SFS2022-465.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:465
om ändring i yrkestrafiklagen (2012:210) den 25 maj 2022 publicerad
utfärdad den 19 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om yrkestrafiklagen (2012:210)
dels att 2 kap. 7 § och 4 kap. 3 § ska upphöra att gälla,
dels att 2 kap. 2, 4 och 5 §§, 4 kap. 1, 2 och 4 §§, 5 kap. 1 och 5 §§ och
7 kap. 3 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas tre nya paragrafer, 2 kap. 5 a och 5 b §§ och
7 kap. 4 §, och närmast före 2 kap. 5 a § en ny rubrik av följande lydelse.
2 kap.
2 § vilka som omfattas av prövningen i fråga om kravet på gott anseende
framgår av artikel 6.1 i förordning (eg) nr 1071/2009.
därutöver ska prövningen i fråga om en privaträttslig juridisk person eller
en näringsidkare som är bosatt utanför europeiska ekonomiska samarbets-
området (ees) avse följande personer:
1. någon annan som genom en ledande ställning eller på annat sätt har ett
bestämmande inflytande över verksamheten,
2. de styrelseledamöter och styrelsesuppleanter som till följd av eget eller
närståendes ekonomiska intresse har en väsentlig gemenskap med den
juridiska personen som är grundad på andelsrätt eller därmed jämförligt
ekonomiskt intresse, och
3. bolagsmännen i kommanditbolag eller andra handelsbolag.
som närstående till en styrelseledamot eller en styrelsesuppleant anses
den som enligt 4 kap. 3 § första stycket konkurslagen (1987:672) är att anse
som närstående till gäldenären.
4 § vid prövningen av om ett företag, en trafikansvarig, en verkställande
direktör eller någon som anges i 2 § andra stycket eller 3 § uppfyller kravet
på gott anseende ska laglydnad och andra omständigheter av betydelse
beaktas.
kravet på gott anseende anses inte uppfyllt av den som har
1. dömts för eller på annat sätt påförts en sanktion för en eller flera
allvarliga eller upprepade överträdelser av bestämmelser inom de områden
som anges i artikel 6.1 tredje stycket i förordning (eg) nr 1071/2009, eller
2. i annat fall dömts för ett allvarligt brott, inräknat ett allvarligt
ekonomiskt brott.
5 § om en ansökan om tillstånd avslås på grund av omständigheter som
avses i 4 § ska en tid på lägst sex månader och högst fem år bestämmas,
1 prop. 2021/22:166, bet. 2021/22:tu15, rskr. 2021/22:303.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
under vilken den prövade ska anses olämplig att bedriva yrkesmässig trafik sfs 2022:465
(olämplighetstid). en ansökan får dock avslås utan att en olämplighetstid
bestäms, om det finns särskilda skäl.
krav på ekonomiska resurser
5 a § vid prövningen av om ett företag uppfyller kravet på ekonomiska
resurser enligt artikel 3.1 c i förordning (eg) nr 1071/2009, ska viljan och
förmågan hos företaget, den trafikansvarige, den verkställande direktören
och dem som anges i 2 § andra stycket att fullgöra sina skyldigheter mot det
allmänna beaktas.
om den trafikansvarige, den verkställande direktören eller någon av dem
som anges i 2 § andra stycket byts ut eller om det tillkommer någon sådan
person, ska viljan och förmågan hos den nya personen att fullgöra sina
skyldigheter mot det allmänna prövas.
5 b § ett företag ska förfoga över kapital och reserver enligt artikel 7.1 i
förordning (eg) nr 1071/2009 till ett värde av minst
– 9 000 euro för det första motordrivna fordon som används i verksam-
heten, och
– 5 000 euro för varje ytterligare sådant fordon som används.
4 kap.
1 § om ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik återkallas enligt artikel
13 i förordning (eg) nr 1071/2009 på grund av att en verkställande direktör
eller någon som prövats enligt 2 kap. 2 § andra stycket eller 3 § inte längre
uppfyller kravet på gott anseende enligt 2 kap. 4 §, ska den prövade förklaras
olämplig att bedriva yrkesmässig trafik.
2 § en tid på lägst tre och högst fem år, under vilken den prövade ska anses
olämplig att bedriva yrkesmässig trafik, ska bestämmas
1. vid en olämplighetsförklaring av en trafikansvarig enligt artikel 14 i
förordning (eg) nr 1071/2009, eller
2. vid en olämplighetsförklaring enligt 1 §.
en trafikansvarig ska inte längre anses olämplig att bedriva yrkesmässig
trafik när olämplighetstiden enligt första stycket förflutit och den trafik-
ansvarige därefter avlagt ett sådant skriftligt examensprov som avses i
artikel 8.1 i förordning (eg) nr 1071/2009.
4 § tidsfristerna vid tillfällig indragning eller återkallelse av ett tillstånd
att bedriva yrkesmässig trafik i artikel 13.1 a i förordning (eg) nr 1071/2009
ska också tillämpas när en verkställande direktör eller någon som prövats
enligt 2 kap. 2 § andra stycket inte längre uppfyller kravet på gott anseende.
5 kap.
1 §2 den som uppsåtligen bedriver yrkesmässig trafik enligt förordning
(eg) nr 1071/2009 eller denna lag utan tillstånd döms för olaga yrkesmässig
trafik till böter eller fängelse i högst ett år.
5 § om ett fordon framförs i strid med förordning (eg) nr 1071/2009,
denna lag eller en föreskrift som har meddelats med stöd av lagen får en
polisman eller tulltjänsteman hindra fortsatt färd. polismannen eller
2 ändringen innebär att andra stycket tas bort.
2
tulltjänstemannen får då medge att det fordon med vilket transporten sker sfs 2022:465
förs till närmaste lämpliga uppställnings- eller avlastningsplats eller
verkstad. i fråga om ett fordon som är registrerat i utlandet och som förs in
i sverige får polismannen eller tulltjänstemannen medge att det omedelbart
förs ut ur landet.
7 kap.
3 §3 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. kunskapskrav för fordonsbesättningar vid vägtransporter, och
2. avgifter för tillsyn och ärendehandläggning enligt förordning (eg) nr
1071/2009, denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till
lagen.
4 § regeringen får meddela föreskrifter om sanktionsavgifter vid
överträdelser av
1. anmälningskrav i förordning (eg) nr 1071/2009 och i föreskrifter som
har meddelats med stöd av denna lag,
2. krav på tillstånd i förordning (eg) nr 1072/2009,
3. krav på kontrolldokument och tillstånd i förordning (eg) nr 1073/2009,
4. krav på kontrolldokument och tillstånd i den överenskommelse som
bifogats rådets beslut 2002/917/eg av den 3 oktober 2002 om ingåendet av
interbus-överenskommelsen om tillfällig internationell persontransport med
buss, och
5. krav på tillstånd som avses i 3 kap. 3 eller 5 § denna lag.
regeringen får även meddela föreskrifter om sanktionsavgifter vid
överträdelser av bestämmelser om cabotagetransport i förordning (eg) nr
1072/2009.
1. denna lag träder i kraft den 15 juni 2022.
2. äldre föreskrifter gäller fortfarande vid prövning i domstol av beslut
som har meddelats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
khashayar farmanbar
ellika eriksson
(infrastrukturdepartementet)
3 senaste lydelse 2014:1395.
3
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.