730282.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sjömanslag; sfs 1973:282
eiven stockholms slott dea 18 maj 1973. utkom från trycket
den 29 m aj 1973
v1 gustaf adolf, med guds nåde, sveriges, götes
och vcndes konung, göra veterligt: att vi, med riks-
jagenh funnit gott förordna som följer.
inledande bestämmelser
i § denna lag gäller arbetstagare, som är anställd för fartygsarbete
pa svenskt fartyg och som under den tid han tjänstgör ombord har be-
latining pä fartyget,
i fråga om arbetstagare, som utför fartygsarbete på svenskt fartyg
nicn ej har befattning ombord, äger 24, 26, 27, 36 •§§, 37 § första och
andra st yckena, 41 §, 42 § första och andra styckena, 44, 45 §§, 47 §
första stycket, 48, 51, 53—55, 59, 60, 65, 67—70 §§, 72 § an dra stycket
1^—76 §§ motsvarande tillämpning.
i andra stycket angivna bestämmelser gäller även den som medtages
ornbord på svenskt fartyg enligt 346 § sjölagen (1891 nr 35 s. 1).
^ § fiestämmelsema i 4, 6. 7, 15—28, 29, 34, 35 §§, 36 § första och
tredje st>'ckena, 43, 55, 56 §§, 62 § tredje stycket, 64 § och 72 § första
stycket gäller ej i fråga om arbetstagare, för vilken statstjänstcmanna-
'p'0p.]973;40,]„ui6,rs1al64. '*9''
1973
¬
,973- 28z '"''''^'^eare, som är ansiäm
"smegma i 38-40 47. 48. 70 ss och 72 § andra stycfe,
el i frsga om arbetsta gare, for vilken statstjanstcmannalagen är ,11,5 "
n„ bestämmelsen i 48 § gäller ej heller i fråga om arbetstagare, fj,, '
ken kommunaltjänstemannalagen (1965; 275) ar tillämplig.
3 § i denna lag avses med
fartj'gsarbete: sådant arbete för fartygets räkning som utföres ombord
på fartyget eller på annat ställe av arbetstagare som följer med f arij-,
^^befattning på fartyg: sådan befattning ombord som huvudsakligen
avser fartygsarbete och gäller annat än enbart tillfälliga göromål,
sjöman: sådan arbetstagare som är anställd för fartygsarbete o ch
som under den tid han tjänstgör ombord har befattning på fartyget,
väntetid: sådan del av anställningstiden under vilken sjömannen ej
har befattning på fartyg men utför arbete för arbetsgivarens räkning
eller står till dennes förfogande för att utföra arbete eller i form av
fritid åtnjuter vederlag för ordinarie arbetstid eller gottgörelse för över
tidsarbete.
anställningsavtal
4 § arbetsgivaren skall sörja för att anställningsavtal med sjöman om
fartygsarbete upprättas skriftligt.
5 § är sjöman anställd för bestämd tid och utgår tiden m edan fart)-
get befinner sig till sjöss, gäller anställningsavtalet till fartygets ankomst
till hamn. avtalet upphör dock ej i utländsk hamn, som fartyget anlöper
enbart för bunkring, landsättning av sjuk eller skadad person eller för
kortvarigt besök av hänsyn till de ombordvarandes, fartygets eller las
tens säkerhet.
498
6 § har överenskommelse ej träffats om var anställningsavtalet s a
frånträdas efter uppsägning, får avtalet frånträdas endast i ham"' so®
är belägen i det land där sjömannen har sin hemort, eller på orten
han ingick anställningsavtalet.
säger sjömannen upp anställningsavtalet, gäller första
franträdande under tid när sjömannen har befattning på fa rf)?
under väntetid.
7 § sjöman, som har varit anställd hos samme arbetsgivare o' ^
samma fartyg under nio månader, har rätt att bli fri från ansta "
efter gällande uppsägningstid, även om annat följer av avta
sjömannen befattning på fartyg, får han dock franträda av a
när fartyget anlöpt hamn för lossning, lastning eller upplägg"'"®* j,|
örsta stycket gäller ej, om sjömannen skriftligen
et förlänges. sådant samtycke får ej lämnas tidigare j. 3^1"
ore utgången av tid som avses i första stycket. det får ej
längre tid än nio månader.
¬
g § visar sjöman, att han kan få befattning av högre grad på fartyg ses 1973:282
än de n han innehar eller annan anställning, vars antagande är av vä-
scniiig b etydelse för honom, har han ratt att omedelbart bli fr i från an
ställningen, om duglig man kan sättas i hans ställe utan ökad utgift
för arbetsgivaren.
första stycket gälle r även när sådan omständighet inträffar som gör
öct till en välfärdsfråga för sjömannen att bli fri från anställningen.
villkoret att arbetsgivaren ej får orsakas ökad utgift skall jämkas, om
öct är skäl igt med hänsyn till den tid sjömannen varit anställd hos ar
betsgivaren och övriga förhå llanden.
5 § föreligger fara för att fartyg skall uppbringas av krigförande eller
utsättas för krigsskada eller ökar faran härför väsentligt har sjöman,
som har befattning p å fartyget eller av arbetsgivaren anvisats arbete d är
eller ålagts at t följa med detta, rätt att bli fri från anställningen, om
sjömannen ej har godtagit att följa med fartyget under de angivna för
hållandena.
första stycket gäller även när allmänfarlig sjukdom har vunnit utbred
ning i hamn, till vilken fartyget är bestämt.
vill sjöman frånlräda sin anställning på grund av förhållande som
avses i först a eller andra stycket, skall han säga upp avtalet utan dröjs
mål efter det han har fått kunskap om förhållandet. efter uppsägning
upphör avta let omedelbart, om fartyget befinner sig i hamn, och i an
nat fall i f örsta hamn, som fartyget anlöper.
10 § är sjöman anställd för bestämd resa och ändras denna väsent
ligt, har han rätt att bli fri från anställningen. därvid äger 9 § tredje
stycket motsvarande tillämpning.
11 § sjöman har rätt att bli fri från anställningen, om fartyget
1. ej är sjövärdigt för resa i avsedd fart,
2. ej är behörigen lastat eller bar lastat,
3. medför passagerare utöver det högsta tillåtna antalet eller
4. ej är bemannat på betryggande sätt,
allt under förutsättning att de ombordvarande på grund av felet eller
bristen kan antagas bli utsatta för allvarlig fara under resan och felet
sller bristen ej undanröjes.
sjöman har rätt att bli fri från anställningen även när fartyget i vä-
ssntiigt avseende brister i fråga om skyddet mot ohälsa och olycksfall
och rättelse c] sker.
1 fall som avses i första eller andra stycket äger 9 § tredje stycket
biotsvarandc tillämpning.
12 § tillåter ej myndighet på den ort där anställningsavtal skall från-
iradas att sjömann en kommer in i landet eller fo rdras för tillstånd här
till säkerhet, som denne ej ka n ställa, gäller avtalet tills fartyget kommer
^"1 ort, där sådant hin der ej förekommer. avtalet förlän ges dock ej, om
innebär avsevärd olägenhet för part.
§ påkallas sjömans närvaro vid sjöförklaring, är han, tills förkla-
ringen avg ivits, skyldig att stanna kvar på orten eller i sådan närhet, att 499
¬
u r, n° . kallelse kan infinna sig till förrättningen utan dröjsmål x
sfs 1973:283 /„'s,äuningsa»talet upp hört, skall arbetsgivaren utge lön och 'i
håll för den tid som sjömannen stannar kvar för ändamålet.
14 § tvist om sjömans anställningsförhållande får ej dragas införa.
ländsk myndighet.
500
befattning på fartyg
15 § när sjöman tulträder befattning på fartyg, skall arbetsgivaren
eller befälhavaren förse honom med tjänstgöringsbesked. beskedet skall
innehålla uppgifter om sjömannens befattning och tjänstevillkor o m.
bord. när sjöman lämnar befattningen ombord, skall arbetsgivaren eller
befälhavaren ange detta i tjänstgöringsbeskedet.
tjänstgöringsbesked upprättas enligt formulär som fastställes av ko
nungen eller myndighet som konungen bestämmer.
16 § redaren får när som helst skilja befälhavaren från han s befau-
ning på fartyget. därvid gäller ej 22 eller 23 §.
17 § befälhavaren får skilja sjöman från hans befattning på f artyget,
om sjömannen har sjukdom, som medför fara för de ombordvarande,
eller om han på grund av sjukdom eller skada ej kan fullgöra sitt arbete
på fartyget under längre tid. med sjukdom jämställes havandeskap, som
utgör hinder för befattningens utövande.
18 § befälhavaren får skilja sjöman från hans befattning på f artyget,
om sjömannen
1. är oduglig för befattningen,
2. ej infinner sig om bord i rätt tid och fartyget skall avgå eller annan
måste antagas i hans ställe,
3. gör sig skyldig till s vårare tjänsteförseelse, såsom upprepad vägran
att åtlyda förmans order, våld mot överordnad eller misshandel a\
andra ombordvarande,
4. i tjänsten vid upprepade tillfällen uppträder påverkad av a lkohol
haltiga drycker eller annat berusningsmedel,
5. gör sig skyldig till stöld eller annat svårare brott, döljer obehong
person ombord under omständigheter, som kan utsätta fartyg®' °
äventyr, eller ombord döljer gods, som är tullpliktigt eller förbju
till utförsel på avgångsorten eller införsel på bestämmelseorten, eller
6. drar tvist om anställningsförhållandet inför utländsk
om undersökning av fartygsnämnd i de fall där sådan skall
gäller 22 eller 23 §.
^ § sjömans anställningsavtal upphör ej genom att han sldlj®^
befattning på fartyg.
innan befälhavaren enligt 17 euer 18 § skiljer sjömannen ^
efattning ombord, skall han underrätta redaren och förvissa sjg _
et efter omständigheterna ä r sörjt för sjömannens uppehälle i ^
inner sig fartyget utom riket, skall även närmaste svenska ulla"
dighet underrättas.
¬
fflttygsnämnd gpg ^82
20 § för samråd eller undersökning i fråga som avses i 22—24 §
skall finnas en fartygsnämnd på fartyg, som har en besättning om minst
•5(ta anställda- befälhavaren föranstaltar om att näranden tillsattes.
fartygsnämnden består av befälhavaren som ordförande och ytterli
gare tre ledamöter. av sistnämnda ledamöter skall en tillhöra befälet
och tv å den övriga per sonalen ombord. befälsledamoten skall om möj
ligt var a antingen den främste av maskinbefälet eller styrmännen eller
föreståndaren för intendenturavdelningen allteftersom saken rör sjö
man. som tillhör maskin-, däcks- eller intendenturavdelningen. övriga
ledamöter skall om möjligt vara av den övriga personaten utsedda för
troendemän.
21 § fartygsnämnden kallas samman av befälhavaren,
1 frå gor där fartygsnämnden har att fatta beslut, gäller den mening
om v ilken de flesta förenar sig eller, vid lika röstetal, den mening som
ordföranden biträd er.
22 § uppkommer fråga om att på grund av förhållande som avses i
is § skilja sjöman från befattning på fartyg eller säga upp anställ
ningsavtal för sjöman som har sådan befattning, skall fartygsnämnden
göra und ersökning av de omständigheter som åberopas till stöd för åt
gärden. innan undersökningen har avslutats, får sjömannen ej skiljas
från befattningen eller sägas upp.
uppkommer fråga om att på annan grund än som avses i första
stycket skilja sjöman från hans befattning på fartyg eller säga upp an-
ställnittgsavtal för sjöman som har sådan befattning, får sjömannen,
innan han lämnar fartyget, hos fartygsnämnden påkalla samråd eller
undersökning med anledning av den ifrågasatta åtgärden.
23 § har sjöman ej inställt sig ombord vid tiden för fartygets av
gång, skall fartygsnämnden snarast göra undersökning om anledningen
lill att sjömannen uteblivit.
2'f § anmälas till fartygsnämnden att sjöman försummat sig i tjäns
ten elle r brutit mot ordning och skick ombord eller att där förövats
brott, som hör under allmänt åtal, eller föreligger misstanke om sådant
brott, ska ll nämnden snarast undersöka saken. undersökning får dock
underlåtas, om det är uppenbart att utredning kommer att göras av
^''cnsk m yndighet eller vid sjöförklaring och att nämndens undersökning
'därför ej behövs.
§ efter undersökning som avses i 24 § får fartygsnämnden till-
sjöman erinran, om undersökningen ger anledning till det.
§ finner fartygsnämnden undersökning som avses i 24 § ge vid
banden att sjömannen grovt misskött sig xmder anställningen ombord
på f artyget, skall fartygsnämnden skyndsamt anmäla saken till sjömans-
hämnden.
ger undersökningen anledning antaga att brott, som hor under alt-
åtal, bar förövats ombord eller föreligger misstanke om sådant - - '»idi, nar torövats etter loreugger v....
b^oit, skall fartvgsnämnden skyndsamt anmäla vad som framkommit
bb vede rbörande åklagare eller polismyndighet i sverige. är fartygets 501
¬
sfs 1973; 282
502
närmaste bestämmelsehamn ej svensk, skall i stället närmaste svcn.i
utlandsmyndighet underrättas om d en gjorda utredningen. anmui
underrättelse kan imderlstas, om nämnden finner brottet va ra au b!
döma som ringa.
befälhavaren svarar för att anmalan eller underrättelse enligt fa
eller andra stycket sker. det åligger vidare befälhavaren att lin^
vederbörande myndighet den utredning som gjorts inom fartygsnämn
den.
27 § vid undersökning enligt 22—24 § skall fartygsnumnden höra den
sjöman som åtgärden rör, om hinder ej föreligger härför, oc h de per.
söner som antages kunna lämna upplysning i saken. vid fö rhöret f år
sjömannen framställa frågor om sådant som kan bidraga till sakens ut
redning.
fartygsnämnden avger utlåtande över det som kommit fr am i sam
band med undersökningen. utlåtandet och vid förhöret avgivna u t
sagor skall föras in i skeppsdagboken eller fogas till denn a. förekom
mer skiljaktig mening inom nämnden skall även denna antecknas, ord
föranden och övriga ledamöter skall med sina underskrifter bestyrka
riktigheten av det antecknade. sker samråd med nämnden, sk all a n
teckning göras i skeppsdagboken om d etta.
befälhavaren svarar för alt avskrift av utlåtandet och vid f artygs-
nämnden avgivna utsagor utan dröjsmål tillställcs arbetsgivaren o ch
sjömannen.
28 § ytterligare föreskrifter om fartygsnämnd meddelas av s jöfarts
verket efter samråd med riksåklagaren.
fri resa
29 § sjöman, som har varit anställd i utrikes fart under nio månader
i följd hos samme arbetsgivare eller på samma fartyg, har rätt till fri
resa med underhåll till sin hemort, om han i annat land än d är han
är bosatt får semester eller annan ledighet eller frånträder sitt a nställ
ningsavtal. nä r sjömannen utnyttjat rätt till sådan fri hemresa, har han
rätt till ny fri resa först nio månader efter det han trätt i tjänst eftir
den föregående ledigheten. rätten till fri hemresa gäller under förut
sättning, i fråga om sjöman som får semester eller annan le dighet, att
han ej haft tillfälle att under de senaste 60 dagarna åtnjuta sera^ura
eller ledigheten i det land där han är bosatt eller, i fråga om sjöman
som fränträder sitt avtal, att han ej under samma tid haft ti llfalla a
lamna anställningen i bos ättningslandet. . jj
inträder rätt till fri resa enligt första stycket medan sjö manann
efaltnina r,.-; fo.. - . , • frånvilh" befattning på fartyg, som inom 30 dagar beräknas nå ha mn, fran
cmrcsan kan ske med avsevärt mindre kostnad, gäller ^
om sjömannen stannar kvar i sin befattning på fartyget tills
sadan hamn. om särskilda skäl föreligger, kan nämnda tid
ektivaytal förlängas till högst 90 dagar i f råga om den so m haj
ning pa fartyg i regelbunden linjetrafik på sverige. sådant
ar etslagarsidan h a slutits eller godkänts av organisationj so
nse som huvudorganisation enligt lagen (1936: 506) om f öre"' -forhandlingsrätt.
i i
¬
30 § sjöman, som vill utnyttja rätt tiu fri resa enligt 29 §, skall göra sfs 1973: 282
skrifilig framställning därom samtidigt som han begär semester eller
3nnan ledighet eller säger upp sitt anställningsavtal,
31 § sjöman har rätt till fri resa med underhåll till sin hemort, om
arbetsgivaren eller sjömannen har sagt upp anställningsavtalet på grund
av s jukdom eller skada som avses i 17 §, sjömannen har samma rätt
pin h an har frånträtt anställningsavtalet av annan grund men sådan
sjukdom eller skada förelåg när anställningen upphörde.
sjöman har dock ej rätt till fri hemresa enligt första stycket, om han
förteg sjukdomen eller skadan när han ingick anställningsavtalet eller
om h an, utom såvitt angår könssjukdom, därefter har ådragit sig den
uppsåtiigcn eller genom grovt vållande.
har arbetsgivare eller arbetstagare sagt upp anställningsavtalet på
crund av havandeskap som avses i 17 § äger första stycket motsvaran
de tillämpning- rätt till fri hemresa föreligger dock ej, om kvinnan
förteg sitt tillstånd när hon ingick anställningsavtalet,
32 § sjöman, som blir fri från sin anställning enligt 9, 10 eller 11 §
och e j är berättigad till resa enligt 29 §, har rätt till fri resa med under
håll t ill närmaste ort, där avtalet skulle frånträdas efter uppsägning från
arbetsgivarens sida.
i fall som avses i första stycket äger 30 § motsvarande tillämpning.
33 § resa, som avses i 29, 31 eller 32 §, skall ordnas av arbetsgiva
ren eller, om detta ej kan ske, av svensk utlandsmyndighet.
lön o ch vår d till följd av sjukdom eller skada, m. m.
34 § när sjöman har befattning på fartyg utgår lön, även om han är
arbetsoförmögen på grund av sjukdom eller skada.
har sjö man sjukdo m eller skada, när han lämnar befattning på far-
bg> u tgår lön för sådan tid därefter under vilken han är arbetsoförmö
gen på gr und av sjukdomen eller skadan. lönen utgår från dagen efter
äcn d å han lämn ade befattningen under högst 60 dagar, om befattning
en a vsåg utrikes far t, eller högst 30 dagar, om befattningen avsåg inri
kes fart. blir sjöman under väntetid arbetsoförmögen på gru nd av sjuk-
eller skada, har han ratt till lön under den tid han är arbetsoför-
ttiögen. lönen utgår från dagen efter den då han blev arbetsoförmögen
ttnder högst 60 dagar, om han under anställningstiden senast haft be
fattning på fartyg i utrikes fart, och i annat fall under högst 30 dagar.
§ sjöman har ej rätt till lö n enligt 34 §, om han är arbetsoförmö-
gen på gr und av sjukdom eller skada, som han förteg vid anställnings
avtalets ingående eller som han, utom såvitt angår könssjukdom, där
efter har ådragit sig uppsåtligen eller genom grovt vållande.
rätt till lön enligt 34 § föreligger ej heuer om sjömannens anställ-
"lingsavtal sagts upp på grund av förhållande som avses i 18 § första
1, 3, 4. 5 eller 6. detsam ma gäller om avtalet sagts upp på grund
förhållande som avses i 18 § första stycket 2 och sjömannen saknat
giltig ursäkt för sin utevaro.
¬
sfs 1973:282 under tid, när
når bj.
504
sjömannen har ej rätt till lön enligt 34 § andra stycket
han erhåller lön från annan arbetsgivare.
36 § sjöman ä r skyldig att underkasta sig läkarundersökning, nä
fälhavaren begär det.
kan det antagas att sjömannen är sjuk eller skadad, skall bcfålhavar
såvitt möjligt låta honom undersökas av läkare, om sådan undcrsöl"
ning ej framstår såsom uppenbart opåkallad.
läkarundersökning, som avses i för sta eller andra stycket, skall bekos-
tas av arbetsgivaren.
37 § befälhavaren skall sörja för att sjuk eller skadad sjö man, som
har befattning på fartyg, erhåller betryggande vård ombord eller i'land.
vården omfattar också underhåll, läkarbehandling och läkemedel.
kan det antagas att sjöman har sjukdom, som medför fara fö r d e
ombordvarande, skall befälhavaren låta föra honom i land, om betrjg-
gande åtgärder ej kan vidtagas ombord.
är sjöman sjuk eller skadad under väntetid, åvilar sk yldigheten en
ligt första stycket arbetsgivaren.
38 § arbetsgivaren skall b estrida kostnaden för vård av sjuk eller ska
dad sjöman, som har befattning på fartyg.
har sjöman sjukdom eller skada när han lämnar befattning på fartyg
eller får han sjukdom eller skada under väntetid, skall ar betsgivaren be
strida kostnaden för vård av sjömannen under högst 42 dagar eller, om
sjömannen vårdas i annat land än det där han är bosatt, under högst 84
dagar.
39 § arbetsgivarens skyldighet att bestrida kostnad för vård enligt
38 § andra stycket upphör, om vården ej har åtnjutits inom sex m å
nader från det sjömannens behov av vård inträdde. har sjömannen
under anställningstiden haft befattning på fartyg, upphör arbetsgivarens
skyldighet dock tidigast sex månader efter det att sjömannen se nast
lämnade sådan befattning.
visar sjöman att han på grund av omständighet, som han ej r ädtr
över, ha r saknat möjlighet att åtnjuta vården inom den tid so m ang^
i första stycket, förlänges arbetsgivarens skyldighet att bestrida sjukhus
vård och därmed sammanhängande kostnader till ett år.
40 § sjöman h ar ej rätt till fri sjukvård enligt 38 § för sjukdom ell"
skada, som han förteg vid anställningsavtalets ingående eller som
utom såvitt angår könssjukdom, därefter har ådragit sig uppsåtlig'^" ^
genom grovt vållande.
41 § har sjöman könssjukdom i smittsamt skede när han
attning pa fartyg, ersätter statsverket arbetsgivarens kostnad
husvärd, läkartchandling och läkemedel enligt 38 § andra stycke.
var en utgått i annat land än det där sjömannen är bosatt.
§ avlider sjöman när han har befattning på fartyg, ^. jör-
^arcn underrätta sjömannens närmaste anhöriga om dödsfallet och
¬
ja f ör han s begravning. sker eldbegängelse, svarar befälhavaren också sfs 1973:282
för att urna innehållande askan sändes hem.
befälhavaren skall snarast möjligt i vittnens närvaro uppteckna vad
jen avlidne har efterlämnat på fartyget och sörja för att kvarlåtenskapen
avlämnas ti ll dödsbodelägarna eller till annan för deras räkning. i den
kvarlåtenskapen ar utsatt för förskämning eller snar förstörelse,
får befälhavaren sälja den på lämpligt sätt eller bortskaffa den. försälj
ningssumman skall redovisas till dödsbodelägarna eller till annan för
jcras räkning.
avlider sjöman under väntetid, åvilar skyldigheterna enligt första
och andra styckena arbetsgivaren.
43 § kostnad fö r sjömans begravning och kostnad som föranledes av
eldbegängelse skall bestridas av arbetsgivaren, om dödsfallet inträffar
medan sjöm annen har befattning på fartyg eller vårdas på arbetsgiva
rens bekostnad eller under väntetid.
44 § har arbetsgivaren enligt denna lag orsakats kostnad för svensk
eller här i riket bosalt utländsk sjömans sjukvård men är han enligt
jagen e j skyldig att bestrida kostnaden, ersätter statsverket denna. där
vid äger dock bestämmelserna j 38 och 39 §§ om begränsning av arbets
givarens ansvar motsvarande tillämpning på statsverket.
fartj'gsarbete
45 § manlig arbetstagare får ej användas i fartygsarbete före det
kalenderår under vilket han fyller 16 år eller innan han fullgjort sin
skolplikt. kvinnlig arbetstagare får ej användas i fartygsarbete, om hon
är under 18 år.
den s om är under 18 år får användas i fartygsarbete som eldare en
dast om sjöfartsverket medger det.
46 § fartygsarbete skall ordnas med hänsyn till vars och ens befatt
ning ombo rd och, såvitt möjligt, även till arbetstagarnas fortsatta ut
bildning.
§ sjöman skall efterkomma förmans order angående tjänsten och
"ofia följa givna föreskrifter.
arbetstagare, som avses i 1 § andra eller tredje stycket, är skyldig att
utföra sådant arbete som befälhavaren finner nödvändigt att ålagga
honom av hänsyn till säkerheten ombord.
§ sjöman är ej skyldig att utföra arbete, som är föremål för lock
out ell er för tillåten strejk, blockad, bojkott eller annan därmed jäm-
plig stridsåtgärd, om fartyget ligger i svensk hamn eller i utländsk
°ssnings-j lastnings- eller uppläggningshamn.
sjöman som står utanför arbetskonflikt skall fullgöra sina vanliga ar-
betsaligganden. ha n ur även skyldig att utföra skyddsarbete.
till skyddsarbete hänföres arbete, som vid ett konfliktutbrott fordras
avveckling av verksamheten på ett tekniskt försvarligt sä tt eller ti
¬
.nil or! förebyggande av f ara för människor eller skada på fartyget, lasten
sfs 1973:282 «bclc, som n ä^*'
skyldig att utföra på grund av särskild foreskrift i svensk lag.
49 § under fartygs uppehåll i hamn eller på annan säker ankarn]
är sjöman skyldig att stanna ombord under fritid endast om detbesr
med hänsyn till fartygets, de ombordvarandes eller lastens sä kerh!
eller till fartygets förestående avresa eller forhalning.
50 § egendom, som sjöman lämnar kvar ombord vid anställningens
upphörande, skall av redaren för\mras för sjömannens räkning, fden
mån egendomen med hänsyn till sin beskaffenhet, kostnaderna för för.
varing eller övriga omständigheter ej kan förvaras utan olägenhet, får
den säljas på lämpligt sätt. försäljning får också ske, om s jömannen ej
inom et t år från det han lämnade sin anställning hos redaren begärt alt
återfå egendomen.
har sjöman vid anställningens upphörande lämnat kvar egendom pä
fartyg, får redaren till säkerhet för fordran, som uppkommit mot sjö
mannen i samband med anställningen, hålla kvar så myc ket av egendo
men som svarar mot fordran, tills sjömannen gör rätt för sig eller
ställer säkerhet.
51 § sjöman f år ej taga med något ombord som kan utsätta fartyget,
ombordvarande eller last för äventyr eller vålla oordning ombord. han
får ej heller utan redarens samtycke taga med handelsvaror för egen
eller annans räkning.
har sjömannen tagit med gods i strid mot första stycket, skall han
erlägga frakt och ersätta uppkommen skada.
kan det antagas att något olovligen har tagits med ombord, får be
fälhavaren i vittnens närvaro låta undersöka sjömännens utrj'mmen.
det som olovligen har tagits med får befälhavaren taga i för\'ar, låta
föra i land eller, om det är nödvändigt, förstöra.
52 § om befälhavares ansvarighet för skada finns bestämmelser i sjö
lagen (1891 nr 35 s. 1).
i fråga om annan sjömans ansvarighet för skada, som ha n v ållar i
tjänsten, gäller bestämmelserna i skadeståndslagen (1972: 207) o m ar
belstagares skadeståndsansvar.
tvångsmedel
tipprätthålla ordning ombord får befälhavaren
vald som med hänsyn till omständigheterna kan anses försvarligt- •
samma gäller den som befälhavaren beordrar att biträda härvid ocn
som utan anmaning kommer befälhavaren till hjälp.
en som i fall som avses i första stycket gjort större våld i,,,,,
a a an som är medgivet dömes likväl ej till ansvar, om j.jn
broll^^'^ svårligen kunde besinna sig. f' """ för som eljest är stadga
¬
54 § begsr sjöman brott för vilket kan följa fängelse i minst ett är
upptäckes brottet nar fartyget ej befinner sig i svensk hamn, sknli
befälhavaren se till att sjömannen ej lämnar fartyget om befälhavaren
fioner öct nödvändigt, får han hålla sjömannen i förvar ombord tills
denne ka n överlämnas till svensk utlandsmyndighet eller till polismyn
dighet hä r i riket. befälhavaren är ansvarig för att den brottslige ej be
handlas strängare än nödvändigt.
särskilda bestämmelser
55 § sjöman få r utan kostnad anlita svensk utlandsmyndighet f ör att
sända löne medel fr ån utlandet till sverige. st aten är ansvarig för för
sändelsen.
56 § sjöman kan fordra, att lön, som tillkommer honom, eller del
därav eft er dragsedel månatligen betalas ut till bestämd person här i
landet eller för sjömannens räkning sättes in i svensk bank.
utan sjömannens samtycke får avdrag göras i dragsedelsbeloppet
endast i den mån den övtiga lö nen ej förslår till att gälda belopp, fö r
vilket sjömannen enligt lag eller annan författning är skyldig vidkän
nas avdrag i lön, eller till kvittning, när sådan får äga rum enligt lagen
{1970; 215) om arbetsgivares kvittningsrätl
57 § har sjuk eller sk adad sjöman utomlands skilts från befattning pä
fartyg eller på egen begäran lämnat sin befattning eller har sjöman
utomlands skilts från befattning enligt 18 §, får lönebelopp, som tillkom
mer sjömannen och är förfallet till betalning, tillställas svensk utlands
myndighet, när det behövs med hänsyn till sjömannens välfärd. i den
mån be loppet ej behövs f ör att täcka utgifter för sjömannens räkning,
överlämnar myndigheten detsamma till sjömannen, om denne ej befin
ner si g i sådant tillstånd, att han är oförmögen att handha sina ange-
lägcnbetcr.
§ befälhavaren skall se till att exemplar av denna lag, lagen (1963;
ri4) om semester, lagen (1965: 719) om säkerheten på fartyg, kungö
relsen (1965: 90s) med tillämpningsföreskrifter till lagen den 19 no
vember 1965 (nr 719) om säkerheten på fartyg och tillämpliga kollek
tivavtal finns tillgängliga på fartyg et.
körningen eller myndig
dantag från första stycket.
sfs 1973; 282
luins iiiigangiiga pa lartyg
onungen eller myn dighet som konungen bestämmer får medge un -
tntap frun
§ har fartygs re dare eller ägare helt eller delvis upplåtit driften av
®'^tygct til! utlänning, får konungen eller myndighet som konungen be-
stammer efte r ansökan av redaren eller, om denne är utlänning, ägaren
jl^^dge, att denna lag helt eller delvis ej skall gälla. medgivande skall
^gränsas till viss tid och förenas med de villkor som behövs.
medgivande enligt för sta stycket får lämnas endast om särskilda skäl
mreligger och det vjsas, att arbetstagarna på fartyget genom utländsk
^gmiftning eller på annat sätt i rimlig utsträckning uuförsäkras skydd
c hänseenden som regleras i d enna lag och i kollektivavtal, som på ax-
'^^tagarsidan slutits eller godkänts av organisation, vilken är att anse 507
¬
sfs 1973:282 som huvudorgonisatfon enligt lagen (1936: 506) om före nings, och ^ handlingsrätt. innan ansökan provas skall samrad ske med d e s,,
organisationer som representerar redare och ombordanstäuda. ^
ändras de förutsättningar som ligger till grund för medgivande enl'
första stycket, skall den som erhållit medgivandet eller fartygets ^,5
havare ofördröjligen underrätta den myndighet som lämn at medgivan
det om ändringen. myndigheten kan i sådant fau föreskriva andra vill
kor för medgivandet eller, om ändringen innebär risk för de a nsfålldas
skydd, återkalla det. medgivande kan också återkallas, om dä ri före-
skrivna villkor ej iakttages.
60 § konungen får förordna att denna lag helt eller delvis skall gälla
även sjöman pa utländskt fartyg.
61 § har sjöman i sin anställning annan arbetsgivare än redaren, sva.
rar redaren jämte arbetsgivaren för arbetsgivarens skyldigheter mot sjö
mannen enligt denna lag.
508
ansvarsbestämmelser
62 § till böter dömes den som bryter mot 15 § första ell er a ndra
stycket, 20 § första stycket, 21 § första stycket jämfört med 2 2—24 §,
26 § tredje stycket, 27 § tredje stycket eller 37 §.
till böter dömes befälhavare so m bryter mot 45 §.
sker förseelse m ot 15 § första eller andra stycket och visar arbetsgi
varen att han gjort vad på honom skäligen ankommit för att förhindra
förseelsen, är han fri från ansvar.
63 § bryter befälhavare mot 37 § första eller andra stycket eller 45 §,
dömes sjömannens arbetsgivare till böter, om han känt till eller bort
känna till förseelsen och ej visar att han gjort vad på honom skäligen
ankommit för att förhindra förseelsen.
äsidosättes 15 § första eller andra stycket, 37 § första eller a ndra
stycket eller 45 § i fråga om arbetstagare som är anställd av annan än
redaren, dömes re daren till böter, om han ej visar att han gjort vad pa
honom skäligen ankommit för att förhindra förseelsen.
användes a rbetstagare i fartygsarbete i strid mot 45 §, dö mes vård
nadshavaren till böter, om han känt till förseelsen.
64 § till böter eller fängelse i högst sex månader dömes ledamot a
farlygsnämnd, som vid sin medverkan i nämnden är partisk eller bns
i omsorg.
ledamot av fartygsnämnd får ej obehörigen yppa vad han
rit i denna egenskap. den som uppsåtligen eller av oaktsamhe
ter häremot dömes till böter eller fängelse i högst ett år.
65 § medtager sjöman i strid mot 51 § första stycket
utsatta fartyget, ombordvarande eller last för äventyr elle r välla
ning ombord, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
§ till böter eller fängelse i högst sex månader dömes d^ ^
missbrukar rätten att bruka våld enligt 53 § första stycket eller
nägon 1 förvar ombord enligt 54 §.
¬
^7 § förgriper sig sjöman med våld eller hot om våld på befälha- sfs j973: 282
varcn el ler annan förman på fartyget i dennes tjänsteutövning eller för
alt t vinga honom till dier hindra honom från tjänsteåtgärd eller häm-
för späan åtgärd, domes till fängelse i högst två år .
brottet ringa, domes till böter eller fängelse i högst sex månader.
58 § gör sjömän myteri genom att visa uppsåt att med förenat våld
sj!!a sig upp befälhavaren, domes anstiftare och anförare till fäng
else i hö gst tvä år samt annan deltagare till böter eller fängelse i högst
sex månader.
har deltagare i myteri gått till förenat våld på person eller egendom,
domes anstiftare och anförare till fängelse i högst sex år samt annan
deltagare till fängelse i högst t:x'å år.
69 § för förberedelse eller stamp]ing tili brott som avses i 68 § eller
untlerlätenhet alt avslöja s ådant brott dömes till ansvar enligt vad som
stadgas i 23 kap. brottsbalken. detsamma gäller försök eller förbere
delse ti ll brott som avses i 67 §, om ej brottet skulle ha varit att anse
som ringa om det fullbordats.
70 g åsidosätter sjöman i annat fall än som avses i 62, 65 eller 67—
69 § uppsåtligen sin skyldighet enligt 47 § första stycket att efterkom
ma g iven order eller föreskrift och har ordern eller föreskriften bety
delse för fart3'gcts, ombordvarandes eller lastens säkerhet, domes till
böter eller fängelse i högst sex månader.
71 § den som erhållit medgivande enligt 59 § dömes till böter eller
fängelse i h ögst ett år, om i medgivandet angivet villkor åsidosattes eller
underrättelse ej sker enligt 59 § tredje stycket.
första stycket äger motsvarande tillämpning på befälhavaren.
72 § allmänt åtal for brott mot tystnadsplikt enligt 64 § andra stycket
får vä ckas endast om målsägande anger brottet till åtal eller åtal är
påkallat från allmän synpunkt.
allmänt åtal för brott som avses i 70 § får väckas endast om re
daren, befälhavaren eller målsägande anger brottet till åtal eller åtal är
påkallat från allmän synpimkt.
'3 § vid tillämpning av 62, 63, 66—69, 71 eller 72 § järaställes med
'^fälhavare den som trätt i befälhavarens ställe.
§ till straff enligt denna lag skall ej dömas, om gärningen är be-
3gd med strängare straff i annan lag.
domstol
§ ont behörighet för tingsrätt att upptaga tvistemål enligt denna
p® eåller, utöver bestämmelserna i 10 kap. rättegångsbalken, att talan
j vackas vid tingsrätten för den ort där fartyget finns eller där far-
har sin hemort.
^ flera redare i ett fartyg, skall fartygets hemort anses som rederiets iieinvist. 509
¬
sfs 1973: 282
5 mål om ansvar för brott som avses i denna lag får „pp,
göteborgs ungsfått . om behong domstol e, f.nns enligt 19
gångsbnlkcn.
övergångsbestämmelser
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 1973.
2. genom den nya lagen upphäves sjömanslagen (19 52:530) medde
begränsningar som följer av 4—9 n edan.
3. har sjöman rätt till fri resa enligt 29 § i den nya la gen m en un-
derstiger hans sammanhängande anställningstid i utrikes fart h os sam-
me arbetsgivare eller på samma fartyg tolv månader, är sjömannen
skyldig att, om arbetsgivaren begär det, skjuta upp hemresan, d ock
längst till den 1 oktober 1973.
4. åtnjuter befälhavare andel av fartygets frakt m. m. enligt 8 § i
den gamla lagen och har han ingått tjänsteavtalet före nya lagens ikraft
trädande, gäller äldre bestämmelser om beräkning av andelen.
5. i fråga om den som före nya lagens ikraftträdande avskedats fran
tjänsten enligt den gamla lagen eller utnyttjat rätt att erhålla entledigan
de enligt 37, 38 eller 39 § eller 40 § första stycket i sistnämnda lag,
gäller äldre bestämmelser om rätt till lön och fri resa med u nderhåll.
6. har tjänsteavtal upphört att gälla före nya lagens ikraftträdande
på grund av förhållande som avses i 6 eller 41 § i den ga mla lagen,
gäller äldre bestämmelser om rä tt till lön och fri resa med underhåll.
7. i fråga om ersättning för sådan förlust av personlig egendom som
inträffat före nya lagens ik raftträdande gäller äldre bestämmelser.
8. har före nya lagens ikraftträdande mönstringsförrättares p rov
ning begärts eller tvist hänskjutits till konsul enligt 43 § i de n g amla
lagen, gäller äldre bestämmelser om sakens vidare prövning.
har mönstringsförrättare eller konsul meddelat beslut enligt 4 3 § i
den gamla lagen, tillämpas 73 § första stycket 5 och andra stycket sam
ma lag på beslutet.
9. i fråga om beslut av disciplinnämnd om disciplinbot gällc
bestämmelser om verkställighet av beslutet, prövning av detta hos mönst
ringsförrättare eller vid domstol, efterskänkande av disciplinbot o c
redovisning och användning av lönemedel, som frångått sjömannen. ^
10. förekommer i lag eller annan författning hänvisning å'
skrift, som ersatts genom bestämmelse i denna lag, tillämpas i s a
den nya bestäm melsen.
det alla som vederbör hava sig hörsamligen att
mera visso hava vi detta med egen hand underskrivit och m c
kungl. sigill bekräfta låtit.
stockholms slott den 18 m aj 1973.
under hans majcts
min allemadigste konungs och herres sjukdom:
510 carl gustaf (l. s.) bengt
(kommunikationsd p *
¬
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.