720435.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1972:435 om överlastavgift;
given stockholms slott den 7 juni 1972. den 30 juni 1972
v i gustaf adolf, med guds nåde, sveriges, götes
och vendes konung, göra veterligt: att vi, med riks-
dagen^, funnit gott förordna som följer.
1 § framföres lastbil, buss eller släpvagn, som dragés av bil, på väg
med h ögre axeltryck, boggitryck eller bruttovikt än som är tillåtet för
viss axel eller boggi på fordonet eller för fordonet, fordonståget eller vä
gen, utgår överlastavgift enligt denna lag.
med väg avses allmän väg, gata eller annan allmän plats.
vad som av totalvikten enligt senast för fordonet utfärdade besikt
ningsinstrument eller enligt gällande typintyg för fordonet vilar på viss
axel eller boggi utgör högsta för axeln eller boggin tillåtna axeltryck
eller boggitryck.
2 § har högsta tillåtna axeltryck eller boggitryck överskridits, avrun
das överlasten för varje axel eller boggi till närmast lägre, hela hundra
tal kilogram. vidare avdrages för framaxel på bil 500 kilogram, för
annan enkelaxel 1 000 kilogram och för boggi 1 500 kilogram.
för återstående överlast (avgiftspliktig överlast) beräknas överlast
avgift för varje axel eller boggi på följande sätt.
del av överlasten överlastavgift
100—2 000 kg 100 kr. per 100 kg 2 100—4 000 kg 200 kr. per 100 kg
4100—6 000 kg 300 kr. per 100 kg 6100—8 000 kg 400 kr. per 100 kg
8 100 kg och däröver 500 kr. per 100 kg
3 § har högsta tillåtna bruttovikt överskridits i fråga om fordon,
som ej ingår i fordonståg, fördelas överlasten på fordonets axlar med
relationstalen 1 för framaxel på bil, 2 för annan enkelaxel och 3 för
boggi. härefter beräknas avgiftspliktig överlast och överlastavgift för
varje axel eller boggi enligt 2 § .
bestämmelserna i första stycket äger motsvarande tillämpning i fråga
om fordon, som ingår i fordonståg, när den för tåget tillåtna brutto
vikten ej överskridits.
4 § har högsta tillåtna bruttovikt överskridits i fråga om fordons
tåg, fördelas överlasten på tågets axlar med de i 3 § angivna rela
tionstalen och beräknas avgiftspliktig överlast och överlastavgift för
varje axel eller boggi enligt 2 §. har högsta tillåtna bruttovikt över
skridits även i fråga om ett eller flera i tåget ingående fordon, beräk
nas dock avgiftspliktig överlast och överlastavgift efter fördelningen
av överlasten på varje fordon för sig, om det sammanlagda beloppet av
överlastavgift därvid blir högre.
^ prop. 1972: 81, tu 13, rskr 232. 1001
32'f—sfs 1972
- \
¬
sfs 1972:435 5 § överlastavgift utgår för varje ärd med avgiftspliktig överlast
med det sammanlagda belopp som beräknats för visst fordon eller
fordonståg enligt 2, 3 eller 4 § eller, när både högsta tillåtna axel-
trj'ck eller boggitryck och högsta tillåtna bruttovikt överskridits vid
samma färd, med det högsta av de sammanlagda belopp som beräk
nats för fordonet eller fordonståget enligt angivna bestämmelser.
har överlastavgift påförts någon för färd med visst fordon och skall
sådan avgift påföras honom för färd som företagits med samma for
don inom ett år efter den tidigare färden, utgår avgiften med 50 pro
cent högre belopp än som följer av första stycket.
6 § har polisman påträffat fordon som framföres med avgiftsplik
tig överlast och fortsättes färden med fordonet utan rättelse, utgår
överlastavgift särskilt för den fortsatta färden, om polismannen för
bjudit denna.
7 § överlastavgift påföres för bil, ägaren, och för släpvagn, ägaren
av den bil som släpvagnen dragés av.
i fråga om bil som innehas på grund av avbetalningsköp anses
innehavaren som ägare.
brukas bil av någon som är skyldig att ersätta skada enligt 6 eller
7 § lagen (1916: 312) angående ansvarighet för skada i följd av auto-
mobiltrafik, anses brukaren som bilens ägar e.
8 § i fråga om bil, som är registrerad här i landet, eller släpvagn,
som dragés av sådan bil, påföres överlastavgift genom beslut av läns
styrelsen i det län där den i bilregistret antecknade ägaren av bilen
har sin adress enligt registret. i fråga om andra fordon påföres avgiften
av länsstyrelsen i stockholms län.
9 § bestämmelserna i 1 § tredje stycket, 2 § första stycket, 4 § andra
stycket, 5a, 8, 15 och 17 §§ förordningen (1922: 260) om automobil-
skatt äger motsvarande tillämpning på överlastavgift.
denna lag gäller ej i fråga om fordon som brukas av krigsmakten
enligt skriftligt avtal med militär myndighet.
denna lag träder i kraft den dag konungen bestämmer.
det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. till ytter
mera visso hava vi detta med egen hand underskrivit och med vårt
kungl. sigill bekräfta låtit.
stockholms slott den 7 juni 1972.
gustaf adolf q, e. s träng
(l. s.) (finansdepartementet)
1002
¬
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.