SFS2022-368.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om nationella järnvägssystem sfs 2022:368
utfärdad den 28 april 2022 den 10 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.
1 kap. inledande bestämmelser
lagens syfte och innehåll
1 § denna lag innehåller bestämmelser om järnvägssäkerhet och tekniska
krav i fråga om nationella järnvägssystem. syftet med lagen är att upprätthålla
och utveckla järnvägssäkerheten.
2 § bestämmelserna i lagen avser
– inledande bestämmelser (1 kap.),
– säkerhetsansvar och säkerhetskrav (2 kap.),
– godkännande av järnvägsinfrastruktur och fordon (3 kap.),
– tillstånd för järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare (4 kap.),
– tillsyn (5 kap.),
– ordning (6 kap.),
– sanktionsavgift (7 kap.),
– straff (8 kap.), och
– överklagande (9 kap.).
lagens tillämpningsområde
3 § denna lag ska tillämpas på järnvägssystem i den utsträckning de inte
omfattas av järnvägstekniklagen (2022:366) eller järnvägssäkerhetslagen
(2022:367).
lagen ska inte tillämpas på tunnelbana och spårväg. i lagen (1990:1157)
om säkerhet vid tunnelbana och spårväg finns bestämmelser om tunnelbana
och spårväg.
tillsynsmyndighet
4 § den myndighet som regeringen bestämmer (tillsynsmyndigheten) ska
utöva tillsyn, pröva ansökningar om godkännande och tillstånd och utföra
andra uppgifter enligt vad som framgår av denna lag.
ord och uttryck i lagen
5 § i lagen avses med
ees: europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
fordon: ett järnvägsfordon som är utformat för trafikering av järnvägsnät,
1 prop. 2021/22:83, bet. 2021/22:tu9, rskr. 2021/22:229.
publicerad
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
infrastrukturförvaltare: den som förvaltar järnvägsinfrastruktur och driver sfs 2022:368
anläggningar som hör till infrastrukturen,
järnvägsföretag: den som tillhandahåller dragkraft och utför järnvägs-
trafik,
järnvägsinfrastruktur: spår-, signal- och säkerhetsanläggningar avsedda
för järnvägstrafik, trafikledningsanläggningar, anordningar för elförsörjning
av trafiken samt övriga fasta anordningar som behövs för anläggningarnas
bestånd, drift eller brukande.
bemyndiganden
6 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om undantag från lagens tillämpningsområde.
7 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om avgifter för tillsyn, registrering och ärendehandläggning
enligt denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.
2 kap. säkerhetsansvar och säkerhetskrav
säkerhetsansvar
1 § infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ansvarar för en säker drift
i ett järnvägssystem.
säkerhetsstyrningssystem
2 § infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska ha ett säkerhetsstyrnings-
system. ett sådant system utgörs av den organisation som införts och de
åtgärder och förfaranden som fastställts för att säkerställa en säker drift.
säkerhetsstyrningssystemet ska dokumenteras.
3 § ett säkerhetsstyrningssystem ska utformas så att infrastrukturförvaltare
och järnvägsföretag kan hantera de risker som deras verksamhet kan ge
upphov till. i säkerhetsstyrningssystemet ska också de risker som uppstår i
samband med verksamhet som bedrivs av andra beaktas.
riskkontroll
4 § infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska genomföra riskkontroll.
om en risk avser flera infrastrukturförvaltare eller järnvägsföretag, ska de
genomföra riskkontroll i samarbete med varandra.
krav på järnvägsmateriel
5 § järnvägsinfrastruktur, fordon och annan materiel i ett järnvägssystem
ska vara av sådan beskaffenhet att skador till följd av verksamhet som
bedrivs i järnvägssystemet förebyggs.
krav på anställda och andra som anlitas i en infrastrukturförvaltares
eller ett järnvägsföretags verksamhet
6 § anställda i en infrastrukturförvaltares eller ett järnvägsföretags verk-
samhet ska ha god kännedom om de förhållanden, föreskrifter och villkor
som gäller för verksamheten och som berör deras arbetsuppgifter.
säkerhetskritiska arbetsuppgifter får utföras endast av den som med hän-
syn till yrkeskunnande, hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt är
lämplig.
2
infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska ställa krav på att de som sfs 2022:368
anlitas av infrastrukturförvaltaren eller järnvägsföretaget, i andra fall än som
avses i första stycket, uppfyller kraven enligt första och andra styckena. den
som anlitas ska ställa motsvarande krav på någon som denne anlitar i sin tur.
7 § en infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag får inte tilldela
någon säkerhetskritiska arbetsuppgifter utan att denne har genomgått en
läkarundersökning som visar att hälsoskäl inte utgör hinder mot att utföra
arbetsuppgifterna.
den som har säkerhetskritiska arbetsuppgifter ska regelbundet och i
övrigt vid behov genomgå läkarundersökning.
den som inte följer skyldigheten att genomgå läkarundersökning får av
en infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag fråntas säkerhetskritiska
arbetsuppgifter.
rapportering av olyckor
8 § infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska rapportera till tillsyns-
myndigheten om det vid användningen av ett fordon inträffar en olycka som
medför att minst en person avlider eller att minst fem personer blir allvarligt
skadade. detsamma gäller om fordonet, järnvägsinfrastrukturen, egendom
som inte transporteras med fordonet eller miljön får omfattande skador.
infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska även rapportera till till-
synsmyndigheten om det uppkommit allvarlig fara för en olycka enligt
första stycket. detsamma gäller när något annat har hänt som kan bero på
ett väsentligt fel hos ett fordon eller infrastrukturen eller på någon annan
väsentlig brist i säkerhetshänseende.
årlig säkerhetsrapport
9 § infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ska årligen till tillsyns-
myndigheten ge in en säkerhetsrapport om det närmast föregående kalender-
året.
bemyndiganden
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. säkerhetsstyrningssystem,
2. riskkontroll,
3. lämplighetskrav i fråga om kunskap, hälsa och personliga förhållanden
i övrigt för att få utföra säkerhetskritiska arbetsuppgifter,
4. att händelser som är av betydelse för järnvägssäkerheten ska rapporteras
i andra fall än de som anges i 8 §, och
5. undantag från kravet att ge in en årlig säkerhetsrapport.
3 kap. godkännande av järnvägsinfrastruktur och fordon
godkännande för att ta i bruk
grundläggande krav
1 § järnvägsinfrastruktur och fordon får tas i bruk endast efter godkännande
av tillsynsmyndigheten. detsamma gäller när godkänd järnvägsinfrastruktur
eller ett godkänt fordon ska tas i bruk efter en väsentlig ombyggnad.
3
krav för godkännande sfs 2022:368
2 § ett godkännande enligt 1 § ska beviljas om sökanden visar att järnvägs-
infrastrukturen eller fordonet har utformats och byggts på ett sådant sätt att
föreskrivna krav på säkerhet är uppfyllda.
tillfälligt godkännande
3 § tillsynsmyndigheten får bevilja ett tillfälligt godkännande för järnvägs-
infrastruktur eller ett fordon, om
1. tillräckliga krav på säkerhet är uppfyllda med beaktande av de villkor
som kan meddelas enligt 4 §, och
2. det behövs som ett led i bedömningen av om kraven för godkännande
enligt 2 § är uppfyllda.
villkor
4 § ett godkännande enligt 1 eller 3 § får förenas med de villkor som
behövs.
villkor enligt första stycket får ändras eller meddelas även efter det att
godkännandet har meddelats.
om järnvägsinfrastruktur eller ett fordon som omfattas av ett godkännande
enligt 1 eller 3 § ändras och ändringen påverkar förhållanden som reglerats
i villkor, ska ändringen anmälas till tillsynsmyndigheten.
tredjepartsgranskning
en utomstående granskares bedömning
5 § tillsynsmyndigheten får i ett ärende om godkännande enligt detta
kapitel kräva att sökanden anlitar en utomstående granskare som är godkänd
av tillsynsmyndigheten. den utomstående granskaren ska granska ansökan
i de avseenden och i den utsträckning som tillsynsmyndigheten bestämmer.
tystnadsplikt
6 § en utomstående granskare och dess personal får inte obehörigen föra
vidare eller utnyttja uppgifter som den sökande i samband med ansökan om
godkännande tillhandahåller om affärs- eller driftsförhållanden eller tekniska
förhållanden. tystnadsplikten gäller dock inte i förhållande till tillsyns-
myndigheten.
i det allmännas verksamhet tillämpas i stället offentlighets- och sekretess-
lagen (2009:400).
återkallelse av godkännande
7 § tillsynsmyndigheten får återkalla ett godkännande enligt detta kapitel
om förutsättningarna för godkännandet inte längre uppfylls.
skyldigheter innan ett fordon används
registrering i fordonsregister
8 § innan ett fordon får tas i bruk ska det registreras i ett fordonsregister
som förs av tillsynsmyndigheten eller i ett annat register som tillsynsmyndig-
heten bestämmer. registrering sker på begäran av fordonsinnehavaren.
fordonsnummer och märkning av fordon
9 § i samband med registrering enligt 8 § ska tillsynsmyndigheten tilldela 4
fordonet ett fordonsnummer eller en annan beteckning och föra in numret
och beteckningen i registret. fordonsinnehavaren ska märka fordonet med sfs 2022:368
numret eller beteckningen.
bemyndiganden
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vad som utgör en väsentlig ombyggnad enligt 1 §,
2. de krav som anges i 2 §,
3. tillsynsmyndighetens möjligheter att bevilja tillfälliga godkännanden i
andra fall än de som anges i 3 §,
4. krav för godkännande av en utomstående granskare enligt 5 §,
5. undantag från krav på registrering enligt 8 §, och
6. undantag från krav på märkning enligt 9 §.
4 kap. tillstånd för järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare
nationellt trafiksäkerhetstillstånd för järnvägsföretag
krav på nationellt trafiksäkerhetstillstånd
1 § ett järnvägsföretag ska ha ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd. ett
sådant tillstånd utfärdas av tillsynsmyndigheten.
första stycket tillämpas inte i fråga om järnvägsföretag som har ett
gemensamt säkerhetsintyg enligt 3 kap. järnvägssäkerhetslagen (2022:367).
ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd krävs dock för verksamhet på järnvägs-
nät som avses i 1 kap. 4 § 2 järnvägssäkerhetslagen.
krav för utfärdande av ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd
2 § ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd ska beviljas ett järnvägsföretag
som
1. har sin hemvist eller sitt säte inom ees eller i schweiz,
2. uppfyller kraven i 2 kap. 2–7 §§ och föreskrifter som har meddelats i
anslutning till dessa paragrafer, och
3. har en försäkring eller motsvarande som täcker den skadestånds-
skyldighet som kan uppkomma till följd av järnvägsverksamheten.
tillsynsmyndigheten får anpassa kraven i första stycket 2 och 3 till arten
och omfattningen av järnvägsföretagets verksamhet. i tillståndet ska tillsyns-
myndigheten ange hur kraven har anpassats och för vilken verksamhet
tillståndet gäller.
villkor
3 § ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd får förenas med de villkor som
behövs.
ett sådant villkor får meddelas även under tillståndets giltighetstid.
nationellt infrastrukturtillstånd för infrastrukturförvaltare
krav på nationellt infrastrukturtillstånd
4 § en infrastrukturförvaltare ska ha ett nationellt infrastrukturtillstånd.
ett sådant tillstånd utfärdas av tillsynsmyndigheten.
krav för utfärdande av ett nationellt infrastrukturtillstånd
5 § ett nationellt infrastrukturtillstånd ska beviljas en infrastruktur-
förvaltare som
1. har sin hemvist eller sitt säte inom ees eller i schweiz, 5
2. uppfyller kraven i 2 kap. 2–7 §§ och föreskrifter som har meddelats i sfs 2022:368
anslutning till dessa paragrafer, och
3. har tillräckliga ekonomiska förutsättningar att förvalta infrastrukturen
och driva de anläggningar som hör till infrastrukturen.
tillsynsmyndigheten får anpassa kraven i första stycket 2 och 3 till arten
och omfattningen av infrastrukturförvaltarens verksamhet. i tillståndet ska
tillsynsmyndigheten ange hur kraven har anpassats och för vilken verk-
samhet tillståndet gäller.
villkor
6 § ett nationellt infrastrukturtillstånd får förenas med de villkor som
behövs.
ett sådant villkor får meddelas även under tillståndets giltighetstid.
uppdatering och anmälningsskyldighet
uppdatering
7 § en uppdatering av ett tillstånd enligt detta kapitel krävs om ett järn-
vägsföretags eller en infrastrukturförvaltares verksamhet förändras på ett
väsentligt sätt.
tillsynsmyndigheten får kräva att ett tillstånd uppdateras med anledning
av väsentliga förändringar i föreskrifter om järnvägssäkerhet.
anmälningsskyldighet
8 § en innehavare av tillstånd enligt detta kapitel är skyldig att till till-
synsmyndigheten anmäla förändringar som kan föranleda en uppdatering
enligt 7 § första stycket.
återkallelse av tillstånd
9 § tillsynsmyndigheten får återkalla ett beslut enligt detta kapitel, om
1. förutsättningarna för tillståndet inte längre uppfylls,
2. tillståndshavaren inte fullgör sina skyldigheter enligt denna lag eller
föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen, eller
3. tillståndshavaren inte har bedrivit verksamhet som omfattas av till-
ståndet under minst ett år.
bemyndiganden
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. försäkring eller motsvarande enligt 2 § första stycket 3,
2. vad som avses med tillräckliga ekonomiska förutsättningar enligt 5 §
första stycket 3, och
3. uppdatering av ett tillstånd enligt 7 § första stycket.
5 kap. tillsyn
allmänna bestämmelser om tillsyn
1 § tillsynsmyndigheten ska utöva tillsyn över att infrastrukturförvaltare
och järnvägsföretag följer denna lag och de föreskrifter och beslut som har
meddelats i anslutning till lagen.
för tillsyn över elektriska anläggningar finns särskilda bestämmelser i
elsäkerhetslagen (2016:732).
6
2 § tillsynsmyndigheten har rätt att av den som bedriver verksamhet som sfs 2022:368
omfattas av lagen på begäran få
1. sådana upplysningar och ta del av sådana handlingar som behövs för
tillsynen och för bedömning av ansökningar om godkännanden eller tillstånd
och för klart definierade statistiska ändamål,
2. tillträde till anläggningar, fordon och annan materiel, områden, lokaler
och andra utrymmen, dock inte bostäder, som har anknytning till den verk-
samhet som berörs, och
3. tillgång till nödvändig personal, materiel eller liknande utan kostnad
vid prov av materiel.
polismyndigheten ska lämna den hjälp som behövs för tillsynen.
tillsynsmyndigheten får begära verkställighet hos kronofogdemyndig-
heten av ett beslut som gäller åtgärder enligt första stycket. då gäller
bestämmelserna i utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som
inte avser betalningsskyldighet, avhysning eller avlägsnande.
förelägganden
3 § tillsynsmyndigheten får besluta de förelägganden som behövs för att
denna lag eller de föreskrifter eller beslut som har meddelats i anslutning till
lagen ska följas.
ett föreläggande får förenas med vite.
om någon har påförts konkurrensskadeavgift enligt 3 kap. 5 § konkurrens-
skadelagen (2008:579) eller dömts att betala vite enligt 6 kap. 2 § samma
lag, får vite enligt denna lag inte dömas ut för samma förfarande.
rapporteringsskyldighet
4 § en fordonsinnehavare ska till tillsynsmyndigheten lämna de uppgifter
som behövs för att föra ett sådant register över fordon som avses i 3 kap. 8 §
och anmäla de förändringar som kräver ändringar i registret.
6 kap. ordning
förbud mot att beträda ett spårområde
1 § ingen får beträda ett spårområde utan infrastrukturförvaltarens eller ett
järnvägsföretags tillstånd, utom på platser som det klart framgår att all-
mänheten har tillgång till.
förbud mot intag av alkoholdrycker
2 § alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat som avses i 1 kap. 5
och 10 a §§ alkohollagen (2010:1622) får inte intas inom ett järnvägssystem
som omfattas av denna lag. förbudet gäller inte intag av drycker eller
preparat vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en
infrastrukturförvaltare för ett särskilt fall har medgett intaget.
hur ordning och säkerhet upprätthålls
3 § en befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst hos en infra-
strukturförvaltare eller ett järnvägsföretag får från järnvägsinfrastrukturen
eller ett fordon avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den som upp-
träder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt uppträdande
utgör en risk för säkerheten i järnvägsdriften. om det är absolut nödvändigt,
får befattningshavaren omhänderta en sådan person.
vid ett omhändertagande ska polismyndigheten omedelbart underrättas.
en omhändertagen person får hållas kvar till dess att personen har över- 7
lämnats till en polisman eller det inte längre finns skäl för omhänder- sfs 2022:368
tagandet, dock längst sex timmar.
en sådan befattningshavare som avses i första stycket får avlägsna den
som överträder förbudet i 2 § från järnvägsinfrastrukturen.
4 § för att verkställa en åtgärd enligt 3 § får befattningshavaren inte
använda strängare medel än förhållandena kräver.
våld får användas i den mån andra medel är otillräckliga och det med
hänsyn till omständigheterna är försvarligt för att uppnå det avsedda
resultatet. våld får inte användas längre än vad som är absolut nödvändigt.
7 kap. sanktionsavgift
beslut om sanktionsavgift
1 § tillsynsmyndigheten får besluta att ta ut en sanktionsavgift av en
infrastrukturförvaltare eller ett järnvägsföretag som
1. i verksamhet som omfattas av denna lag använder järnvägsinfrastruktur
respektive fordon som inte har godkänts enligt 3 kap.,
2. bedriver tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd enligt 4 kap. eller
bedriver verksamhet utan en försäkring eller motsvarande enligt 4 kap. 2 §
första stycket 3,
3. i verksamheten anställer eller på annat sätt anlitar någon som inte
uppfyller kraven för att utföra säkerhetskritiska arbetsuppgifter i 2 kap. 6 §
eller tilldelar någon sådana uppgifter utan att denne har genomgått läkar-
undersökning enligt 2 kap. 7 §, eller
4. försummar sin rapporteringsskyldighet enligt 2 kap. 8 § eller enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap. 10 § 4.
2 § tillsynsmyndigheten får besluta att ta ut en sanktionsavgift endast av
den som inom fem år från det att överträdelsen skett har delgetts en under-
rättelse om att myndigheten överväger att fatta ett sådant beslut.
3 § en sanktionsavgift enligt 1 § får inte beslutas för en överträdelse
1. som omfattas av ett föreläggande om vite om överträdelsen ligger till
grund för en ansökan om utdömande av vitet,
2. för vilken straff eller en annan sanktion har beslutats enligt någon
annan författning, eller
3. som omfattas av ett väckt åtal, utfärdat strafföreläggande eller beslut
om åtalsunderlåtelse enligt någon annan författning.
belopp
4 § en sanktionsavgift får tas ut med ett belopp som bestäms med hänsyn
till överträdelsens art och omfattning, vad som är känt om den avgifts-
skyldiges ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt.
nedsättning av sanktionsavgift
5 § om en överträdelse är ursäktlig eller det av någon annan anledning
skulle vara oskäligt att ta ut en sanktionsavgift, ska avgiftsskyldigheten helt
eller delvis sättas ner.
första stycket gäller även om det inte har framställts något yrkande om
nedsättning av sanktionsavgiften.
8
betalning av sanktionsavgift sfs 2022:368
6 § en sanktionsavgift ska betalas till tillsynsmyndigheten och tillfaller
staten. betalning ska ske inom två månader från det att beslutet om
sanktionsavgift fick laga kraft. en upplysning om detta ska tas in i beslutet.
tillsynsmyndighetens beslut om sanktionsavgift får verkställas enligt
utsökningsbalken, om avgiften inte har betalats inom den tid som anges i
första stycket.
om sanktionsavgiften inte betalas inom den tid som anges i första stycket,
ska tillsynsmyndigheten ta ut en dröjsmålsavgift enligt lagen (1997:484) om
dröjsmålsavgift och begära indrivning av sanktionsavgiften och dröjsmåls-
avgiften.
7 § skyldigheten att betala en sanktionsavgift faller bort om verkställighet
inte har skett inom fem år från det att beslutet fick laga kraft.
bemyndigande
8 § regeringen får meddela föreskrifter om hur sanktionsavgiften ska
bestämmas.
8 kap. straff
allmänt
1 § åtal får inte väckas enligt denna lag för en gärning som omfattas av
ett föreläggande om vite, om gärningen ligger till grund för en ansökan om
utdömande av vitet.
ingen får heller dömas till ansvar enligt denna lag om gärningen är belagd
med straff i brottsbalken eller i lagen (1951:649) om straff för vissa trafik-
brott.
förare av ett maskindrivet fordon på järnväg
2 § den som för ett maskindrivet fordon på järnväg inom ett järnvägs-
system som omfattas av denna lag efter att ha intagit alkohol i så stor mängd
att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 pro-
mille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms till böter
eller fängelse i högst sex månader.
till samma straff döms också den som för ett maskindrivet fordon på
järnväg inom ett järnvägssystem som omfattas av denna lag efter att ha
intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor
mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i
blodet. detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares
eller någon annan behörig receptutfärdares ordination.
till samma straff döms också den som för ett maskindrivet fordon på
järnväg inom ett järnvägssystem som omfattas av denna lag och då är så
påverkad av alkohol att det kan antas att han eller hon inte kan framföra
fordonet på ett betryggande sätt. detsamma gäller om föraren är lika
påverkad av något annat medel.
3 § om ett brott som avses i 2 § är att anse som grovt, ska föraren dömas
till fängelse i högst två år. när det bedöms om brottet är grovt ska det särskilt
beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 pro-
mille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
9
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat sfs 2022:368
medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafik-
säkerheten.
andra som utför säkerhetskritiska arbetsuppgifter
4 § den som utan att föra ett maskindrivet fordon på järnväg fullgör en
tjänst där det ingår säkerhetskritiska arbetsuppgifter och då är så påverkad
av alkohol eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan
utföra dessa uppgifter på ett betryggande sätt döms till böter eller fängelse i
högst två år.
överträdelse av förbudet mot att beträda ett spårområde
5 § den som bryter mot förbudet i 6 kap. 1 § döms till penningböter.
beslag och förverkande
6 § i fråga om beslag och förverkande av alkoholdrycker eller alkohol-
drycksliknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622) hos den som intar
sådana drycker i strid med 6 kap. 2 § finns bestämmelser i lagen (1958:205)
om förverkande av alkohol m.m.
9 kap. överklagande
1 § tillsynsmyndighetens beslut i ett enskilt fall enligt denna lag eller
föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen får överklagas till all-
män förvaltningsdomstol.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
2 § ett beslut enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats i
anslutning till lagen gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet.
ett beslut om återkallelse av tillstånd enligt 4 kap. 9 § gäller dock inte förrän
det har fått laga kraft, om inte något annat anges i beslutet.
för beslut om sanktionsavgift finns bestämmelser i 7 kap. 6 §.
1. denna lag träder i kraft den 1 juni 2022.
2. ett godkännande enligt 2 kap. 13 § den upphävda järnvägslagen
(2004:519) att ta i bruk sådana delsystem som järnvägsinfrastruktur består
av gäller fortfarande. detsamma gäller i fråga om ett godkännande av en
spåranläggning som har beviljats före den 1 juli 2004. ett godkännande att
ta i bruk järnvägsinfrastruktur enligt 3 kap. krävs dock efter en väsentlig
ombyggnad av järnvägsinfrastrukturen.
3. ett godkännande enligt 2 kap. 13 § den upphävda järnvägslagen
(2004:519) att ta i bruk ett delsystem som ingår i ett fordon eller ett god-
kännande att ta i bruk ett fordon enligt 2 kap. 15–17 §§ samma lag gäller
fortfarande. detsamma gäller för fordon som har godkänts i ett annat land
inom ees eller i schweiz och där godkännandet gällt i sverige enligt
2 kap. 18 § den upphävda järnvägslagen samt för fordon som har godkänts
före den 1 juli 2004. ett godkännande att ta i bruk ett fordon enligt 3 kap.
krävs dock efter en väsentlig ombyggnad av fordonet.
4. ett säkerhetsintyg som har meddelats med stöd av 3 kap. 3 § den upp-
hävdajärnvägslagen (2004:519) ska fortsätta att gälla under intygets beslutade
giltighetstid, dock som längst till och med den 31 oktober 2025. ett natio-
10
nellt trafiksäkerhetstillstånd enligt 4 kap. krävs dock om en uppdatering sfs 2022:368
krävs enligt 4 kap. 7 §.
5. ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd enligt 3 kap. 4 § den upphävda
järnvägslagen (2004:519) fortsätter att gälla som ett nationellt trafiksäker-
hetstillstånd enligt 4 kap. ett nationellt trafiksäkerhetstillstånd krävs dock
om en uppdatering krävs enligt 4 kap. 7 §.
6. ett säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 8 § den upphävda järnvägslagen
(2004:519) fortsätter att gälla till dess tillståndet skulle ha omprövats enligt
3 kap. 9 § samma lag, dock som längst till och med den 31 oktober 2025. ett
nationellt infrastrukturtillstånd enligt 4 kap. krävs dock om en uppdatering
krävs enligt 4 kap. 7 §.
7. bestämmelserna i 3 kap. 7 § och 4 kap. 9 § ska tillämpas även i fråga
om godkännanden, intyg och tillstånd som fortsätter att gälla enligt punkt 2,
3, 4, 5 eller 6.
8. bestämmelserna i 5 kap. tillämpas även i fråga om sådana delsystem,
spåranläggningar och fordon för vilka godkännanden fortsätter att gälla enligt
punkt 2 och 3. detsamma gäller i fråga om sådan verksamhet som omfattas
av intyg och tillstånd som fortsätter att gälla enligt punkt 4, 5 och 6.
9. en sanktionsavgift får endast tas ut för en överträdelse som har ägt rum
efter ikraftträdandet.
10. äldre föreskrifter gäller för mål och ärenden som har inletts före ikraft-
trädandet.
på regeringens vägnar
magdalena andersson
tomas eneroth
(infrastrukturdepartementet)
11
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.