SFS2022-1104.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:1104
om ändring i skollagen (2010:800) den 30 juni 2022 publicerad
utfärdad den 22 juni 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 9 kap. 15 och 17 §§, 10 kap. 35 § och
11 kap. 34 § skollagen (2010:800) ska ha följande lydelse.
9 kap.
15 § en elev ska placeras vid den av kommunens skolenheter där elevens
vårdnadshavare önskar att eleven ska gå. om den önskade placeringen
skulle medföra att en annan elevs berättigade krav på placering vid en skol-
enhet nära hemmet åsidosätts, ska dock kommunen placera eleven vid en
annan skolenhet.
kommunen får annars frångå elevens vårdnadshavares önskemål endast
om den önskade placeringen skulle medföra att betydande organisatoriska
eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
om utbildningen vid en viss skolenhet har begränsats till att avse elever
som är i behov av särskilt stöd (resursskola) gäller inte första stycket andra
meningen. om det inte finns plats för alla som har uttryckt önskemål om
placering vid en viss resursskola ska ett urval göras. vid urval ska de elever
som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder
prioriteras.
17 §2 en fristående förskoleklass ska vara öppen för alla elever som ska
erbjudas utbildning i förskoleklassen. utbildningen får dock begränsas till
att avse elever som är i behov av särskilt stöd för sin utveckling (resurs-
skola).
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder. det särskilda stödet
ska behövas för att eleven ska utvecklas i riktning mot de kriterier för be-
dömning av kunskaper som minst ska uppfyllas i lågstadiet i den eller de
skolformer som det kan bli aktuellt för eleven att gå i eller för att eleven ska
undvika svårigheter i sin skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns
i 3 kap.
för en resursskola gäller inte 18 §. om det inte finns plats för alla sökande
till en viss resursskola ska ett urval göras. vid urval ska de elever som har
störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder prioriteras.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev,
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 21 §
andra stycket.
1 prop. 2021/22:158, bet. 2021/22:ubu33, rskr. 2021/22:406.
2 senaste lydelse 2022:724.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
10 kap. sfs 2022:1104
35 §3 en fristående grundskola ska vara öppen för alla elever som har rätt
till utbildning i grundskolan. utbildningen får dock begränsas till att avse
1. vissa årskurser,
2. elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola), eller
3. vissa elever som utbildningen är speciellt anpassad för.
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska
kunna uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper
som minst ska uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin
skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
för en resursskola gäller inte 36 §. om det inte finns plats för alla sökande
till en viss resursskola ska ett urval göras. vid urval ska de elever som har
störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder prioriteras.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 39 §
tredje stycket.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om sådana speciellt anpassade utbildningar som avses i första
stycket 3.
11 kap.
34 §4 en fristående grundsärskola ska vara öppen för alla elever som har
rätt till utbildning i grundsärskolan. utbildningen får dock begränsas till att
avse
1. vissa årskurser,
2. elever som är i behov av särskilt stöd (resursskola), eller
3. vissa elever som utbildningen är speciellt anpassad för.
huvudmannen för en resursskola ansvarar för att bedöma om en elev är i
behov av sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att eleven ska
kunna uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper
som minst ska uppfyllas eller för att eleven ska undvika svårigheter i sin
skolsituation. bestämmelser om särskilt stöd finns i 3 kap.
för en resursskola gäller inte 35 §. om det inte finns plats för alla sökande
till en viss resursskola ska ett urval göras. vid urval ska de elever som har
störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder prioriteras.
huvudmannen behöver inte ta emot eller ge fortsatt utbildning åt en elev,
om hemkommunen har beslutat att inte lämna bidrag för eleven enligt 38 §
andra stycket.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om sådana speciellt anpassade utbildningar som avses i första
stycket 3.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2023.
2. bestämmelserna om urval i 9 kap. 17 §, 10 kap. 35 § och 11 kap. 34 §
tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas höstterminen
2024.
3 senaste lydelse 2022:724.
4 senaste lydelse 2022:724.
2
på regeringens vägnar sfs 2022:1104
lina axelsson kihlblom
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
3
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.