550229.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
p :|: nr 229
f
> jrv
lag
i anledning av sveriges tillträde till 1948 års konvention rörande ^
internationellt erkännande av rätt till luftfartygs
given stockholms slott den 12 maj 1956.
vi gustaf adolf, med gudsnåde, sveriges, götes o c
vendes konung, göra veterligt: atl vi, med riksdagen^, fu_
gott att, sedan beslut fattats om sveriges tillträde till den i genéve den 19 j
prop. 195fi: 13; l»u 15; hflkr 130, • '
¬
. nr 229 427
' avslutade konventionen rörande internationellt erkännande av rätt till
tfartyg, förordna som följer.
^ 1 §.
'öenna lag äger tillämpning på luftfartyg infört i nationalitetsregister i
rammande stat, som tillträtt den i genéve den 19 juni 1948 avslutade kon-
iitionen rörande internationellt erkännande av rätt till luftfartyg, eller i
iörritorium, för vars utländska angelägenheter fördragsslutande stat svarar \
bch för vilket föres särskilt nationalitetsregister, såvida icke den staten
.'gjort förbehåll om att konventionen icke skall vara tillämplig å territoriet. ^
vad i 5 § stadgas skall dock gälla jämväl luftfartyg som är registrerat här i .t
riket.
; till luftfartyg hänföras i denna lag, förutom flygkroppen, jämväl moto- i
rer, propellrar, radioutrustning, instrument och andra tillbehör, vare sig
ide äro anhragta i fartyget eller tillfälligt skilda därifrån. ^
- ' 2 §. ^
före alla andra rättigheter än de i 5 § avsedda skola äganderätt till luft
fartyg, med besittning förenad rätt att genom köp förvärva sådant fartyg
sämt nyttjanderätt till sådant fartyg enligt upplåtelse på minst sex månäder, |
så ock panträtt eller annan sådan rätt till luftfartyg, tillkommen enligt avtal ,
och såsom säkerhet för fordran till visst belopp, erkännas här i riket, så- i
framt rätten tillkommit enligt lagen i den fördragsslutande stat, i vars na- j
tionalitetsregister fartyget då var infört, och rätten är inskriven i inskriv
ningsbok i den stat, där fartyget är registrerat då rätten göres gällande. i
; förmånsrätt för panträtt eller annan sådan rätt till luftfartyg omfattar
^varje belopp för vilket säkerhet ställts, dock icke ränta som är upplupen för
längre tid än tre år före utmätning eller, vid konkurs, före konkursansök- .
ningens ingivande. :
3 §. • i verkan i förhållande till tredje man av inskrivning, varom förmäles i 2 §, }
bedömes enligt lagen i den stat där rätten är inskriven. där luftfartyg här i j
riket utmätts eller belagts med kvarstad eller skingringsförhud eller luftfar- |
tyg omfattas av konkurs, som inträffat här i riket, och gäldenären med vet- j, [,
; sk ap därom träffat det avtal, som ligger till grund för inskrivningen, må |i
denna dock ej till förfång för utsökningsborgenären eller konkursborgenä-
rerna eller för köparen vid exekutiv försäljning åberopas i vidare mån än i'
som följer av svensk lag. !
4 §.
där en i 2 § omförmäld rätt till luftfartyg, vilken innehaves såsom säker- i
het för fordran, enligt lagen i den stat där fartyget är registrerat förklarats |
' omfatta tillika reservdelar som förvaras på angivna platser, skall rätten här |
. i riket erkännas jämväl i dessa reservdelar, såframt vid förvaringsplatsen i
finnes anslaget ändamålsenligt och väl synligt tillkännagivande om rättens |
beskaffenhet och omfattning, om namnet å dess innehavare och hans adress i]
jfl.t samt om den inskrivningsbok i vilken rätten är inskriven. il
till reservdelar räknas föremål avsedda att anbringas i luftfartyg i stället '
. f ör delar eller föremål som borttagits därifrån, såsom delar av flygkroppen ^
samt motorer, propellrar, radioutrustning och instrument jämte delar därav. j
. ^ ! hava åtgärder för bärgning eller bevarande av luftfartyg avslutats i främ- i
r' mande stat som tillträtt den i 1 § nämnda konventionen, och är med ford-
ran på lön för bärgningen eller på ersättning för särskilda kostnader, som
•varit oundgängliga för bevarandet av fartyget, enligt lagen i den stat där
i '5 • -• - v.:./:"'';-•
¬
k;
v' v ;
428 1955 . n
åtgärderna för bärgningen eller bevarandet avslutades förenad luftpa
i fartyget, skall panträtten här i riket erkännas med förmånsrätt fra
varje annan rätt till fartyget. finnas flera sådana fordringar, njute de so
sammanhänga med en senare händelse företräde framför dem som härrör
av en tidigare.
vad sålunda stadgats gälle dock icke, såvida tre månader förflutit fr
det åtgärderna avslutades utan att borgenärens ansprålc på luftpanträtt
fartyget antecknats i inskrivningsboken i den stat där fartyget är registre-<
rat och dessutom överenskommelse träffats om det belopp panträtten avser
eller talan om borgenärens rätt väckts i laga ordning.
6 §. •
där försäljning av luftfartyg eller i 4 § omnämnda reservdelar till sådant-
fartyg skall äga rum i den ordning, som stadgas i lagen med särskilda be
stämmelser om försäljning av utmätt luftfartyg m. m., åligge den som på-'
kallat försäljningen att till auktionsförrättaren ingiva ett av vederbörande'
myndighet i den stat där fartyget är registrerat utfärdat gravationsbevis an
gående egendomen jämte styrkt översättning av beviset ävensom att, då fråga
är om luftfartyg, senast en månad före auktionen låta kungöra försälj
ningen å registreringsorten enligt där gällande lag. inom samma tid skall
underrättelse varom stadgas i 3 § lagen med särskilda bestämmelser om för
säljning av utmätt luftfartyg m. m. sändas till innehavaren av varje i far
tyget inslcriven rättighet, som skall erkännas enligt denna lag.
1 borgenärsförteckningen skall upptagas, utöver de i 4 § lagen med sär
skilda bestämmelser om försäljning av utmätt luftfartyg m. m. avsedda
fordringarna och kostnaderna, annan rättighet som skall erkännas enligt
denna lag. försäljningen skall ske under förbehåll om beståndet av sådan
rättighet, därest den enligt förteckningen faller inom lägsta budet. faller
rättigheten utom lägsta budet, äge vad i 123 § utsökningslagen sägs mot
svarande tillämpning. ,
7 §.
besväras luftfartyg av inskriven rättighet, som enligt denna lag skall
erkännas här i riket, må fartyget ej överföras till det svenska luftfartygs-
registret, med mindre innehavaren av rättigheten medgivit att fartyget här
registreras.
överföres fartyget till det svenska luftfartygsregistret, äge rättighetens
innehavare få den inskriven i inskrivningsboken för luftfartyg, såframt
den är av sådan beskaffenhet, att den enligt lagen om inskrivning av rätt
till luftfartyg kan inskrivas såsom inteckning.
sokes inskrivningen senast å den inskrivningsdag som infaller näst efter
tre månader från det fartyget registrerades här i riket, gälle rättigheten med
samma förmånsrätt som den åtnjöt i den stat där fartyget sist var regist
rerat. fråga huruvida rättigheten lagligen tillkommit prövas enligt lagen i
den stat där fartyget var registrerat vid tiden för rättighetens tillkomst.
8 §.
det åligger luftfartsstyrelsen att, så snart luftfartyg som avses i 7 § blivit
registrerat, till inskrivningsdomaren översända bevis om registreringen och
om de inskrivna rättigheterna. inskrivningsdomaren skall å nästa inskriv
ningsdag anmärka rättigheterna i inskrivningsboken.
har borgenärs anspråk på luftpanträtt blivit inom den i 5 § andra stycket
angivna tiden antecknat i vederbörande inskrivningsbok och överföres far
tyget till det här i riket förda luftfartygsregistret, skall luftfartsstyrelsen så
snart registrering skett översända bevis därom samt om anteckningen till
¬
; 29 och 230 429
ivningsdomaren, vilken har att å nästa inskrivningsdag göra motsva-
äé anteckning i inskrivningsboken.
9 §.
estämmelserna i denna lag utgöra icke hinder mot tillämpning beträf-
de luftfartyg av vad som är eller framdeles kan bliva stadgat rörande
hgsåtgärder mot den som överträder föreskrifter angående luftfart, in-
dring samt införsel och utförsel av varor.
/^denna lag,skall icke äga tillämpning på luftfartyg, som äro avsedda för
litär-, tull- eller polistjänst.
10 §.
'.närmare föreskrifter rörande tillämpningen av vad i denna lag stadgas
éddelas av konungen.
enna lag träder i kraft den dag konungen förordnar.
det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. till yttermera
so hava vi detta med egen hand underskrivit och med vårt kungl. sigill
kräfta låtit.
^stockholms slott den 12 maj 1955.
gustaf adolf
(l. s.)
.(ijustitiedepartementet) herman zetterberg
r'
(
i
f i i
• ' 'i
j' i
i
i
; 1
11 i
1
't
¬
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.