980832.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 1998:832
lag om ändring i väglagen (1971:948);
utfärdad den 11 juni 1998. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om väglagen (1971:948)3 dels att 38 § skall upphöra att gälla, dels att 3 a, 15–18, 26, 28, 32, 35, 63 och 74 §§ skall ha följande lydelse, dels att det i lagen skall införas fyra nya paragrafer, 14 a, 14 b, 14 c och 54 §§, av följande lydelse. 3 a § vid prövning av ärenden enligt denna lag skall 2–4 kap., 5 kap. 3 § och 16 kap. 5 § miljöbalken tillämpas. upprättande av arbetsplan enligt denna lag skall därvid jämställas med meddelande av tillstånd enligt miljöbalken. 14 a § den som planerar att bygga en väg skall genomföra en förstudie. i förstudien skall förutsättningarna för den fortsatta planeringen klarläggas. förstudien skall även ange om en vägutredning enligt 14 b § behövs innan en arbetsplan upprättas. vid utarbetandet av förstudien skall den som avser att bygga en väg samråda enligt 6 kap. 4 § första stycket miljöbalken med berörda länsstyrelser, kommuner och ideella föreningar som enligt sina stadgar har till ändamål att ta till vara naturskydds- eller miljöskyddsintressen samt med den allmänhet som kan antas bli särskilt berörd. efter samrådet skall den länsstyrelse, inom vars område vägbyggnadsprojektet huvudsakligen skall utföras, enligt 6 kap. 4 § tredje stycket miljöbalken besluta om projektet kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. beslutet skall fattas efter samråd med övriga berörda länsstyrelser. bestämmelser om planer och planeringsunderlag finns i 6 kap. 11–12 §§ miljöbalken. 14 b § en vägutredning skall genomföras när det i förstudien har klarlagts att alternativa vägsträckningar behöver studeras. vägutredningen skall utgöra underlag för val av vägsträckning och trafikteknisk standard. alternativa vägsträckningar skall jämföras såväl sinsemellan som med alternativet
prop. 1997/98:90, bet. 1997/98:jou25, rskr. 1997/98:279. jfr rådets direktiv 85/337/eeg av den 27 juni 1985 om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt (egt nr l 175, 5.7.1985, s. 40, celex 385l0337), ändrat genom rådets direktiv 97/11/eg (egt nr l 73, 14.3.1997, s. 5, celex 397l0011). 3 lagen omtryckt 1987:459.
2 1
utkom från trycket den 7 juli 1998
1
sfs 1998:832
att behålla befintlig väg. en förbättring av befintlig väg skall också studeras, om inte särskilda skäl föranleder annat. en vägutredning skall innehålla en miljökonsekvensbeskrivning och de uppgifter i övrigt som behövs för att kunna utvärdera och välja alternativ. miljökonsekvensbeskrivningen skall godkännas av berörda länsstyrelser innan den tas in i vägutredningen. när det gäller förfarandet för att upprätta miljökonsekvensbeskrivningen och kraven på denna samt planer och planeringsunderlag skall 6 kap. 3 §, 5– 7 §§, 8 § första stycket och 10–12 §§ miljöbalken tillämpas. 14 c § vägverket skall med eget yttrande överlämna frågan om byggande av väg till regeringen för prövning enligt 17 kap. 1 § miljöbalken. detsamma gäller om regeringen enligt 17 kap. 3 § miljöbalken har förbehållit sig prövningen av vägens tillåtlighet. regeringens prövning skall ske på grundval av en upprättad vägutredning enligt 14 b §. 15 §4 för byggande av väg skall upprättas en arbetsplan. i arbetsplanen skall anges den mark som behöver tas i anspråk för väganordningar och för att genomföra vägbyggnadsprojektet. planen skall innehålla en miljökonsekvensbeskrivning och de uppgifter som i övrigt behövs för att genomföra projektet. miljökonsekvensbeskrivningen skall godkännas av berörda länsstyrelser innan den tas in i arbetsplanen. när det gäller kraven på miljökonsekvensbeskrivningen samt planer och planeringsunderlag skall 6 kap. 3 §, 7 § och 10–12 §§ miljöbalken tillämpas. 16 §5 vid utarbetande av en arbetsplan skall samråd i fråga om vägens sträckning och vägförslagets utformning i övrigt ske med berörda fastighetsägare och myndigheter samt andra som kan ha ett väsentligt intresse i saken. samråd skall alltid ske med de miljövårdsmyndigheter som berörs. i de fall länsstyrelsen under förstudien har beslutat att vägprojektet kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, skall ett utökat samråd med miljökonsekvensbedömning ske enligt 6 kap. 5–6 §§ miljöbalken, om inte ett sådant samråd har skett enligt 14 b §. förfarandet enligt första stycket får efter omständigheterna förenklas i fråga om en arbetsplan för väg, som är förutsatt i en detaljplan eller i områdesbestämmelser. avser arbetsplan endast ombyggnad av väg, får förfarandet enligt första stycket efter omständigheterna förenklas med iakttagande av att ägare till en fastighet, av vilken mark skall tas i anspråk, alltid skall beredas tillfälle att yttra sig. detta skall även tillämpas på en arbetsplan som innefattar endast ändring av planen för ett vägbyggnadsprojekt som ännu inte är färdigställt. 17 §6 en arbetsplan skall ställas ut för granskning. därvid gäller vad som i 6 kap. 8 § första stycket miljöbalken sägs om att miljökonsekvensbeskrivning skall kungöras och hållas tillgänglig för allmänheten.
4 5
2
senaste lydelse 1987:745. senaste lydelse 1992:1652. 6 senaste lydelse 1992:1652.
en arbetsplan för väg, som är förutsatt i en detaljplan eller i områdesbestämmelser, behöver inte ställas ut. inte heller behöver en arbetsplan som avser endast ombyggnad av väg ställas ut, om inte mark behöver tas i anspråk med vägrätt eller rätt som avses i 35 § eller om ett sådant ianspråktagande skriftligen medgivits av berörda fastighetsägare och innehavare av nyttjanderätt eller servitutsrätt. under samma förutsättningar kan utställelse underlåtas i fråga om en arbetsplan som innefattar endast ändring av planen för ett vägbyggnadsprojekt som ännu inte är färdigställt. om en väg som avses i andra eller tredje stycket av länsstyrelsen har antagits medföra en betydande miljöpåverkan, skall arbetsplanen ändå ställas ut enligt första stycket. 18 § arbetsplan fastställs av vägverket efter samråd med länsstyrelsen. om vägverket och länsstyrelsen har olika uppfattning, hänskjuts frågan om fastställelse av planen till regeringens prövning. innehållet i miljökonsekvensbeskrivningen samt resultatet av samråd och yttranden skall beaktas då arbetsplanen fastställs. i sådana fall då utställelse har underlåtits med stöd av 17 § tredje stycket behöver fastställelse inte ske. ett beslut om fastställelse av en arbetsplan är förfallet, om inte inom fem år från utgången av det år, under vilket beslutet vann laga kraft, vägens sträckning har blivit i sin helhet tydligt utmärkt på marken och det i arbetsplanen angivna vägbyggnadsarbetet har påbörjats. om synnerliga skäl föreligger, kan regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, vägverket förlänga tiden, varje gång med högst tre år. ett beslut om fastställelse av en arbetsplan eller en förlängning av giltighetstiden skall kungöras. har samråd enligt 6 kap. 6 § miljöbalken hållits med ansvarig myndighet i annat land skall denna informeras. 26 § väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder. genom renhållning skall vägområdet hållas i ett sådant skick att olägenheter för människors hälsa förebyggs eller avhjälps och så att skäliga trevnadshänsyn blir tillgodosedda. detsamma gäller i fråga om mark till en bredd av 25 meter intill parkeringsplats eller rastplats som är väganordning, i den mån allmänheten har tillträde till marken. inom områden med detaljplan gäller detta stycke endast områden för motorväg eller motortrafikled. ytterligare krav i fråga om renhållning inom områden där detta stycke gäller får inte ställas med stöd av miljöbalken. de åtgärder som behövs för sådana ändamål som anges i första och andra styckena räknas till drift av väg. till drift av väg räknas också serviceåtgärder och förbättringsåtgärder. om särskilda skäl föreligger, kan vägverket besluta om inskränkning i skyldigheten att vidta åtgärder för drift av väg. vägverket meddelar därvid de föreskrifter som behövs. 28 § behöver för en väganordning, vars utförande ingår i drift av väg, tas i anspråk mark utöver den som redan hör till vägen, skall upprättas en arbetsplan, vari anges den mark som behöver tas i anspråk. bestämmelserna i 13– 20 §§ skall därvid tillämpas. såvitt angår tillämpningen av 16 § tredje
sfs 1998:832
3
sfs 1998:832
stycket, 17 § tredje stycket och 18 § andra stycket skall arbetsplanen anses som en sådan plan som avser endast ombyggnad av väg. 32 § vägrätt upphör när vägen dras in. väghållaren är skyldig att i den omfattning det behövs ställa i ordning vägområdet och vidta åtgärder för att förebygga att områdets skick vållar störningar och olägenheter i framtiden. väghållaren får föra bort vad som har anbringats inom vägområdet för vägändamål, om inte länsstyrelsen bestämmer annat med hänsyn till att fråga har uppkommit om markens användning som enskild väg. vad som inte har förts bort inom ett år efter det att vägen dragits in tillfaller fastighetens ägare. länsstyrelsen kan förlänga tiden, om särskilda skäl föreligger. 35 § har i fastställd arbetsplan för vägbyggnadsprojekt mark i närheten av det i arbetsplanen upptagna vägområdet avsatts för upplag eller liknande ändamål i samband med byggandet av vägen, skall till väghållaren upplåtas nyttjanderätt till marken för den tid som angivits i planen. 54 § föreskrifter som meddelas med stöd av 43–48 §§ får avse även åtgärder för att begränsa eller motverka skada eller olägenhet på människors hälsa eller omgivningen eller andra åtgärder till skydd för miljön. om sådana föreskrifter inte är tillräckliga, kan tillstånd vägras. 63 § väghållaren skall ersätta skador till följd av att han har förvärvat rätt 1. att inrätta särskild vinterväg, 2. att nyttja mark i närheten av vägområde för upplag eller liknande ändamål i samband med byggande av väg, 3. att anordna tillfällig väg, 4. att intill vägområde sätta upp snöskärm. väghållaren skall också ersätta skador till följd av åtgärder som avses i 34 §, 45 § fjärde stycket eller 53 § eller till följd av ett föreläggande som har meddelats med stöd av 52 §. för skador som har uppstått till följd av åtgärder som avses i 53 § utgår ersättning endast om skadorna är avsevärda. bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte om det har avtalats eller uppenbarligen förutsatts att ersättning inte skall lämnas. 74 §7 länsstyrelsens beslut enligt 37, 45–47 §, 48 § andra stycket, 52, 53 § eller 64 § andra stycket får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. länsstyrelsens beslut enligt 14 a § tredje stycket, 14 b § andra stycket eller 15 § andra stycket får inte överklagas. andra beslut av länsstyrelsen enligt denna lag än som avses i första och andra styckena får överklagas hos regeringen.
4
7
senaste lydelse 1995:1695.
sfs 1998:832
1. denna lag träder i kraft den 1 januari 1999. 2. har före denna lags ikraftträdande täkt upplåtits med stöd av 38 § skall 63 § första stycket 5 fortfarande gälla. 3. ett ärende skall handläggas och bedömas enligt äldre bestämmelser, om det i ärendet ingår en miljökonsekvensbeskrivning som vid denna lags ikraftträdande har överlämnats till länsstyrelsen för godkännande enligt 24 § vägkungörelsen (1971:954). bestämmelserna om miljökvalitetsnormer i miljöbalken skall dock tillämpas omedelbart. på regeringens vägnar lars engqvist åsa kastman heuman (kommunikationsdepartementet)
5
fakta info direkt, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 1998
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.