SFS 2016:22 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486);
utfärdad den 28 januari 2016.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs att det i marknadsföringslagen
(2008:486) ska införas en ny paragraf, 7 a §, av följande lydelse.
7 a §
Vid bedömningen av om marknadsföringen är aggressiv ska dess art
samt tidpunkten, varaktigheten och platsen för marknadsföringen särskilt
beaktas. Det ska också särskilt beaktas om näringsidkaren
1. använder ett hotfullt eller kränkande språk eller beteende,
2. utnyttjar ett speciellt missöde eller omständigheter, som näringsidkaren
känner till och som är av sådan vikt att de försämrar konsumentens omdöme,
för att påverka konsumentens beslut i fråga om produkten,
3. använder betungande eller oproportionerliga hinder som inte följer av
avtalet när en konsument vill utöva sina rättigheter enligt avtalet, inbegripet
rätten att häva ett avtal eller att byta till en annan produkt eller en annan
näringsidkare, eller
4. uppger sig komma att vidta åtgärder som inte lagligen kan genomföras.
Denna lag träder i kraft den 1 mars 2016.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2015/16:46, bet. 2015/16:CU11, rskr. 2015/16:129.
SFS 2016:22
Utkom från trycket
den 9 februari 2016
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016