061345.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om ändring i socialavgiftslagen (2000:980);
utfärdad den 7 december 2006. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om socialavgiftslagen (2000:980)2 dels att 2 kap. 28–30 §§ och 3 kap. 18 och 19 §§ skall upphöra att gälla, dels att rubrikerna närmast före 2 kap. 28 § och 3 kap. 18 § skall utgå, dels att 1 kap. 1 § och 2 kap. 26 § skall ha följande lydelse.
sfs 2006:1345
utkom från trycket den 15 december 2006
1 kap.
1 §3 i denna lag finns bestämmelser om avgifter för finansiering av systemen för social trygghet (socialavgifter). bestämmelser om avgifter för finansiering av ålderspensioneringen finns även i lagen (1994:1744) om allmän pensionsavgift och lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift. bestämmelser om fördelning av socialavgifter finns i lagen (2000:981) om fördelning av socialavgifter. bestämmelser om särskilda avdrag från socialavgifterna finns i lagen (2001:1170) om särskilda avdrag i vissa fall vid avgiftsberäkningen enligt socialavgiftslagen (2000:980).
2 kap.
26 §4 arbetsgivaravgifterna är 28,02 procent av avgiftsunderlaget och utgörs av 1. sjukförsäkringsavgift 8,78 % 2. föräldraförsäkringsavgift 2,20 % 3. ålderspensionsavgift 10,21 % 4. efterlevandepensionsavgift 1,70 % 5. arbetsmarknadsavgift 4,45 % 6. arbetsskadeavgift 0,68 % 1. denna lag träder i kraft den 1 januari 2007.
1 2
prop. 2006/07:1, bet. 2006/07:fiu1, rskr. 2006/07:9. senaste lydelse av 2 kap. 28 § 2004:1056 3 kap. 18 § 2004:1056 3 kap. 19 § 2004:1056. 3 senaste lydelse 2004:1243. 4 senaste lydelse 2005:829.
1
sfs 2006:1345
2. de nya bestämmelserna i 2 kap. 26 § tillämpas på ersättning som betalas ut från och med den 1 januari 2007. 3. bestämmelserna i 2 kap. 26 § i dess äldre lydelse och de upphävda bestämmelserna i 2 kap. 28–30 §§ tillämpas fortfarande på ersättning som betalas ut före ikraftträdandet. 4. de upphävda bestämmelserna i 2 kap. 28 och 29 §§ tillämpas även på ersättning som betalas ut under 2007. vid tillämpningen av 2 kap. 28 § skall dock a) procenttalet vara 2,5 i stället för 5, och b) beloppet vara 1 545 kronor i stället för 3 090 kronor. 5. den upphävda bestämmelsen i 2 kap. 30 § tillämpas även på ersättning som betalas ut under 2007. vid tillämpningen av bestämmelsen skall dock procenttalet vara 2,5 i stället för 5. 6. bestämmelserna i punkterna 4 och 5 tillämpas inte i fråga om ersättning till arbetstagare som enligt 2 kap. 27 § bara skall betala ålderspensionsavgift. 7. de upphävda bestämmelserna i 3 kap. 18 och 19 §§ tillämpas fortfarande på inkomst som uppbärs före ikraftträdandet. 8. de upphävda bestämmelserna i 3 kap. 18 och 19 §§ tillämpas även på inkomst som uppbärs under 2007. vid tillämpningen av 3 kap. 18 § första stycket skall dock, a) procenttalet vara 2,5 i stället för 5, och b) beloppet vara 4 500 kronor per år i stället för 9 000 kronor per år. vid tillämpningen av 3 kap. 18 § andra stycket skall beloppet vara 18 540 kronor per år i stället för 37 080 kronor per år. vid tillämpningen av 3 kap. 19 § skall beloppen vara 18 540 kronor per år i stället för 37 080 kronor per år. vid tillämpningen av bestämmelsen skall iakttagas vad som sägs i punkt 4. omfattar beskattningsåret tid såväl före som efter utgången av år 2006 respektive såväl före som efter utgången av år 2007 skall, om den avgiftsskyldige inte visar annat, så stor del av beskattningsårets inkomst anses hänförlig till tiden efter utgången av år 2006 respektive tiden efter utgången av år 2007 som svarar mot förhållandet mellan den del av beskattningsåret som infaller under respektive tid och hela beskattningsåret. 9. bestämmelserna i punkt 8 tillämpas inte på inkomst som uppbärs av den som enligt 3 kap. 15 och 16 §§ bara skall betala ålderspensionsavgift. på regeringens vägnar anders borg per classon (finansdepartementet)
2
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2006
Viktiga lagar inom socialrätten
JP Infonets socialrättsliga tjänster
JP Infonets socialrättsliga tjänster
Jobbar du med socialrätt? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Vi kan tillgodose hela ditt behov av information och stöd oavsett om du arbetar inom kommunal socialtjänst, annan myndighet, domstol, advokatbyrå eller i privat verksamhet. Se allt inom socialrätt.