170610.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
förordning
om ändring i trafikförordningen (1998:1276);
utfärdad den 22 juni 2017.
regeringen föreskriver
1
att 4 kap. 14 och 17 §§ och 13 kap. 7 § och bila-
gorna 1 och 2 till trafikförordningen (1998:1276) ska ha följande lydelse.
4 kap
14 §
2
fordon eller fordonståg som huvudsakligen används i internationell
trafik får föras på vägar med bärighetsklass 1 även om de bruttovikter som an-
ges i 12 § första stycket 4 och bilaga 1 överskrids eller de avstånd som anges i
13 § underskrids. undantaget gäller endast om följande bruttovikter och
längdmått inte överskrids:
1. 26 ton för treaxligt motorfordon.
2. 38 ton för fyraxligt fordonståg.
3. 40 ton för fem- eller sexaxligt fordonståg.
4. 44 ton för treaxligt motorfordon med två- eller treaxlig påhängsvagn vid
transport av 40 fots iso-container.
5. 16,5 meter för bil med påhängsvagn.
6. 18,75 meter för bil med släpvagn.
om ett treaxligt motorfordon enligt första stycket drivs helt eller delvis
med alternativt bränsle får bruttovikten enligt första stycket överskridas med
den extra vikt som tekniken för det alternativa bränslet kräver, dock högst
1 ton.
17 §
3
ett annat motordrivet fordon än en buss med eller utan ett därtill
kopplat fordon får inte föras på andra vägar än enskilda om fordonet eller for-
donståget, lasten inräknad, är längre än 24,0 meter. längden av ett fordons-
tåg, lasten inräknad, får dock uppgå till 25,25 meter om följande villkor är
uppfyllda:
1. varje ingående fordon är utrustat med sådana låsningsfria bromsar och
kopplingsanordningar som transportstyrelsen föreskriver.
2. varje ingående motordrivet fordon har en största längd av 12,0 meter.
1
jfr rådets direktiv 96/53/eg om största tillåtna dimensioner i nationell och internatio-
nell trafik och högsta tillåtna vikter i internationell trafik för vissa vägfordon som
framförs inom gemenskapen, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv
2015/719/eu.
2
senaste lydelse 2012:553.
3
senaste lydelse 2008:1109. ändringen innebär bl.a. att tredje stycket tas bort.
sfs 2017:610
utkom från trycket
den 30 juni 2017
2
sfs 2017:610 3. varje ingående släpvagn, utom påhängsvagn, har en största längd av
12,0 meter.
4. avståndet mellan kopplingstappen och bakkanten på en påhängsvagn
överstiger inte 12,0 meter.
5. det horisontella avståndet mellan kopplingstappen och varje punkt på
framkanten av en påhängsvagn överstiger inte 2,04 meter.
6. fordonstågets sammanlagda lastlängd bakom förarhytten, mätt parallellt
med fordonstågets längsgående axel, överstiger inte 21,86 meter.
7. avståndet, mätt parallellt med fordonstågets längsgående axel, från den
längst fram belägna yttre punkten på lastutrymmet bakom förarhytten till den
längst bak belägna yttre punkten på fordonståget överstiger inte 22,9 meter.
8. fordonsbredden, utom för påbyggnad för temperaturkontrollerade for-
don, eller temperaturkontrollerade containrar eller växelflak, är högst 2,55
meter.
9. bredden på påbyggnad för temperaturkontrollerade fordon, eller tempe-
raturkontrollerade containrar eller växelflak, är högst 2,60 meter.
10. varje ingående motordrivet fordon som är i rörelse kan vända inom en
cirkelring som har en yttre radie på 12,5 meter och en inre radie på 5,3 meter.
11. fordonståget uppfyller de vändningskrav som transportstyrelsen före-
skriver.
bestämmelserna om längd och avstånd i första stycket 2–5 ska omfatta
även avtagbara påbyggnader och standardiserade godsbehållare såsom con-
tainrar.
13 kap.
7§
4
polismyndigheten får meddela föreskrifter om trafikövervakning på
motorvägar och motortrafikleder.
transportstyrelsen får meddela föreskrifter för övriga frågor i denna för-
ordning. sådana föreskrifter får gälla
1. att viss utrustning ska vara av en typ som har godkänts av styrelsen eller
någon annan myndighet,
2. vilka värden som får användas i lokala trafikföreskrifter om högsta
tillåtna hastighet och innehålla riktlinjer för hur olika värden bör användas,
3. krav på säkring av last på fordon under färd,
4. krav på egenskaper hos lastsäkringsutrustning, och
5. krav på dokumentation vid lastsäkring.
transportstyrelsen får meddela föreskrifter om att en avsändare och en
transportör, vid transport av containrar och växelflak, är skyldiga att tillhan-
dahålla viss information och dokumentation om en containers eller ett växel-
flaks vikt.
denna förordning träder i kraft den 15 juli 2017.
på regeringens vägnar
anna johansson
ellika eriksson
(näringsdepartementet)
4
senaste lydelse 2016:1215.
3
sfs 2017:610bilaga 1 till trafikförordningen (1998:1276)
5
tabell
över högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd på väg med bk1
5
senaste lydelse 2015:240.
avstånd i meter mellan fordonets eller
fordonstågets första och sista axel
högsta tillåtna bruttovikt i ton för
fordonet eller fordonståget
mindre än 1,0 11,5
1,0 men inte 1,3 16
1,3 men inte 1,8 18
1,8 men inte 2,0 20
2,0 men inte 2,6 21
2,6 men inte 5,0 24
5,0 men inte 5,2 25
5,2 men inte 5,4 26
5,4 men inte 5,6 27
5,6 men inte 5,8 28
5,8 men inte 6,0 29
6,0 men inte 6,2 30
6,2 men inte 6,4 31
6,4 men inte 8,25 32
8,25 men inte 8,5 33
8,5 men inte 8,75 34
8,75 men inte 9,0 35
9,0 men inte 9,25 36
9,25 men inte 9,5 37
9,5 men inte 9,75 38
9,75 men inte 10,0 39
10,0 men inte 10,25 40
10,25 men inte 10,5 41
10,5 men inte 10,75 42
10,75 men inte 11,0 43
11,0 men inte 11,25 44
11,25 men inte 11,5 45
11,5 men inte 11,75 46
11,75 men inte 12,0 47
12,0 men inte 12,5 48
12,5 men inte 13,0 49
13,0 men inte 13,5 50
13,5 men inte 14,0 51
14,0 men inte 14,5 52
14,5 men inte 15,0 53
15,0 men inte 15,5 54
4
sfs 2017:610
för en släpvagn eller för en dolly med tillkopplad påhängsvagn med ett
minsta avstånd mellan första och sista axeln av 6,6 meter gäller dock följande
bruttovikten för ett motordrivet fordon får dock inte överstiga följande
värden när fordonet
om ett motordrivet fordon med två eller tre axlar, dock inte tvåaxlad buss,
drivs helt eller delvis med alternativt bränsle får bruttovikten överstiga de vär-
den som anges i a–e med den extra vikt som tekniken för det alternativa
bränslet kräver, dock högst 1 ton.
15,5 men inte 16,0 55
16,0 men inte 16,5 56
16,5 men inte 17,0 57
17,0 men inte 17,5 58
17,5 men inte 18,0 59
18,0 men inte 18,5 60
18,5 men inte 19,0 61
19,0 men inte 19,6 62
19,6 men inte 20,2 63
20,2 och större 64
avstånd i meter mellan släpvagnens
första och sista axel eller mellan
dollyns första och påhängsvagnens
sista axel
högsta tillåtna bruttovikt i ton för
släpvagnen
6,6 men inte 6,8 33
6,8 men inte 7,0 34
7,0 men inte 7,2 35
7,2 men inte 7,6 36
7,6 men inte 7,8 37
7,8 och större 38
a) har två axlar och inte är en buss 18 ton
b) är en buss och har två axlar 19,5 ton
c) har tre axlar 25 ton
d) har tre axlar och drivaxeln är försedd med dubbelmonterade
hjul och luftfjädring eller likvärdig fjädring, eller om varje
drivaxel är försedd med dubbelmonterade hjul och vikten inte
på någon axel överstiger 9,5 ton 26 ton
e) är en ledbuss och har tre axlar 28 ton
f) har fyra eller flera axlar 31 ton
g) har fyra eller flera axlar och drivaxeln är försedd med dub-
belmonterade hjul och luftfjädring eller likvärdig fjädring, eller
om varje drivaxel är försedd med dubbelmonterade hjul och
vikten inte på någon av axlarna överstiger 9,5 ton 32 ton
avstånd i meter mellan fordonets eller
fordonstågets första och sista axel
högsta tillåtna bruttovikt i ton för
fordonet eller fordonståget
5
sfs 2017:610bilaga 2 till trafikförordningen (1998:1276)
tabell
över högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd på väg med bk2
avstånd i meter mellan fordonets eller
fordonstågets första och sista axel
högsta tillåtna bruttovikt i ton för
fordonet eller fordonståget
mindre än 2,0 16,0
2,0 men inte 2,6 20,0
2,6 men inte 4,8 22,0
4,8 men inte 5,0 22,16
5,0 men inte 5,2 22,5
5,2 men inte 5,4 22,84
5,4 men inte 5,6 23,18
5,6 men inte 5,8 23,52
5,8 men inte 6,0 23,86
6,0 men inte 6,2 24,2
6,2 men inte 6,4 24,54
6,4 men inte 6,6 24,88
6,6 men inte 6,8 25,22
6,8 men inte 7,0 25,56
7,0 men inte 7,2 25,9
7,2 men inte 7,4 26,24
7,4 men inte 7,6 26,58
7,6 men inte 7,8 26,92
7,8 men inte 8,0 27,26
8,0 men inte 8,2 27,6
8,2 men inte 8,4 27,94
8,4 men inte 8,6 28,28
8,6 men inte 8,8 28,62
8,8 men inte 9,0 28,96
9,0 men inte 9,2 29,3
9,2 men inte 9,4 29,64
9,4 men inte 9,6 29,98
9,6 men inte 9,8 30,32
9,8 men inte 10,0 30,66
10,0 men inte 10,2 31,0
10,2 men inte 10,4 31,34
10,4 men inte 10,6 31,68
10,6 men inte 10,8 32,02
10,8 men inte 11,0 32,36
11,0 men inte 11,2 32,7
11,2 men inte 11,4 33,04
11,4 men inte 13,4 38,0
13,4 men inte 13,6 38,04
6
sfs 2017:610
wolters kluwer
elanders sverige ab, 2017
bruttovikten för ett motordrivet fordon får dock inte överstiga följande vär-
den när fordonet
om ett motordrivet fordon med två axlar, dock inte en tvåaxlad buss, drivs
helt eller delvis med alternativt bränsle får bruttovikten överstiga det värde
som anges i a med den extra vikt som tekniken för det alternativa bränslet
kräver, dock högst 1 ton.
13,6 men inte 13,8 38,56
13,8 men inte 14,0 39,08
14,0 men inte 14,2 39,6
14,2 men inte 14,4 40,12
14,4 men inte 14,6 40,64
14,6 men inte 14,8 41,16
14,8 men inte 15,0 41,68
15,0 men inte 15,2 42,2
15,2 men inte 15,4 42,72
15,4 men inte 15,6 43,24
15,6 men inte 15,8 43,76
15,8 men inte 16,0 44,28
16,0 men inte 16,2 44,8
16,2 men inte 16,4 45,32
16,4 men inte 16,6 45,84
16,6 men inte 16,8 46,36
16,8 men inte 17,0 46,88
17,0 men inte 17,2 47,4
17,2 men inte 17,4 47,92
17,4 men inte 17,6 48,44
17,6 men inte 17,8 48,96
17,8 men inte 18,0 49,48
18,0 men inte 18,2 50,0
18,2 men inte 18,4 50,52
18,4 men inte 18,5 51,04
18,5 och större 51,40
a) har två axlar och inte är en buss 18 ton
b) är en buss och har två axlar 19,5 ton
avstånd i meter mellan fordonets eller
fordonstågets första och sista axel
högsta tillåtna bruttovikt i ton för
fordonet eller fordonståget
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.