SFS2022-940.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:940
om ändring i skollagen (2010:800) den 22 juni 2022 publicerad
utfärdad den 16 juni 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
dels att 28 kap. 11 § ska upphöra att gälla,
dels att rubriken närmast före 28 kap. 11 § ska utgå,
dels att 4 kap. 3, 4 och 8 §§, 5 kap. 1, 3, 5–7, 9, 12–14 och 17–23 §§,
26 kap. 10 §, 28 kap. 1, 2 och 9 §§ och rubrikerna närmast före 4 kap. 8 §
och 5 kap. 6, 13 och 21 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast efter 28 kap. 1 § ska lyda ”överklagande till
allmän förvaltningsdomstol” och rubriken närmast efter 28 kap. 11 § ska
lyda ”överklagande till skolväsendets överklagandenämnd”,
dels att det ska införas nio nya paragrafer, 4 kap. 6 a §, 5 kap. 4 a–4 e och
21 a §§ och 26 kap. 3 a och 3 b §§, och närmast före 4 kap. 6 a § och 5 kap.
21 a § nya rubriker av följande lydelse.
4 kap.
3 § varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå syste-
matiskt och kontinuerligt planera och följa upp utbildningen, analysera
orsakerna till uppföljningens resultat och utifrån analysen genomföra in-
satser i syfte att utveckla utbildningen.
4 §2 sådan planering, uppföljning, analys och utveckling av utbildningen
som anges i 3 § ska genomföras även på förskole- och skolenhetsnivå.
kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan av
lärare, förskollärare, övrig personal och elever. barn i förskolan, deras
vårdnadshavare och elevernas vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i
arbetet.
rektorn ansvarar för att kvalitetsarbete vid enheten genomförs enligt
första och andra styckena.
bemyndigande
6 a § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om hur det systematiska kvalitetsarbetet ska bedrivas.
huvudmannens klagomålshantering
8 § huvudmannen ska ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. när
huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta,
skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet
1 prop. 2021/22:160, bet. 2021/22:ubu28, rskr. 2021/22:364.
2 senaste lydelse 2018:1303.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
och återkoppla till den som har framfört klagomålet. huvudmannen ska ha sfs 2022:940
skriftliga rutiner för klagomålshanteringen och aktivt verka för att rutinerna
är kända bland elever, vårdnadshavare och personal.
5 kap.
1 § i detta kapitel finns bestämmelser om
– tillämpningsområde (2 §),
– arbetsmiljö (3–4 e §§),
– ordningsregler (5 §),
– disciplinära och andra särskilda åtgärder (6–23 §§), och
– dokumentation (24 §).
3 § alla elever ska tillförsäkras en skolmiljö där utbildningen präglas av
trygghet och undervisningen av studiero. med studiero avses att det finns
goda förutsättningar för eleverna att koncentrera sig på undervisningen.
huvudmannen ska säkerställa att det på skolenheten bedrivs ett före-
byggande arbete som syftar till att skapa trygghet och studiero.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om det förebyggande arbetet.
4 a § vid undervisning får endast sådan användning av mobiltelefoner och
annan elektronisk kommunikationsutrustning förekomma som
1. sker enligt lärarens instruktioner i syfte att främja elevernas utveckling
och lärande, eller
2. utgör extra anpassningar eller särskilt stöd enligt 3 kap.
om det finns särskilda skäl får dock rektorn eller en lärare tillåta en
enskild elev att använda en mobiltelefon eller annan elektronisk kommu-
nikationsutrustning även i andra fall än som avses i första stycket.
denna paragraf gäller inte för kommunal vuxenutbildning.
4 b § rektorn, en lärare eller en handledare som avses i 21 kap. 13 § får
omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrust-
ning för att förebygga störningar i undervisningen.
rektorn eller en lärare får omhänderta sådan utrustning även för att före-
bygga kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § brottsbalken eller annan
kränkande fotografering eller filmning av någon som inför eller efter en
idrottslektion befinner sig i ett omklädningsrum, en dusch eller ett annat
liknande utrymme.
rektorn eller en lärare får även i andra liknande situationer eller om det
finns särskilda skäl omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk
kommunikationsutrustning för att förebygga kränkande fotografering eller
filmning.
den som får omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommu-
nikationsutrustning enligt första, andra eller tredje stycket får även uppdra
åt någon annan att göra detta.
denna paragraf gäller inte för kommunal vuxenutbildning.
4 c § ett föremål som har omhändertagits enligt
– 4 b § första stycket ska återlämnas till eleven senast i samband med att
undervisningspasset har avslutats för eleven,
– 4 b § andra stycket ska återlämnas till eleven senast i nära anslutning till
att eleven har lämnat utrymmet efter idrottslektionen,
2
– 4 b § tredje stycket ska återlämnas när skälet för omhändertagandet har sfs 2022:940
upphört.
4 d § utöver vad som anges i 4 b § får en rektor i förskoleklassen, grund-
skolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och fritidshemmet be-
sluta att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning
ska samlas in vid varje skoldags början. i sådana fall ska föremålet återläm-
nas senast vid varje skoldags slut.
rektorns beslut får avse högst ett år i taget.
rektorn eller en lärare får göra undantag från ett beslut som avses i första
stycket för sådan användning av mobiltelefoner och annan elektronisk kom-
munikationsutrustning som avses i 4 a §, eller för en enskild elev om det
finns särskilda skäl.
4 e § det ska för varje skolenhet finnas skriftliga rutiner för hanteringen
av omhändertagande av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunika-
tionsutrustning enligt 4 b–4 d §§. rektorn beslutar om sådana rutiner.
5 §3 ordningsregler ska finnas för varje skolenhet. ordningsreglerna och
hur de följs ska regelbundet följas upp. orsakerna till uppföljningens resultat
ska analyseras. ordningsreglerna ska utarbetas, följas upp och, vid behov,
omarbetas under medverkan av eleverna.
rektorn beslutar om ordningsregler.
denna paragraf gäller inte för kommunal vuxenutbildning.
allmänna befogenheter för personalen
6 §4 personalen får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är
befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero. detta innefattar
en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra
ordningsstörningar.
en åtgärd enligt första stycket får vidtas endast om den står i rimlig
proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.
enligt de förutsättningar som anges i 7–23 §§ får det beslutas om utvis-
ning ur undervisningslokalen, kvarsittning, tillfällig omplacering, tillfällig
placering utanför den egna skolenheten, avstängning och omhändertagande
av föremål. även sådana åtgärder får vidtas endast om de står i rimlig
proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.
7 § i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasie-
skolan och gymnasiesärskolan får en lärare eller en handledare som avses i
21 kap. 13 § visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden
av ett undervisningspass, om
1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren eller
handledaren.
om läraren eller handledaren inte är närvarande i undervisningslokalen
får annan personal visa ut en elev från lokalen under motsvarande förutsätt-
ningar som anges i första stycket. i sådana fall ska läraren eller handledaren
underrättas i efterhand.
3 senaste lydelse 2020:446.
4 senaste lydelse 2020:605.
3
9 § om en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, special- sfs 2022:940
skolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan vid upprepade
tillfällen stört ordningen eller uppträtt olämpligt eller om eleven gjort sig
skyldig till en allvarligare förseelse, ska rektorn se till att saken utreds. sam-
råd ska ske med elevens vårdnadshavare.
om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt 3 kap. 7 §
är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas.
12 § i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, same-
skolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får rektorn besluta att en
elev ska följa undervisningen i en annan undervisningsgrupp än den eleven
annars hör till eller undervisas på annan plats inom samma skolenhet om
åtgärderna som gjorts efter en sådan utredning som avses i 9 § första stycket
inte varit tillräckliga eller om det annars är nödvändigt för att tillförsäkra de
andra eleverna trygghet och studiero.
ett beslut enligt första stycket får innebära att eleven ges enskild under-
visning eller undervisning i en särskild undervisningsgrupp enligt 3 kap.
11 §. de förutsättningar som anges i 3 kap. för sådan undervisning behöver
inte vara uppfyllda inför ett sådant beslut.
innan rektorn fattar ett beslut som innebär undervisning i en annan under-
visningsgrupp ska rektorn bedöma hur åtgärden kan påverka övriga elevers
utbildning i den gruppen.
elevens vårdnadshavare ska informeras om rektorns beslut.
en åtgärd som rektorn vidtagit med stöd av första stycket får inte gälla för
en längre tid än fyra veckor.
tillfällig placering utanför den egna skolenheten
13 § om åtgärder enligt 12 § inte är tillräckligt ingripande för att till-
försäkra andra elever trygghet och studiero eller inte är möjliga att genom-
föra, får rektorn besluta att en elev tillfälligt ska ges undervisning vid en
annan skolenhet eller på en annan plats inom huvudmannens organisation.
ett beslut enligt första stycket får innebära att eleven ges enskild under-
visning eller undervisning i en särskild undervisningsgrupp enligt 3 kap.
11 §. de förutsättningar som anges i 3 kap. för sådan undervisning behöver
inte vara uppfyllda inför ett sådant beslut.
innan rektorn fattar ett beslut som innebär undervisning i en annan under-
visningsgrupp ska rektorn bedöma hur åtgärden kan påverka övriga elevers
utbildning i den gruppen.
ett beslut om tillfällig placering vid en annan skolenhet fattas gemensamt
med rektorn vid den mottagande skolenheten.
elevens vårdnadshavare ska informeras om ett beslut enligt första stycket
innan placeringen genomförs.
en åtgärd som rektorn vidtagit med stöd av första stycket får inte gälla för
en längre tid än fyra veckor.
14 § i grundskolan, specialskolan och sameskolan får rektorn besluta att
stänga av en elev helt eller delvis om eleven agerar på ett sådant sätt att andra
elevers eller personals säkerhet bedöms vara hotad.
rektorn får även besluta att stänga av en elev helt eller delvis om
1. åtgärder enligt 13 § inte är tillräckligt ingripande eller inte är möjliga
att genomföra eller det finns särskilda skäl med hänsyn till elevens beteende,
och
2. det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero. 4
eleven ska erbjudas kompensation för den undervisning som han eller hon sfs 2022:940
går miste om på grund av avstängningen.
rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt första eller
andra stycket.
ett beslut om avstängning gäller omedelbart om inte annat beslutas.
17 §5 i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och kommunal vuxenutbild-
ning får huvudmannen eller rektorn besluta att stänga av en elev helt eller
delvis om
1. eleven agerar på ett sådant sätt att andra elevers eller personals säkerhet
bedöms vara hotad,
2. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda
vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,
3. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
4. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person
för kränkande behandling,
5. eleven kan antas ha begått en brottslig handling inom skolans område,
eller
6. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers
trygghet och studiero.
huvudmannen eller rektorn får besluta att ett beslut om avstängning ska
gälla omedelbart.
en förutsättning för avstängning enligt första stycket 3, 4 eller 6 är att
syftet med andra åtgärder inte har uppnåtts.
rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt denna para-
graf.
18 §6 beslut enligt 17 § får inte avse avstängning under längre tid än två
veckor under ett kalenderhalvår, om inte annat följer av andra stycket.
huvudmannen får besluta att förlänga avstängningen om syftet med en
kortare avstängningstid inte har uppnåtts eller om det av någon annan anled-
ning bedöms som nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande. ett be-
slut om avstängning enligt 17 § får dock inte avse längre tid än återstoden
av pågående kalenderhalvår och tre ytterligare kalenderhalvår.
19 §7 huvudmannen eller rektorn får, utöver vad som anges i 17 § första–
tredje styckena, besluta att helt eller delvis stänga av en elev från en viss
utbildning i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan eller kommunal vuxen-
utbildning, om
1. det i utbildningen ingår praktik eller delar av utbildningen är arbets-
platsförlagd, och
2. det är uppenbart olämpligt att eleven deltar i den praktiska tjänst-
göringen.
huvudmannen eller rektorn får besluta att ett beslut om avstängning ska
gälla omedelbart.
rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt denna para-
graf.
20 § huvudmannens beslut om avstängning enligt 19 § ska avse viss tid
eller gälla utan tidsbegränsning.
5 senaste lydelse 2020:446.
6 ändringen innebär bl.a. att tredje stycket tas bort.
7 senaste lydelse 2020:446.
5
rektorns beslut om avstängning enligt 19 § får inte avse längre tid än två sfs 2022:940
veckor.
inhämtande av yttrande samt informations- och samrådsskyldighet
21 § innan huvudmannen eller rektorn beslutar om avstängning enligt
17 eller 19 § ska eleven och elevens vårdnadshavare beredas tillfälle att yttra
sig.
rektorn ska informera huvudmannen när han eller hon har fattat ett beslut
om avstängning enligt 17 eller 19 §.
om eleven är under 18 år och den sammanlagda tiden för avstängning
under ett kalenderhalvår inte överstiger två veckor ska socialnämnden
informeras om ett beslut enligt 17 eller 19 §.
om eleven är under 18 år ska samråd ske med socialnämnden innan ett
beslut fattas enligt 17 eller 19 § som innebär att den sammanlagda tiden för
avstängning under ett kalenderhalvår överstiger två veckor.
placering utan tidsbegränsning vid en annan skolenhet
21 a § i 10 kap. 30 och 31 §§ och 11 kap. 29 och 30 §§ finns bestämmelser
om placering utan tidsbegränsning av en elev i grundskolan eller grund-
särskolan vid en annan skolenhet än den som elevens vårdnadshavare har
önskat, om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och
studiero.
22 §8 personal får från en elev omhänderta föremål som används på ett sätt
som är störande för utbildningen, kränkande för elever eller personal eller
som kan utgöra en fara för säkerheten i utbildningen.
föremål som annan personal än rektorn, en lärare eller en handledare som
avses i 21 kap. 13 § har omhändertagit med stöd av första stycket ska, om
det inte omedelbart kan lämnas tillbaka, utan onödigt dröjsmål överlämnas
till rektorn, en lärare eller en sådan handledare för prövning av när föremålet
ska lämnas tillbaka enligt 23 §.
denna paragraf gäller inte för kommunal vuxenutbildning.
23 §9 ett föremål som har omhändertagits enligt 22 § ska återlämnas till
eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven. om eleven vid
upprepade tillfällen tagit med sig föremål som omfattas av 22 § eller om det
med hänsyn till föremålets beskaffenhet finns särskild anledning att inte
återlämna det, behöver dock inte föremålet lämnas tillbaka förrän elevens
vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. ett omhändertagande
får inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av om-
händertagandet.
om ett föremål som har omhändertagits enligt 22 § kan antas bli förverkat
enligt 36 kap. 2 och 3 §§ brottsbalken, 6 § narkotikastrafflagen (1968:64),
5 § lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga före-
mål, 5 § lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel, 9 kap. 5 §
vapenlagen (1996:67) eller 5 § lagen (1999:42) om förbud mot vissa hälso-
farliga varor, ska rektorn eller den som rektorn har bestämt skyndsamt
anmäla omhändertagandet till polismyndigheten. omhändertagandet får i
dessa fall bestå tills frågan om föremålet ska tas i beslag har prövats.
8 senaste lydelse 2020:446.
9 senaste lydelse 2014:775.
6
26 kap. sfs 2022:940
3 a § statens skolinspektion får med anledning av inkomna uppgifter från
en enskild om en utbildning inom skolväsendet inleda tillsyn som rör ett
enskilt barn eller en enskild elev endast om
1. den enskilde har anmält klagomål till huvudmannen och denne har fått
möjlighet att fullgöra sina skyldigheter enligt 4 kap. 7 och 8 §§, eller
2. det finns särskilda skäl.
3 b § om statens skolinspektion får uppgifter från en enskild eller en
annan myndighet om en utbildning inom skolväsendet och skolinspektionen
inte inleder tillsyn får myndigheten överlämna uppgifterna till huvud-
mannen för hantering enligt 4 kap. 7 och 8 §§, om sekretess inte hindrar det.
10 §10 en tillsynsmyndighet får förelägga en huvudman som enligt denna
lag står under dess tillsyn att fullgöra sina skyldigheter, om verksamheten
inte uppfyller de krav som följer av de föreskrifter som gäller för verksam-
heten eller, i fråga om enskild huvudman, de villkor som gäller för god-
kännandet eller beslutet om rätt till bidrag.
statens skolinspektion får förelägga en utförare av utbildning där distans-
undervisning används i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, same-
skolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan att fullgöra sina skyldigheter
om distansundervisningen inte uppfyller de krav som följer av de föreskrifter
som gäller för undervisningen eller de villkor som gäller för godkännandet
som sådan utförare.
ett beslut om föreläggande gäller omedelbart.
ett föreläggande ska ange de åtgärder som huvudmannen ska vidta för att
avhjälpa de påtalade bristerna. om bristerna bedöms vara ett allvarligt miss-
förhållande ska det anges. om en analys enligt 2 § andra stycket ger stöd för
det, kan åtgärderna omfatta förändringar i lärarresurserna.
28 kap.
1 § i detta kapitel finns bestämmelser om
– överklagande till allmän förvaltningsdomstol (2–11 §§),
– överklagande till skolväsendets överklagandenämnd (12–17 §§), och
– överklagandeförbud (18 §).
2 §11 beslut av statens skolinspektion får överklagas till allmän förvalt-
ningsdomstol i fråga om
1. godkännande enligt 2 kap. 5 §, 22 kap. 9 § eller 24 kap. 3 a § eller åter-
kallelse av sådant godkännande enligt 26 kap. 13, 14, 14 b eller 15 §,
2. medgivande enligt 24 kap. 4 a § eller återkallelse av sådant medgiv-
ande enligt 26 kap. 13 eller 15 §,
3. förklaring om rätt till bidrag enligt 24 kap. 6 § eller återkallelse av
sådan rätt enligt 26 kap. 13 eller 15 §,
4. verksamhetsförbud enligt 26 kap. 16 a eller 16 b § eller upphävande av
verksamhetsförbud enligt 16 d §,
5. statliga åtgärder för rättelse enligt 26 kap. 17 §,
6. tillfälligt förbud enligt 26 kap. 18 §, eller
7. vitesföreläggande enligt 26 kap. 27 §.
när ett beslut överklagas är skolinspektionen motpart i domstolen.
10 senaste lydelse 2022:115.
11 senaste lydelse 2022:115.
7
9 § beslut av en rektor får överklagas till allmän förvaltningsdomstol i sfs 2022:940
fråga om
1. avstängning av en elev enligt 5 kap. 14, 17 eller 19 §, och
2. befrielse från skyldighet att delta i obligatoriska inslag i undervisningen
enligt 7 kap. 19 §.
om det överklagade beslutet har fattats av en rektor i en fristående skola
ska den enskilde huvudmannen vara den enskildes motpart.
1. denna lag träder i kraft den 1 augusti 2022.
2. äldre föreskrifter gäller fortfarande för överklagande av beslut som har
meddelats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
lina axelsson kihlblom
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
8
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.