990240.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 1999:240
förordning om ändring i trafikförordningen (1998:1276);
utfärdad den 15 april 1999. regeringen föreskriver att 3 kap. 13, 17, 39 och 48 §§, 4 kap. 11 och 20 §§, 10 kap. 1, 6, 10 och 12–14 §§, 13 kap. 3 och 5 §§ samt 14 kap. 3, 5 och 12 §§ trafikförordningen (1998:1276) skall ha följande lydelse.
utkom från trycket den 4 maj 1999
3 kap.
13 § i en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen. ett fordon skall passera till höger om en refug eller någon annan anordning placerad i mitten av en körbana med trafik i båda riktningarna. är refugen eller anordningen belägen till höger om körbanans mitt eller på en körbana med enkelriktad trafik får den passeras även till vänster om inget annat anges med vägmärke. 17 § inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen föreskriva att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område skall vara 30 kilometer i timmen. utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). vägverket får föreskriva att den högsta tillåtna hastigheten på väg skall vara 90 eller 110 kilometer i timmen. bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §. i terräng gäller bestämmelserna i första, andra och tredje styckena endast vid färd med motordrivet fordon. 39 § omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när 1. omkörningen skall ske till höger, 2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller 3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt. omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när 1. korsningen har bommar, eller 1
sfs 1999:240
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar. där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk. tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. 48 § på en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass ii inte stannas eller parkeras.
4 kap.
11 § vägar som inte är enskilda delas in i tre bärighetsklasser. om inte annat har föreskrivits tillhör en allmän väg bärighetsklass 1 (bk1) och övriga vägar som inte är enskilda bärighetsklass 2 (bk2). föreskrifter om att en allmän väg eller del av en sådan väg skall tillhöra bärighetsklass 2 eller 3 meddelas av vägverket eller, om kommunen är väghållare, av kommunen. föreskrifter om att någon annan väg som inte är enskild eller en del av en sådan väg skall tillhöra bärighetsklass 1 eller 3 meddelas av kommunen. 20 § vid färd på väg får buss med en totalvikt över 3,5 ton inte föras med högre hastighet än 90 kilometer i timmen. tung lastbil får inte föras med högre hastighet än 80 kilometer i timmen. på motorvägar eller motortrafikleder får tung lastbil dock föras med 90 kilometer i timmen. tung terrängvagn och motorredskap klass i får inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. om det till ett motorfordon, ett motorredskap klass i eller en tung terrängvagn har kopplats ytterligare fordon, får fordonen på väg inte föras med högre hastighet än som anges nedan. fordon förutsättningar hastighet kilometer i timmen
1. motorfordon med en a. släpvagnen är försedd med släpvagn effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms, b. släpvagnen har oledad dragstång och en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton och är försedd med påskjutsbroms, c. släpvagnen har en totalvikt eller, när släpvagnen inte är lastad, en tjänstevikt som inte överstiger motorfordonets halva tjänstevikt, dock högst 750 kilogram, eller 2
fordon
förutsättningar
hastighet kilometer i timmen
sfs 1999:240
d. släpvagnen är kopplad till en motorcykel 80 2. bil med två släpvag- släpvagnarna är utrustade med nar låsningsfria bromsar och utgörs av en dolly med tillkopplad påhängsvagn där dollyns vändskiva är vridbart lagrad kring en vertikal axel genom kopplingspunkten 80 3. motorfordon med en släpvagn vilka är förbundna genom den gemensamma lasten släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms och fordonen är särskilt inrättade för ändamålet samt godkända vid sådan besiktning som föreskrivits för fordonståget 50
4. motorredskap klass i släpvagnen är försedd med efeller tung terrängvagn fektiva bromsar som kan manmed en släpvagn övreras från dragfordonets 50 färdbroms 5. motorfordon, motor- släpvagnen har en bruttovikt redskap klass i eller som inte överstiger dragfordotung terrängvagn med nets bruttovikt en släpvagn i andra fall 40 än 1, 3 eller 4 6. motorfordon, motorredskap klass i eller tung terrängvagn med två släpvagnar i annat fall än 2 släpvagnarna är försedda med effektiva bromsar som kan manövreras från dragfordonets färdbroms 40
3
sfs 1999:240
fordon
förutsättningar
hastighet kilometer i timmen
7. bil, motorredskap fordonet är särskilt inrättat för klass i eller tung terräng- bärgning och bogsering av skavagn som drar ett fordon dade fordon på minst fyra hjul, vars ena ände är upplyft genom en fast upphängningsanordning på dragfordonet eller en särskild bogseringsanordning så att minst ett av det dragna fordonets övriga hjulpar rullar på vägen 40 8. motorfordon, motorredskap klass i eller tung terrängvagn med ett eller flera fordon i andra fall än 1–7
30
bil med dolly till vilken kopplats påhängsvagn får framföras med högst 80 kilometer i timmen även om kraven i andra stycket 2 inte är uppfyllda, om dollyn och påhängsvagnen registrerats och tagits i bruk före den 1 januari 1999, ingår i ett fordonståg som är högst 24,0 meter långt och är försedda med effektiva bromsar som kan manövreras från bilens färdbroms. bestämmelserna i första, andra och tredje styckena gäller dock inte i den mån lägre hastighet är föreskriven för vägen. vägverket får föreskriva att en bil med två släpvagnar även i andra fall än som anges i andra stycket 2 får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen samt att ett motorredskap klass i får föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor för fordonets konstruktion och utrustning att trafiksäkerheten inte äventyras.
10 kap.
1 § särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10 och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng. de särskilda trafikreglerna får gälla följande. 1. att en viss väg eller vägsträcka skall vara huvudled, motorväg eller motortrafikled. 2. att en viss väg eller vägsträcka eller samtliga vägar inom ett område skall vara gågata eller gårdsgata. 3. att ett visst område skall vara tättbebyggt område. 4. att en viss plats skall vara cirkulationsplats. 5. förbud mot trafik med fordon. 4
6. förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning. 7. förbud mot omkörning. 8. väjningsplikt eller stopplikt med avvikelser från bestämmelserna i 3 kap. 18 eller 21 § eller i stället för bestämmelserna i 3 kap. 23 § första stycket. 9. stopplikt i järnvägs- eller spårvägskorsningar. 10. avvikelser från bestämmelserna om hastighet i 3 kap. 17 § första stycket eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § andra stycket, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. 11. begränsning till lägre hastighet än som följer av 3 kap. 17 § tredje stycket, 4 kap. 20 § eller 9 kap. 1 § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § fjärde stycket, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. 12. förbud att stanna eller parkera fordon eller tillåtelse att stanna eller parkera fordon med avvikelse från bestämmelserna i 3 kap. 48 eller 52 §, 53 § 2–5, 54 § eller 55 § 3 eller 4, 8 kap. 1 § eller lokal trafikföreskrift. 13. tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering. 14. undantag från 3 kap. 77 § om belysning vid färd i terräng. 15. axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt med begränsning till lägre vikter än som följer av 4 kap. 12 §. 16. inskränkning till mindre bredd eller längd på fordon, fordonståg eller last än som tillåts i 4 kap. 15 eller 17 §. 17. trafik med terrängfordon med avvikelser från bestämmelserna i 5 kap. 1, 4 eller 5 §. 18. andra särskilda trafikregler. vidare får genom lokala trafikföreskrifter meddelas särskilda trafikregler för transport av farligt gods och för sådana tävlingar som länsstyrelsen har lämnat tillstånd till enligt 3 kap. 84 §. 6 § om en enskild väg särskilt berörs i ett ärende om lokal trafikföreskrift skall ägaren till den enskilda vägen ges tillfälle att yttra sig under beredningen. detsamma gäller ägaren till mark som särskilt berörs. lokala trafikföreskrifter för enskilda vägar som endast i mindre utsträckning används av allmänheten för trafik får meddelas endast efter medgivande av vägens ägare. medgivande behövs dock inte om föreskrifterna avser 1. hastighet, 2. reglering av trafiken i korsning med järnväg eller spårväg, 3. reglering av trafiken vid vägens anslutning till en väg som inte är enskild eller till en enskild väg som i större utsträckning används av allmänheten för trafik, eller 4. reglering av trafiken vid en tävling som länsstyrelsen har lämnat tillstånd till enligt 3 kap. 84 §. den som meddelar sådana lokala trafikföreskrifter som inte får meddelas utan medgivande av vägens ägare, skall också erinra vägens ägare om bestämmelserna om utmärkning. 10 § i fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga
sfs 1999:240
5
sfs 1999:240
rum. sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt. förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). 12 § vägverket, länsstyrelsen och polismyndigheten skall skyndsamt underrätta kommunen om de föreskrifter enligt 11 § som de har meddelat. när en föreskrift som avses i 11 § har förts in i liggaren skall kommunen skyndsamt skicka utdrag ur liggaren med föreskriften i fråga till länsstyrelsen, polismyndigheten och väghållningsmyndigheten. markägare och ägare av enskilda vägar som särskilt berörs skall underrättas på motsvarande sätt. länsstyrelsen behöver inte underrättas om tillfälliga föreskrifter eller om föreskrifter som inte berör vägar för vilka länsstyrelsen meddelar lokala trafikföreskrifter. länsstyrelsen skall underrätta statens räddningsverk om lokala trafikföreskrifter som avser transport av farligt gods. föreskrift enligt 1 § andra stycket 5 som avser terräng skall delges markägaren. 13 § hastighetsbegränsningar och föreskrifter om högsta tillåten hastighet enligt 3 kap. 17 §, föreskrifter om bärighetsklass 2 eller 3 enligt 4 kap. 11 §, särskilda trafikregler som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt 1 § eller föreskrifter enligt 14 §, skall utmärkas enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (1978:1001) eller föreskrifter som meddelats med stöd av den förordningen om de gäller på väg. detsamma gäller föreskrifter i terräng om det finns skäl till det. lokala trafikföreskrifter om att ett visst område skall vara tättbebyggt område behöver inte utmärkas. lokala trafikföreskrifter skall införas i ortstidning om de enligt en föreskrift inte skall eller behöver utmärkas med vägmärke. 14 § föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka om 1. förbud mot trafik med fordon eller med visst slag av fordon, 2. begränsning av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt, 3. begränsning av bredd eller längd på fordon, fordonståg eller last, 4. förbud mot omkörning, 5. förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning, 6. förbud mot infart, 7. lägre hastighet än som annars gäller, 8. stannande eller parkering, 9. väjningsplikt, och 10. minsta avstånd mellan fordon får meddelas av a. polismyndigheten om det behövs i samband med trafikövervakning, kontroll av förare och fordon eller trafikolyckor, b. tullmyndigheten om det behövs i samband med punktskattekontroll, eller
6
c. den myndighet som har hand om väg- eller gatuhållningen inom området om det behövs under kortare tid på grund av vägarbete eller liknande arbete, på grund av skador eller risk för skador på vägen eller om det behövs på särskild vinterväg över istäckt vatten. vid vägarbete eller liknande arbete som berör vägsträckor inom två eller flera myndigheters väghållningsområden skall föreskrift enligt första stycket c meddelas av den myndighet som håller den väg som till största delen berörs av vägarbetet eller skadan. polismyndigheten eller den myndighet som har hand om väg- eller gatuhållningen inom området får meddela föreskrifter för en viss väg om tillfällig begränsning av den hastighet som annars är tillåten om det behövs för att förebygga trafikolyckor med klövvilt eller tamrenar.
sfs 1999:240
13 kap.
3§ i nedan angivna fall får undantag medges av följande myndigheter. undantaget rör myndighet en kommun
bestämmelser
1. 3 kap. 6 § första en kommun stycket
2. 3 kap. 17 § eller tävling eller träning den myndighet som meddelar tillstånd till föreskrifter som har för tävling tävling meddelats med stöd av 3 kap. 17 § 3. 3 kap. 17 § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § i andra fall än enligt 2 och undantaget rör kommunen en kommun mer än en kommun i länsstyrelsen ett län vägverket mer än ett län
kommunen 4. 3 kap. 48, 52 eller en kommun 53 § 2–5, 54 §, 55 § 3 mer än en kommun länsstyrelsen eller 4 inom ett län vägverket mer än ett län 5. 3 kap. 76 § 6. 4 kap. 2, 3, 12–15, en kommun 17 eller 18 § mer än en kommun vägverket kommunen den statliga väghållningsmyndigheten i den region där färden påbörjas
7. 4 kap. 6 §
kommun en kommun mer än en kommun länsstyrelsen inom ett län vägverket mer än ett län 7
sfs 1999:240
bestämmelser 8. 4 kap. 9 § första stycket eller 10 § första eller andra stycket
undantaget rör
myndighet vägverket
9. 4 kap. 20 eller 21 § ett län eller 5 kap. 1 eller 5 § mer än ett län 10. 6 kap. 3 eller 4 §
länsstyrelsen vägverket
kommunen en kommun mer än en kommun länsstyrelsen inom ett län vägverket mer än ett län kommunen kommunen den statliga väghållningsmyndigheten i den region där färden påbörjas vägverket kommunen
11. 8 kap. 1 § första en kommun stycket 2 12. 9 kap. 1 § 1–5 eller en kommun 2§ mer än en kommun
13. 9 kap. 1 § 6 14. lokal trafikföre- en kommun skrift enligt 10 kap. mer än en kommun 1 § andra stycket 5 inom ett län a) undantag i samband med prövning som avser lång, bred eller tung transport b) övriga fall mer än ett län a) undantag i samband med prövning som avser lång, bred eller tung transport b) övriga fall 15. lokal trafikföreskrift enligt 10 kap. 1 § andra stycket 6–9, 12 eller 13 16. lokal trafikföreskrift enligt 10 kap. 1 § andra stycket 10
den statliga väghållningsmyndigheten i den region där färden påbörjas länsstyrelsen den statliga väghållningsmyndigheten i den region där färden påbörjas vägverket
kommunen en kommun mer än en kommun länsstyrelsen inom ett län vägverket mer än ett län kommunen
8
bestämmelser 17. lokal trafikföreskrift enligt 10 kap. 1 § andra stycket 11 eller 17
undantaget rör en kommun a) vägar inom tättbebyggt område där annan än staten är väghållare b) övriga vägar mer än en kommun inom ett län mer än ett län
myndighet kommunen
sfs 1999:240
länsstyrelsen länsstyrelsen vägverket
kommunen 18. lokal trafikföre- en kommun skrift enligt 10 kap. 1 § mer än en kommun den statliga väghållningsmyndigheten i andra stycket 15 eller inom ett län den region där färden 16 påbörjas
19. föreskrifter enligt 10 kap. 1 § tredje stycket om transport av farligt gods 20. föreskrifter enligt ett län 10 kap. 14 § första stycket mer än ett län
länsstyrelsen
den myndighet som meddelat föreskriften vägverket
ett undantag skall avse ett visst ändamål utom när det gäller undantag från 4 kap. 12–15, 17 § eller 9 kap. 1 eller 2 § eller från lokala trafikföreskrifter om parkering inom en kommun. om en fråga om undantag enligt denna paragraf skall prövas av kommunen, men kommunens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet, skall i stället polismyndigheten pröva frågan. polismyndigheten skall också pröva frågor om undantag från lokala trafikföreskrifter om transport av farligt gods när länsstyrelsens beslut inte kan avvaktas utan olägenhet. bestämmelser om undantag för rörelsehindrade från lokala trafikföreskrifter som avser stannande och parkering finns i 8 §. 5 § meddelas undantag från bestämmelserna i 4 kap. 12–15, 17 eller 18 § får undantag medges eller föreskrivas även från bestämmelserna i 3 kap. 7 § andra stycket och 12 § första stycket 3 om det behövs av säkerhets- eller framkomlighetsskäl. meddelas undantag från bestämmelserna i 3 kap. 6 § första stycket eller 4 kap. 2 § skall den högsta tillåtna hastigheten fastställas. även i övrigt får undantag förenas med särskilda villkor.
14 kap.
3 § till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 9
sfs 1999:240
1. bestämmelserna i a) 2 kap. – 1 § fjärde stycket, – 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2–4, – 3, 5–7 § eller 8 § andra eller tredje stycket, b) 3 kap. – 2, 3, 5–11 §, 12 § första stycket, 13, 16 eller 17 § eller föreskrift som har meddelats med stöd av 17 §, – 18, 19, 21–25 §, 26 § andra eller tredje stycket, 27 §, 29 § om det där hänvisas till bestämmelserna i 25 §, 26 § andra eller tredje stycket eller 27 §, – 30–33, 35–40, 43, 45, 50, 51, 57–62, 64, 65, 67–74, 76–78 eller 80– 83 §, c) 4 kap. – 1, 2, 5–10, 15 eller 17–21 §, d) 5 kap. – 1 eller 3–5 §, e) 6 kap. – 3 eller 5 §, f) 8 kap. – 1 § första stycket 1 eller 3 eller andra stycket eller g) 9 kap. – 1 eller 2 §, 2. andra lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § än sådana som rör stannande eller parkering, 3. förbud mot trafik med motordrivna fordon eller med fordon med viss största bredd, längd eller vikt enligt 10 kap. 10 § första stycket, om förbudet har utmärkts med vägmärke eller på annat tydligt sätt, 4. annan föreskrift enligt 10 kap. 14 § än sådan som rör stannande eller parkering, eller 5. föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 3 kap. 80–83 § eller 4 kap. 2, 9, 10 eller 20 §. 5 § en förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som får anses ankomma på honom eller henne för att se till att den som är under femton år använder hjälm, annat huvudskydd, bilbälte eller särskild skyddsanordning när detta är föreskrivet i 4 kap. 9 eller 10 § döms till penningböter. denna bestämmelse gäller dock inte förare i yrkesmässig trafik. 12 § den som innehar ett fordon på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt eller med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett år har samma skyldigheter som ägaren har enligt 1 kap. 5 § och döms i ägarens ställe enligt 11 §. på regeringens vägnar björn rosengren åsa kastman heuman (näringsdepartementet)
10
fakta info direkt, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 1999
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.