SFS2022-1088.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:1088
om ändring i skollagen (2010:800) den 29 juni 2022 publicerad
utfärdad den 22 juni 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)2
dels att nuvarande 2 kap. 5 b § ska betecknas 2 kap. 6 b § och att nu-
varande 2 kap. 5 c och 5 d §§ ska betecknas 2 kap. 5 d och 5 e §§,
dels att 1 kap. 3 och 7 §§, 2 kap. 5 och 5 a §§, den nya 2 kap. 5 e § och 26
kap. 3, 4 och 14 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas sex nya paragrafer, 1 kap. 7 a–7 d §§ och 2 kap.
5 b och 5 c §§, av följande lydelse.
1 kap.
3 §3 i denna lag avses med
– distansundervisning: interaktiv undervisning som bedrivs med infor-
mations- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i både
rum och tid,
– elev: den som deltar i utbildning enligt denna lag med undantag för barn
i förskolan,
– fjärrundervisning: interaktiv undervisning som bedrivs med informa-
tions- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i rum men
inte i tid,
– fristående fritidshem: sådant fritidshem som bedrivs av en enskild och
som avses i 2 kap. 7 § andra stycket,
– fristående förskola: förskoleenhet vid vilken en enskild bedriver utbild-
ning i form av förskola,
– fristående skola: skolenhet vid vilken en enskild bedriver utbildning
inom skolväsendet i form av förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gym-
nasieskola, gymnasiesärskola eller sådant fritidshem som avses i 2 kap. 7 §
första stycket,
– förskoleenhet: av huvudman för förskola organiserad enhet som omfat-
tar verksamhet i en eller flera förskolebyggnader som ligger nära varandra
och till enheten knuten verksamhet som inte bedrivs i någon förskolebygg-
nad,
– konfessionell inriktning: inriktning på verksamhet som innebär att det
där förekommer konfessionella inslag,
1 prop. 2021/22:157, bet. 2021/22:ubu29, rskr. 2021/22:397.
2 senaste lydelse av
2 kap. 5 b § 2018:1158.
2 kap. 5 c § 2018:1158. 1
3 senaste lydelse 2020:605.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
– konfessionella inslag: bekännande eller förkunnande inslag som tillhör sfs 2022:1088
en viss religion och som initieras och genomförs av huvudmannen eller på
dennes uppdrag,
– lovskola: undervisning inom grundskolan som anordnas enligt denna
lag under lov under en termin eller utanför terminstid och som inte är obli-
gatorisk för elever,
– skolenhet: av huvudman för annan skolform än förskola organiserad en-
het som omfattar verksamhet i en eller flera skolbyggnader som ligger nära
varandra och till enheten knuten verksamhet som inte bedrivs i någon skol-
byggnad,
– undervisning: processer som på lektioner eller vid andra lärtillfällen leds
av lärare eller förskollärare mot mål som anges i förordningar och andra
författningar som ansluter till denna lag och som syftar till utveckling och
lärande genom att barn eller elever inhämtar och utvecklar kunskaper och
värden, och
– utbildning: verksamhet som bedrivs av en huvudman enligt denna lag
inom vilken barn eller elever deltar i undervisning och andra aktiviteter.
7 § undervisningen vid fristående skolor, fristående förskolor och fri-
stående fritidshem ska vara icke-konfessionell.
7 a § om huvudmannen för en fristående skola, en fristående förskola eller
ett fristående fritidshem har fått godkännande att bedriva utbildningen med
konfessionell inriktning, får andra aktiviteter i utbildningen än undervis-
ningen ha en sådan inriktning, med de begränsningar som följer av 7 b och
7 c §§.
7 b § i en utbildning med konfessionell inriktning får undantag från det
som anges i 5 § tredje stycket om att utbildningen ska vila på vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet enbart göras för konfessionella inslag.
deltagandet i konfessionella inslag ska alltid vara frivilligt. huvudman-
nen ska försäkra sig om att vårdnadshavare och barn eller elever är inför-
stådda med detta.
ett konfessionellt inslag ska avgränsas från andra aktiviteter i utbild-
ningen. om det i undantagsfall inte är möjligt att avgränsa ett konfessionellt
inslag från en annan aktivitet i utbildningen utan att syftet med aktiviteten
går förlorat, får det konfessionella inslaget ingå i aktiviteten. om ett barn
eller en elev inte vill delta i en aktivitet där ett konfessionellt inslag ingår
ska barnet eller eleven erbjudas att ta del i en likvärdig aktivitet som inte
innehåller sådana inslag.
7 c § vid fristående förskolor med konfessionell inriktning får konfessio-
nella inslag endast förekomma i begränsad omfattning och vid sådana till-
fällen som huvudmannen skriftligen har informerat barnens vårdnadshavare
om.
vid fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inrikt-
ning får konfessionella inslag endast förekomma vid sådana tillfällen som
huvudmannen skriftligen har informerat om. sådan information ska lämnas
till barnets vårdnadshavare, och i mellanstadiet och i högstadiet, även till
eleven. i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska informationen lämnas
till eleven och elevens vårdnadshavare.
2
7 d § information enligt 7 c § ska innehålla uppgifter om sfs 2022:1088
1. vilka konfessionella inslag som kan förekomma och när de kan före-
komma,
2. vilken likvärdig aktivitet utan konfessionella inslag som erbjuds som
ett alternativ till en aktivitet där sådana inslag ingår enligt 7 b § tredje
stycket, och
3. en påminnelse om att deltagande i konfessionella inslag är frivilligt en-
ligt 7 b § andra stycket.
2 kap.
5 §4 enskilda får efter ansökan godkännas som huvudmän för förskola,
förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola
och fritidshem.
godkännande ska lämnas om den enskilde
1. genom erfarenhet eller på annat sätt har förvärvat insikt i de föreskrifter
som gäller för verksamheten,
2. har ekonomiska förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för
verksamheten, och
3. i övrigt har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbild-
ningen.
vidare krävs att den enskilde i övrigt bedöms lämplig. i fråga om en juri-
disk person krävs att samtliga som anges i 5 a § andra stycket bedöms lämp-
liga. vid lämplighetsbedömningen ska viljan och förmågan att fullgöra sina
skyldigheter mot det allmänna, laglydnad i övrigt och andra omständigheter
av betydelse beaktas.
för att godkännande ska lämnas krävs därutöver att utbildningen inte in-
nebär påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna eller för den del av
skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen
ska bedrivas. om godkännandet avser gymnasieskola eller gymnasie-
särskola ska följderna i närliggande kommuner för den del av skolväsendet
som anordnas av det allmänna också beaktas. avser godkännandet för-
skoleklass, grundskola eller grundsärskola krävs därutöver att elevunderla-
get är tillräckligt för att verksamheten ska kunna bedrivas långsiktigt.
ett godkännande ska avse viss utbildning vid en viss skolenhet eller för-
skoleenhet och, i förekommande fall, att utbildningen har en konfessionell
inriktning.
5 a §5 i fråga om en juridisk person ska prövningen enligt 5 § andra
stycket 1 sammantaget avse
1. den verkställande direktören och andra som genom en ledande ställning
eller på annat sätt har ett bestämmande inflytande över verksamheten,
2. styrelseledamöter och styrelsesuppleanter,
3. bolagsmännen i kommanditbolag eller andra handelsbolag, och
4. personer som genom ett direkt eller indirekt ägande har ett väsentligt
inflytande över verksamheten.
i fråga om en juridisk person ska prövningen enligt 5 § tredje stycket avse
de personer som anges i första stycket och den juridiska personen.
4 senaste lydelse 2018:1158.
5 senaste lydelse 2018:1158.
3
5 b § en sökande ska inte anses som lämplig enligt 5 § tredje stycket om sfs 2022:1088
det finns en risk för att barn eller elever i den verksamhet som ansökan avser
kommer att utsättas för
1. våld, tvång eller hot,
2. diskriminering eller kränkande behandling, eller
3. påverkan som syftar till motarbetande av grundläggande fri- och rättig-
heter eller det demokratiska styrelseskicket.
5 c § en enskild som ansöker enligt 5 § om att bli godkänd som huvudman
för en utbildning ska i sin ansökan ange om den sökta verksamheten ska ha
en konfessionell inriktning. den sökande behöver inte ange vilken konfes-
sionell inriktning.
5 e §6 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. villkor för godkännande enligt 5 § andra stycket 1 och 2 och tredje
stycket, samt
2. avgifter för ansökningar hos statens skolinspektion enligt 5 d §.
26 kap.
3 §7 statens skolinspektion har tillsyn över
1. skolväsendet, särskilda utbildningsformer och annan pedagogisk verk-
samhet enligt denna lag,
2. utbildning som avses i 29 kap. 17 §,
3. hur en kommun uppfyller sina skyldigheter enligt 7 kap. 21 och 22 §§,
24 kap. 23 och 24 §§ samt 29 kap. 9 §,
4. hur en kommun uppfyller sitt tillsynsansvar enligt 4 §, och
5. att enskilda som godkänts av skolinspektionen fortlöpande uppfyller
kraven i 2 kap. 5 och 6 b §§.
första stycket gäller inte om tillsynen är en särskild uppgift för en annan
tillsynsmyndighet.
4 §8 en kommun har tillsyn över
1. förskola och fritidshem vars huvudman kommunen har godkänt enligt
2 kap. 7 § andra stycket,
2. pedagogisk omsorg vars huvudman kommunen har godkänt enligt
25 kap. 10 §, och
3. att enskilda som godkänts av kommunen fortlöpande uppfyller kraven
i 2 kap. 5 och 6 b §§ och 25 kap. 10, 10 a och 10 b §§.
kommunens tillsyn enligt första stycket omfattar inte tillsyn över att be-
stämmelserna i 6 kap. följs.
14 §9 ett godkännande av en enskild som huvudman inom skolväsendet
får återkallas om den enskilde inte längre uppfyller förutsättningarna för
godkännande enligt 2 kap. 5 § andra och tredje styckena och 6 §.
ett godkännande av en enskild som huvudman för pedagogisk omsorg får
återkallas om förutsättningarna för godkännande enligt 25 kap. 10 § första
stycket 1 och 2 och andra stycket inte längre är uppfyllda.
6 senaste lydelse av tidigare 2 kap. 5 d § 2018:1158.
7 senaste lydelse 2018:1158.
8 senaste lydelse 2022:241.
9 senaste lydelse 2022:241.
4
1. denna lag träder i kraft den 2 januari 2023. sfs 2022:1088
2. för en enskild som före ikraftträdandet har fått ett godkännande som
huvudman för förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, fritids-
hem, gymnasieskola eller gymnasiesärskola gäller föreskrifterna i 1 kap. 7 §
andra stycket första meningen och 2 kap. 5 § femte stycket i den äldre
lydelsen i stället för föreskrifterna i 1 kap. 7 a § och 2 kap. 5 § femte stycket
i den nya lydelsen, om huvudmannen senast den 1 juli 2023 anmäler till
tillsynsmyndigheten att verksamheten ska ha en konfessionell inriktning.
huvudmannen behöver inte ange vilken konfessionell inriktning det är fråga
om. från och med att en sådan anmälan har inkommit till tillsynsmyndig-
heten ska bestämmelserna i 1 kap. 7 b–7 d §§ tillämpas på verksamheten.
på regeringens vägnar
lina axelsson kihlbom
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
5
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.