130134.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om nordisk konvention om social trygghet; utfärdad den 14 mars 2013. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs följande. 1§ konventionen om social trygghet mellan sverige, danmark, finland, island och norge som har undertecknats i bergen den 12 juni 2012 ska gälla som lag här i landet. konventionens innehåll framgår av bilagan till denna lag. 1. denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. 2.genom lagen upphävs lagen (2004:114) om nordisk konvention om so- cial trygghet. den upphävda lagen gäller dock fortfarande i förhållande till färöarna, grönland och åland till dess konventionen av den 12 juni 2012 en- ligt artikel 16.3 träder i kraft. på regeringens vägnar fredrik reinfeldt ulf kristersson (socialdepartementet) 1 prop. 2012/13:31, bet. 2012/13:sfu5, rskr. 2012/13:165. sfs 2013:134 utkom från trycket den 26 mars 2013 2 sfs 2013:134 bilaga nordisk konvention om social trygghet regeringarna i danmark, finland, island, norge och sverige, som sedan avtalet om europeiska e konomiska samarbetsområdet (ees-av- talet) trädde i kraft tillämpar de euro peiska bestämmelserna om samordning av reglerna om social trygghet för arbetstagare, egenföretagare och deras fa- miljemedlemmar som flyttar inom gemens kapen även när det gäller personer som flyttar mellan de nordiska länderna, som senast den 18 augusti 2003 slutit en nordisk konvention om social trygghet som komplement till den europeiska förordningen om samordning av reglerna om social trygghet genom vilken de nordiska länderna förbundit sig att i stor utsträckning inom norden tillämpa förordningens bestämmelser även på vissa persongrupper för vilka förordningen inte är direkt tillämplig, nämligen personer som inte är medborgare i ett ees-land, eller som inte är el- ler har varit arbetstagare eller egen företagare i förordningens mening, som önskar ingå en konvention om social trygghet, som bygger på princi- perna i förordning (eg) nr 883/2004 och i enlighet med dess grundläggande idé, som vill anpassa den nordiska konventionen till förordning (eg) nr 883/ 2004, som även omfattar personer som inte är eller har varit anställda eller egenföretagare, till tillämpningsbestämme lserna till denna förordning (eg) nr 987/2009 och till utvecklingen av de nordiska ländernas lagstiftning om so- cial trygghet, som beaktar att det finns en riksgemenskap mellan danmark, färöarna och grönland och att färöarna och grönland inte är medlemmar i europeiska uni- onen eller omfattas av ees-avtalet, har kommit överens om att sluta en ny nordisk konvention om social trygg- het. denna konvention kompletterar eu-förordningarna och ger i vissa fall yt- terligare rättigheter för personer som flyttar mellan de nordiska länderna. konventionen har nedan angiven lydelse: avdelning i allmänna bestämmelser artikel 1 definitioner 1.i denna konvention avses med uttrycken 1) ”nordiskt land” vart och ett av de fördragsslutande länderna samt de självstyrande områdena färöarna och grönland, vilka har egen kompetens inom de områden som kon- ventionen omfattar, och åland i den må n dessa områden har gett sitt samtycke till att konventionen ska gälla för dem; 2) ”förordningen” förordning (eg) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen i den lydelse som vid varje tillfälle gäller mellan de nordiska länderna och med de anpassningar som vid varje tidpunkt följer av bilaga vi till avtalet om europeiska ekonomiska samarbetsområdet av den 2 maj 1992 (ees-avtalet); 3 sfs 2013:134 3) ”tillämpningsförordningen” förordning (eg) nr 987/2009 om tillämpningsbestämmelser till förordningen (eg) nr 883/2004 i den lydelse som vid varje tillfälle gäller mellan de nord- iska länderna och med de anpassningar som vid varje tidpunkt följer av bilaga vi till avtalet om europeiska ekonomiska samarbetsområdet av den 2 maj 1992 (ees-avtalet); 4) ”grundpension” pension baserad på bosättning och tillägg till pension som utges till den som saknar eller har låg arbetspension; jämf ör bilaga 1 till det administrativa avta- let till denna konvention där det anges vilka förmåner som anses som grund- pension i de olika nordiska länderna. 2.andra uttryck som förekommer i denna konvention har den innebörd som de har i förordningen, tillämpningsförordningen eller i de nordiska ländernas nationella lagstiftningar. artikel 2 sakområden denna konvention är tillämplig på all lagstiftning som omfattas av förord- ningens sakområden. artikel 3 personkrets 1.denna konvention gäller personer som omfattas av förordningens person- krets och som är eller har varit omfattade av lagstiftningen i ett nordiskt land. 2.denna konvention gäller vidare följande personer som inte omfattas av för- ordningens personkrets: a)personer som är eller har varit omfa ttade av lagstiftningen i ett nordiskt land, b)familjemedlemmar eller efterlevande som härleder rättigheter från per- soner som avses under a. 3.för danmark gäller bestämmelserna i 1 och 2 endast medborgare i ett nord- iskt land när det gäller tillämpningen av: a) reglerna om familjeförmåner i kapitel 8 i förordningen, b)artikel 64 i förordningen om arbetslösa personer som reser till en annan medlemsstat, c) reglerna om grundpension. artikel 4 utvidgad tillämpning av förordningen om inte annat sägs i denna konvention, utvidgas tillämpningen av förord- ningen och tillämpningsförordningen till a lla personer som omfattas av denna konvention och som är bosatta i ett nordiskt land. 4 sfs 2013:134 avdelning ii bestämmelser om tillämplig lagstiftning artikel 5 bosatt en person är bosatt i ett nordiskt la nd i enlighet med nationell lagstiftning. vid konflikt om vilken lagstiftning som ska tillämpas på en person, anses per- sonen vara bosatt i det nordiska land där han eller hon är folkbokförd, om inte särskilda skäl föranleder något annat. artikel 6 arbete på kontinentalsockeln vid tillämpningen av bestämmelserna i förordningens avdelning ii ska även arbete med undersökning och utvinning av naturtillgångar på ett lands konti- nentalsockel anses som arbete i det landet. avdelning iii särskilda bestämmelser om rätt till förmåner kapitel 1 sjukdom artikel 7 ersättning för kostnader för hemresa 1.för en person som är bosatt i ett nordiskt land och har rätt till vårdförmåner där och som under tillfällig vistelse i ett annat nordiskt land får vårdförmåner, svarar vistelselandet för de merutgif ter för hemresa till bos ättningslandet som uppkommer genom att personen till följd av sitt sjukdomstillstånd måste an- vända dyrare färdsätt än han eller hon annars skulle ha använt. 2.punkten 1 tillämpas inte på personer so m får tillåtelse att resa till ett annat nordiskt land för att där få nödvändig behandling. kapitel 2 förmåner vid invaliditet, ålderdom och dödsfall artikel 8 grundpension vid bosättning i ett ees-land en person är, så länge han eller hon är bosatt i ett ees-land, berättigad till grundpension som han eller hon har förvärvat rätt till i ett nordiskt land, på samma villkor som gäller enligt förordningen eller som följer av denna kon- vention. 5 sfs 2013:134 artikel 9 överenskommelse enligt artikel 54.2 b) i) i förordningen är i mer än ett nordiskt land de vill kor uppfyllda som gäller för att beräkna pension på grundval även av antagande av försäkrings- eller bosättningsperio- der, som skulle ha fullgjorts om pensionsfallet inte hade inträffat, medräknas endast en del av de framtida perioderna vid beräkningen i vart och ett av län- derna. denna del bestäms på grundval av de faktiska försäkrings- eller bosätt- ningsperioder som används vid pensionsberäkningen efter förhållandet mel- lan den faktiska perioden i landet och den sammanlagda faktiska perioden i länderna. kapitel 3 arbetslöshetsförmåner artikel 10 undantag från visst krav på fullgjorda perioder kravet på försäkringsperioder, anställningsperioder eller perioder av verk- samhet som egenföretagare enligt föro rdningens artikel 61.2 gäller inte den som antingen har utfört arbete i sådan utsträckning att han eller hon har om- fattats av lagstiftningen om förmåner vid arbetslöshet eller har uppburit så- dana förmåner i det nordiska land där ansökan om förmåner görs. dock ska arbetet ha utförts eller förmåner vid arbetslöshet ha uppburits inom en femårs- period från dagen för anmälan om arbetslöshet hos den offentliga arbetsför- medlingen och, i förekommande fall, från dagen för ansökan om medlemskap i vederbörande arbetslöshetskassa. kapitel 4 familjeförmåner artikel 11 beräkning av tilläggsbelopp och överskjutande belopp 1.förmåner som är avsedda att kompensera för inkomstbortfall vid föräldra- skap ska inte beaktas vid tillämpning av förordningens artikel 68.2 avseende innehållande av förmån eller beräkning av tilläggsbelopp. 2.en myndighet eller institution som i enlighet med artikel 68.2 i förord- ningen ska hålla inne en förmån och betala ut ett tilläggsbelopp ska göra be- räkningen av det samlade beloppet familjeförmåner för varje berört barn för sig och innehålla familjeförmånerna upp till det belopp som föreskrivs i den andra staten samt betala ut tilläggsbeloppet. 6 sfs 2013:134 kapitel 5 rehabilitering artikel 12 samarbete 1.i gränsöverskridande situationer ska berörda institutioner i den behöriga staten och i bosättningsstaten samarbet a för att ge stöd och aktiva åtgärder till personer i syfte att främja möjligheterna till inträde och återgång i arbete. in- stitutionen i bosättningsstaten ska, ef ter samråd med institutionen i den behö- riga staten, tillhandahålla sådana insatser som är möjliga inom ramen för lan- dets lagstiftning. 2.om en insats skulle kunna innebära ändring av försäkringstillhörighet, ska institutionerna så långt som möjligt lösa situationen till fördel för den en- skilde. avdelning iv övriga bestämmelser artikel 13 administrativt avtal de behöriga myndigheterna, eller den institution som utses av den behöriga myndigheten, ska ingå ett administrativt avtal med bestämmelser som är nöd- vändiga för att säkerställa en enhetlig nordisk tillämpning av denna konven- tion. artikel 14 administrativt samarbete och förbindelseorgan 1.vid tillämpning av denna konvention ska myndigheter och institutioner bi- stå varandra i den utsträckning som behövs. 2.i gränsöverskridande situationer ska berörda myndigheter och institutioner i berörda stater samarbeta för att förbättra administrativa rutiner, bistå varan- dra samt i konkreta fall samarbeta, sä rskilt vid lagvalsfrågor, i syfte att så långt som möjligt lösa situationen till fördel för den enskilde. 3.i varje nordiskt land ska det finnas förbindelseorgan som utses av den be- höriga myndigheten. artikel 15 överenskommelse om att avstå från återbetalning 1.med avseende på artiklarna 35, 41 och 65 i förordningen avstår de nordiska länderna, om inte annat avtalas mellan tv å eller flera länder, från varje återbe- talning mellan länderna av utgifter för vårdförmåner vid sjukdom och moder- skap samt vid olycksfall i arbetet och arbetssjukdomar, förmåner till arbets- lösa samt för administrativ och medicinsk kontroll. 7 sfs 2013:134 2.de nordiska länderna avstår också från återbetalning av utgifter för åtgär- der som avses i artikel 12.1 om rehabilitering. 3.länderna avstår dock inte från återbe talning när det gäller vårdförmåner till personer som enligt förordningens artikel 20.1, 28.1 och artikel 36.1 har fått tillstånd att resa till annat nordiskt land för att där få den nödvändiga vård som hans eller hennes tillstånd kräver. artikel 16 ikraftträdande 1.denna konvention träder i kraft under förutsättning att bilaga vi till ees- avtalet anpassats till förordning (eg) nr 883/2004. 2.denna konvention träder i kraft den första dagen i den tredje månaden efter den månad, då samtliga regeringar har meddelat den danska regeringen att de har fullgjort alla villkor för konventionens ikraftträdande. 3.för färöarnas, grönlands och ålands del träder konventionen i kraft 30 da- gar efter det att danmarks respektive finlands regering har meddelat det danska utrikesministeriet att färöarnas landsstyrelse och grönlands landssty- relse respektive ålands lagting har meddelat att konventionen ska gälla för färöarna och grönland respektive åland. 4.i samband med sin anslutning ska färöarnas och grönlands landsstyrelser ta ställning till om personkretsen i artikel 3.3 samt om de undantag i förord- ningen beträffande reglerna om grundpension som gäller för danmark, också ska gälla för dem. 5.det danska utrikesministeriet ska underrätta de övriga parterna och nord- iska ministerrådets sekretariat om mottagandet av dessa meddelanden och om tidpunkt för konventionens ikraftträdande. artikel 17 uppsägning av konventionen 1.önskar en part säga upp konventionen ska skriftligt meddelande om detta skickas till det danska utrikesministeriet som ska underrätta de övriga par- terna om detta och om meddelandets innehåll. 2.uppsägningen gäller endast för den part som gjort den och gäller från och med ingången av det kalenderår som intr äffar minst sex månader efter det att det danska utrikesministeriet tagit emot meddelandet om uppsägningen. 3.om konventionen sägs upp ska rättigheter som förvärvats på grund av kon- ventionen fortfarande bestå. 8 sfs 2013:134 norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2013 artikel 18 övergångsbestämmelser 1.när denna konvention träder i kraft upphör den nordiska konventionen av den 18 augusti 2003 om social trygghet att gälla. denna konvention ska inte medföra minskning av förmånsbelopp som utges vid konventionens ikraftträ- dande i fråga om förmåner som omfattas av konventionen. med avseende på färöarna och grönland har konventionen av den 18 augusti 2003 om social trygghet fortsatt giltighet till den tidpunkt då denna konvention ska börja gälla, dock senast ett år efter konventionens ikraftträdande enligt artikel 16. 2.har en person förvärvat rätt till grundpension från ett nordiskt land på grundval av bosättning i landet under tid före 1 januari 1994 under vilken han eller hon samtidigt förvärvat rätt till arbe tspension i ett annat nordiskt land, ska för denna period grundpension endast beräknas från sistnämnda land. har någon under sådan tid samtidigt förvärvat arbetspension från flera nordiska länder, varav ett även var personens bosättningsland, ska grundpension endast beräknas från det landet. 3.ansökan om förmåner som gjorts efter denna konventions ikraftträdande ska prövas enligt denna konvention även när ansökningarna avser förmåner för tid före ikraftträdandet. artikel 19 undertecknande originaltexten till denna konvention ska deponeras hos det danska utrikesmi- nisteriet, som ska tillställa de övriga parterna bestyrkta kopior av texten. till bekräftelse av detta har de befullmäktigade ombuden undertecknat denna konvention. utfärdad i bergen den 12 juni 2012 i ett exemplar på danska, finska, isländ- ska, norska och svenska, vilka texter alla har samma giltighet. för danmarks regering: för finlands regering: för islands regering: för norges regering: för sveriges regering:
Viktiga lagar inom socialrätten
JP Infonets socialrättsliga tjänster
JP Infonets socialrättsliga tjänster
Jobbar du med socialrätt? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Vi kan tillgodose hela ditt behov av information och stöd oavsett om du arbetar inom kommunal socialtjänst, annan myndighet, domstol, advokatbyrå eller i privat verksamhet. Se allt inom socialrätt.