extra
anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt 5 §, ska
detta anmälas till rektorn. detsamma gäller om det finns särskilda skäl att
anta att sådana anpassningar inte skulle vara tillräckliga. rektorn ska se till
att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. behovet av särskilt stöd
ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.
samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt.
om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller
hon ges sådant stöd. stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i
dess helhet, om det inte är uppenbart obehövligt.
bestämmelserna i första–tredje styckena och i 9–12 §§ ska inte tillämpas,
om en elevs stödbehov bedöms kunna tillgodoses genom en åtgärd till stöd
för nyanlända och andra elever vars kunskaper har bedömts enligt 12 c §.
9 §
7
ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd.
av programmet ska behovet av särskilt stöd och hur det ska tillgodoses fram-
gå. av programmet ska det också framgå när åtgärderna ska följas upp och
utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljningen respektive utvärder-
ingen. eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett
åtgärdsprogram utarbetas.
åtgärdsprogrammet beslutas av rektorn. om beslutet innebär att särskilt
stöd ska ges i en annan elevgrupp eller enskilt enligt 11 § eller i form av an-
passad studiegång enligt 12 § får rektorn inte överlåta sin beslutanderätt till
någon annan.
om en utredning enligt 7 § visar att eleven inte behöver särskilt stöd, ska
rektorn eller den som rektorn har överlåtit beslutanderätten till i stället besluta
att ett åtgärdsprogram inte ska utarbetas.
5
senaste lydelse av tidigare 5 a § 2018:749.
6
senaste lydelse av tidigare 8 § 2018:749.
7
senaste lydelse 2014:456.
2018:1098
sfs
4
12 j §
8
när en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, special-
skolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan övergår från
skolformen till en annan av de angivna skolformerna ska den skolenhet som
eleven lämnar, utöver vad som följer av 4 b §, till den mottagande skolenheten
överlämna sådana uppgifter om eleven som behövs för att underlätta över-
gången för eleven. detsamma gäller om eleven byter skolenhet inom skol-
formen.
när en elev byter skolform från grundskolan eller grundsärskolan till
gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan, ska den mottagande skolenheten
skyndsamt informera den överlämnande skolenheten om att skolenheten har
tagit emot eleven, om det inte är obehövligt.
7 kap.
19 a §
9
om en elev har upprepad eller längre frånvaro från den verksamhet
som avses i 17 § ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig
frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte är obehövligt.
utredningen ska genomföras i samråd med eleven och elevens vårdnads-
havare samt med elevhälsan.
om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt 3 kap. 7 § är
uppfyllda ska även en sådan utredning inledas.
när en utredning om en elevs frånvaro har inletts ska rektorn se till att
frånvaron snarast anmäls till huvudmannen.
15 kap.
16 §
10
en elev i gymnasieskolan ska delta i den verksamhet som anordnas
för att ge den avsedda utbildningen, om eleven inte har giltigt skäl att utebli.
om en elev i gymnasieskolan utan giltigt skäl uteblir från den verksamhet
som anordnas för att ge den avsedda utbildningen, ska rektorn se till att elevens
vårdnadshavare samma dag informeras om att eleven har varit frånvarande.
om det finns särskilda skäl behöver elevens vårdnadshavare inte informeras
samma dag.
vid upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om
giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte
är obehövligt. om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt
3 kap. 7 § är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas.
18 kap.
16 §
11
en elev i gymnasiesärskolan ska delta i den verksamhet som anordnas
för att ge den avsedda utbildningen, om eleven inte har giltigt skäl att utebli.
om en elev i gymnasiesärskolan utan giltigt skäl uteblir från den verk-
samhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen, ska rektorn se till
att elevens vårdnadshavare samma dag informeras om att eleven har varit från-
varande. om det finns särskilda skäl behöver elevens vårdnadshavare inte
informeras samma dag.
vid upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om
giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte
är obehövligt. om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt
3 kap. 7 § är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas.
8
senaste lydelse av tidigare 12 g § 2018:749.
9
senaste lydelse 2018:608.
10
senaste lydelse 2018:749.
11
senaste lydelse 2018:749.
2018:1098
sfs
5
29 kap.
28 a §
12
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för huvudmän att använda nationella kart-
läggningsmaterial i förskoleklassen och nationella bedömningsstöd i årskurs 1
i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
denna lag träder i kraft den 1 juli 2019.
på regeringens vägnar
gustav fridolin
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
12
senaste lydelse 2017:1104.
2018:1098
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.