SFS2018-1303.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i skollagen (2010:800)
utfärdad den 20 juni 2018
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
2
dels att nuvarande 3 kap. 12 g § ska betecknas 3 kap. 12 j §,
dels att 2 kap. 9–12 och 17 §§, 3 kap. 1, 12 b och 12 d §§, 4 kap. 4 §,
6 kap. 10 §, 8 kap. 9 § och rubrikerna närmast före 2 kap. 9 och 11 §§ ska
ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före 3 kap. 12 g § ska sättas närmast före 3 kap.
12 j §,
dels att det ska införas tre nya paragrafer 3 kap. 12 g–12 i §§, och närmast
före 3 kap. 12 g–12 i §§ nya rubriker av följande lydelse.
2 kap.
rektor
9 § det pedagogiska arbetet vid en förskole- eller skolenhet ska ledas och
samordnas av en rektor. rektorn ska särskilt verka för att utbildningen ut-
vecklas.
rektorn ska benämnas på detta sätt. benämningen ska förbehållas den
som har en anställning som rektor.
en ställföreträdare får utses för en rektor.
10 §
3
rektorn beslutar om sin enhets inre organisation och ansvarar för att
fördela resurser inom enheten efter barnens och elevernas olika förutsätt-
ningar och behov. rektorn fattar i övrigt de beslut och har det ansvar som
framgår av särskilda föreskrifter i denna lag eller andra författningar.
rektorn får uppdra åt en anställd eller en uppdragstagare vid förskole-
eller skolenheten som har tillräcklig kompetens och erfarenhet att fullgöra
enskilda ledningsuppgifter och besluta i frågor som avses i första stycket,
om inte annat anges.
behörighetskrav för rektor
11 § som rektor får bara den anställas som genom utbildning och erfaren-
het har pedagogisk insikt.
1
prop. 2017/18:194, bet. 2017/18:ubu31, rskr. 2017/18:430.
2
senaste lydelse av 3 kap. 12 g § 2018:749.
3
senaste lydelse 2014:458.
sfs 2018:1303
publicerad
den 29 juni 2018
2
sfs 12 § varje huvudman ska se till att rektorerna går en särskild befattnings-
utbildning eller en utbildning som kan jämställas med denna. utbildningen
ska påbörjas snarast möjligt efter det att rektorn har tillträtt sin anställning
och vara genomförd inom fyra år efter tillträdesdagen eller, när det gäller
rektorer för förskoleenheter, inom fem år efter tillträdesdagen.
skyldigheten för en huvudman enligt första stycket gäller inte i fråga om
rektorer som
– tidigare gått befattningsutbildningen eller en äldre statlig rektorsutbild-
ning,
– genom annan utbildning eller yrkeserfarenhet har förvärvat kunskaper
som av en högskola som anordnar befattningsutbildning har jämställts med
sådan utbildning, eller
– den 15 mars 2010 var verksamma som rektorer eller, när det gäller rek-
torer för förskoleenheter, den 1 juli 2019 är verksamma som sådana rektorer.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om utbildning enligt första stycket.
17 §
4
lärare som inte uppfyller kraven i 13 § får trots det bedriva
1. annan undervisning på ett främmande språk än språkundervisning om
de har
a) en utländsk lärarutbildning som motsvarar en svensk lärarexamen, och
b) kompetens att undervisa på det främmande språket, och
2. undervisning i fristående skolor och fristående fritidshem med särskild
pedagogisk inriktning.
förskollärare som inte uppfyller kraven i 13 § får trots det bedriva under-
visning i fristående förskolor med särskild pedagogisk inriktning.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om vilka språk som avses i första stycket 1 och vilka särskilda
pedagogiska inriktningar som avses i första stycket 2 och andra stycket.
3 kap.
1 §
5
i detta kapitel finns bestämmelser om
– tillämpningsområde (2 §),
– barnens och elevernas lärande och personliga utveckling (3 §),
– information om barnets och elevens utveckling (4 och 5 §§),
– stöd i form av extra anpassningar (5 a §),
– särskilt stöd (6–12 §§),
– mottagande och undervisning av nyanlända elever (12 a–12 i §§),
– överlämning av uppgifter vid övergång mellan och inom skolformer
(12 j §), och
– allmänna bestämmelser om betyg (13–21 §§).
12 b §
6
bestämmelserna i 12 c–12 i §§ gäller, om inte annat anges, i
grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
12 d §
7
en bedömning enligt 12 c § ska göras skyndsamt. för en nyanländ
elev och för en elev som avses i 12 c § andra stycket 2 ska bedömningen
göras i sådan tid att beslut om placering i årskurs och undervisningsgrupp
kan fattas enligt 12 e §. för en elev som avses i 12 c § andra stycket 1 ska
4
senaste lydelse 2014:458.
5
senaste lydelse 2018:749.
6
senaste lydelse 2015:246.
7
senaste lydelse 2015:246.
2018:1303
3
sfs bedömningen göras senast inom två månader från det att eleven har tagits
emot inom skolväsendet i någon av de skolformer som anges i 12 b §.
resultatet av en bedömning enligt 12 c § ska beaktas vid beslut enligt 12 e
och h §§, upprättande av individuell studieplan enligt 12 g § och bedömning
av behov av studiehandledning på modersmålet enligt 12 i § samt vid övrig
planering av undervisningen och vid fördelning av undervisningstiden.
individuell studieplan
12 g § för en nyanländ elev som har tagits emot inom skolväsendet i hög-
stadiet i grundskolan eller specialskolan och vars kunskaper har bedömts
enligt 12 c §, ska en individuell studieplan upprättas senast inom två måna-
der från mottagandet.
studieplanen ska vara långsiktig och beskriva hur eleven ska uppnå behö-
righet till gymnasieskolans nationella program utifrån elevens mål. den ska
innehålla uppgifter om utbildningens huvudsakliga innehåll och planerade
stödåtgärder.
studieplanen ska revideras löpande utifrån de bedömningar som görs av
elevens ämneskunskaper.
anpassad timplan
12 h § rektorn får besluta att en nyanländ elev som har tagits emot inom
skolväsendet i högstadiet i grundskolan eller specialskolan, ska ges under-
visning som avviker från den timplan samt de ämnen och mål som annars
gäller för utbildningen (anpassad timplan), om
1. rektorn efter att elevens kunskaper har bedömts enligt 12 c § eller se-
nare, bedömer att eleven kommer att ha svårt att nå behörighet till ett natio-
nellt program i gymnasieskolan inom ramen för skolplikten eller motsva-
rande rätt till utbildning enligt 7 kap. 2 §, och
2. eleven och elevens vårdnadshavare har samtyckt till den anpassade tim-
planen.
en anpassad timplan ska utformas så att
1. eleven ges undervisning i sådana ämnen och minst det antal ämnen som
krävs för att nå behörighet till ett nationellt program i gymnasieskolan,
2. ett av de ämnen som avses i 1 är idrott och hälsa, och
3. eleven ges minst den totala undervisningstid som återstår för övriga
elever i den årskursen hos huvudmannen under den kvarvarande skoltiden.
studiehandledning på modersmålet
12 i § en nyanländ elev, som har tagits emot inom skolväsendet i högsta-
diet i grundskolan, grundsärskolan eller specialskolan och vars kunskaper
har bedömts enligt 12 c §, ska få studiehandledning på modersmålet om det
inte är uppenbart obehövligt. studiehandledningen ska syfta till att ge eleven
förutsättningar att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.
studiehandledningen får ges på elevens starkaste skolspråk, om det är ett
annat än modersmålet.
4 kap.
4 § sådan planering, uppföljning och utveckling av utbildningen som an-
ges i 3 § ska genomföras även på förskole- och skolenhetsnivå.
2018:1303
4
sfs kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan av lära-
re, förskollärare, övrig personal och elever. barn i förskolan, deras vård-
nadshavare och elevernas vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i arbe-
tet.
rektorn ansvarar för att kvalitetsarbete vid enheten genomförs enligt förs-
ta och andra styckena.
6 kap.
10 § en lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om
att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i
samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektorn. en rektor
som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för
kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla
detta till huvudmannen. huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda om-
ständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall
vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande be-
handling i framtiden.
första stycket första och andra meningarna ska tillämpas på motsvarande
sätt om ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för trakasserier eller
sexuella trakasserier på sätt som avses i diskrimineringslagen (2008:567).
för verksamhet som avses i 25 kap. och för fritidshem som inte är integre-
rade med en skolenhet eller förskoleenhet gäller första och andra styckena
för den personal som huvudmannen utser.
8 kap.
9 § barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i
sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver.
om det genom uppgifter från förskolans personal, ett barn eller ett barns
vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att ett barn är i behov av
särskilt stöd, ska rektorn se till att barnet ges sådant stöd. barnets vårdnads-
havare ska ges möjlighet att delta vid utformningen av de särskilda stödin-
satserna.
denna lag träder i kraft den 1 augusti 2018 i fråga om 3 kap. 1, 12 b, 12 d
och 12 g–12 j §§ och i övrigt den 1 juli 2019.
på regeringens vägnar
gustav fridolin
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
2018:1303
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.