102022.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2010:2022
lag om ändring i skollagen (2010:800);
utfärdad den 22 december 2010. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800) dels att nuvarande 13 kap. 15–17 §§ ska betecknas 13 kap. 22–24 §§, dels att 3 kap. 13 §, 10 kap. 15, 16, 18 och 19 §§, 11 kap. 19 och 22 §§, 12 kap. 15, 16, 18 och 19 §§ och 13 kap. 1 § ska ha följande lydelse, dels att rubrikerna närmast före nuvarande 13 kap. 15, 16 och 17 §§ ska sättas närmast före 13 kap. 22, 23 respektive 24 §, dels att det i lagen ska införas sju nya paragrafer, 13 kap. 15–21 §§, samt närmast före 13 kap. 15, 16, 20 och 21 §§ nya rubriker av följande lydelse.
utkom från trycket den 30 december 2010
3 kap.
13 § i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare ska betyg sättas i den utsträckning och form som följer av denna lag eller annan författning. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första stycket för fristående skolor med särskild pedagogisk inriktning.
10 kap.
15 § betyg ska sättas i grundskolans ämnen. om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av årskurs 6, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för dessa respektive ämnen i årskurs 6. 16 § betyg ska sättas 1. i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats, 2. i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 9 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och 3. när ett ämne har avslutats.
1
prop. 2009/10:219, bet. 2010/11:ubu3, rskr. 2010/11:137.
1
sfs 2010:2022
18 § om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. detsamma gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande respektive samhällsorienterande ämnena. 19 § när betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. vid bedömningen ska elevens kunskaper 1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9.
11 kap.
19 § om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det, ska betyg sättas i grundsärskolans ämnen 1. i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9, och 2. när ett ämne har avslutats. 22 § när betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. vid bedömningen ska elevens kunskaper 1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9.
12 kap.
15 § betyg ska sättas i specialskolans ämnen. om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av årskurs 7, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för dessa respektive ämnen i årskurs 7. 16 § betyg ska sättas 1. i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 10 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats, 2. i slutet av varje termin från och med årskurs 8 till och med höstterminen i årskurs 10 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och 3. när ett ämne har avslutats. 18 § om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. detsamma gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande respektive samhällsorienterande ämnena.
2
19 § när betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. vid bedömningen ska elevens kunskaper 1. i årskurs 7 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 7, och 2. efter årskurs 7 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 10.
sfs 2010:2022
13 kap.
1 § i detta kapitel finns – allmänna bestämmelser (2–14 §§), – bestämmelser om betyg (15–21 §§), och – bestämmelser om huvudmannens skyldigheter i särskilda fall (22– 24 §§). betyg tillämpliga bestämmelser 15 § allmänna bestämmelser om betyg och betygssättning finns i 3 kap. 13–21 §§. betygssättning 16 § betyg ska sättas i sameskolans ämnen utom språkval. om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av årskurs 6, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för dessa respektive ämnen. 17 § betyg ska sättas i slutet av varje termin i årskurs 6.
18 § som betyg ska någon av beteckningarna a, b, c, d, e eller f användas. betyg för godkända resultat betecknas med a, b, c, d eller e. högsta betyg betecknas med a och lägsta betyg med e. betyg för icke godkänt resultat betecknas med f. 19 § om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. detsamma gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande respektive samhällsorienterande ämnena. betyg innan ett ämne har avslutats 20 § betygssättningen ska på höstterminen i årskurs 6 bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven har inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. vid bedömningen ska elevens kunskaper ställas i relation till 3
sfs 2010:2022
de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6. betyg när ett ämne har avslutats 21 § när betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska betyget bestämmas med hjälp av bestämda kunskapskrav. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om kunskapskrav. denna lag träder i kraft den 1 juli 2011 och tillämpas första gången på utbildning från och med höstterminen 2012. på regeringens vägnar jan björklund claes mårtensson (utbildningsdepartementet)
4
thomson reuters professional ab, tel. 08-587 671 00 edita västra aros, västerås 2010
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.