SFS2022-724.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:724
om ändring i skollagen (2010:800) den 9 juni 2022 publicerad
utfärdad den 2 juni 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
dels att 3 kap. 7 §, 9 kap. 17 §, 10 kap. 35 §, 11 kap. 34 §, 15 kap. 33 §,
28 kap. 12 § och 29 kap. 26 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas fyra nya paragrafer, 10 kap. 31 a och 31 b §§ och
11 kap. 30 a och 30 b §§, och närmast före 10 kap. 31 a § och 11 kap. 30 a §
nya rubriker av följande lydelse.
3 kap.
7 §2 om det inom ramen för undervisningen, genom användning av ett
nationellt kartläggningsmaterial eller ett nationellt bedömningsstöd, resul-
tatet på ett nationellt prov eller uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en
elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det
kan befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller
kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, trots att stöd
har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie under-
visningen enligt 5 §, ska detta anmälas till rektorn. detsamma gäller om det
finns särskilda skäl att anta att sådana anpassningar inte skulle vara till-
räckliga. rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt
utreds. behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra
svårigheter i sin skolsituation.
samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt.
om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller
hon ges sådant stöd.
vid skolenheter där utbildningen är begränsad till att avse elever som är i
behov av särskilt stöd (resursskolor) gäller i stället för första–tredje styckena
att varje elev vid resursskolan ska ges särskilt stöd.
det särskilda stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess
helhet, om det inte är uppenbart obehövligt.
bestämmelserna i första–tredje styckena och i 9–12 §§ ska inte tillämpas,
om en elevs stödbehov bedöms kunna tillgodoses genom en åtgärd till stöd
för nyanlända och andra elever vars kunskaper har bedömts enligt 12 c §.
9 kap.
17 § varje fristående förskoleklass ska vara öppen för alla elever som ska
erbjudas utbildning i förskoleklassen. utbildningen får dock begränsas till
1 prop. 2021/22:156, bet. 2021/22:ubu31, rskr. 2021/22:340.
2 senaste lydelse 2022:146.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
att avse elever som är i behov av särskilt stöd för sin utveckling (resurs- sfs 2022:724
skola).
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder. det särskilda stödet
ska behövas för att eleven ska utvecklas i riktning mot de kriterier för
bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas i lågstadiet i den eller de
skolformer som det kan bli aktuellt för eleven att gå i eller för att eleven ska
undvika svårigheter i sin skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns
i 3 kap.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev,
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 21 §
andra stycket.
10 kap.
resursskola
31 a § en kommun får begränsa utbildningen vid en viss skolenhet till att
avse elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola). för en resursskola
gäller inte 30 och 31 §§.
kommunen ansvarar för att bedöma om en elev är i behov av sådant
särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska kunna uppfylla de
betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska
uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin skolsituation.
bestämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
kommunen beslutar om placering av en elev vid en resursskola, efter
ansökan av elevens vårdnadshavare. ansökan får även göras av elevens
rektor, om eleven är placerad vid en av kommunens skolenheter och elevens
vårdnadshavare medger det.
om det inte finns plats för alla sökande ska ett urval göras. vid urval ska
de elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan
erbjuder prioriteras.
31 b § placeringen vid resursskolan ska regelbundet följas upp och utvär-
deras.
en elev har rätt att gå kvar vid resursskolan så länge eleven är i behov av
sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder.
om elevens vårdnadshavare begär att placeringen vid resursskolan ska
upphöra ska eleven placeras vid en annan av kommunens skolenheter enligt
30 §.
35 §3 varje fristående grundskola ska vara öppen för alla elever som har
rätt till utbildning i grundskolan. utbildningen får dock begränsas till att
avse
1. vissa årskurser,
2. elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola), eller
3. vissa elever som utbildningen är speciellt anpassad för.
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska
kunna uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper
som minst ska uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin
skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
3 senaste lydelse 2019:801.
2
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev sfs 2022:724
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 39 §
tredje stycket.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om sådana speciellt anpassade utbildningar som avses i första
stycket 3.
11 kap.
resursskola
30 a § en kommun får begränsa utbildningen vid en viss skolenhet till att
avse elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola). för en resursskola
gäller inte 29 och 30 §§.
kommunen ansvarar för att bedöma om en elev är i behov av sådant sär-
skilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska kunna uppfylla de
betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska
uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin skolsituation. be-
stämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
kommunen beslutar om placering av en elev vid en resursskola, efter
ansökan av elevens vårdnadshavare. ansökan får även göras av elevens
rektor, om eleven är placerad vid en av kommunens skolenheter och elevens
vårdnadshavare medger det.
om det inte finns plats för alla sökande ska ett urval göras. vid urval ska
de elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan
erbjuder prioriteras.
30 b § placeringen vid resursskolan ska regelbundet följas upp och utvär-
deras.
en elev har rätt att gå kvar vid resursskolan så länge eleven är i behov av
sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder.
om elevens vårdnadshavare begär att placeringen vid resursskolan ska
upphöra ska eleven placeras vid en annan av kommunens skolenheter enligt
29 §.
34 § varje fristående grundsärskola ska vara öppen för alla elever som har
rätt till utbildning i grundsärskolan. utbildningen får dock begränsas till att
avse
1. vissa årskurser,
2. elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola), eller
3. vissa elever som utbildningen är speciellt anpassad för.
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska
kunna uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper
som minst ska uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin
skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev,
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 38 §
andra stycket.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om sådana speciellt anpassade utbildningar som avses i första
stycket 3.
3
15 kap. sfs 2022:724
33 §4 varje huvudman för en fristående gymnasieskola ska ta emot alla
ungdomar som har rätt till den sökta utbildningen i gymnasieskolan. mot-
tagandet till en viss utbildning får dock begränsas till att avse
1. elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola), eller
2. vissa elever som utbildningen är speciellt anpassad för.
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska
kunna uppfylla de betygskriterier som minst ska uppfyllas eller för att eleven
ska undvika svårigheter i sin skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd
finns i 3 kap.
när det gäller programinriktat val som utformas för en enskild elev, yrkes-
introduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion finns särskilda
bestämmelser i 17 kap. 29 § om när huvudmannen för en fristående skola är
skyldig att ta emot ungdomar som uppfyller behörighetskraven för sådan
utbildning.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev,
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt
16 kap. 54 § andra stycket.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om sådan utbildning som avses i första stycket andra meningen.
28 kap.
12 §5 beslut av en kommun eller en region får överklagas till skolväsen-
dets överklagandenämnd i fråga om
1. barns mottagande i grundsärskolan enligt 7 kap. 5 § eller tillhörighet
till grundsärskolans målgrupp enligt 7 kap. 5 b §,
2. uppskjuten skolplikt enligt 7 kap. 10 § andra stycket,
3. skolpliktens förlängning enligt 7 kap. 13 § eller skolpliktens upp-
hörande enligt 7 kap. 14 §,
4. mottagande av en elev från en annan kommun enligt 9 kap. 13 §,
10 kap. 25 § eller 11 kap. 25 §,
5. åtgärder enligt 10 kap. 29 § tredje stycket för en elev som inte bor
hemma,
6. placering vid en annan skolenhet än den vårdnadshavare önskar enligt
9 kap. 15 § andra stycket, 10 kap. 30 § andra stycket eller 11 kap. 29 § andra
stycket och rätt att gå kvar vid en resursskola enligt 10 kap. 31 b § andra
stycket eller 11 kap. 30 b § andra stycket,
7. mottagande i första hand enligt 16 kap. 36 §, mottagande enligt 17 kap.
14 § när det gäller en utbildning i gymnasieskolan som utformats för en
grupp elever, mottagande enligt 17 a kap. 18 §, mottagande i första hand
enligt 19 kap. 29 § första stycket eller mottagande enligt 22 kap. 14 §,
8. tillhörighet till målgruppen för gymnasiesärskolan enligt 18 kap. 5 eller
7 §,
9. mottagande till kommunal vuxenutbildning enligt 20 kap. 13 §, 14 §
andra stycket, 22 eller 33 §,
10. upphörande av utbildningen för en elev i kommunal vuxenutbildning
enligt 20 kap. 9 § andra stycket,
11. att på nytt bereda kommunal vuxenutbildning enligt 20 kap. 9 § tredje
eller fjärde stycket,
4 senaste lydelse 2018:749.
5 senaste lydelse 2020:605.
4
12. åtagande om interkommunal ersättning enligt 20 kap. 21 § tredje sfs 2022:724
stycket, eller
13. rätt till utbildning eller annan verksamhet för någon som avses i
29 kap. 2 § andra stycket 3.
beslut som avses i första stycket 1, 4 och 7–12 får överklagas endast av
barnet, eleven eller den sökande.
29 kap.
26 §6 regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om bestämmandet av
det bidrag i form av grundbelopp samt tilläggsbelopp för modersmålsunder-
visning och lovskola som kommunerna är skyldiga att lämna till fristående
förskolor, fristående skolor och enskilt bedriven pedagogisk omsorg enligt
8 kap. 21 §, 9 kap. 19 §, 10 kap. 37 och 39 §§, 11 kap. 36 och 38 §§, 14 kap.
15 §, 16 kap. 52 och 54 §§, 19 kap. 45 och 47 §§ och 25 kap. 11 §.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
ytterligare föreskrifter om bestämmandet av det bidrag i form av tilläggs-
belopp för barn och elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd som
kommunerna är skyldiga att lämna till fristående förskolor, fristående skolor
och enskilt bedriven pedagogisk omsorg enligt 8 kap. 21 och 23 §§, 9 kap.
19 och 21 §§, 10 kap. 37 och 39 §§, 11 kap. 36 och 38 §§, 14 kap. 15 och
17 §§, 16 kap. 52 och 54 §§, 19 kap. 45 och 47 §§ och 25 kap. 11 och 13 §§.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om skyldighet för en kommun eller en region att lämna uppgifter
om verksamheten som behövs för beslut om bidrag till fristående förskolor
och fristående skolor samt hur bidrag till en fristående förskola eller fri-
stående skola eller annan enskild verksamhet har beräknats.
1. denna lag träder i kraft den 2 juli 2022.
2. de nya bestämmelserna i 10 kap. 31 a och 31 b §§ och 11 kap. 30 a och
30 b §§ och bestämmelserna i 3 kap. 7 §, 9 kap. 17 §, 10 kap. 35 §, 11 kap.
34 §, 15 kap. 33 § och 28 kap. 12 § i den nya lydelsen tillämpas första
gången för utbildning som bedrivs efter den 1 juli 2023.
på regeringens vägnar
anna ekström
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
6 senaste lydelse 2019:947.
5
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.