SFS 2022:351 Lag om ändring i lagen (2013:1164) om elektroniska vägtullssystem
SFS2022-351.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:351
om ändring i lagen (2013:1164) om elektroniska den 6 maj 2022 publicerad
vägtullssystem
utfärdad den 28 april 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2013:1164) om
elektroniska vägtullssystem3
dels att 2, 20 och 27 §§ ska upphöra att gälla,
dels att rubriken närmast före 25 § ska utgå,
dels att nuvarande 18, 19, 21–26 och 28–33 §§ ska betecknas 19, 21, 22–
24, 26, 31 och 34–40 §§,
dels att 1 och 3–17 §§, de nya 19, 21, 22, 24, 26, 31, 34, 35 och 38–40 §§
och rubrikerna närmast före 5 och 17 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubrikerna närmast före 19, 21, 22, 24, 26, 28, 32 och 33 §§ ska
sättas närmast före 21, 22, 23, 26, 34, 35, 39 respektive 40 §,
dels att det ska införas nio nya paragrafer, 18, 20, 25, 27–30, 32 och 33 §§,
och närmast före 25, 27, 31 och 33 §§ nya rubriker av följande lydelse.
1 § genom denna lag genomförs europaparlamentets och rådets direktiv
2019/520/eu av den 19 mars 2019 om driftskompatibilitet mellan elektro-
niska vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande informations-
utbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i unionen, i den ursprungliga
lydelsen.
syftet med lagen är att främja betalningen av vägtullar genom att
1. säkerställa driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullssystem, och
2. underlätta gränsöverskridande utbyte av information om fordon och
ägare eller innehavare av fordon.
3 § denna lag ska inte tillämpas på
1. mindre och helt lokala elektroniska vägtullssystem, om kostnaderna för
att uppfylla de föreskrivna kraven inte står i proportion till fördelarna, eller
2. parkeringsavgifter.
den som avser att inrätta ett sådant system som avses i första stycket 1
ska anmäla detta till den myndighet som regeringen bestämmer.
4 § i denna lag avses med
1. anmält organ: ett organ som har anmälts enligt 7–9 §§ lagen (2011:791)
om ackreditering och teknisk kontroll eller motsvarande bestämmelser i en
1 prop. 2021/22:118, bet. 2021/22:tu10, rskr. 2021/22:230.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2019/520/eu av den 19 mars 2019 om driftskom-
patibilitet mellan elektroniska vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande informations-
utbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i unionen, i den ursprungliga lydelsen. 1
3 senaste lydelse av 20 § 2016:1010.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
annan stat inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees) eller i sfs 2022:351
turkiet,
2. avgiftsupptagare: en myndighet eller en juridisk person som genom ett
elektroniskt vägtullssystem tar upp vägtullar för fordonstrafik i ett vägtulls-
område,
3. betalningsförmedlare: en juridisk person som tillhandahåller vägtulls-
tjänster,
4. eets: en europeisk elektronisk vägtullstjänst som en eets-betalnings-
förmedlare tillhandahåller en eets-väganvändare,
5. eets-betalningsförmedlare: en betalningsförmedlare som är registrerad
enligt denna lag eller i en annan stat inom ees i enlighet med direktiv
2019/520/eu, i den ursprungliga lydelsen, och som ger eets-väganvändare
tillgång till eets,
6. eets-väganvändare: den som har träffat avtal med en eets-betal-
ningsförmedlare om att få tillgång till eets,
7. elektroniskt vägtullssystem: ett tekniskt och administrativt system för
att ta upp vägtullar i ett vägtullsområde med stöd av fordonsutrustning eller
automatisk avläsning av ett fordons registreringsskylt,
8. fordon: motorfordon eller ledade fordonskombinationer som är avsedda
för eller används för person- eller godstransport på väg,
9. fordonsutrustning: en komplett uppsättning maskinvaru- och program-
varukomponenter som behövs för att kunna använda ett elektroniskt väg-
tullssystem och som är installerade i eller medförs i ett fordon för insamling,
lagring, bearbetning, fjärrmottagning och överföring av data,
10. färdvägsdeklaration: en sådan uppgift till en avgiftsupptagare som
bekräftar att ett fordon befinner sig i eller har befunnit sig i dennes vägtulls-
område,
11. innehavare av ett fordon: en person i vars namn ett fordon är regi-
strerat enligt bestämmelserna i registreringslandet, och som inte är fordons-
ägaren,
12. teknisk utrustning: all teknisk utrustning och alla tekniska kom-
ponenter, inklusive mjukvara, i ett elektroniskt vägtullssystem som behövs
för att säkerställa driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullssystem,
13. väganvändare: den som har träffat avtal med en betalningsförmedlare
om en vägtullstjänst,
14. vägtull: en avgift eller skatt som betalas för fordonstrafik i ett väg-
tullsområde,
15. vägtullsområde: en väg, gata, led eller färja som är att anse som en
väg, ett torg eller ett annat område, där ett elektroniskt vägtullssystem
används,
16. vägtullstjänst: en tjänst som gör det möjligt för en väganvändare att
använda ett fordon inom ett eller flera vägtullsområden med stöd av ett
kontrakt med en betalningsförmedlare, som omfattar att
a) vid behov tillhandahålla anpassad fordonsutrustning och se till att
funktionaliteten hos utrustningen bibehålls,
b) ta ut en vägtull av väganvändaren och garantera att avgiftsupptagaren
får betalt för vägtullen,
c) göra det möjligt för väganvändaren att betala vägtullen,
d) sköta kundkontakterna med väganvändaren, och
e) följa förekommande säkerhets- och integritetsriktlinjer för aktuella
vägtullssystem.
2
i övrigt har de ord som används i denna lag samma betydelse som i lagen sfs 2022:351
(2001:559) om vägtrafikdefinitioner och förordningen (2001:651) om väg-
trafikdefinitioner.
eets-betalningsförmedlare
5 § en juridisk person som är etablerad i sverige ska, efter ansökan hos
den myndighet som regeringen bestämmer, registreras som eets-betalnings-
förmedlare om den juridiska personen
1. innehar föreskriven certifiering,
2. har föreskriven och godkänd teknisk utrustning,
3. har kompetens i fråga om elektroniska vägtullssystem eller mot-
svarande system,
4. har lämplig finansiell ställning,
5. har upprättat och kan upprätthålla en global riskhanteringsplan, och
6. har gott anseende.
6 § en eets-betalningsförmedlare ska inom tre år från registreringen
träffa avtal om att tillhandahålla vägtullstjänster med avgiftsupptagare för
samtliga vägtullsområden som omfattas av denna lag eller av andra
bestämmelser som genomför direktiv 2019/520/eu, i den ursprungliga
lydelsen, i minst fyra länder. inom två år från den tidpunkt då det första
avtalet träffas för ett vägtullsområde i ett visst land, ska avtal ha träffats för
samtliga vägtullsområden i det landet.
om en avgiftsupptagare, i strid med denna lag eller andra bestämmelser
som genomför direktiv 2019/520/eu, i den ursprungliga lydelsen, inte
träffar avtal med en eets-betalningsförmedlare om tillhandahållande av
vägtullstjänster i ett vägtullsområde, ska det inte påverka bedömningen av
om eets-betalningsförmedlaren har uppfyllt sina skyldigheter enligt första
stycket.
eets-betalningsförmedlaren ska upprätthålla den täckning av vägtulls-
områden som avses i första stycket. om täckningen skulle ändras på grund
av att en avgiftsupptagare inte följer denna lag eller andra bestämmelser som
genomför direktiv 2019/520/eu, i den ursprungliga lydelsen, ska täckning
av det berörda vägtullsområdet återupprättas så snart som möjligt.
7 §4 en eets-betalningsförmedlare ska
1. när ett avtal om att utföra vägtullstjänster träffas informera eets-
väganvändaren om den behandling av personuppgifter som avtalet medför
och om dennes rättigheter enligt
a) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2016/679 av den
27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling
av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upp-
hävande av direktiv 95/46/eg (allmän dataskyddsförordning), här benämnd
eu:s dataskyddsförordning, och
b) lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till eu:s data-
skyddsförordning samt föreskrifter som har meddelats i anslutning till den
lagen,
2. när ett avtal om att utföra vägtullstjänster träffas informera eets-
väganvändaren om giltiga sätt att betala en vägtull,
4 senaste lydelse 2018:373.
3
3. offentliggöra information om sin täckning enligt 6 § och eventuella sfs 2022:351
förändringar av den,
4. inom en månad från registreringen offentliggöra eventuella planer på
att utvidga sin täckning enligt 6 §,
5. vid behov förse de eets-väganvändare med vilka avtal om utförande
av vägtullstjänster har träffats med fordonsutrustning som uppfyller före-
skrivna tekniska krav och visa att utrustningen uppfyller kraven,
6. föra en förteckning över fordonsutrustning som inte längre är godkänd
och som är kopplad till ett avtal mellan förmedlaren och en eets-
väganvändare,
7. offentliggöra sina villkor för att träffa avtal med eets-väganvändare,
8. ge en avgiftsupptagare den information som behövs för att kunna
beräkna och ta ut en vägtull eller för att kontrollera eets-betalningsför-
medlarens beräkning av den vägtull som tas ut av en eets-väganvändare,
och
9. samarbeta med en avgiftsupptagare och omedelbart ge avgifts-
upptagaren uppgifter om ett berört fordon och den kund som har träffat avtal
med eets-betalningsförmedlaren om utförande av vägtullstjänster för
fordonet, när det är nödvändigt för indrivning av en vägtull eller för att
avgiftsupptagaren ska kunna underrätta kunden om en skyldighet att betala
en vägtull eller när det misstänks att kunden inte har betalat en vägtull.
8 § om en faktura från en eets-betalningsförmedlare till en eets-
väganvändare baseras på en myndighets beslut om vägtull, ska fakturan
innehålla uppgifter om hur myndighetens beslut kan omprövas eller över-
klagas.
9 § om förutsättningarna i 5 § 1, 4, 5 eller 6 inte längre är uppfyllda eller
om den registrerade begär det, ska registreringen som eets-betalnings-
förmedlare återkallas.
10 § en avgiftsupptagare ska se till att de elektroniska vägtullssystem som
denne ansvarar för alltid uppfyller föreskrivna krav, som säkerställer
systemens driftskompatibilitet med eets.
vid en brist i ett system som beror på avgiftsupptagaren, ska denne se till
att en eets-väganvändare kan passera vägtullsområdet säkert med minsta
möjliga fördröjning och utan att det bedöms som en underlåtenhet att betala
vägtull.
11 § en avgiftsupptagare ska i en områdesdeklaration ange de allmänna
villkor som ska vara uppfyllda för att en eets-betalningsförmedlare ska få
verka i avgiftsupptagarens vägtullsområde. områdesdeklarationen ska även
innehålla en detaljerad beskrivning av förfarandet för bedömning av den
tekniska utrustning som ska ingå i ett nytt eller väsentligen ändrat elektro-
niskt vägtullssystem.
12 § en avgiftsupptagare ska ge en eets-betalningsförmedlare som upp-
fyller villkoren i 11 § och eventuella särskilda villkor rätt att verka i
avgiftsupptagarens vägtullsområde. avgiftsupptagaren får inte ställa krav
som innebär att eets-betalningsförmedlarens tekniska utrustning inte blir
driftskompatibel med andra avgiftsupptagares elektroniska vägtullssystem.
avgiftsupptagaren ska betala ersättning till en eets-betalningsförmedlare
som tillhandahåller vägtullstjänster i avgiftsupptagarens vägtullsområde.
4
metoden för att beräkna ersättningen ska framgå av avgiftsupptagarens sfs 2022:351
områdesdeklaration.
13 § en avgiftsupptagare ska acceptera registrering av fordons passager
genom godkänd fordonsutrustning som är i drift och som är kopplad till en
eets-betalningsförmedlare som tillhandahåller avgiftsupptagaren vägtulls-
tjänster.
14 § en avgiftsupptagare ska vid behov samarbeta med en eets-betal-
ningsförmedlare, tillverkare eller ett anmält organ för att bedöma om viss
teknisk utrustning är lämplig att använda i avgiftsupptagarens elektroniska
vägtullssystem.
avgiftsupptagaren ska tillhandahålla en testmiljö där en eets-betal-
ningsförmedlare eller ett ombud för denne kan kontrollera om viss fordons-
utrustning är lämplig att använda i avgiftsupptagarens elektroniska vägtulls-
system. avgiftsupptagaren ska utfärda ett intyg för varje godkänt test.
den som har begärt ett test enligt andra stycket ska betala kostnaderna för
det om avgiftsupptagaren begär det.
15 § en eets-väganvändare ska se till att den fordonsutrustning som
krävs för ett vägtullsområde är i drift när fordonet framförs inom området.
om en eets-väganvändare inte fullgör sina skyldigheter enligt första
stycket eller artikel 3 i kommissionens delegerade förordning (eu) 2020/203
av den 28 november 2019 om klassificering av fordon, skyldigheter för
användare av europeiska elektroniska vägtullar, krav på driftskompatibi-
litetskomponenter och minimikriterier för anmälda organs behörighet, får
eets-betalningsförmedlaren bestämma att eets-väganvändarens fordons-
utrustning inte längre är godkänd.
16 § en avgiftsupptagare får inte påföra en eets-väganvändare en högre
vägtull än den som påförs motsvarande andra användare av vägen. om rabatt
på en vägtull ges till en väganvändare, ska rabatten vara tydlig, offentlig-
gjord och tillgänglig för alla sådana användare på lika villkor.
om en eets-betalningsförmedlares klassificering av ett fordon skiljer
sig från avgiftsupptagarens, ska avgiftsupptagarens klassificering gälla.
detta gäller dock inte om det visas att avgiftsupptagarens klassificering av
fordonet är felaktig.
betalning
17 § en eets-betalningsförmedlare som har träffat avtal med en eets-
väganvändare om att utföra vägtullstjänster är, i stället för den skatt- eller
avgiftsskyldige, betalningsskyldig för en vägtull som avser ett fordon och
ett vägtullsområde som omfattas av avtalet den dag då skattskyldigheten
eller avgiftsplikten för vägtullen inträder. om en färdvägsdeklaration inte
har skickats, är dock eets-betalningsförmedlaren och den skatt- eller
avgiftsskyldige solidariskt betalningsskyldiga för vägtullen.
eets-betalningsförmedlaren är inte betalningsskyldig enligt första stycket
om fordonsutrustningen inte är godkänd och passagen sker efter det att en
sådan förteckning som avses i 7 § 6 har skickats till den berörda avgifts-
upptagaren.
5
18 § en eets-betalningsförmedlare som tillhandahåller vägtullstjänster i sfs 2022:351
en avgiftsupptagarens vägtullsområde får kräva en eets-väganvändare på
betalning för en vägtull. kravet ska framställas i avgiftsupptagarens namn
och med uppgiften att det sker på dennes uppdrag, om avgiftsupptagaren
begär det.
19 § en eets-väganvändares betalning av vägtull till sin eets-betal-
ningsförmedlare sker med befriande verkan.
20 § när en avgiftsupptagare riktar ett krav på betalning av en vägtull till
en ägare eller innehavare av ett fordon som är registrerat i ett annat land
inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees), ska information om
den fordonspassage som ligger till grund för kravet, följderna av att inte
betala vägtullen och ägarens eller innehavarens rättigheter skickas med
kravet. det gäller dock inte när en eets-betalningsförmedlare är betalnings-
skyldig för vägtullen enligt 17 §.
informationen ska om möjligt lämnas skriftligen på samma språk som
fordonets registreringsbevis är utfärdat på och annars på något av de
officiella språken i det land där fordonet är registrerat.
21 § i vägtullssystem baserade på korthållskommunikation ska en avgifts-
upptagare, eller den som för avgiftsupptagarens räkning tar upp vägtullar,
underrätta varje eets-betalningsförmedlare om godkända färdvägsdeklara-
tioner för deras respektive eets-väganvändare.
22 § en myndighet eller en juridisk person som både är betalningsför-
medlare och bedriver annan verksamhet ska hålla verksamheten som betal-
ningsförmedlare åtskild och redovisa den separat i förhållande till övrig
verksamhet.
24 § ett anmält organ ska bedöma om kraven i 23 § är uppfyllda.
en avgiftsupptagare eller ett anmält organ ska bedöma om viss teknisk
utrustning är lämplig att använda i avgiftsupptagarens elektroniska vägtulls-
system.
gemensamt kontaktställe
25 § den myndighet som regeringen bestämmer är gemensamt kontakt-
ställe för eets-betalningsförmedlare.
26 § den myndighet som regeringen bestämmer är förlikningsorgan.
förlikningsorganet ska, på begäran av en eets-betalningsförmedlare eller
en avgiftsupptagare, medla mellan parterna
1. om en överenskommelse om rätt för eets-betalningsförmedlaren att
verka i avgiftsupptagarens vägtullsområde inte kan nås, eller
2. vid tvist om en sådan ingången överenskommelse som avses i 1.
medlingen ska särskilt syfta till att säkerställa att sådana villkor som avses
i 11 § och eventuella särskilda villkor inte är diskriminerande och att eets-
betalningsförmedlaren får ersättning enligt den metod som avses i 12 §
andra stycket.
6
informationsutbyte sfs 2022:351
27 § den myndighet som regeringen bestämmer är svensk kontaktpunkt
vid utbyte av information med andra länders kontaktpunkter enligt denna
lag.
28 § om det behövs för att kunna kräva betalning för en vägtull som har
förfallit till betalning av en ägare eller innehavare av ett fordon som är
registrerat i ett land inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees),
får den svenska kontaktpunkten elektroniskt utbyta sådana uppgifter som
anges i bilaga i till direktiv 2019/520/eu, i den ursprungliga lydelsen, med
utländska kontaktpunkter.
utbyte av uppgifter enligt första stycket får även ske om det behövs för
att underrätta en sådan ägare eller innehavare av ett fordon om en skyldighet
att betala en vägtull, och
1. ägaren eller innehavaren av fordonet inte kan identifieras på något
annat sätt, och
2. underrättelsen är nödvändig för att kunna kräva betalning av vägtullen.
om en uppgift som anges i del ii i bilaga i till direktiv 2019/520/eu, i
den ursprungliga lydelsen, omfattas av sekretess enligt offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400), får uppgiften inte lämnas ut.
29 § utländska kontaktpunkter ska enligt 28 § få direkt tillgång till upp-
gifter i vägtrafikregistret om ett fordon och dess ägare eller innehavare.
30 § om en underrättelse om skyldighet att betala en vägtull har skickats
med hjälp av uppgifter som har inhämtats enligt 28 § andra stycket och
vägtullen inte betalas, ska eventuella åtgärder för att vägtullen ska betalas
vidtas av en myndighet.
behandling av personuppgifter
31 §5 bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i eu:s data-
skyddsförordning och i lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser
till eu:s dataskyddsförordning samt i föreskrifter som har meddelats i
anslutning till den lagen.
en avgiftsupptagare, den som för avgiftsupptagarens räkning tar upp
vägtullar och en eets-betalningsförmedlare är personuppgiftsansvariga för
den behandling av personuppgifter som deras respektive verksamhet innebär.
32 § personuppgifter som har erhållits enligt 28 § får endast behandlas för
att identifiera ett fordon eller en ägare eller innehavare av ett fordon i syfte
att ta upp eller driva in vägtullar.
första stycket gäller även för personuppgifter som har erhållits enligt
7 § 9, om avgiftsupptagaren även är betalningsförmedlare.
tystnadsplikt
33 § den som på grund av anställning eller på något annat sätt deltar i eller
har deltagit i en avgiftsupptagares verksamhet får inte obehörigen röja eller
utnyttja sådana uppgifter om en eets-betalningsförmedlares kunder som
7
5 senaste lydelse av tidigare 25 § 2018:373. ändringen innebär bl.a. att tredje stycket tas bort.
avgiftsupptagaren har fått enligt 7 § 9, om det kan antas att betalnings- sfs 2022:351
förmedlaren lider skada om uppgiften röjs.
34 §6 den myndighet som regeringen bestämmer ska föra ett register som
ska innehålla uppgifter om vägtullsområden, eets-betalningsförmedlare
och det gemensamma kontaktställe som avses i 25 § (vägtullsregistret).
registret ska ha till ändamål att inom ramen för det europeiska systemet för
elektroniska vägtullar tillhandahålla dessa uppgifter.
den myndighet som avses i första stycket är personuppgiftsansvarig för
behandlingen av personuppgifter i registret.
35 §7 den myndighet som regeringen bestämmer utövar tillsyn över att
avgiftsupptagare på enskild väg och eets-betalningsförmedlare följer denna
lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen samt över att
den tekniska utrustningen i ett vägtullssystem uppfyller föreskrivna krav.
i eu:s dataskyddsförordning och i lagen (2018:218) med kompletterande
bestämmelser till eu:s dataskyddsförordning samt i föreskrifter som har
meddelats i anslutning till den lagen finns bestämmelser om tillsyn över
behandlingen av personuppgifter.
38 § om det finns skäl att tro att teknisk utrustning som är ce-märkt inte
överensstämmer med de tekniska kraven enligt denna lag, föreskrifter som
har meddelats i anslutning till lagen eller kommissionens genomförande-
förordning (eu) 2020/204 av den 28 november 2019 om detaljerade
skyldigheter för leverantörer av vägtulltjänster i europeiska systemet för
elektroniska vägtulltjänster (eets), minimiinnehåll i eets-områdesdeklara-
tionen, elektroniska gränssnitt och krav för driftskompatibilitetskomponenter,
och om upphävande av beslut 2009/750/eg, ska tillsynsmyndigheten
förelägga tillverkaren, en avgiftsupptagare eller en eets-betalningsför-
medlare att
1. endast använda utrustningen på visst angivet sätt,
2. upphöra med användningen av utrustningen, eller
3. återkalla utrustningen.
om teknisk utrustning som är ce-märkt inte överensstämmer med de
tekniska kraven enligt denna lag, föreskrifter som har meddelats i anslutning
till lagen eller kommissionens genomförandeförordning (eu) 2020/204, ska
tillsynsmyndigheten förelägga tillverkaren att se till att utrustningen överens-
stämmer med kraven.
ett föreläggande gäller så länge som produkten inte överensstämmer med
de tekniska kraven och får förenas med vite.
39 § beslut enligt 5 och 9 §§, en myndighets beslut enligt 24 § andra
stycket samt tillsynsmyndighetens beslut enligt denna lag eller enligt före-
skrifter som har meddelats med stöd av lagen får överklagas till allmän
förvaltningsdomstol.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
40 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. kraven för registrering som eets-betalningsförmedlare,
6 senaste lydelse av tidigare 26 § 2018:373.
7 senaste lydelse av tidigare 28 § 2018:373.
8
2. tekniska krav på ett elektroniskt vägtullssystem och den fordons- sfs 2022:351
utrustning som ska användas i systemet,
3. parametrar för klassificering av fordon,
4. behandling av uppgifter som har inhämtats enligt 28 §,
5. tillsyn, och
6. avgifter för ärendehantering, registrering och tillsyn enligt denna lag
och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.
denna lag träder i kraft den 1 juli 2022.
på regeringens vägnar
tomas eneroth
jonas ragell
(infrastrukturdepartementet)
9
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.