800620.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1980:620 socialtjänstlag;
utkom från trycket
den 29juli 1980 utfärdad den 19 juni 1980.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
inledande bestämmelser
socialtjänstens mål
1 § samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund
främja människomas
ekonomiska och sociala trygghet,
jämlikhet i levnadsvillkor och
aktiva deltagande i samhällsli vet.
socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin
och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas
och gruppers egna resurser.
verksamheten skall bygga på respekt för människomas självbestäm
manderätt och integritet.
kommunens ansvar
2 § vaije kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område.
3 § kommunen har det yttersta ansvaret för att de som vistas i kom mu-t
nen får det stöd och den hjälp som de behöver.
detta ansvar innebär ingen inskränkning i det a nsvar som vilar på andra
huvudmän.
4 § för att fullgöra kommunens uppgifter inom socialtjänsten skall det i
varje kommun finnas en socialnämnd.
1244 ' prop. 1979/80:1. sou 44, rskr 385.
¬
socialtjänstens innehåll sfs 1980:620
socialnämndens uppgifter
5 § till socialnämndens uppgifter hör att
göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i komm unen,
medverka i samhällsplaneringen och i samarb ete med andra samhällsor
gan, organisationer, föreningar och enskilda främja goda miljöer i ko mmu
nen,
informera om socialtjänsten i komm unen,
genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningar
na för goda levnadsförhållanden.
svara för omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och vård, ekono
misk hjälp och annat bistånd till familjer och e nskilda som behöver det.
rätten till bistånd
6 § den enskilde har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning
och sin livsföring i ö vrigt, om hans behov inte kan tillgodoses på annat
sätt.
den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå.
biståndet skall utformas så att det stärker hans resurser att leva ett själv
ständigt liv.
allmänna riktlinjer för socialnämndens verksamhet
1 § socialnämndens medverkan i samhällsplaneringen skall bygga på
nämndens sociala erfarenheter och särskilt syfta till at t påverka utform
ningen av nya och äldre bostadsområden i kommunen. nämnden skall
också verka för att offentliga lokaler och allmänna kommunikationer utfor
mas så att de blir lätt tillgängliga för alla.
socialnämnden skall även i övrigt ta initiativ till och be vaka att åtgärder
vidtas för att skapa en god samhällsmiljö och goda förhållanden för barn
och ungdom, äldre och andra grupper som har behov av samhällets särskil
da stöd. socialnämnden skall i sin verksamhet främja den enskildes rätt till
arbete, bostad och utbildning.
8 § socialnämnden skall i den uppsökande verksamheten upplysa om so
cialtjänsten och erbjuda grupper och enskilda sin hjälp. när det är lämpligt
skall nämnden härvid samverka med andra samhällsorgan och med organi
sationer och andra föreningar.
9 § socialnämndens insatser för den enskilde skall utformas och genom
föras tillsammans med honom och vid behov i samverkan med andra sam
hällsorgan och med organisationer och andra föreningar.
10 § socialnämnden bör genom hjälp i hemmet, färdtjänst eller annan
service underlätta för den enskilde att bo hemma och ha kontakter med
andra.
nämnden bör även i övrigt tillhandahålla sociala tjänster genom rådgiv
ningsbyråer, socialcentraler och liknande, social jour eller annan därmed
jämförlig verksamhet.
nämnden kan utse en särskild person (kontaktperson) eller en familj 1245
¬
sfs 1980: 620 med uppgift att hjälpa den enskilde och hans närmaste i personliga angelä
genheter, om den enskilde begär eller samtycker till det.
åtgärder mot missbruk
11 § socialnämnden skall arbeta för att förebygga och motverka miss
bruk av alkohol och andra beroendeframkallande medel. insatser för barn
och ungdom bör därvid ägnas särskild uppmärksamhet.
socialnämnden skall genom information till m yndigheter, grupper och
enskilda och genom uppsökande verksamhet sprida kunskap om skade
verkningar av missbruk och om de hjälpmöjligheter som finns. nämnden
skall även stödja den enskilde missbrukaren och se till att han få r den hjälp
eller vård som behövs för att komma ifrån missbruket.
omsorger om barn och ungdom
12 § socialnämnden skall
verka för att barn och ungdom växer upp under trygga och goda förhål
landen,
i nära samarbete med hemmen främja en allsidig personlighetsutveckling
och en gynnsam fysisk och social utveckling hos barn och ungdom och
söija för att barn och ungdom som riskerar att utvecklas ogynnsamt får
det skydd och stöd som de behöver och, om hänsynen till den unges bästa
motiverar det, vård och fostran utanför det egna hemmet.
13 § för barn som stadigvarande vistas i kommunen skall bedrivas för-
skole- och fritidshemsverksamhet.
förskoleverksamheten avser barn som inte har uppnått skolpliktig ålder
och barn vilkas skolgång har uppskjutits enligt 32 § a ndra stycket skolla
gen (1%2:319).
fritidshemsverksamheten avser skolpliktiga barn till och med tolv års
ålder.
14 § barn skall anvisas plats i förskol a från och med höstterminen det år
då de fyller sex år. förskolan skall omfatta minst 525 timmar om åre t.
de barn vilkas skolgång har uppskjutits enligt 32 § andra stycket skolla
gen (1962: 319) skall anvisas plats i för skola.
kan förskola på grund av barnens restider eller av andra skäl inte bedri
vas i den omfattning som anges i förs ta stycket, får kommunen dela upp
förskolan på två år. barn som berörs av sådan uppdelning skall anvisas
plats i förskolan från och med höstterminen det år då barnet fyller fem år.
sådan förskola skall omfatta sammanlagt minst 700 timmar.
15 § de barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt
stöd i sin utveckling skall anvisas plats i förskola tidigare än som anges i
14 § första stycket eller med förtur anvisas plats i fritidshem, om inte bar
nens behov av sådant stöd tillgodoses på något annat sätt.
socialnämnden skall genom uppsökande verksamhet ta reda på vilka
barn som behöver anvisas plats i förskola eller fritidshem enligt första
1246 stycket.
¬
16 § socialnämnden skall verka för att barn som avses i 14 och 15 §§ ut- sfs 1980: 620
nyttjar den anvisade platsen och informera föräldrarna om verksamheten
och syftet med denna.
17 § kommunen skall genom en planmässig utbyggnad av förskole- och
fritidshemsverksamheten sörja för att de barn som på grund av föräldrar
nas förvärvsarbete eller studier eller av andra skäl behöver omvårdnad ut
över vad som följer av 14 och 15 §§ får sådan omvårdnad, när inte behovet
tillgodoses på annat sätt.
i kommunen skall finnas en av kommunfullmäktige antagen plan för för
skole- och fritidshemsverksamheten. planen skall avse en period av minst
fem år.
18 § om ett barn vårdas på sjukhus eller i någon an nan institution, skall
huvudmannen för institutionen sörja för att barnet får tillfälle att delta i
verksamhet som motsvarar den som erbjuds i fö rskola eller fritidshems
verksamhet.
omsorger om äldre människor
19 § socialnämnden skall verka för att äldre människor får möjlighet att
leva och bo självständigt och att ha en aktiv och meningsfull tillvaro i ge
menskap med andra.
20 § socialnämnden skall verka för att äldre människor får goda bostä
der och ge dem som behöver det stöd och hjälp i hemmet och annan lättåt
komlig service.
för äldre människor med behov av särskilt stöd skall kommunen inrätta
bostäder med gemensam service (servicehus).
övergången från ett yrkesverksamt liv skall underlättas genom informa
tion och annat stöd.
omsorger om människor med handikapp
21 § socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psy
kiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsför ing får möj
lighet att delta i samhäl lets gemenskap och att leva som andra.
socialnämnden skall medverka till a tt den enskilde får en meningsfull
sysselsättning och att han får bo på ett sätt som är anpassat efter hans be
hov av särskilt stöd.
vård i familjehem och i hem för vård eller boende
22 § socialnämnden skall sörja för att den som behöver vårdas eller bo i
ett annat hem än det egna tas emot i ett familjehem eller i ett hem för vård
eller boende.
socialnämnden ansvarar för att den som genom nämndens försorg har
tagits emot i ett annat hem än det egna får god vård.
vården bör utformas så att den främjar den enskildes samhörighet med
de anhöriga och kontakt med hemmiljön.
23 § behovet av hem för vård eller boende inom varje landstingskommun
skall tillgodoses av landstingskommunen och kommunerna i områ det. 1247
¬
\
sfs 1980:620 landstingskommunen och kommunerna upprättar gemensamt en plan
över behovet av sådana hem och fördelningen av ansvaret för deras inrät
tande och drift. planen skall redovisas för länsstyrelsen.
24 § vård i fam iljehem och hem för vård eller boende skall bedrivas i
samråd med socialnämnden.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar yt
terligare föreskrifter om vård i sådana hem.
särskilda regler till skydd för underåriga
25 § en underårig får inte utan socialnämndens medgivande tas emot för
stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av
hans föräldrar eller någon annan som har vårdnaden om honom. som ett
medgivande anses socialnämndens beslut att bereda den underårige vård i
ett visst familjehem.
är det fråga om att ta emot ett utländskt barn i syfte att adoptera det,
skall medgivandet inhämtas innan barnet lämnar sitt hemland. medgivan
det upphör att gälla om inte barnet har tagits emot i hem met inom ett år
från det medgivandet lämnades.
26 § socialnämnden skall
medverka till att de underåriga som avses i 25 § fär god vård och fostran
och i övrigt gynnsamma uppväxtförhållanden,
verka för att de får lämplig utbildning och
lämna vårdnadshavama och dem som vårdar sådana underåriga råd,
stöd och annan hjälp som de behöver.
27 § när ett barns bästa kräver det, får socialnämnden förbjuda en per
son som har sitt hem inom kommunen att utan nämndens medgivande ta
emot andras underåriga barn för sådan vistelse i hemmet som inte är tillfäl-
1ig-
28 § socialnämnden får för viss tid eller tills vidare förbjuda den som har
vårdnaden om en underårig att ta denne från ett hem som avses i 25 §, om
det finns risk som inte är ringa för att barnets kroppsliga eller själsliga häl
sa skadas om det sldljs från hemmet.
om det finns sannolika skäl för att en sådan risk föreligger men den be
hövliga utredningen inte har kunnat slutföras, får ett tillfälligt förbud med
delas att gälla i av vaktan på att ärendet kan slutligt avgöras, dock högst
fyra veckor.
ett förbud enligt denna paragraf hindrar inte att barnet skiljs från hem
met på grund av ett beslut enligt 21 kap. föräldrabalken.
29 § socialnämndens ordförande får meddela förbud enligt 28 §, om so
cialnämndens prövning inte kan avvaktas utan fara eller allvarlig olägen
het.
ett förbud som ordföranden har meddelat gäller tills vidare i avvaktan
på nämndens prövning. nämnden skall pröva förbudet utan dröjsmål och
1248 senast inom tio dagar från ordförandens beslut.
¬
30 § ett medgivande enligt 25 § första stycket meddelas av socialnämn- sfs 1980:620
den i vårdnadshavares hemkommun. om nämndens prövning gäller ett
hem i en annan kommun, skall nämnden rådgöra med socialnämnden i den
kommunen innan den fattar sitt beslut.
ett medgivande enligt 25 § andra stycket meddelas av socialnämnden i
de blivande adoptivföräldrarnas hemkommun.
den nämnd som har lämnat medgivande enligt 25 § fullgör skyldigheter
na enligt 26 § samt beslutar i frågor som avses i 28 §.
31 § enskilda personer eller sammanslutningar får inte bedriva verksam
het som syftar till att förmedla underåriga till hem som avses i 25 §.
om rätt för auktoriserade sammanslutningar att i vissa fall läm na för-
medlingshjälp m.m. finns bestämmelser i lagen (1979:552) om internatio
nell adoptionshjälp.
32 § bestämmelser om vård av unga i vissa fall finns i lagen (1980:621)
med särskilda bestämmelser om vård av unga.
avgifter m. m.
33 § socialnämnden får återkräva ekonomisk hjälp som den enskilde har
erhållit enligt 6 §, endast om den har lämnats som förskott på en förmån el
ler ersättning eller till den som är indragen i arbetskonflikt.
har ekonomisk hjälp lämnats i ann at fall än som avses i 6 § , får social
nämnden återkräva hjälpen, om den har getts under villkor om återbetal
ning.
34 § stöd- och hjälpinsatser av behandlingskaraktär medför inte kost
nadsansvar för den enskilde vårdtagaren. för andra stöd- och hjälpinsatser
får kommunen ta ut skälig ersättning.
om en underårig genom socialnämndens försorg får vård i ett annat hem
än det egna, är föräldrarna skyldiga att i skälig utsträckning delta i kommu
nens kostnader enligt grunder som regeringen föreskriver. socialnämnden
får i sådant fall uppbära underhållsbidrag som avser den underårige.
bestämmelserna i första stycket gäller inte i fråga om tjänst för vilken av
gift har bestämts enligt 35 §.
35 § för plats i förskola eller i f ritidshem, färdtjänst, social hemhjälp,
boende i servicehus eller annan liknande social tjänst får kommunen ta ut
skäliga avgifter enligt grunder som kommunen bestämmer. avgifterna får
dock inte överstiga kommunens självkostnader.
för sådana platser i förskola som avses i 14 och 15 §§ får avgift tas ut en
dast i den mån verksamheten överstiger 15 timmar i v eckan eller 525 tim
mar om året.
avgifter som avser helinackordering i servicehus för äldre människor
skall bestämmas så att de boende förbehålls tillräcldiga medel för sina per
sonliga behov. regeringen meddelar ytterligare föreskrifter om sådana av
gifter. 1249
79-sfs 1980
¬
sfs 1980:620 36 § vill socialnämnden föra talan om ersättning som en enskild inte be
talar godvilligt för ekonomisk hjälp som avses i 33 § eller för kostnad som
kommunen har haft enligt 34 § första eller andra stycket, skall talan väckas
hos länsrätten inom tre år från det kommunens kostnad uppkom. talan
väcks vid länsrätten i det län där den enskilde är bosatt.
talan om ersättning får inte bifallas, om den ersättningsskyldige genom
att återbetala kostnaden eller en del av denna kan antas bli ur stånd att kla
ra sin försörjning eller sin dagliga livsföring i övrigt eller annars synnerliga
skäl talar mot bifall till ersättningsanspråket.
37 § socialnämnden får helt eller delvis efterge den ersättningsskyldig
het som avses i 33 § och 34 § första och andra styckena.
nämndorganisationen
socialnämnden
38 § följande bestämmelser i 3 kap. kommunallagen (1977:179) gäller i
tillämpliga delar socialnämnd
2 § om antalet ledamöter m. m.,
3 § första stycket om valbarhet m. m.,
4 § om rätt till ledighet från anställning,
5 § första stycket om mandattid,
5 § tredje stycket om verkan av ledamots avgång,
6 § om ordförande och vice ordförande,
7 § om tid och plats för sammanträde samt om närvarorätt vid samman
träde,
8 § om suppleants tjänstgöring m. m.,
9 § första stycket om beslutförhet,
10 § om beslutsförfarande och protokoll m. m.,
11 § om delgivning m. m.,
12 § om reglemente och delegation.
för stockholms kommun gäller dock inte 3 kap. 5 § första stycket eller
6 § kommunallagen.
39 § socialnämnden skall själv eller genom ombud föra kommunens ta
lan i mål o ch ärenden som enligt denna lag eller annan författning ankom
mer på socialnämnden.
socialnämnden skall även i övrigt ha hand om förvaltning och verkstäl
lighet inom sitt verksamhetsområde, i den mån dessa uppgifter inte till
kommer någon annan enligt beslut som avses i 3 kap. 14 § kommunallagen
(1977:179).
40 § socialnämnden skall hos fullmäktige, konununstyrelsen och övriga
nämnder och hos andra myndigheter göra de framställningar som nämnden
finner påkallade.
socialnämnden får inhämta yttranden och upplysningar från kommun
styrelsen och övriga nämnder och från beredningar och tjänstemän i den
egna kommunen, när det behövs för nämndens verksamhet,
1250
¬
social distriktsnämnd sfs 1980:620
41 § kommunfullmäktige får besluta att i kommunen inrätta två eller fle
ra sociala distriktsnämnder, var och en för ett geografiskt distrikt.
42 § en social distriktsnämnd skall följa utvecklingen inom distriktet och
hos socialnämnden anmäla behovet av åtgärder beträffande samhällsmil-
jön, den sociala planeringen och den allmänt förebyggande verksamheten.
43 § de sociala distriktsnämndema avgör ärenden som enligt denna lag
eller annan författning ankommer på socialnämnden och som avser vård
eller någon annan åtgärd beträffande en enskild person, om inte kommun
fullmäktige har beslutat annorlunda beträffande en viss grupp av ärenden.
44 § om kommunfullmäktige beslutar det, får socialnämnden uppdra åt
distriktsnämndema att
1. besluta i frågor som gäller den allmänt förebyggande verksamheten i
distriktet,
2. handha förvaltning och verkställighet i fråga om egendom som annars
förvaltas av socialnämnden,
3. handlägga frågor om anställning, ledighet, vikariat eller skiljande från
tjänst samt andra frågor beträffande personal inom distriktsnämndens
verksamhetsområde.
45 § sociala distriktsnämnders budgetförslag skall lämnas till social
nämnden, som med eget yttrande överlämnar förslagen tiu kommunstyrel
sen.
46 § vad s om sägs i de nna lag eller annan författning om socialnämnd
tillämpas också på sociala distriktsnämnder. bestämmelsen i 39 § andra
stycket gäller dock inte distriktsnämnder om inte annat följer av bestäm
melserna i 44 §. distriktsnämnder får inte heller göra framställning hos
fullmäktige med stöd av 40 § första stycket.
delegation
47 § uppdrag att besluta på socialnämndens vägnar får inte avse vad
som ankommer på nämnden enligt 2, 5 och 6 §§, 11 § första och andra
styckena, 17 § tredje stycket samt 18 § lagen (1980:621) med särskilda be
stämmelser om vård av unga.
i de kommuner där sociala distriktsnämnder inte har inrättats får dock
beslutanderätten i frågor som avses i första stycket uppdras åt en särskild
avdelning som består av ledamöter eller suppleanter i nämnden.
48 § uppdrag att besluta på socialnämndens vägnar får när det gäller för-
äldrabalken avse endast uppgifter som anges i följande lagrum
1 kap. 4 § föräldrabalken,
2 kap. föräldrabalken, dock inte uppgifter enligt 7 § eller beslut att inte
påbörja utredning eller att lägga ned en påbörjad utredning enligt 9 §,
3 kap. föräldrabalken,
7 kap. 2 § och 7 § föräldrabalken, dock inte om avtalet innefattar åtagan
de att utge engångsbelopp, samt 11 § föräldrabalken. 1251
¬
\
sfs 1980:620 uppdrag att besluta på socialnämndens vägnar får inte heller omfatta be
fogenhet att meddela beslut i frågor som avses i 25, 27 eller 28 § denna lag
eller att fullgöra vad som ankommer på nämnden enligt 5 § lagen
(1947: 529) om allmänna barnbidrag eller enligt 9 § lagen (1964:143) om bi
dragsförskott.
49 § om rätt att i vissa fall fatta beslut i socialnämndens ställe finns be
stämmelser i 29 § för sta stycket och i lagen (1980:621) med särskilda be
stämmelser om vård av unga.
handläggning av ärenden m. m.
50 § socialnämnden skall utan dröjsmål inleda utredning av vad som ge
nom ansökan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och
som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.
51 § vad som har kommit fram vid utredning och som har betydelse för
ett ärendes avgörande skall tillvaratas på ett betryggande sätt.
handlingar som rör enskildas personliga förhållanden skall förvaras så
att den som är obehörig inte får tillgång till dem.
52 § den enskilde bör hållas underrättad om de joumalanteckningar och
andra anteckningar som förs om honom.
53 § 1 ärenden hos .socialnämnd gäller 4 och 5 §§ förvaltningslagen
(1971:290) om jäv.
dessutom skall, utan hinder av 2 § 2 förvaltningslagen, i alla ärenden en
ligt denna lag följande bestämmelser i förvaltningslagen tillämpas
6 § om ombud och biträde,
8 § om vägledning av part,
9 § om tolk,
10 § om remiss.
54 § om e tt ärende hos socialnämnden avser myndighetsutövning mot
enskild, skall utan hinder av 2 § 2 förvaltningslagen (1971:290) följande be
stämmelser i förvaltningslagen tillämpas
14 § om parts rätt till insyn,
15 § om kommunikation,
16 § om parts rätt att meddela sig muntligen,
17 § om be slutsmotivering,
19 § om rättelse av beslut,
20 § om ansvar.
bestämmelserna i 14 och 15 §§ förvaltningslagen gäller dock inte uppgif
ter som rör någon annan sökande i ett ärende om plats i för skola eller fri
tidshem eller i servicehus eller om någon annan liknande social tjänst.
vad som sägs i första stycket gäller också när det är fråga om en ansö
kan eller ett yttrande till en annan myndighet i ett mål eller ären de som rör
1252 myndighetsutövning mot enskild hos denna.
¬
55 § den som enligt vad som sägs i 54 § skall ges tillfälle att yttra sig en- sfs 1980:620
ligt 15 § förvaltning slagen (1971:290) har rätt att få företräde infor nämn
den, om inte särskilda skäl föranleder annat.
den som ges tillfälle att yttra sig skall underrättas om sin rätt att få före
träde inför nämnden.
56 § barn som har fyllt 15 år har rätt att själva föra sin talan i mål och
ärenden enligt denna lag.
barn som är yngre bör höras, om det kan vara till nytta för utredningen
och barnet inte kan antas ta skada av det.
57 § socialnämnden har rätt att av de allmänna försäkringskassorna eller
erkända arbetslöshetskassorna få uppgifter om ekonomisk hjälp som har
lämnats till enskilda, som har ärenden hos nämnden.
58 § i mål och ärenden enligt denna lag som avser myndighetsutövning
mot enskild får delgivning inte ske med tillämpning av 12 eller 15 § delgiv
ningslagen (1970:428).
register m. m.
59 § i sådana personregister hos socialnämnden som utgör sammanställ
ningar av uppgifter får inte tas in uppgifter om ömtåliga personliga förhål
landen.
detta hindrar inte att det i ett per sonregister tas in uppgifter om åtgärder
som har beslutats inom socialtjänsten och som innebär myndighetsutöv
ning och den bestämmelse på vilken ett beslut om en sådan åtgärd grundas.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar yt
terligare föreskrifter om registren.
60 § anteckningar och andra uppgifter i en p ersonakt som tillhör social
nämndens personregister skall gallras ut fem år efter det sista anteckning
en gjordes i a kten. när ansvaret för socialtjänsten har gått över till en an
nan socialnämnd, skall tiden för gallringsplikten räknas från den sista an
teckningen i ak ten hos den nämnden.
uppgifter i p ersonregister som avses i 59 § första stycket skall gallras ut
fem år efter det att de förhållanden som uppgiften avser har upphört.
gallringen skall vara avslutad senast kalenderåret efter det att gallrings
skyldigheten inträdde.
61 § i fråga om personregister som förs med hjälp av automatisk databe
handling finns bestämmelser i datala gen (1973:289).
62 § originalhandlingar som rör utredning om att fastställa faderskap
eller om underhållsbidrag får inte gallras med stöd av bestämmelserna i
60 §.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskri
va andra undantag från gallringsskyldigheten.
63 § socialnämnden skall, enligt vad regeringen närmare föreskriver, ur
personregister lämna ut uppgifter till statistiska centralbyrån för angelägna
statistiska ändamål. '
¬
sfs 1980:620 64 § socialnämnden skall lämna ut uppgifter ur personregister till statli
ga myndigheter, när detta begärs for forskningsändamål och det kan ske
utan risk för att den enskilde eller någon honom närstående lider men.
65 § socialnämnden skall på begäran av en annan myndighet till denna
lämna uppgifter om utgiven ekonomisk hjälp, om syftet är att undvika fel
aktiga utbetalningar från det allmänna eller en felaktig taxering.
66 § av 1 k ap. 5 § sekretesslagen (1980:100) framgår att socialnämnden
utan hinder av sekretess kan polisanmäla brott som hindrar nämndens
verksamhet. detsamma gäller enligt 14 kap. 2 § tredje stycket samma lag
beträffande vissa brott som riktar sig mot underåriga.
socialstyrelsens och länsstyrelsens upi>gifter
67 § socialstyrelsen har tillsyn över socialtjänsten i riket. s tyrelsen skall
följa oc h vidareutveckla socialtjänsten. till ledning for tillämpningen av
denna lag utfärdar socialstyrelsen allmänna råd.
68 § länsstyrelsen skall inom länet
följa socialnämndemas tillämpning av denna lag,
informera och ge råd till allmänheten i frågor som rör socialtjänsten,
biträda socialnämnderna med råd i der as verksamhet,
främja samverkan på socialtjänstens område mellan kommunerna och
andra samhällsorgan,
även i övrigt se till att socialnämnderna fullgör sina uppgifter på ett än
damålsenligt sätt.
hem för vård eller boende står under länsstyrelsens tillsyn. länsstyrel
sen har rätt att inspektera verksamheten vid hemmen.
69 § vill en enskild person eller sammanslutning inrätta ett hem för vård
eller boende, skall tillstånd sökas hos länsstyrelsen. ett sådant hem står
under löpande tillsyn av socialnämnden i den kommun där hemmet är belä
get. nämnden har rätt att inspektera verksamheten vid hemmet.
vad som sägs i första stycket gäller även hem som har inrättats för vård
under en begränsad del av dygnet.
om enskilda vårdhem finns särskilda bestämmelser.
70 § om det föreligger något missförhållande vid et t hem för vård eller
boende, skall länsstyrelsen förelägga ledningen för hemmet att avhjälpa
missförhållandet.
om missförhållandet är allvarligt och länsstyrelsens föreläggande inte
efterkoms, får länsstyrelsen förbjuda fortsatt verksamhet.
övriga bestämmelser
anmälan om misshandel m. m. mot underåriga
71 § var och en som får kännedom om att en underårig misshandlas i
hemmet eller annars behandlas där på ett sådant sätt att det är fara för hans
1254 hälsa eller utveckling bör anmäla detta till socialnämnden.
¬
myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt de som är sfs 1980:620
anställda hos sådana myndigheter är skyldiga att genast till socialnämnden
anmäla om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära
att socialnämnden behöver ingripa till en underårigs skydd. detta gäller
även läkare, lärare, sjuksköterskor och barnmorskor som inte har sådan
anställning.
anmälningsplikt gäller även för dem som är verksamma inom kommunal
familjerådgivning, om de i sin v erksamhet får kännedom om att en under-
årig misshandlas i hemmet.
överflyttning av ärende
72 § ett ärende som avser vård eller någon annan åtgärd beträffande en
enskild person kan flyttas över till en annan socialnämnd, om denna
nämnd samtycker till det.
överklagande av beslut
73 § socialnämndens beslut överklagas hos länsrätten genom besvär,
om nämnden har meddelat beslut i fråga om
bistånd enligt 6 §,
medgivande enligt 25 §,
förbud enligt 27 eller 28 § eller
eftergift enligt 37 §.
besvär enligt första stycket får inte föras mot beslut i fråga om bistånd
till annan.
vid handläggning i kamma rrätt av mål om förbud enligt 28 § skall nämn
demän ingå i rätten.
74 § länsstyrelsens beslut i ärenden om tillstånd enligt 69 § eller om fö
reläggande eller förbud enligt 70 § får överklagas hos kammarrätten genom
besvär.
länsstyrelsens beslut om föreläggande eller förbud enligt 70 § och kam
marrättens motsvarande beslut gäller omedelbart.
böter
75 § till böter döms den som
1. åsidosätter bestämmelserna i 25 § eller 31 § fö rsta stycket, om inte
gärningen i sistnämnda fall är belagd med straff i lagen (1979:552) om inter
nationell adoptionshjälp,
2. överträder förbud som har meddelats med stöd av 27 eller 28 §,
3. utan tillstånd driver ett sådant heiji för vård eller boende som avses i
69 §,
4. i strid mot ett förbud som har meddelats enligt 70 § fortsätter verk
samheten vid ett hem för vård eller boende.
allmänt åtril får väckas endast om gärningen har anmälts till åtal av so
cialnämnden, länsstyrelsen eller socialstyrelsen.
kommuner utanför landsting
76 § vad som sägs i denna lag om landstingskommun skall tillämpas ock
så på en kommun som inte tillhör någon landstingskommun.
1255
¬
\
sfs 1980:620 i. denna lag träder i kraft den i januari 1982. genom lagen upphävs
1. bamavårdslagen (i960:97),
2. lagen (1954:579) om nykterhetsvård,
3. lagen (1956:2) om socialhjälp,
4. lagen (1970: 2%) om social centralnämnd m. m.,
5. lagen (1976: 381) om ba rnomsorg,
6. lagen (1936: 56) om socialregister.
2. fram till den i januari 1983 skall i stället för bestämmelsen i 23 §
första stycket gälla att behovet av hem för vård eller boende skall tillgodo
ses inom ramen för den organisation som finns vid lagens ikraftträdande.
3. bestämmelserna i 60 § om gallring tillämpas tidigast den 1 januari
1987 i fråga om uppgifter o ch andra anteckningar som avser tiden före den
i januari 1982 .
4. om ett beslut fattats före den 1 januari 1982 med stöd av en bestäm
melse i bam avårdslagen (i%0: 97) och en motsvarande bestämmelse finns
i socialtjänst lagen skall beslutet anses meddelat med stöd av den nya la
gen.
1 fråga om beslut om omhändertagande för samhällsvård enligt 31 § bar
navårdslagen gäller dock bamavårdslagens bestämmelser fram till den 1
juli 1982.
5. av övergångsbestämmelser till lagen (1980:621) med särskilda be
stämmelser om vård av unga framgår att beslut om omhändertagande för
samhällsvård enligt 29 § bamavårdslagen (1960:97) skall anses som beslut
om vård med stöd av nämnda lag.
av samma övergångsbestämmelser framgår att även vissa andra beslut
enligt bamavårdslagen kan bestå viss tid efter den nya lagens ikraftträdan
de.
6. besvär över beslut rörande rätt till socialhjälp enligt lagen (1956:2)
om socialhjälp prövas enligt äldre bestämmelser.
7. äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om en kommuns rätt till
ersättning från en annan kommun för kostnader som har uppkommit före
utgången av år 1981 för socialhjälp enligt 12 § lagen (1956:2) om social
hjälp eller för utgifter i samband med omhändertagande för samhällsvård
enligt bamavårdslagen (1%0:97).
8. bestämmelsema i lagen (1956:2) om socialhjälp gäller fortfarande i
fråga om kommuners rätt till ersättning av enskilda för socialhjälp som har
lämnats före utgången av år 1981. talan om ersättning som förs efter den
na tidpunkt skall dock väckas vid länsrätten.
9. mål som avses i p. 6-8 och som inte avgjorts före utgången av år
1981 skall efter den tidpunkten prövas av länsrättema.
10. bestämmelserna i lagen (1976: 381) om ba momsorg gäller fortfaran
de i fråga om a vgift som avser tid före den 1 januari 1982.
11. om det i lag eller annan författning hänvisas till en föreskrift som
har ersatts genom en bestämmelse i denna lag, tillämpas i ställe t den nya
bestämmelsen.
bestämmelser i lag eller annan författning om fosterbarn, fosterföräldrar
1256
¬
eller fosterhem tillämpas dock i den betydelse som de har i den författning- sfs 1980:620
en.
på regeringens vägnar
thorbjörn fälldin
karin söder
(socialdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom socialrätten
JP Infonets socialrättsliga tjänster
JP Infonets socialrättsliga tjänster
Jobbar du med socialrätt? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Vi kan tillgodose hela ditt behov av information och stöd oavsett om du arbetar inom kommunal socialtjänst, annan myndighet, domstol, advokatbyrå eller i privat verksamhet. Se allt inom socialrätt.