150929.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling förordning om ändring i trafikfö rordningen (1998:1276); utfärdad den 10 december 2015. regeringen föreskriver i fråga om trafikförordningen (1998:1276) dels att 3kap. 70 och 71§§, 4kap. 9 och 20§§, 13kap. 3§ och 14kap. 3och 8§§ ska ha följande lydelse, dels att det ska införas en ny paragraf, 6kap. 4b§, av följande lydelse. 3kap. 70§ vid färd på väg med bil, traktorb, motorredskap klassi, tung terräng- vagn, motorcykel eller moped klassi ska helljus användas, när förarens syn- fält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordo- net ska kunna föras säkert. helljus får inte användas 1.på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst, 2.på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas, 3.vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller 4.på ringa avstånd bakom ett annat fordon. 71§ vid färd på väg med bil, traktorb, motorredskap klassi, tung terräng- vagn, motorcykel eller moped klassi få r i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvlju- set behöver vara tänt. i dimma och vid kraftig ne derbörd får dimljus användas i stället för halv- ljus. sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte använ- das samtidigt. förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. 4kap. 9§ 1 skyddshjälm ska användas av den som färdas med 1.motorcykel, 2.moped, 3.traktorb utan karosseri, eller 4.terrängskoter utan karosseri. 1 senaste lydelse 2001:753. sfs 2015:929 utkom från trycket den 18 december 2015 2 sfs 2015:929 skyddshjälm behöver inte användas 1.av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd, 2.när fordonet inte är i rörelse, 3.vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verk- stadsområde eller liknande område, 4.på en moped som framförs med avstängd motor, 5.i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används, eller 6.vid färd med en moped klassii som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen. föraren ska se till att passagerare som är under femton år använder skydds- hjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om undantag från kravet att använda skyddshjälm. 20§ 2 vid färd på väg får tung buss inte föras med högre hastighet än 90kilometer i timmen. tu ng buss får dock föras med 100kilometer i timmen om samtliga som färdas i bussen och som är äldre än tre år har tillgång till en plats försedd med bilbälte. tung lastb il får inte föras med högre hastighet än 80kilometer i timmen. på motorvägar eller motortrafikleder får tung lastbil dock föras med 90kilometer i timmen. tung terrängvagn, motorredskap klassi och traktorb får inte föras me d högre hastighet än 50kilometer i tim- men. moped klassi får inte föras med högre hastighet än 45kilometer i tim- men. om det till ett motorfordon, ett motorredskap klassi eller en tung terräng- vagn har kopplats ytterligare fordon, får fordonen på väg inte föras med högre hastighet än som anges nedan. 2 senaste lydelse 2013:819. fordonförutsättningarhastighet kilometer itimmen 1.motorfordon med en släpvagn a.släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms, b.släpvagnen har oledad drag- stång och en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton och är försedd med påskjutsbroms, 3 sfs 2015:929 c.släpvagnen har en totalvikt eller, när släpvagnen inte är las- tad, en tjänstevikt som inte över- stiger motorfordonets halva tjänstevikt, dock högst 750 kilo- gram, eller d.släpvagnen är kopplad till en motorcykel80 2.bil med två släpvagnarsläpvagnarna är utrustade med låsningsfria bromsar och utgörs av en dolly med tillkopplad på- hängsvagn där dollyns vänd- skiva är vridbart lagrad kring en vertikal axel genom kopplings- punkten80 3.motorfordon med en släpvagn vilka är för- bundna genom den gemen- samma lasten släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms och fordonen är sär- skilt inrättade för ändamålet samt godkända vid sådan besiktning som föreskrivits för fordonståget50 4.motorredskap klassi eller tung terrängvagn med en släpvagn släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från dragfordonets färdbroms50 5.motorfordon, motorred- skap klassi eller tung ter- rängvagn med en släpvagn i andra fall än 1, 3 eller 4 släpvagnen har en bruttovikt som inte överstiger dragfordo- nets bruttovikt 40 6.motorfordon, motorred- skap klassi eller tung ter- rängvagn med två släpvag- nar i annat fall än2 släpvagnarna är försedda med effektiva bromsar som kan manövreras från dragfordonets färdbroms40 fordonförutsättningarhastighet kilometer itimmen 4 sfs 2015:929 bil med dolly till vilken kopplats påhängsvagn får framföras med högst 80kilometer i timmen även om kraven i andra stycket2 inte är uppfyllda, om dollyn och påhängsvagnen registrerats och tagits i bruk före den1 januari 1999, ingår i ett fordonståg som är högst 24,0meter långt och är försedda med effektiva bromsar som kan manövreras från bilens färdbroms. bestämmelserna i första, andra och tredje styckena gäller dock inte i den mån lägre hastighet är föreskriven för vägen. transportstyrelsen får medde la föreskrifter om att 1.en bil med två släpvagnar även i andra fall än som anges i andra stycket2 får föras med högre hastighet än 40kilometer i timmen, och 2.ett motorredskap klassi och en traktorb får föras med högre hastighet än 50kilometer i timmen. 6kap. 4b§ den som färdas med en tvåhjulig moped klassii som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25kilometer i timmen ska använda cykel- hjälm eller annat lämpligt huvudskydd. 13kap. 3§ 3 i nedan angivna fall får undantag medges av följande myndigheter. 7.bil, motorredskap klassi eller tung terrängvagn som drar ett fordon på minst fyra hjul, vars ena ände är upplyft genom en fast upp- hängningsanordning på dragfordonet eller en sär- skild bogseringsanordning så att minst ett av det dragna fordonets övriga hjulpar rullar på vägen fordonet är särskilt inrättat för bärgning och bogsering av ska- dade fordon 40 8.motorfordon, motorred- skap klassi eller tung ter- rängvagn med ett eller flera fordon i andra fall än 1–730 3 senaste lydelse 2015:40. fordonförutsättningarhastighet kilometer itimmen 5 sfs 2015:929 14kap. 3§ 4 till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåt- ligen eller av oaktsamhet bryter mot 1.bestämmelserna i a)2kap. –1§ fjärde stycket, –2§ om inte straff kan dömas ut enligt 2–4, –3, 5–7eller 8§ andra eller tredje stycket, b)3kap. –2, 3, 5–11§, 12§ första stycket, 13, 16 eller 17§ eller föreskrift som har meddelats med stöd av 17§, –18, 19, 21–25§, 26§ andra eller tredje stycket, 27§, 29§ om det där hänvisas till bestämmelserna i 25§, 26§ andra eller tredje stycket eller 27§, –30–33, 35–40, 43, 45, 50, 51, 57–62, 64, 65, 67–74 eller 76–83§, c)4kap. –1, 2, 5–8§, 9§ första stycket, 10§, 10a§ första stycket, 10e, 15, 15a, 17, 17a, 18 eller 19–24§, d)5kap. –1 eller 3–5§, e)6kap. –3, 4b eller 5§, f)8kap. –1§ första stycket 1 eller 3 eller andra stycket eller 2§ första stycket, eller g)9 kap. –1§ eller föreskrift som har meddelats med stöd av 1§, –2§, 2.andra lokala trafikföreskrifter enligt 10kap. 1§ än sådana som rör stan- nande eller parkering, 3.förbud mot trafik med motordrivna fordon eller med fordon med viss största bredd, längd eller vikt enligt 10 kap. 10§ första stycket, om förbudet har utmärkts med vägmärke eller på annat tydligt sätt, bestämmelserundantaget rörmyndighet 3kap. bestämmelser för trafik med fordon fordons plats på väg 1.3kap. 6§ första eller fjärde stycket en kommunkommunen hastighet 2.3kap. 17§ eller före- skrifter som har medde- lats med stöd av 3kap. 17§ tävling eller träning för tävling den myndighet som med- delar tillstånd till tävling 4 senaste lydelse 2013:779. 6 sfs 2015:929 wolters kluwer elanders sverige ab, 2015 4.annan föreskrift enligt 10kap. 14§ än sådan som rör stannande eller par- kering, eller 5.föreskrifter som har meddelats med stöd av denna förordning för till- lämpningen av 3kap. 80–83§ eller 4kap. 2, 9, 10 eller 20§. 8§ 5 passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestäm- melserna i 4kap. 6, 9 eller 10§ eller 10a§ första stycket, 6kap. 3eller 4b§ eller mot föreskrifter som har meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4kap. 10§ döms till penningböter. denna förordning träder i kraft den 1januari 2016. på regeringens vägnar sven-erik bucht jonas ragell (näringsdepartementet) 5 senaste lydelse 2008:46.
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.