SFS2024-410.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:410
om ändring i skollagen (2010:800) publicerad
utfärdad den 30 maj 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
dels att 7 kap. 17 §, 10 kap. 1, 4 och 6 §§, 12 kap. 1 och 4 §§, 13 kap.
1 och 4 §§, 21 kap. 3 och 4 §§ och 23 kap. 4 § ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före 23 kap. 12 § ska lyda ”när viss undervis-
ning får överlämnas på entreprenad inom grundskolan, specialskolan och
sameskolan”,
dels att det ska införas åtta nya paragrafer, 10 kap. 23 g–23 i §§, 12 kap.
23 a §, 13 kap. 21 c §, 16 kap. 15 a § och 23 kap. 12 a och 12 b §§, och när-
mast före 10 kap. 23 g §, 12 kap. 23 a § och 13 kap. 21 c § nya rubriker av
följande lydelse.
7 kap.
17 §2 en elev i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan, spe-
cialskolan eller sameskolan ska delta i den verksamhet som anordnas för att
ge den avsedda utbildningen, om eleven inte har giltigt skäl att utebli.
den obligatoriska verksamheten får omfatta högst 190 dagar per läsår och
åtta timmar eller, i förskoleklassen och de två lägsta årskurserna, sex timmar
per dag. sådan verksamhet får inte förläggas till lördagar, söndagar eller
andra helgdagar.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om avvikelser från andra stycket för
1. elever i grundskolan, specialskolan och sameskolan som läser på en
högre nivå och även i andra fall för elever i specialskolan, och
2. elever i anpassade grundskolan.
om en elev i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan,
specialskolan eller sameskolan utan giltigt skäl uteblir från den obligatoriska
verksamheten, ska rektorn se till att elevens vårdnadshavare samma dag
informeras om att eleven har varit frånvarande. om det finns särskilda skäl
behöver elevens vårdnadshavare inte informeras samma dag.
10 kap.
1 §3 i detta kapitel finns
– allmänna bestämmelser (2–13 §§),
– bestämmelser om betyg (14–23 §§),
– bestämmelser om lovskola (23 a–23 f §§),
1 prop. 2023/24:79, bet. 2023/24:ubu16, rskr. 2023/24:189.
2 senaste lydelse 2022:1315.
3 senaste lydelse 2017:570.
den 5 juni 2024
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
– bestämmelser om utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner sfs 2024:410
(23 g–23 i §§),
– bestämmelser om grundskola med offentlig huvudman (24–34 §§), och
– bestämmelser om fristående grundskola (35–41 §§).
4 §4 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– musik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– slöjd,
– svenska eller svenska som andraspråk, och
– teknik.
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val. skolans val får omfatta ett lokalt tillval,
om statens skolverk har godkänt en plan för undervisningen.
av 6 § 2 och 23 g § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta
kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner.
6 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. undervisningstid utöver vad som följer av 5 §,
2. avvikelser från 4 § och från timplanen för särskilda riksrekryterande
utbildningar där undervisningen fördjupas eller breddas i ett eller flera
ämnen eller bedrivs i en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnespla-
ner (riksrekryterande spetsutbildningar), för fristående skolor med särskild
pedagogisk inriktning och för andra särskilda utbildningar,
3. andra begränsade avvikelser från 4 § och från timplanen utöver vad
som följer av 3 kap. 12 § (anpassad studiegång) eller 7 kap. 9 § andra stycket
(integrerad undervisning), om det finns särskilda skäl, och
4. undantag från skyldigheten att tillämpa timplanen.
utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner
23 g § rektorn för en skolenhet i grundskolan får besluta att en elev ska
läsa en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, om eleven
bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna och eleven och elevens
vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens vårdnadshavare tar till-
baka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
om det är fråga om en fristående skola ska godkännandet som huvudman
för utbildningen vid skolenheten enligt 2 kap. 5 § anses omfatta även sådana
kurser som anges i första stycket, om
1. undervisningen i kurserna bedrivs av lärare som är anställda av huvud-
mannen och uppfyller kraven på legitimation och behörighet i 2 kap. 13 §,
eller
4 senaste lydelse 2023:943.
2
2. uppgifter som avser undervisning i kurserna överlämnas på entreprenad sfs 2024:410
enligt 23 kap. 12 a §.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om i vilken utsträckning ett beslut enligt första stycket ska anmä-
las till statens skolinspektion.
23 h § av 6 § 2 framgår att regeringen eller den myndighet som rege-
ringen bestämmer får meddela föreskrifter om avvikelser från 4 § och från
timplanen för riksrekryterande spetsutbildningar.
om en riksrekryterande spetsutbildning bedrivs vid en fristående skola
som bedriver grundskoleutbildning ska godkännandet som huvudman för
utbildningen vid skolenheten enligt 2 kap. 5 § anses omfatta även sådana
kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner som erbjuds i spetsutbildningen.
detta gäller dock bara om undervisningen i kurserna bedrivs av lärare som
är anställda av huvudmannen och uppfyller kraven på legitimation och behö-
righet i 2 kap. 13 §.
23 i § kurser som en elev i grundskolan läser enligt gymnasieskolans
ämnesplaner enligt 23 g § eller i en riksrekryterande spetsutbildning enligt
6 § 2 ska betygssättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasiesko-
lan.
12 kap.
1 §5 i detta kapitel finns
– allmänna bestämmelser (2–13 a §§),
– bestämmelser om betyg (14–23 §§),
– bestämmelser om utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner
(23 a §), och
– bestämmelser om huvudmannens skyldigheter i särskilda fall (24–
26 §§).
4 §6 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– rörelse och drama eller musik,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– slöjd,
– svenska eller svenska som andraspråk,
– teckenspråk, och
– teknik.
för hörande elever gäller att ämnet musik ersätter ämnet rörelse och
drama. för elever som tagits emot enligt 7 kap. 6 § första stycket 1 och
3 gäller att ämnet svenska ersätter ämnet teckenspråk, om dessa elever inte
har behov av teckenspråk.
5 senaste lydelse 2013:796.
6 senaste lydelse 2023:943.
3
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas sfs 2024:410
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val.
av 23 a § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta kurser enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner
23 a § rektorn för en skolenhet i specialskolan får besluta att en elev ska
läsa en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, om eleven
bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna och eleven och elevens
vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens vårdnadshavare tar till-
baka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
kurser som en elev i specialskolan läser enligt första stycket ska betygs-
sättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasieskolan.
13 kap.
1 §7 i detta kapitel finns
– allmänna bestämmelser (2–14 §§),
– bestämmelser om betyg (15–21 a §§),
– bestämmelser om utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner
(21 c §), och
– bestämmelser om huvudmannens skyldigheter i särskilda fall (22–
24 §§).
4 §8 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– musik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– samiska,
– slöjd,
– svenska eller svenska som andraspråk, och
– teknik.
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val.
av 21 c § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta kurser enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
utbildning enligt gymnasieskolans ämnesplaner
21 c § rektorn för en skolenhet i sameskolan får besluta att en elev ska
läsa en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, om eleven
bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna och eleven och elevens
7 senaste lydelse 2011:878.
8 senaste lydelse 2023:943.
4
vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens vårdnadshavare tar till- sfs 2024:410
baka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
kurser som en elev i sameskolan läser enligt första stycket ska betygs-
sättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasieskolan.
16 kap.
15 a § huvudmannen får för en enskild elev besluta att en utbildning ska
fördelas på kortare tid än tre läsår, om eleven medger det. om eleven tar
tillbaka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
21 kap.
3 §9 fjärrundervisning får användas för en elev i grundskolan, specialsko-
lan eller sameskolan i kurser som eleven läser enligt gymnasieskolans
ämnesplaner.
i övrigt får fjärrundervisning användas i de skolformer som anges i 2 §
bara om
1. det för viss undervisning inte finns någon lärare inom huvudmannens
skolenhet som uppfyller kraven på legitimation och behörighet enligt 2 kap.
13 § och huvudmannen trots upprepade ansträngningar inte har lyckats
anställa en sådan,
2. det, när det gäller integrerad samisk undervisning i grundskolan, inte
finns någon lämplig lärare inom huvudmannens skolenhet som kan bedriva
den integrerade samiska undervisningen och huvudmannen trots upprepade
ansträngningar inte har lyckats anställa en sådan, eller
3. elevunderlaget för en viss skolenhet är så begränsat att ordinarie under-
visning inom skolenheten leder till betydande organisatoriska eller ekono-
miska svårigheter för huvudmannen.
4 §10 i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och samesko-
lan får fjärrundervisning användas endast i ämnena
– engelska,
– matematik,
– moderna språk,
– modersmål,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– samiska,
– svenska,
– svenska som andraspråk,
– teckenspråk, och
– teknik.
i grundskolan får fjärrundervisning även användas för extra studietid och
integrerad samisk undervisning.
av 3 § första stycket framgår att fjärrundervisning även får användas i
kurser som en elev i grundskolan, specialskolan eller sameskolan läser enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
9 senaste lydelse 2020:605.
10 senaste lydelse 2022:1315.
5
23 kap. sfs 2024:410
4 §11 staten får som huvudman för specialskolan och sameskolan utföra
endast sådana uppgifter på entreprenad som
1. avses i 12 a eller 15 §, eller
2. avser fjärrundervisning enligt 16 § i ett sådant ämne eller i en sådan
verksamhet som avses i 12 a eller 15 §.
12 a § uppgifter inom grundskolan, specialskolan och sameskolan som
avser undervisning i en kurs enligt gymnasieskolans ämnesplan enligt
10 kap. 23 g §, 12 kap. 23 a § eller 13 kap. 21 c § får överlämnas på
entreprenad till
1. en huvudman för grundskola,
2. huvudmannen för specialskolan eller sameskolan, eller
3. en huvudman för gymnasieskola.
första stycket gäller bara om undervisningen i kursen bedrivs av lärare
som uppfyller kraven på legitimation och behörighet i 2 kap. 13 §.
om uppgifter överlämnas på entreprenad enligt första stycket får även
uppgifter som avser fjärrundervisning i kursen överlämnas till samma
huvudman på entreprenad enligt 16 §.
12 b § alla uppgifter i en riksrekryterande spetsutbildning i grundskolan,
utom uppgifter som avser undervisning i sådana ämnen där undervisningen
fördjupas eller breddas eller i kurser som läses enligt gymnasieskolans
ämnesplaner, får överlämnas till en annan huvudman inom grundskolan på
entreprenad.
denna lag träder i kraft den 2 juli 2024.
på regeringens vägnar
lotta edholm
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
11 senaste lydelse 2020:605.
6
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.