SFS 2005:125 Lag om ändring i lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
050125.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om ändring i lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade;
utfärdad den 10 mars 2005. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade dels att 2, 6, 7, 11–13, 23 och 27 §§ samt rubriken närmast före 27 § skall ha följande lydelse, dels att det skall införas nio nya paragrafer, 21 a–21 d, 23 a–23 c, 24 a och 27 a §§ samt närmast före 21 a och 24 a §§ nya rubriker av följande lydelse. 2 § varje landsting skall, om inte något annat avtalats enligt 17 §, svara för insatser enligt 9 § 1. varje kommun skall, om inte något annat avtalats enligt 17 §, svara för insatser enligt 9 § 2–10. 6 § verksamheten enligt denna lag skall vara av god kvalitet och bedrivas i samarbete med andra berörda samhällsorgan och myndigheter. verksamheten skall vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet. den enskilde skall i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges. kvaliteten i verksamheten skall systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. för verksamheten enligt denna lag skall det finnas den personal som behövs för att ett gott stöd och en god service och omvårdnad skall kunna ges. 7 § personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. personer som anges i 1 § 1 och 2 har, under samma förutsättningar, även rätt till insatser enligt 9 § 10. den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. insatserna skall vara varaktiga och samordnade. de skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv. 11 § om någon till följd av ålderdomssvaghet, sjuklighet, långvarigt missbruk av beroendeframkallande medel eller någon annan liknande orsak är ur stånd att själv ta hand om sådant ekonomiskt stöd från kommunen som avses
1
sfs 2005:125
utkom från trycket den 22 mars 2005
prop. 2004/05:39, bet. 2004/05:sou12, rskr. 2004/05:165.
1
sfs 2005:125
i 9 § 2, får kommunen besluta att ersättningen skall betalas ut till någon annan person för att användas till kostnader för personlig assistans till den stödberättigade. 12 § kommunen får besluta om återbetalning av ekonomiskt stöd som kommunen beviljat enligt 9 § 2, om den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare genom att lämna oriktiga uppgifter eller på annat sätt har förorsakat att det ekonomiska stödet har lämnats felaktigt eller med för högt belopp. detsamma gäller om det ekonomiska stödet annars har lämnats felaktigt eller med ett för högt belopp och den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare skäligen borde ha insett detta. 13 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får i fråga om verksamhet enligt 9 § 6–10 meddela föreskrifter till skydd för enskildas liv, personliga säkerhet eller hälsa.
dokumentation och gallring
21 a § handläggning av ärenden som rör enskilda samt genomförande av beslut om insatser enligt denna lag skall dokumenteras. dokumentationen skall utvisa beslut och åtgärder som vidtas i ärendet samt faktiska omständigheter och händelser av betydelse. handlingar som rör enskildas personliga förhållanden skall förvaras så att obehöriga inte får tillgång till dem. 21 b § dokumentationen skall utformas med respekt för den enskildes integritet. den enskilde bör hållas underrättad om de journalanteckningar och andra anteckningar som förs om honom eller henne. om den enskilde anser att någon uppgift i dokumentationen är oriktig skall detta antecknas. 21 c § om anteckningar och andra uppgifter i en personakt hos den eller de nämnder som avses i 22 § tillhör sådan sammanställning av uppgifter som avses i lagen (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten, skall uppgifterna gallras fem år efter det att sista anteckningen gjordes i akten. uppgifterna skall dock inte gallras så länge uppgifterna om samma person inte har gallrats av nämnden enligt andra stycket. uppgifter i en sammanställning som avses i lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten skall gallras fem år efter det att de förhållanden som uppgifterna avser har upphört. gallringen skall vara avslutad senast kalenderåret efter det att gallringsskyldigheten inträdde. 21 d § handlingar som kommit in eller upprättats i samband med att en insats lämnas enligt 9 § 8 får inte gallras med stöd av bestämmelserna i 21 c §. handlingar skall vidare undantas från gallring enligt bestämmelserna i 21 c § av hänsyn till forskningens behov i ett representativt urval av kommuner och landsting och i övriga kommuner och landsting beträffande ett representativt urval av personer. 2
23 § en enskild person får inte utan tillstånd av länsstyrelsen yrkesmässigt bedriva sådan verksamhet som avses i 9 § 6–10. tillstånd skall sökas hos länsstyrelsen i det län där verksamheten skall bedrivas. länsstyrelsen har rätt att inspektera verksamheten. enskild verksamhet skall stå under tillsyn av den eller de nämnder som avses i 22 § i den kommun där verksamheten bedrivs. om ansvaret för uppgiften överlåtits till landstinget enligt 17 § andra stycket skall verksamheten i stället stå under tillsyn av landstingets motsvarande nämnd. nämnden har rätt att inspektera verksamheten. 23 a § bestämmelserna i 21 a och 21 b §§ gäller i tillämpliga delar i enskild verksamhet. dokumentationen skall bevaras så länge den kan antas ha betydelse för åtgärder i verksamheten. 23 b § en handling i en personakt i enskild verksamhet skall, om det begärs av den som akten rör, så snart som möjligt tillhandahållas denne för läsning eller avskrivning på stället eller i avskrift eller kopia, om inte annat följer av 29 §. frågor om utlämnande enligt första stycket prövas av den som ansvarar för personakten. anser denne att personakten eller någon del av den inte bör lämnas ut skall han eller hon genast med eget yttrande överlämna frågan till länsstyrelsen för prövning. 23 c § länsstyrelsen får besluta att en personakt i enskild verksamhet skall tas om hand 1. om verksamheten upphör, 2. om det på sannolika skäl kan antas att personakten inte kommer att handhas enligt föreskrifterna i denna lag eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, eller 3. om den som ansvarar för personakten ansöker om det och det finns ett påtagligt behov av att akten tas om hand. en omhändertagen personakt skall återlämnas, om det är möjligt och det inte finns skäl för omhändertagande enligt första stycket. beslut i fråga om återlämnande meddelas av länsstyrelsen efter ansökan av den som vid beslutet om omhändertagande ansvarade för personakten. personakter som tagits om hand skall förvaras avskilda hos arkivmyndigheten i den kommun där akterna omhändertagits. personakter skall bevaras i minst två år från det att de kom in till arkivmyndigheten. en myndighet som har hand om en personakt som har omhändertagits har, om en uppgift ur akten begärs för ett särskilt fall, samma skyldighet att lämna uppgiften som den haft som ansvarat för akten före omhändertagandet.
sfs 2005:125
anmälan om missförhållanden
24 a § var och en som fullgör uppgifter enligt denna lag skall vaka över att de personer som får insatser enligt lagen får gott stöd och god service och lever under trygga förhållanden. den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande som rör en enskild som får insats enligt denna lag skall genast anmäla detta till den eller de nämnder som avses i 22 §. om inte missförhållandet avhjälps utan dröjsmål, skall nämnden an-
3
sfs 2005:125
mäla förhållandet till tillsynsmyndigheten. anmälningsskyldigheten gäller också den som handlägger ärenden enligt denna lag eller lagen (1993:389) om assistansersättning. första stycket gäller även inom motsvarande yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet. anmälan skall göras till den som är ansvarig för verksamheten. den ansvarige är skyldig att utan dröjsmål avhjälpa missförhållandet eller anmäla detta till tillsynsmyndigheten. bestämmelser om skyldighet att anmäla till socialnämnden att ett barn kan behöva nämndens skydd finns i 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453).
överklagande m.m.
27 §2 beslut av en sådan nämnd som avses i 22 § eller av länsstyrelsen får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol om beslutet avser 1. insatser för en enskild enligt 9 §, 2. utbetalning till någon annan enligt 11 §, 3. återbetalning enligt 12 §, 4. förhandsbesked om rätt till insatser enligt 16 § andra stycket, 5. tillstånd till enskild verksamhet enligt 23 §, 6. omhändertagande av personakt enligt 23 c §, eller 7. föreläggande eller återkallelse av tillstånd enligt 24 §. prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. i fråga om överklagande av länsstyrelsens beslut enligt 23 b § gäller i tilllämpliga delar bestämmelserna i 15 kap. 7 § sekretesslagen (1980:100). beslut i frågor som avses i första stycket gäller omedelbart. länsrätten eller kammarrätten får dock förordna att dess beslut skall gälla först sedan det vunnit laga kraft. 27 a § polismyndigheten skall lämna den hjälp som behövs för att verkställa ett beslut om omhändertagande av personakt. begäran om sådan hjälp får dock göras endast om 1. det på grund av särskilda omständigheter kan befaras att åtgärden inte kan utföras utan att polisens särskilda befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387) behöver tillgripas, eller 2. det annars finns synnerliga skäl. denna lag träder i kraft den 1 juli 2005. anmälningsskyldigheten enligt 24 a § gäller inte för förhållanden som enbart avser tiden före ikraftträdandet. på regeringens vägnar berit andnor björn reuterstrand (socialdepartementet)
4
2
senaste lydelse 2002:439.
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2005
Viktiga lagar inom socialrätten
JP Infonets socialrättsliga tjänster
JP Infonets socialrättsliga tjänster
Jobbar du med socialrätt? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Vi kan tillgodose hela ditt behov av information och stöd oavsett om du arbetar inom kommunal socialtjänst, annan myndighet, domstol, advokatbyrå eller i privat verksamhet. Se allt inom socialrätt.