SFS 2003:219 Lag om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
030219.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner;
utfärdad den 15 maj 2003. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner skall ha följande lydelse. 2 §2 beteckning lätt terrängvagn maximilast för ett motorfordon, en traktor, ett motorredskap, ett terrängmotorfordon, ett släpfordon eller en sidvagn moped betydelse en terrängvagn vars tjänstevikt är högst 2 ton. skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt.
sfs 2003:219
utkom från trycket den 2 juni 2003
ett motorfordon som är konstruerat för en hastighet av högst 45 kilometer i timmen och som har 1. två hjul samt a. om det drivs av en motor som bygger på inre förbränning, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, eller b. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt, 2. tre hjul samt a. om det drivs av en förbränningsmotor med tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, b. om det drivs av någon annan typ av motor som bygger på inre förbränning, denna har en nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller c. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt, eller
1 2
prop. 2002/03:55, bet. 2002/03:tu4, rskr. 2002/03:161. senaste lydelse 2002:583.
1
sfs 2003:219
beteckning
betydelse 3. fyra hjul och en massa utan last på högst 350 kilogram samt a. om det drivs av en förbränningsmotor med tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, b. om det drivs av någon annan typ av motor som bygger på inre förbränning, denna har en nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller c. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt. vid beräkningen av en fyrhjulig mopeds massa skall i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in. mopeder delas in i klass i och klass ii.
moped klass i moped klass ii
en moped som inte hör till klass ii. en moped som är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen och som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt. 1. ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym som överstiger 50 kubikcentimeter. 2. ett motorfordon på fyra hjul och med en massa utan last som är högst 400 kilogram eller 550 kilogram om fordonet är inrättat för godsbefordran, och vars maximala nettomotoreffekt inte överstiger 15 kilowatt, dock inte moped. vid beräkningen av en motorcykels massa skall i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in. motorcyklar delas in i lätta och tunga motorcyklar.
motorcykel
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2003. 2. en klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som moped gäller fortfarande. 3. en moped som före ikraftträdandet har klassificerats som moped klass i skall i fortsättningen klassificeras som klass ii om mopeden är att hänföra till den klassen enligt de nya föreskrifterna. på regeringens vägnar ulrica messing lennart renbjer (näringsdepartementet) 2
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.