SFS2024-411.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:411
om ändring i skollagen (2010:800) publicerad
utfärdad den 30 maj 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 10 kap. 4, 6 och 23 g–23 i §§,
12 kap. 4 och 23 a §§, 13 kap. 4 och 21 c §§, 20 kap. 36 §, 21 kap. 3, 4 och
9 §§ och 23 kap. 12 a och 12 b §§ skollagen (2010:800) ska ha följande
lydelse.
10 kap.
4 §2 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– musik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– slöjd,
– svenska eller svenska som andraspråk, och
– teknik.
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val. skolans val får omfatta ett lokalt tillval,
om statens skolverk har godkänt en plan för undervisningen.
av 6 § 2 och 23 g § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta
ämnen enligt gymnasieskolans ämnesplaner.
6 §3 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. undervisningstid utöver vad som följer av 5 §,
2. avvikelser från 4 § och från timplanen för särskilda riksrekryterande
utbildningar där undervisningen fördjupas eller breddas i ett eller flera
ämnen eller bedrivs i ett eller flera ämnen enligt gymnasieskolans ämnespla-
ner (riksrekryterande spetsutbildningar), för fristående skolor med särskild
pedagogisk inriktning och för andra särskilda utbildningar,
1 prop. 2023/24:79, bet. 2023/24:ubu16, rskr. 2023/24:189.
2 senaste lydelse 2024:410.
3 senaste lydelse 2024:410.
den 5 juni 2024
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
3. andra begränsade avvikelser från 4 § och från timplanen utöver vad sfs 2024:411
som följer av 3 kap. 12 § (anpassad studiegång) eller 7 kap. 9 § andra stycket
(integrerad undervisning), om det finns särskilda skäl, och
4. undantag från skyldigheten att tillämpa timplanen.
23 g §4 rektorn för en skolenhet i grundskolan får besluta att en elev ska
läsa ett eller flera ämnen på en eller flera nivåer enligt gymnasieskolans
ämnesplaner, om eleven bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna
och eleven och elevens vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens
vårdnadshavare tar tillbaka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
om det är fråga om en fristående skola ska godkännandet som huvudman
för utbildningen vid skolenheten enligt 2 kap. 5 § anses omfatta även sådana
ämnen som anges i första stycket, om
1. undervisningen i ämnena bedrivs av lärare som är anställda av huvud-
mannen och uppfyller kraven på legitimation och behörighet i 2 kap. 13 §,
eller
2. uppgifter som avser undervisning i ämnena överlämnas på entreprenad
enligt 23 kap. 12 a §.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om i vilken utsträckning ett beslut enligt första stycket ska anmä-
las till statens skolinspektion.
23 h §5 av 6 § 2 framgår att regeringen eller den myndighet som rege-
ringen bestämmer får meddela föreskrifter om avvikelser från 4 § och från
timplanen för riksrekryterande spetsutbildningar.
om en riksrekryterande spetsutbildning bedrivs vid en fristående skola
som bedriver grundskoleutbildning ska godkännandet som huvudman för
utbildningen vid skolenheten enligt 2 kap. 5 § anses omfatta även sådana
ämnen enligt gymnasieskolans ämnesplaner som erbjuds i spetsutbild-
ningen. detta gäller dock bara om undervisningen i ämnena bedrivs av lärare
som är anställda av huvudmannen och uppfyller kraven på legitimation och
behörighet i 2 kap. 13 §.
23 i §6 ämnen som en elev i grundskolan läser enligt gymnasieskolans
ämnesplaner enligt 23 g § eller i en riksrekryterande spetsutbildning enligt
6 § 2 ska betygssättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasiesko-
lan.
12 kap.
4 §7 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– rörelse och drama eller musik,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
4 senaste lydelse 2024:410.
5 senaste lydelse 2024:410.
6 senaste lydelse 2024:410.
7 senaste lydelse 2024:410.
2
– slöjd, sfs 2024:411
– svenska eller svenska som andraspråk,
– teckenspråk, och
– teknik.
för hörande elever gäller att ämnet musik ersätter ämnet rörelse och
drama. för elever som tagits emot enligt 7 kap. 6 § första stycket 1 och
3 gäller att ämnet svenska ersätter ämnet teckenspråk, om dessa elever inte
har behov av teckenspråk.
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val.
av 23 a § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta ämnen enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
23 a §8 rektorn för en skolenhet i specialskolan får besluta att en elev ska
läsa ett eller flera ämnen på en eller flera nivåer enligt gymnasieskolans
ämnesplaner, om eleven bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna
och eleven och elevens vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens
vårdnadshavare tar tillbaka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
ämnen som en elev i specialskolan läser enligt första stycket ska betygs-
sättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasieskolan.
13 kap.
4 §9 undervisningen ska omfatta följande ämnen:
– bild,
– engelska,
– hem- och konsumentkunskap,
– idrott och hälsa,
– matematik,
– musik,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– samiska,
– slöjd,
– svenska eller svenska som andraspråk, och
– teknik.
härutöver ska det som ämnen finnas moderna språk som ska erbjudas
varje elev inom ramen för språkval och, för elever som ska erbjudas moders-
målsundervisning, modersmål.
vidare ska det finnas skolans val.
av 21 c § framgår att undervisningen i vissa fall får omfatta ämnen enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
21 c §10 rektorn för en skolenhet i sameskolan får besluta att en elev ska
läsa ett eller flera ämnen på en eller flera nivåer enligt gymnasieskolans
ämnesplaner, om eleven bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna
och eleven och elevens vårdnadshavare medger det. om eleven eller elevens
vårdnadshavare tar tillbaka sitt medgivande upphör beslutet att gälla.
8 senaste lydelse 2024:410.
9 senaste lydelse 2024:410.
10 senaste lydelse 2024:410.
3
ämnen som en elev i sameskolan läser enligt första stycket ska betygs- sfs 2024:411
sättas enligt de bestämmelser som gäller för gymnasieskolan.
20 kap.
36 §11 som betyg på utbildning på grundläggande nivå och i svenska för
invandrare ska någon av beteckningarna godkänt eller icke godkänt använ-
das.
som betyg på anpassad utbildning på grundläggande nivå ska beteck-
ningen godkänt användas. för den elev som inte uppnår betyget godkänt
ska ett intyg om att eleven har deltagit i kursen utfärdas.
som betyg på utbildning på gymnasial nivå ska någon av beteckningarna
a, b, c, d, e eller f användas. betyg för godkända resultat betecknas med
a, b, c, d och e. högsta betyg betecknas med a och lägsta betyg med e.
betyg för icke godkänt resultat betecknas med f.
som betyg på anpassad utbildning på gymnasial nivå ska någon av
beteckningarna a, b, c, d eller e användas för godkända resultat. högsta
betyg betecknas med a och lägsta betyg med e. för den elev som inte upp-
når betyget e i ett ämne ska det utfärdas ett intyg om att eleven har deltagit
i utbildning i ämnet.
21 kap.
3 §12 fjärrundervisning får användas för en elev i grundskolan, specialsko-
lan eller sameskolan i ämnen som eleven läser enligt gymnasieskolans
ämnesplaner.
i övrigt får fjärrundervisning användas i de skolformer som anges i 2 §
bara om
1. det för viss undervisning inte finns någon lärare inom huvudmannens
skolenhet som uppfyller kraven på legitimation och behörighet enligt 2 kap.
13 § och huvudmannen trots upprepade ansträngningar inte har lyckats
anställa en sådan,
2. det, när det gäller integrerad samisk undervisning i grundskolan, inte
finns någon lämplig lärare inom huvudmannens skolenhet som kan bedriva
den integrerade samiska undervisningen och huvudmannen trots upprepade
ansträngningar inte har lyckats anställa en sådan, eller
3. elevunderlaget för en viss skolenhet är så begränsat att ordinarie under-
visning inom skolenheten leder till betydande organisatoriska eller ekono-
miska svårigheter för huvudmannen.
4 §13 i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och samesko-
lan får fjärrundervisning användas endast i ämnena
– engelska,
– matematik,
– moderna språk,
– modersmål,
– naturorienterande ämnen: biologi, fysik och kemi,
– samhällsorienterande ämnen: geografi, historia, religionskunskap och
samhällskunskap,
– samiska,
– svenska,
11 senaste lydelse 2022:1315.
12 senaste lydelse 2024:410.
13 senaste lydelse 2024:410.
4
– svenska som andraspråk, sfs 2024:411
– teckenspråk, och
– teknik.
i grundskolan får fjärrundervisning även användas för extra studietid och
integrerad samisk undervisning.
av 3 § första stycket framgår att fjärrundervisning även får användas i
ämnen som en elev i grundskolan, specialskolan eller sameskolan läser enligt
gymnasieskolans ämnesplaner.
9 §14 en huvudman som avser att använda fjärrundervisning i ett visst
ämne, för extra studietid eller för integrerad samisk undervisning i grund-
skolan ska fatta ett beslut om det. huvudmannen får besluta om att använda
fjärrundervisning för högst ett läsår åt gången.
23 kap.
12 a §15 uppgifter inom grundskolan, specialskolan och sameskolan som
avser undervisning i ett ämne enligt gymnasieskolans ämnesplan enligt
10 kap. 23 g §, 12 kap. 23 a § eller 13 kap. 21 c § får överlämnas på entre-
prenad till
1. en huvudman för grundskola,
2. huvudmannen för specialskolan eller sameskolan, eller
3. en huvudman för gymnasieskola.
första stycket gäller bara om undervisningen i ämnet bedrivs av lärare
som uppfyller kraven på legitimation och behörighet i 2 kap. 13 §.
om uppgifter överlämnas på entreprenad enligt första stycket får även
uppgifter som avser fjärrundervisning i ämnet överlämnas till samma huvud-
man på entreprenad enligt 16 §.
12 b §16 alla uppgifter i en riksrekryterande spetsutbildning i grundsko-
lan, utom uppgifter som avser undervisning i sådana ämnen där undervis-
ningen fördjupas eller breddas eller i ämnen som läses enligt gymnasiesko-
lans ämnesplaner, får överlämnas till en annan huvudman inom grundskolan
på entreprenad.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2. för utbildning i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan som
har påbörjats före ikraftträdandet samt för kurser och sammanhållna yrkesut-
bildningar inom kommunal vuxenutbildning som har påbörjats före detta
datum gäller 20 kap. 36 § och 21 kap. 9 § i den äldre lydelsen.
3. utbildning som har påbörjats före ikraftträdandet ska dock efter den
30 juni 2030 fullföljas enligt de bestämmelser som gäller för utbildning som
har påbörjats efter ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
lotta edholm
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
14 senaste lydelse 2022:730.
15 senaste lydelse 2024:410.
16 senaste lydelse 2024:410.
5
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.