SFS 2024:293 Lag om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon
SFS2024-293.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:293
om ändring i lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa publicerad
tunga fordon
utfärdad den 23 maj 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (1997:1137) om
vägavgift för vissa tunga fordon
dels att 5, 6, 11, 23 och 23 a §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas två nya paragrafer, 11 a och 11 b §§, av följande
lydelse.
5 §3 för fordon som är eller bör vara registrerat i det svenska vägtrafik-
registret (svenskt fordon), och som inte är avställt eller tillfälligt registrerat,
betalas vägavgift för rätten att använda det svenska vägnätet. för utländskt
fordon betalas vägavgift för rätten att använda motorvägar och de vägar som
anges i bilaga 1.
avgiftsplikt gäller för motorfordon med en totalvikt som överstiger
3 500 kilogram eller motorfordonskombination med sådant fordon, om
fordonet är avsett för eller används för godstransport på väg.
avgiftsplikt gäller även för motorfordonskombination med motorfordon
med en totalvikt på högst 3 500 kilogram med anordning för påhängsvagn,
om fordonet är avsett för eller används för godstransport på väg och motor-
fordonskombinationens totalvikt överstiger 3 500 kilogram. för svenskt
motorfordon med en totalvikt på högst 3 500 kilogram med anordning för
påhängsvagn grundas avgiftsplikten dock på den högsta tillåtna totalvikt
som motorfordonskombinationen kan ha.
6 §4 avgiftsplikt gäller inte för fordon som tillhör
1. försvarsmakten,
2. polismyndigheten eller säkerhetspolisen,
3. staten, en kommun eller någon annan och fordonet är avsett att användas
för räddningstjänst, eller
4. väghållningen.
en förutsättning för undantag enligt första stycket är att fordonet bär yttre
kännetecken som visar att fordonet tillhör någon av de angivna kategorierna.
1 prop. 2023/24:71, bet. 2023/24:sku20, rskr. 2023/24:185.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/eg av den 17 juni 1999 om avgifter för
fordon för användningen av vissa infrastrukturer, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets
direktiv (eu) 2022/362. se även europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2015/1535 av den
9 september 2015 om ett informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och beträffande
föreskrifter för informationssamhällets tjänster.
3 senaste lydelse 2024:292.
4 senaste lydelse 2014:669.
den 28 maj 2024
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
avgiftsplikt gäller inte heller för sfs 2024:293
1. fordon vars ålder, beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och
innevarande kalenderår, är trettio år eller äldre och som inte används i
yrkesmässig trafik som avses i europaparlamentets och rådets förordning
(eg) nr 1071/2009 av den 21 oktober 2009 om gemensamma regler be-
träffande de villkor som ska uppfyllas av personer som bedriver yrkesmässig
trafik och om upphävande av rådets direktiv 96/26/eg eller yrkestrafiklagen
(2012:210), eller
2. utsläppsfritt fordon enligt artikel 2.1.29 i eurovinjettdirektivet, om
fordonet har en totalvikt på högst 4 250 kilogram.
för fordonskombinationer är det motorfordonet som är avgörande för om
kombinationen är undantagen från avgiftsplikt.
11 §5 vägavgift tas ut enligt följande, om inte annat anges i 11 a §, med
olika belopp beroende på antal axlar och vilka krav som ett fordons motor
uppfyller avseende koldioxidutsläppsklass samt, i förekommande fall,
euro-utsläppsklass.
högst 3 axlar
koldioxid- euro- avgift avgift avgift avgift
utsläpps- utsläpps- per år i per per per dag i
klass klass euro månad i vecka i euro
euro euro
1 0 1 434 143 50 14
i 1 246 124 44 12
ii 1 085 108 38 11
iii 944 94 33 9
iv 858 85 30 9
v 811 81 28 8
vi 764 76 27 8
eller renare
2 688 68 24 7
3 592 59 21 6
4 459 45 16 5
5 191 19 7 2
minst 4 axlar
koldioxid- euro- avgift avgift avgift avgift
utsläpps- utsläpps- per år i per per per dag i
klass klass euro månad i vecka i euro
euro euro
1 0 2 404 240 84 24
i 2 081 208 73 21
ii 1 810 181 63 18
iii 1 572 157 55 16
iv 1 431 143 50 14
5 senaste lydelse 2024:292. ändringen innebär bl.a. att andra–fjärde styckena tas bort.
2
v 1 352 135 47 14 sfs 2024:293
vi 1 274 124 45 13
eller renare
2 1 146 114 40 12
3 987 98 35 10
4 764 76 27 8
5 319 31 12 4
11 a § för motorfordon och motorfordonskombination med en totalvikt
som understiger 12 000 kilogram tas vägavgift ut enligt följande, med olika
belopp beroende på antal axlar och vilka krav som ett fordons motor
uppfyller avseende koldioxidutsläppsklass samt, i förekommande fall,
euro-utsläppsklass.
högst 3 axlar
koldioxid- euro- avgift avgift avgift avgift
utsläpps- utsläpps- per år i per per per dag i
klass klass euro månad i vecka i euro
euro euro
1 0 956 95 33 10
i 831 83 29 8
ii 723 72 25 7
iii 629 62 22 6
iv 572 57 20 6
v 541 54 19 5
vi 510 51 18 5
eller renare
2 459 45 16 4
3 395 39 14 4
4 306 30 11 3
5 130 13 5 2
minst 4 axlar
koldioxid- euro- avgift avgift avgift avgift
utsläpps- utsläpps- per år i per per per dag i
klass klass euro månad i vecka i euro
euro euro
1 0 1 603 160 56 16
i 1 387 138 49 14
ii 1 206 120 42 12
iii 1 048 104 37 10
iv 954 95 33 10
v 901 90 32 9
vi 849 84 30 8
eller renare 3
sfs 2024:293
2 764 76 27 7
3 658 65 23 6
4 510 51 18 5
5 213 21 8 2
11 b § vägavgift för fordon som inte uppfyller de utsläppskrav som anges
i bilaga 0 till eurovinjettdirektivet tas ut i enlighet med euro-utsläppsklass 0.
vägavgift för sådant eev-fordon som avses i bilaga 0 till eurovinjett-
direktivet tas ut i enlighet med euro-utsläppsklass v.
för ett svenskt motorfordon med draganordning bestäms vägavgiften
efter den högsta tillåtna totalvikt och det största möjliga antal axlar som
motorfordonskombinationen kan ha.
23 §6 vägavgiften ska betalas i svenska kronor. de belopp i euro som
anges i 11, 11 a, 17 och 22 §§ omräknas till svenska kronor för varje
kalenderår.
omräkning sker enligt den kurs i svenska kronor av euro som gällde den
första vardagen i oktober året innan och som offentliggörs i europeiska
unionens officiella tidning. om ett belopp som beräknas för ett visst år före
avrundning avviker från föregående års belopp med mindre än 5 procent,
ska föregående års belopp fortsätta att gälla.
regeringen fastställer före november månads utgång de omräknade
belopp som enligt denna lag ska tas ut under påföljande kalenderår.
beloppen avrundas nedåt till närmaste lägre hela krontal.
23 a §7 om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp i 11 eller
11 a § överstiger de gränser som gäller enligt artikel 7a.2 första stycket i
eurovinjettdirektivet, ska det omräknade beloppet i stället fastställas till det
högsta belopp i svenska kronor som är tillåtet enligt artikeln.
om resultatet av en omräkning enligt 23 § av ett belopp i 11 eller 11 a §
för koldioxidutsläppsklass 2–5 innebär en lägre procentuell nedsättning än
den lägsta procentsatsen i det intervall i artikel 7ga.3 första stycket i
eurovinjettdirektivet som är tillämpligt, ska det omräknade beloppet i stället
fastställas till det högsta belopp i svenska kronor som är tillåtet enligt
artikeln.
om ett belopp ska justeras enligt såväl första som andra stycket, ska
beloppet fastställas till det lägsta av beloppen.
1. denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
2. äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig
till tiden före ikraftträdandet.
3. för fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som
inte omfattas av artikel 2.1 a–d i europaparlamentets och rådets förordning
(eu) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fastställande av normer för
koldioxidutsläpp från nya tunga fordon och om ändring av
europaparlamentets och rådets förordningar (eg) nr 595/2009 och (eu)
2018/956 och rådets direktiv 96/53/eg, i den ursprungliga lydelsen,
6 senaste lydelse 2008:478.
7 senaste lydelse 2024:292.
4
tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 2 och 3 från och med den dag då sfs 2024:293
en utsläppsminskningskurva för den grupp eller undergrupp som fordonet
tillhör har fastställts genom ändring av förordning (eu) 2019/1242 och trätt
i kraft.
4. för fordon som tillhör en fordonsgrupp eller undergrupp av fordon som
inte omfattas av artikel 2.1 a–d i förordning (eu) 2019/1242, i den
ursprungliga lydelsen, tillämpas avgift för koldioxidutsläppsklass 4 första
gången tre år efter att referensvärden för koldioxidutsläpp för den grupp eller
undergrupp som fordonet tillhör har fastställts i en genomförandeakt som
har antagits med stöd av artikel 7ga.7 i eurovinjettdirektivet, eller från det
tidigare datum som bestäms av regeringen.
5. de belopp i euro som anges i 11 a § ska räknas om till svenska kronor.
vid omräkningen ska den kurs i svenska kronor av euro som avses i 23 § i
den nya lydelsen användas och avrundning ska ske nedåt till närmaste lägre
hela krontal. vid behov ska sådan justering av det omräknade beloppet som
följer av 23 a § i den nya lydelsen göras. de omräknade beloppen fastställs
av regeringen inför ikraftträdandet och gäller till utgången av det kalenderår
ikraftträdandet sker.
6. för svenskt fordon som vägavgift ska betalas för enligt 11 a § vid
ikraftträdandet påbörjas den första avgiftsperioden samma dag som ikraft-
trädandet. vägavgift för sådant fordon ska betalas senast 30 dagar efter
ikraftträdandet. vägavgiften ska betalas av den som är avgiftsskyldig vid
ikraftträdandet.
7. förbudet mot att använda ett avgiftspliktigt fordon i 25 § ska tillämpas
först efter den sista betalningsdagen för avgift som ska betalas enligt 11 a §
vid ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
elisabeth svantesson
jan larsson
(finansdepartementet)
5
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.