140927.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i sjölagen (1994:1009); utfärdad den 26 juni 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs att 13 kap. 60§ och 21 kap. 2 och 6§§ sjölagen (1994:1009) ska ha följande lydelse. 13 kap. 60§ 2 ett avtal som har ingåtts innan en tvist har uppkommit och som in- skränker kärandens rätt att få en tvist om transport av styckegods enligt detta kapitel prövad vid domstol är ogiltigt i den utsträckning som det begränsar kärandens rätt att enligt eget val väcka talan vid domstolen för den ort där 1.svaranden har sitt huvudkontor eller, om ett huvudkontor saknas, där svaranden har sin vanliga vistelseort, 2.transportavtalet ingicks, förutsatt a tt svaranden där har driftställe för sin rörelse, filial eller företrädare, genom vars förmedling avtalet har ingåtts, eller 3.den avtalade lastningshamnen eller den avtalade eller faktiska lossnings- hamnen ligger. trots första stycket kan en talan alltid väckas vid domstolen för den ort som har angetts i transportavtalet. efter det att en tvist har uppkommit får par- terna fritt avtala hur tvisten ska behandlas. om ett konossement har utfärdats enligt ett certeparti som innehåller be- stämmelser om behörig domstol eller skiljedomsförfarande utan att konosse- mentet uttryckligen anger att dessa bestämmelser är bindande för innehavaren av konossementet, får transportören in te åberopa bestämmelserna mot en innehavare av konossementet som har förvärvat det i god tro. första stycket gäller inte om varken den avtalade lastningshamnen eller den avtalade eller faktiska lossningshamnen ligger i sverige, danmark, finland eller norge eller om något annat följer av de unionsrättsakter och internationella instrument som anges i 1§ 1–4 lagen (2014:912) med kom- pletterande bestämmelser om domstols behörighet och om erkännande och internationell verkställighet av vissa avgöranden. 1 prop. 2013/14:219, bet. 2013/14:cu27, rskr. 2013/14:380. 2 senaste lydelse 2007:443. sfs 2014:927 utkom från trycket den 8 juli 2014 2 sfs 2014:92721 kap. 2§ 3 i fråga om behörigheten för en sjörä ttsdomstol att ta upp ett tvistemål som avses i 1§ första stycket ska bestä mmelserna om laga domstol i tvistemål i allmänhet tillämpas. en talan får även väckas vid sjörättsdomstolen för den ort där fartyget finns. om säkerhet för en fordran har ställts hos en myndighet till befrielse från kvarstad eller någon annan säkerhetsåtgärd, får en talan väckas även vid sjörättsdomstolen för den ort där säkerh eten har ställts. en talan som avser en fordran som säkerheten har avsett får väckas vid sistnämnda sjörättsdomstol, även om säkerheten har upphört att gälla. om det inte finns en sjörättsdomstol på den ort där svaranden har kunnat sökas enligt första eller andra stycket, väcks en talan vid den sjörättsdomstol som är närmast den orten. om flera är redare i ett fartyg, ska fartygets hemort anses som rederiets hemvist. bestämmelserna i denna paragraf gäller inte om något annat följer av lagen (2014:912) med kompletterande bestämmelser om domstols behörighet och om erkännande och internationell verkställighet av vissa avgöranden eller av de unionsrättsakter och internationella instrument som anges i 1§ 1–4 den lagen. andra stycket i denna paragraf gäller dock om fartyget är belagt med kvarstad. 6§ 4 om en dom i ett mål om ersättning för oljeskada eller bunkeroljeskada har meddelats i en annan stat som har tillträtt den i 10 kap. angivna 1992 års ansvarighetskonvention eller den i 10 a kap. angivna bunkerkonventionen och om domstolarna i den staten var behöriga att pröva den tvist som domen avser, gäller följande. när domen har fått laga kraft och kan verkställas i den stat där den har meddelats, ska den efter en ansökan verkställas i sverige utan att en ny prövning sker av den sak som avgjorts genom domen, om inte något annat följer av 10 kap. 9§ eller 5§ femte stycket i detta kapitel. detta medför inte någon skyldighet att verkställa en utländsk dom, om det ansvarsbelopp som gäller för fartygets ägare därmed skulle överskridas. en ansökan om verkställighet görs till den tingsrätt som regeringen före- skriver. sökanden ska tillsammans med ansökan ge in 1.domen i original eller i kopia som har bestyrkts av en myndighet, 2.en förklaring av en behörig myndighet i den stat där domen meddelats att domen avser ersättning enligt den i 10 kap. angivna 1992 års ansvarighets- konvention eller den i 10a kap. angivna bunkerkonventionen samt att domen har fått laga kraft och kan verkställas i den staten. handlingarna ska vara försedda med bevis om utfärdarens behörighet. beviset ska vara utställt av en svensk beskickning eller konsul eller av chefen för justitieförvaltningen i den stat där domen har meddelats. om en handling i ärendet inte är skriven på svenska, danska eller norska, ska även en översätt- ning till svenska ges in. översättningen ska vara bestyrkt av en diplomatisk eller konsulär tjänsteman eller av en svensk notarius publicus. om en ansökan om verkställighet bifalls, verkställs domen på samma sätt som en svensk dom som har fått laga kraft. 3 senaste lydelse 2007:443. 4 senaste lydelse 2013:328 (jfr 2013:543). 3 sfs 2014:927 vid handläggning i domstol av ett ärende om verkställighet tillämpas i övrigt lagen (1996:242) om domstolsärenden. 1.denna lag träder i kraft den 10 januari 2015. 2.äldre föreskrifter gäller för handläggningen i svea hovrätt och högsta domstolen av ärenden som har inletts i hovrätten före ikraftträdandet. på regeringens vägnar elisabeth svantesson jonas pontén (justitiedepartementet) norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.