731198.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1973:1198 lag
utkom f rån t rycket om ansvaoghet föf oljeskada till sjöss;
den 11 januari 1974 utfärdad den 17 december 1973.
kungl. maj:t förordnar följande med riksdagenf
inledande bestämmelser
1 § i denna lag förstås med
olja: beständig olja, såsom råolja, eldningsolja, tjock dieselolja,
smörjolja och valolja;
oljeskada: dels skada som orsakats av förorening genom olja från
fartyg och som uppkommit utanför fartyget, dels kostnader för före
byggande åtgärder och skada som orsakats av sådana åtgärder;
olycka: sådan händelse eller serie händelser med samma ursprung
som orsakar oljeskada;
förebyggande åtgärd: varje åtgärd som varit skäligen påkallad för att
förhindra eller begränsa oljeskada genom förorening och som vidtagits
efter det en olycka inträffat;
2472 ' prop. 1973:140, lu 40, rskr 3 98.
^ f ^ - v. ^
¬
ä^are av fartyg: den som är registrerad som fartygets ägare eller, om sfs 1973: 1198
^ registrering ej skett, den som äger fartyget; i fråga om fartyg som
äges av en stat och brukas av ett bolag, vilket i denna stat är regi
strerat som fartygets brukare, skall dock bolaget anses som ägare;
franc: en värdeenhet innehållande sextiofem och ett halvt milligram
guld av niohundra tusendelars finhet;
fartygs dräktighet: dess nettodräktighet ökad med det maskinrum
som vid bestämmande av nettodräktigheten dragits från bruttodräktig-
heten eller beträffande fartyg, som ej kan mätas enligt vanliga regler
för mätning av dräktighet, 40 procent av vikten i ton av den olja som
fartyget kan befordra;
ansvarighetskonventionen: den i bryssel den 29 november 1969 av
slutade konventionen om ansvarighet för skada orsakad av förorening
genom olja;
konventionsstat: stat som tillträtt ansvarighetskonventionen.
vid tillämpning av denna lag skall med fartyg jämställas varje annan
flytande anordning som användes till sjöss.
:: 2 § denna lag äger tillämpning på oljeskada, som uppkommit i sveri
ge eller annan konventionsstat och orsakats av fartyg, som befordrar
olja som last i lös vikt (bulklast), samt på kostnad för förebyggande åt-
— gärder som vidtagits för att förhindra eller begränsa sådan skada i sve
rige eller annan konventionsstat.
i fråga om lagens tillämplighet på krigsfartyg och vissa andra stats
fartyg samt fartyg som icke befordrar olja som bulklast gäller bestäm
melserna i 22 §.
ersättning för åtgärder med anledning av oljeskada utgår enligt den-
_ na lag även då skyldighet att vidtaga åtgärderna förelegat enligt lag eller
annan författning.
denna lag tillämpas utan hinder av eljest gällande regler om tillämp
lig lag.
bestämmelserna i denna lag tillämpas icke i den mån en sådan till-
lämpning skulle vara oförenlig med sveriges förpliktelser enligt interna
tionellt fördrag.
skadestånd
3 § oljeskada ersättes av fartygets ägare, även om varken ägaren el
ler någon för vilken han svarar varit vållande till skadan. utgöres den
p olycka som orsakade skadan av en serie händelser, åvilar ansvaret
den som var äg are av fartyget vid den första av dessa händelser.
•p ägaren är dock fri från ansvarighet om han visar att skadan
•p 1. orsakats av krigshandling eller liknande handling under väpnad
- konflikt, inbördeskrig eller uppror eller av en naturhändelse av osed-
p vanlig karaktär, som ej kunnat undvikas och vars följder ej kunnat
förhindras, eller
2. i sin helhet vållats av tredje man med avsikt att orsaka skada, eller
3. i sin helhet orsakats genom fel eller försummelse av svensk eller
utländsk myndighet vid fullgörandet av skyldighet att svara för under
håll av fyrar eller andra hjälpmedel för navigering.
i fråga om verkan av medvållande på den skadelidandes sida och om 2473
¬
sfs 1973:1198 solidarisk ansvarighet för flera fartygsägare gäller 5 kap. 5 och 6
skadeståndslagen (1972: 207).
4 § anspråk på ersättning för oljeskada som omfattas av ersättnings
bestämmelserna i denna lag får göras gällande mot fartygets ägare
endast med stöd av lagen.
anspråk som avses i första stycket får ej göras gällande mot fartygets
redare, som icke är ägare, och ej heller mot betraktare eller annan som
i redarens ställe handhar fartygets drift eller mot avlastare, lastemot
tagare, lastägare, lots eller någon som utan att tillhöra besättningen
utför arbete i fartygets tjänst. har skada uppkommit i samband med
bärgning av fartyget eller lasten eller i samband med förebyggande åt
gärder, gäller vad nu sagts även i fråga om bärgaren eller den som vid
tagit sådana åtgärder, såvida icke bärgningen eller de förebyggande åt
gärderna vidtagits i strid mot myndighets förbud eller, om de vidtagits
av annan än myndighet, trots uttryckligt och befogat förbud av far
tygets eller lastens ägare.
anspråk som avses i första stycket får ej heller göras gällande mot
den som är anställd hos fartygets ägare eller hos person som avses i
andra stycket.
vad som utgivits i ersättning för oljeskada enligt denna lag får icke
krävas åter av lots, bärgare eller den som vidtagit förebyggande åtgär
der eller anställd som avses i tredje stycket annat än om den mot vilken
anspråket riktas har vållat skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet
eller anspråket riktas mot bärgare eller den som vidtagit förebyggande
åtgärder och denne överträtt förbud som avses i andra stycket andra
punkten.
5 § fartygets ägare har rätt att för varje olycka begränsa sin ansva
righet enligt denna lag till ett belopp motsvarande tvåtusen francs för
ton av fartygets dräktighet. ansvarigheten skall dock ej i något fall
överstiga tvåhundratio miljoner francs. rätt till begränsning föreligger
icke i fråga om ränta eller ersättning för rättegångskostnad.
om det påkallas till uppfyllande av sveriges förpliktelser i förhål
lande till sta t som tillträtt den i bryssel den 10 oktober 1957 avslutade
konventionen angående begränsningen av ansvarigheten för ägare av
fartyg som användas till fart i öppen sjö, skall bestämmelserna i 10
kap. sjölagen (1891: 35 s. 1) gälla i fråga om ägarens rätt att begränsa
sin ansvarighet. ansvarighetsbeloppet bestämmes enligt 235 § sjölagen.
fartygets ägare har ej rätt till ansvarsbegränsning om olyckan vål
lats genom fel eller försummelse av ägaren själv med mindre han be
gått felet eller försummelsen i egenskap av fartygets befälhavare eller
medlem av besättnin gen.
6 § rätt till ansvarsbegränsning enligt 5 § första stycket föreligger
endast om ägaren, dennes försäkringssgivare eller annan på ägarens
vägnar enligt denna lag eller motsvarande bestämmelser i annan kon
ventionsstats lag upprättar en begränsningsfond uppgående till det an
svarighetsbelopp som gäller för ägaren. ansvarighetsbeloppet omräknas
till krono r efter den officiella kursen den dag då fonden upprättas.
2474 begränsningsfond skall här i landet upprättas hos den domstol där
¬
talan om ersättning väckts enligt 18 §. fonden får upprättas antingen sfs 1973: 1198 '
genom att ansvarighetsbeloppet inbetalas kontant eller genom ställande il
av säkerhet som godtages av domstolen. j
vill någon upprätta begränsningsfond, skall domstolen på ansökan
av honom så snart ske kan meddela beslut om ansvarighetsbeloppets
storlek. beslutet gäller till dess annorlunda förordnas. efter utgången
av den frist som föreskrivits enligt 7 § första stycket prövar domstolen ^
slutligt frågan om ansvarighetsbeloppets storlek.
talan mot beslut om fastställande av ansvarighetsbelopp eller rörande i
fråga om godkännande av säkerhet skall föras särskilt. '
konungen meddelar närmare bestämmelser om upprättande av be
gränsningsfond och om fondens förvaltning och fördelning. |
f.1 7 § har begränsningsfond upprättats här i riket, skall den domstol i/
vid vilken fonden upprättats genom kungörelse uppmana sakägarna att
inom viss tid, som ej får understiga sex månader, skriftligen anmäla sitt
anspråk och begära att visst belopp avsättes för deras räkning. kungörel- |
sen skall införas i post- och inrikes tidningar och i en eller flera tid
ningar inom den del av landet, där oljeskada i anledning av ifrågavaran- e,
de olycka har uppkommit. har oljeskada uppkommit i annan konven- ?;
tionsstat, skall kungörelsen införas även i den officiella tidningen i sådan i;
stat. särskilt meddelande skall genom brev tillställas alla kända sak- r
ägare.
sakägare som icke inom den i kungörelsen föreskrivna fristen an- '
mäler sitt anspråk får ej göra anspråket gällande mot begränsnings- \
fonden med mindre han varken haft eller bort ha kännedom om kun- '
görandet. utan hinder av vad nu sagts får sådant anspråk göras gallan- |
de om den skada på vi lken anspråket grundas inträffade efter fristens '
utgång eller så kort tid dessförinnan att sakägarens underlåtenhet att ;
göra anmälan inom förelagd tid icke kan läggas honom till last som för- '
summelse. rätten kan besluta att avsätta visst belopp till att täcka så
dana anspråk som ej har anmälts före fristens utgång men som trots
detta får göras gällande mot begränsningsfonden. detta belopp fördelas
när samtliga sådana anspråk avgjorts eller när på grund av vad som
sägs i 10 § talan om ersättning icke längre får väckas.
om ansvarighetsbelopp som gäller enligt 5 § första stycket ej förslår -i
till gottgörelse åt dem som är berättigade till ersättning, nedsättes de-
ras ersättningar med samma kvotdel.
har begränsningsfond upprättats här i riket och kan det befaras att |
det för fartyget gällande ansvarighetsbeloppet ej kommer att förslå till ]\
gottgörelse åt dem som är berättigade till ersättning, kan rätten förord
na att ersättning tills vidare skall utgå endast med viss kvotdel.
fördelning av fonden skall ske även om ägaren enligt 5 § tredje f
stycket icke har rätt att begränsa sin ansvarighet. i'
8 § den som innan begränsningsfonden fördelats har utgett ersätt
ning för oljeskada inträder intill det belopp han betalat i den skadeli-
dandes rätt enligt denna lag eller motsvarande lagstiftning i annan kon- |!
ventionsstat.
kan fartygets ägare eller annan göra sannolikt att han framdeles blir
skyldig att utge ersättning, som han, om ersättningen betalats före fon
dens fördelning, skulle ha kunnat återkräva från fonden enligt första 2475 i
¬
sfs 1973: 1198 stycket, kan rätten förordna att medel tills vidare skall avsättas för att
han senare skall j.unna göra sin rätt gällande mot fonden.
har ägaren frivilligt ådragit sig utgifter eller åsamkats förluster med
anledning av förebyggande åtgärder, äger han samma rätt till ersättning
härför ur begränsningsfonden som annan skadelidande.
9 § har begränsningsfond upprättats enligt 6 § och har ägaren rätt
att begränsa sin ansvarighet, får annan ägaren tillhörig egendom ej ta
gas i anspråk för tillgodoseende av krav på ersättning som kan göras
gällande mot fonden.
har i fall som avses i första stycket ägaren tillhörig egendom blivit
föremål för kvarstad eller annan handräckning med anledning av krav
på ersättning som kan göras gällande mot begränsningsfonden, skall
den beviljade åtgärden hävas. har ägaren ställt säkerhet för att und
vika sådan åtgärd, skall säkerheten återställas till honom.
om begränsningsfond har upprättats i annan konventionsstat, skall
vad i första och andra styckena sägs gälla endast om den skadelidande
har rätt att föra talan vid den domstol eller myndighet som förvaltar
fonden och har möjlighet att av fondens medel utfå vad som belöper pä
hans fordran.
10 § talan om ersättning för oljeskada enligt denna lag skall väckas
inom tre år från den dag då skadan uppkom. talan får dock icke i nå
got fall väckas efter det att sex år förflutit från dagen för den olycka
som orsakade skadan eller, om olyckan utgjordes av en serie händel
ser, från dagen för den första av dessa.
11 § om rätt till ersättning av internationella oljeskadefonden gäller
särskilda bestämmelser.
försäkring
12 § ägare av svenskt fartyg, vilket befordrar mer än tvåtusen ton
olja som bulklast, skali taga och vidmakthålla försäkring eller ställa
annan betryggande säkerhet till täckande av sin ansvarighet enligt
denna lag eller motsvarande lagstiftning i annan konventionsstat intill
det ansvarighetsbelopp som anges i 5 § första stycket. sådan skyldig
het åvilar dock icke staten.
försäkring eller säkerhet som avses i första stycket skall godkännas
av konungen eller myndighet som konungen bestämmer.
har ägaren fullgjort vad som åligger honom enligt första stycket,
skall myndighet som konungen bestämmer utfärda certifikat som inne
fattar bevis härom. för fartyg som äges av staten skall myndighet
som konungen bestämmer utfärda certifikat som bestyrker att fartyget
äges av svenska staten och att dess ansvarighet är täckt intill det ansva
righetsbelopp som anges i 5 § första stycket.
konungen fastställer formulär till certifikat som avses i tredje styc
ket. certifikatet skall medföras ombord på fartyget.
13 § för utländskt fartyg som anlöper eller lämnar svensk hamn eller
2476 på svenskt sjöterritorium belägen tilläggsplats och som vid tillfället
¬
befordrar mer än tvåtusen ton olja som bulklast skall finnas försäkring sfs 1973: 1198
eller annan betryggande säkerhet som täcker ägarens ansvarighet enligt
denna lag eller motsvarande lagstiftning i annan konventionsstat intill
det ansvarighetsbelopp som avses i 5 § första eller andra stycket. vad
nu sagts gäller ej fartyg som äges av främmande stat.
fartyget skall ombord medföra certifikat som visar att sådan försäk
ring eller annan betryggande säkerhet som avses i första stycket finnes.
äges fartyget av främmande stat, skall ombord medföras certifikat
som bestyrker att fartyget äges av den staten och att dess ansvarighet
är täckt intill det ansvarighetsbelopp som gäller enligt 5 § första eller
andra stycket.
närmare bestämmelser om certifikat som avses i andra stycket med
delas av konungen eller myndighet som konungen bestämmer.
14 § försäkring som avses i 12 eller 13 § skall för den som är berätti
gad till ersättning medföra rätt att få ut ersättningen direkt av försäk
ringsgivaren.
försäkringsgivaren är dock fri från ansvarighet, om fartygets ägare
är fri från ansvarighet eller om denne själv uppsåtligen vållat skadan.
försäkringsgivarens ansvarighet skall ej i något fall överstiga det an
svarighetsbelopp som gäller enligt 5 § första eller andra stycket.
i vidare mån än som följer av andra stycket kan försäkringsgivaren
icke till befrielse från ansvarighet mot annan än ägaren åberopa om
ständighet som han kunnat åberopa mot ägaren.
15 § om försäkringsgivaren icke har gjort annat förbehåll, gäller för
säkringen för fartygets ägare mot hans ansvarighet enligt denna lag eller
motsvarande lagstiftning i annan konventionsstat.
16 § vad i 14 och 15 §§ föreskrives om försäkring äger motsvarande
tillämpning i fråga om sådan säkerhet av annat slag som avses i 12 eller
13 §.
laga domstol m. m.
17 § talan om ersättning enligt denna lag får väckas i sverige endast
orn oljeskad a genom förorening har uppkommit här i landet eller före
byggande åtgärder vidtagits för att förhindra eller begränsa sådan skada
i sverige.
är svensk domstol behörig enligt första stycket, får även talan om
ersättning för annan oljeskada som orsakats av samma olycka väckas
här.
18 § talan om ersättning för oljeskada, som enligt 17 § får upptagas i
sverige, väckes vid den sjörättsdomstol som är närmast den ort där ska
dan uppkom.
har talan om ersättning för skada som uppkommit på grund av sam
ma olycka väckts vid flera domstolar, skall konungen förordna en av
dessa domstolar att handlägga samtliga mål.
har begränsningsfond upprättats här i landet enligt 6 § och har äga
re eller försäkringsgivare, mot vilken talan om ersättning väckts här 2477
¬
sfs 1973: 1198 eller i annan konventionsstat, rätt att begränsa sin ansvarighet, prövar
den domstol, vid vilken fonden upprättats, frågor om ansvarighetsbelop
pets fördelning mellan de ersättningsberättigade.
19 § har dom i mål om ersättning för oljeskada meddelats i annan
konventionsstat och är domstolarna i den staten enligt ansvarighetskon
ventionen behöriga att pröva tvist som domen gäller, skall domen, när
den vunnit laga kraft och kan verkställas i den stat där den meddelats,
på ansökan verkställas i sverige utan att ny prövning sker av den sak '
som avgjorts genom domen, i den mån ej annat följer av vad i 9 § eller
18 § tredje stycket sägs. detta medför ej skyldighet att verkställa ut
ländsk dom, om det ansvarighetsbelopp som gäller för fartygets ägare
därigenom skulle överskridas.
ansökan om verkställighet göres hos svea hovrätt. vid ansökningen
skall fogas
1. domen i huvudskrift eller i avskrift som bestyrkts av myndighet;
2. förklaring av behörig myndighet i den stat där domen meddelats,
att domen avser ersättning enligt ansvarighetskonventionen samt att
den vunnit laga kraft och kan verkställas i nämnda stat.
nu nämnda handlingar skall vara försedda med bevis om utfärdarens
behörighet. beviset skall vara utställt av svensk beskickning eller konsul
eller av chefen för justitieförvaltningen i den stat där domen meddelats.
är handling i ärendet avfattad på annat främmande språk än danska
eller norska, skall handlingen åtföljas av översättning till svenska.
översättningen skall vara bestyrkt av diplomatisk eller konsulär tjäns
teman eller av svensk notarius publicus.
ansökan om verkställighet får ej bifallas utan att motparten haft till
fälle att yttra sig över ansökningen.
bifalles ansökningen, verkställes domen på samma sätt som svensk
domstols laga kraft ägande dom, om ej högsta domstolen efter talan
mot hovrättens beslut förordnar annat.
20 § har i enlighet med ansvarighetskonventionens bestämmelser be
gränsningsfond upprättats i annan konventionsstat enligt lagen i den
staten och har ägare eller försäkringsgivare, mot vilken talan om ersätt
ning enligt denna lag väckts vid svensk domstol, rätt att begränsa sin
ansvarighet, skall rätten i dom i mål om ersättning förordna, att domen
får verkställas endast efter prövning i den främmande staten av frågor
om fondens fördelning och enligt den statens lag.
ansvarsbestämmelser
21 § fartygsägare som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter
vad som i denna lag föreskrives om försäkringsplikt eller skyldighet att
ställa säkerhet, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
till samma straff dömes redare som låter använda fartyg för sjöfart,
trots att han insett eller bort inse att i denna lag föreskriven försäk-
2478 ringsplikt eller skyldighet att ställa säkerhet ej fullgjorts. lika med re-
¬
dåren straffas den som handhar fartygets- drift i redarens ställe samt sfs 1973: 1198
befälhavaren.
medföres ej i 12 eller 13 § föreskrivet certifikat ombord på fartyg,
när detta användes för sjöfart, dömes befälhavaren till böter.
övriga bestämmelser
22 § denna lag gäller ej i fråga om oljeskada orsakad av krigsfar
tyg eller annat fartyg som vid tiden för olyckan äges eller brukas av
stat och användes uteslutande för statsändamål och icke för affärsdrift.
har sådant fartyg orsakat oljeskada genom förorening i sverige eller
har förebyggande åtgärder vidtagits för att förhindra eller begränsa så
dan skada i sverige, äger dock bestämmelserna i 1 §, 2 § tredje stycket,
3—5, 10 och 18 §§ tillämpning.
har fartyg som vid tiden för olyckan icke befordrade olja som
bulklast orsakat oljeskada genom förorening i sverige eller har förebyg
gande åtgärder vidtagits för att förhindra eller begränsa sådan skada i
sverige, tillämpas bestämmelserna i 1 §, 2 § tredje och femte styckena,
3, 10 och 18 §§. i fråga om ägarens rätt att begränsa sin ansvarighet gäl
ler i sådant fall bestämmelserna i 10 kap. sjölagen (1891: 35 s. 1). an
svarighetsbeloppet bestämmes enligt 235 § sjölagen.
denna lag träder i kraft den dag konungen förordnar.
carl gustaf carl lidbom
(j ustitiedepartemenitet)
2479
¬
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.