Lag (2007:258) om behand­ling av per­son­upp­gif­ter i För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het och mili­tära säker­hets­tjänst. För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2021:1171

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2007:258
Depar­te­ment: För­svars­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2018:590
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2007:258
Depar­te­ment/myn­dig­het: För­svars­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2007-​05-10
Änd­rad: t.o.m. SFS

2018:590
Upp­hävd: 2022-​01-01
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2021:1171
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. All­männa bestäm­mel­ser

Lagens tillämp­nings­om­råde m.m.

1 §   Denna lag gäl­ler vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter i För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het och mili­tära säker­hets­tjänst, om behand­lingen är helt eller del­vis auto­ma­ti­se­rad eller om upp­gif­terna ingår i eller är avsedda att ingå i en struk­tu­re­rad sam­ling av per­son­upp­gif­ter som är till­gäng­liga för sök­ning eller sam­man­ställ­ning enligt sär­skilda kri­te­rier.

Per­son­upp­giftsla­gen (1998:204) gäl­ler inte vid sådan behand­ling av per­son­upp­gif­ter som anges i första styc­ket.

2 §   Syf­tet med lagen är att skydda män­ni­skor mot att deras per­son­liga integri­tet kränks genom behand­ling av per­son­upp­gif­ter i För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het och mili­tära säker­hets­tjänst.

För­hål­lan­det till offent­lig­hets­prin­ci­pen

3 §   Bestäm­mel­serna i denna lag tilläm­pas inte i den utsträck­ning det skulle inskränka För­svars­mak­tens skyl­dig­het enligt 2 kap. tryck­fri­hets­för­ord­ningen att lämna ut per­son­upp­gif­ter.

Defi­ni­tio­ner

4 §   I denna lag används föl­jande beteck­ningar med nedan angi­ven bety­delse.

Beteckning              Betydelse
Behand­ling
(av personuppgifter)    Varje åtgärd eller serie av åtgärder
                        som vidtas i fråga om personuppgifter,
                        vare sig det sker på automatisk väg
                        eller inte, t.ex. insamling,
                        registrering, organisering, lagring,
                        bearbetning eller ändring, återvinning,
                        inhämtande, användning, utlämnande
                        genom översändande, spridning eller
                        annat tillhandahållande av uppgifter,
                        sammanställning eller samkörning,
                        blockering, utplåning eller förstöring.
Bloc­ke­ring
(av personuppgifter)    En åtgärd som vidtas för att
                        personuppgifterna skall vara
                        förknippade med information om att de
                        är spärrade och om anledningen till
                        spärren och för att personuppgifterna
                        inte skall lämnas ut till tredje man
                        annat än med stöd av 2 kap.
                        tryckfrihetsförordningen.
Mottagare               Den till vilken personuppgifter lämnas
                        ut. När personuppgifter lämnas ut från
                        Försvarsmakten för att en annan
                        myndighet skall kunna utföra sådan
                        tillsyn, kontroll eller revision som
                        den är skyldig att sköta, anses dock
                        inte den myndigheten som mottagare.
Personuppgifter         All slags information som direkt eller
                        indirekt kan hänföras till en fysisk
                        person som är i livet.
Personuppgiftsbiträde   Den som behandlar personuppgifter för
                        den personuppgiftsansvariges räkning.
Personuppgiftsombud     Den fysiska person som, efter
                        förordnande av den
                        personuppgiftsansvarige, självständigt
                        skall se till att personuppgifter
                        behandlas på ett korrekt och lagligt
                        sätt.
Den registrerade        Den som en personuppgift avser.
Tredje man              Någon annan än den registrerade, den
                        personuppgiftsansvarige,
                        personuppgiftsombudet,
                        personuppgiftsbiträdet och sådana
                        personer som under den
                        personuppgiftsansvariges eller
                        personuppgiftsbiträdets direkta ansvar
                        har befogenhet att behandla
                        personuppgifter.
Uppgiftssamling         En samling med uppgifter som med hjälp
                        av automatiserad behandling används
                        gemensamt.
Per­son­upp­gifts­an­svar

5 §   För­svars­mak­ten är per­son­upp­gifts­an­sva­rig för den behand­ling av per­son­upp­gif­ter som myn­dig­he­ten utför.

Grund­läg­gande krav på behand­ling av per­son­upp­gif­ter

6 §   För­svars­mak­ten skall se till att
   1. per­son­upp­gif­ter behand­las bara om det är lag­ligt,
   2. per­son­upp­gif­ter all­tid behand­las på ett kor­rekt sätt och i enlig­het med god sed,
   3. per­son­upp­gif­ter sam­las in bara för sär­skilda, uttryck­ligt angivna och berät­ti­gade ända­mål,
   4. per­son­upp­gif­ter inte behand­las för något ända­mål som är ofören­ligt med det för vil­ket upp­gif­terna sam­la­des in,
   5. de per­son­upp­gif­ter som behand­las är ade­kvata och rele­vanta i för­hål­lande till ända­må­len med behand­lingen,
   6. inte fler per­son­upp­gif­ter behand­las än som är nöd­vän­digt med hän­syn till ända­må­len med behand­lingen,
   7. de per­son­upp­gif­ter som behand­las är rik­tiga och, om det är nöd­vän­digt, aktu­ella, och
   8. alla rim­liga åtgär­der vid­tas för att rätta, bloc­kera eller utplåna sådana per­son­upp­gif­ter som är fel­ak­tiga eller ofull­stän­diga med hän­syn till ända­må­len med behand­lingen.

Upp­gifts­sam­lingar

7 §   I För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het och mili­tära säker­hets­tjänst får, under de för­ut­sätt­ningar som anges i denna lag, per­son­upp­gif­ter behand­las i upp­gifts­sam­lingar.

Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter eller beslut i enskilda fall om vilka upp­gifts­sam­lingar som får fin­nas och vilka upp­gif­ter som får behand­las i respek­tive sam­ling.

När behand­ling av per­son­upp­gif­ter är tillå­ten

För­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het

8 §   Per­son­upp­gif­ter får behand­las i För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het om det är nöd­vän­digt för att bedriva den verk­sam­het som anges i lagen (2000:130) om för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het.

Upp­gif­ter om en per­son får endast behand­las om per­so­nen har anknyt­ning till en pre­ci­se­rad inrikt­ning för för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­he­ten och behand­lingen är nöd­vän­dig för att full­följa den inrikt­ningen.

Den mili­tära säker­hets­tjäns­ten

9 §   Per­son­upp­gif­ter får behand­las i För­svars­mak­tens mili­tära säker­hets­tjänst för att upp­täcka, före­bygga och avvärja säker­hets­ho­tande verk­sam­het som rik­tas mot För­svars­mak­ten och dess säker­hets­in­tres­sen, om det är nöd­vän­digt för att
   1. klar­lägga verk­sam­het som inne­fat­tar hot mot rikets säker­het, eller
   2. vidta åtgär­der som hind­rar eller för­svå­rar säker­hets­ho­tande verk­sam­het.

10 §   Upp­gif­ter om en per­son får behand­las för de ända­mål som anges i 9 § endast om
   1. upp­gif­terna ger grun­dad anled­ning att anta att per­so­nen har utö­vat eller kan komma att utöva verk­sam­het som inne­fat­tar brott som kan hota rikets säker­het eller ter­ro­rist­brott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för ter­ro­rist­brott eller mot­sva­rande brotts­lig­het enligt tidi­gare lag­stift­ning,
   2. upp­gif­terna ger grun­dad anled­ning att anta att per­so­nen har utö­vat eller kan komma att utöva under­rät­tel­se­verk­sam­het rik­tad mot För­svars­mak­ten och dess säker­hets­in­tres­sen,
   3. upp­gif­terna ger grun­dad anled­ning att anta att per­so­nen utö­var annan säker­hets­ho­tande verk­sam­het än som avses i 1 och som inne­fat­tar brott eller åsi­do­sät­tande av ålig­gan­den i anställ­ning hos För­svars­mak­ten, och det finns sär­skilda skäl till att upp­gif­terna ska behand­las,
   4. per­so­nen har läm­nat upp­gif­ter om säker­hets­ho­tande verk­sam­het och per­son­upp­gif­terna är nöd­vän­diga för att bedöma per­so­nens tro­vär­dig­het, eller
   5. upp­gif­terna avser infor­ma­tion som har fram­kom­mit i sam­band med att en per­son har genom­gått regis­ter­kon­troll eller sär­skild per­sonut­red­ning enligt säker­hets­skydds­la­gen (2018:585).

Upp­gif­ter om en per­son ska för­ses med upp­lys­ning om på vil­ken av de i första styc­ket angivna grun­derna upp­gif­ten behand­las. Om behand­lingen av en per­son­upp­gift för­an­leds av något annat än anta­gande om att per­so­nen har utö­vat eller kom­mer att utöva brotts­lig verk­sam­het ska det sär­skilt anges att per­so­nen inte är miss­tänkt för brotts­lig verk­sam­het, om det inte på annat sätt klart fram­går att sådan miss­tanke inte finns. Upp­gif­ter om en per­son som inte hel­ler kan antas ha utö­vat eller komma att utöva annan säker­hets­ho­tande verk­sam­het ska för­ses med en sär­skild upp­lys­ning om detta, om det inte på annat sätt klart fram­går att sådant anta­gande inte finns.

Upp­gif­ter om en per­son som avses i första styc­ket 1-3 ska för­ses med en upp­lys­ning om upp­gifts­läm­na­rens tro­vär­dig­het och upp­gif­ter­nas rik­tig­het i sak. Lag (2018:590).

11 §   Trots vad som sägs i 10 § får per­son­upp­gif­ter som ingår i eller har upp­kom­mit i sam­band med använd­ning av total­för­sva­rets telekommunikations-​ och infor­ma­tions­sy­stem behand­las för att för­hindra obe­hö­rig insyn i och påver­kan av dessa system. Det gäl­ler även sådana upp­gif­ter som avses i 12 och 13 §§.
Behand­ling som sär­skilt syf­tar till att iden­ti­fi­era en per­son får dock endast utfö­ras om bestäm­mel­serna i 10 § första styc­ket 1, 2 eller 3 till­läm­pas.

För­svars­mak­ten skall föra en för­teck­ning över de behand­lingar som sär­skilt syf­tar till att iden­ti­fi­era en per­son och de upp­gif­ter som utgjort anled­ningen till behand­lingen.

Behand­ling av käns­liga per­son­upp­gif­ter

12 §   Per­son­upp­gif­ter får inte behand­las enbart på grund av vad som är känt om per­so­nens ras eller etniska ursprung, poli­tiska åsik­ter, reli­giösa eller filo­so­fiska över­ty­gelse, med­lem­skap i fack­för­e­ning, hälsa eller sex­u­al­liv.

Om upp­gif­ter om en per­son behand­las på annan grund får de kom­plet­te­ras med sådana upp­gif­ter som avses i första styc­ket när det är abso­lut nöd­vän­digt för syf­tet med behand­lingen.
Upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende skall all­tid utfor­mas på ett objek­tivt sätt med respekt för män­ni­sko­vär­det.

Vid sök­ning får per­son­upp­gif­ter som avslö­jar ras eller etniskt ursprung, poli­tiska åsik­ter, reli­giös eller filo­so­fisk över­ty­gelse, med­lem­skap i fack­för­e­ning eller som rör hälsa eller sex­u­al­liv använ­das som sök­be­grepp endast om det är abso­lut nöd­vän­digt för syf­tet med behand­lingen.

Behand­ling av per­son­num­mer

13 §   Upp­gif­ter om per­son­num­mer eller sam­ord­nings­num­mer får behand­las bara när det är klart moti­ve­rat med hän­syn till
   1. ända­må­let med behand­lingen,
   2. vik­ten av en säker iden­ti­fi­e­ring, eller
   3. något annat beak­tans­värt skäl.

Utläm­nande av per­son­upp­gif­ter på medium för auto­ma­ti­se­rad behand­ling

14 §   Endast enstaka per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut på medium för auto­ma­ti­se­rad behand­ling, om inte rege­ringen har med­de­lat före­skrif­ter eller i ett enskilt fall beslu­tat om att upp­gif­ter får läm­nas ut på sådant medium även i andra fall.

Direktåt­komst

15 §   Säker­hetspo­li­sen och För­sva­rets radi­o­an­stalt får med­ges direktåt­komst till sådana upp­gif­ter i en upp­gifts­sam­ling för för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het som behövs för att myn­dig­he­terna, inom ramen för myn­dig­hets­ö­ver­skri­dande sam­ver­kan mel­lan För­sva­rets radi­o­an­stalt, För­svars­mak­ten och Säker­hetspo­li­sen, ska kunna göra bedöm­ningar på stra­te­gisk nivå av ter­ror­ho­tet mot Sve­rige och svenska intres­sen. Till­gången till sådana upp­gif­ter ska vara för­be­hål­len de per­so­ner inom myn­dig­he­terna som på grund av sina arbets­upp­gif­ter inom sådan sam­ver­kan behö­ver ha till­gång till upp­gif­terna.

Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om vilka myn­dig­he­ter som i andra fall får ha direktåt­komst till upp­gifts­sam­lingar.

Rege­ringen, eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer, med­de­lar
   1. ytter­li­gare före­skrif­ter eller beslut i enskilda fall om omfatt­ningen av direktåt­koms­ten, och
   2. före­skrif­ter om behö­rig­het och säker­het vid sådan åtkomst. Lag (2018:51).

Upp­gifts­skyl­dig­het

15 a §   Säker­hetspo­li­sen och För­sva­rets radi­o­an­stalt har, trots sek­re­tess enligt 38 kap. 4 § offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400), rätt att ta del av sådana upp­gif­ter som avses i 15 § första styc­ket. Lag (2018:51).

Till­gången till per­son­upp­gif­ter

16 §   Till­gången till per­son­upp­gif­ter skall all­tid begrän­sas till vad var och en behö­ver för att kunna full­göra sina arbets­upp­gif­ter.

Över­fö­ring av per­son­upp­gif­ter till andra län­der

17 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av denna lag får föras över till andra län­der eller mel­lan­folk­liga orga­ni­sa­tio­ner endast om sek­re­tess inte hind­rar det och det är nöd­vän­digt för att För­svars­mak­ten skall kunna full­göra sina upp­gif­ter inom ramen för det inter­na­tio­nella försvarsunderrättelse-​ och säker­hets­sam­ar­be­tet, om inte rege­ringen har med­de­lat före­skrif­ter eller i ett enskilt fall beslu­tat om att över­fö­ring får ske även i andra fall då det är nöd­vän­digt för verk­sam­he­ten vid För­svars­mak­ten.


2 kap. Infor­ma­tion till den enskilde, rät­telse och ska­de­stånd

Infor­ma­tion till den enskilde

Infor­ma­tion skall läm­nas själv­mant

1 §   Om upp­gif­ter om en per­son sam­las in i den mili­tära säker­hets­tjäns­ten från per­so­nen själv skall För­svars­mak­ten i sam­band där­med själv­mant lämna den regi­stre­rade infor­ma­tion om behand­lingen av upp­gif­terna. Infor­ma­tio­nen skall omfatta
   1. upp­gift om att det är För­svars­mak­ten som är per­son­upp­gifts­an­sva­rig för behand­lingen,
   2. upp­gift om ända­må­len med behand­lingen, och
   3. all övrig infor­ma­tion som behövs för att den regi­stre­rade skall kunna ta till vara sina rät­tig­he­ter i sam­band med behand­lingen, såsom infor­ma­tion om mot­ta­garna av upp­gif­terna, skyl­dig­het att lämna upp­gif­ter och rät­ten att ansöka om infor­ma­tion och få rät­telse.

Infor­ma­tion enligt första styc­ket behö­ver inte läm­nas om sådant som den regi­stre­rade redan kän­ner till.

Infor­ma­tion skall läm­nas efter ansö­kan

2 §   För­svars­mak­ten är skyl­dig att till var och en som ansö­ker om det en gång per kalen­derår gra­tis lämna besked om huruvida per­son­upp­gif­ter som rör den sökande behand­las eller ej.
Behand­las sådana upp­gif­ter skall skrift­lig infor­ma­tion läm­nas också om
   1. vilka upp­gif­ter om den sökande som behand­las,
   2. var­i­från dessa upp­gif­ter har häm­tats,
   3. ända­må­len med behand­lingen, och
   4. till vilka mot­ta­gare eller kate­go­rier av mot­ta­gare som upp­gif­terna läm­nas ut.

En ansö­kan enligt första styc­ket skall göras skrift­li­gen hos För­svars­mak­ten och vara under­teck­nad av den sökande själv.
Infor­ma­tion enligt första styc­ket skall läm­nas inom en månad från det att ansö­kan gjor­des. Om det finns sär­skilda skäl för det, får infor­ma­tion dock läm­nas senast fyra måna­der efter det att ansö­kan gjor­des.

3 §   Infor­ma­tion enligt 2 § behö­ver inte läm­nas om per­son­upp­gif­ter i löpande text som inte fått sin slut­liga utform­ning när ansö­kan gjor­des eller som utgör min­ne­san­teck­ning eller lik­nande. Detta gäl­ler dock inte om upp­gif­terna har läm­nats ut till tredje man eller, när det gäl­ler löpande text som inte fått sin slut­liga utform­ning, om upp­gif­terna har behand­lats under längre tid än ett år.

Undan­tag från infor­ma­tions­skyl­dig­he­ten vid sek­re­tess

4 §   Bestäm­mel­serna i 1 och 2 §§ gäl­ler inte i den utsträck­ning sek­re­tess hind­rar att upp­gif­terna läm­nas ut till den regi­stre­rade.

Rät­telse

5 §   För­svars­mak­ten är skyl­dig att på begä­ran av den regi­stre­rade sna­rast rätta, bloc­kera eller utplåna sådana per­son­upp­gif­ter som inte har behand­lats i enlig­het med denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen.
För­svars­mak­ten skall också under­rätta tredje man till vil­ken upp­gif­terna har läm­nats ut om åtgär­den, om den regi­stre­rade begär det eller om mera bety­dande skada eller olä­gen­het för den regi­stre­rade skulle kunna und­vi­kas genom en under­rät­telse.
Någon sådan under­rät­telse behö­ver dock inte läm­nas, om detta är omöj­ligt eller skulle inne­bära en opro­por­tio­ner­ligt stor arbetsin­sats.

Ska­de­stånd

6 §   Sta­ten skall ersätta den regi­stre­rade för skada och kränk­ning av den per­son­liga integri­te­ten som en behand­ling av per­son­upp­gif­ter i strid med denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen har orsa­kat.

Ersätt­nings­skyl­dig­he­ten kan i den utsträck­ning det är skä­ligt jäm­kas, om För­svars­mak­ten visar att felet inte berodde på myn­dig­he­ten.


3 kap. Säker­he­ten vid behand­ling

1 §   Ett per­son­upp­gifts­bi­träde och den eller de per­so­ner som arbe­tar under biträ­dets eller För­svars­mak­tens led­ning får behandla per­son­upp­gif­ter bara i enlig­het med instruk­tio­ner från För­svars­mak­ten.

Det ska fin­nas ett skrift­ligt avtal om per­son­upp­gifts­bi­trä­dets behand­ling av per­son­upp­gif­ter för För­svars­mak­tens räk­ning. I det avta­let ska det sär­skilt anges att per­son­upp­gifts­bi­trä­det får behandla per­son­upp­gif­terna bara i enlig­het med instruk­tio­ner från För­svars­mak­ten och att per­son­upp­gifts­bi­trä­det är skyl­digt att vidta de åtgär­der som avses i 2 § första styc­ket.

I fråga om sek­re­tess och tyst­nads­plikt i det all­män­nas verk­sam­het tilläm­pas bestäm­mel­serna i offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400) i stäl­let för första styc­ket.
Lag (2009:520).

2 §   För­svars­mak­ten skall vidta lämp­liga tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der för att skydda de per­son­upp­gif­ter som behand­las. Åtgär­derna skall åstad­komma en säker­hets­nivå som är lämp­lig med beak­tande av
   1. de tek­niska möj­lig­he­ter som finns,
   2. vad det skulle kosta att genom­föra åtgär­derna,
   3. de sär­skilda ris­ker som finns med behand­lingen av per­son­upp­gif­terna, och
   4. hur pass käns­liga de behand­lade per­son­upp­gif­terna är.

När För­svars­mak­ten anli­tar ett per­son­upp­gifts­bi­träde, skall För­svars­mak­ten för­vissa sig om att per­son­upp­gifts­bi­trä­det kan genom­föra de säker­hets­åt­gär­der som måste vid­tas och se till att per­son­upp­gifts­bi­trä­det verk­li­gen vid­tar åtgär­derna.


4 kap. Per­son­upp­giftsom­bud

1 §   För­svars­mak­ten skall utse ett eller flera per­son­upp­giftsom­bud och anmäla dessa till den till­syns­myn­dig­het som avses i 5 kap. Även ett ent­le­di­gande av ett per­son­upp­giftsom­bud skall anmä­las till till­syns­myn­dig­he­ten.

2 §   Per­son­upp­giftsom­bu­det skall ha till upp­gift att själv­stän­digt se till att För­svars­mak­ten behand­lar per­son­upp­gif­ter på ett lag­ligt och kor­rekt sätt och i enlig­het med god sed samt påpeka even­tu­ella bris­ter för myn­dig­he­ten.

Har per­son­upp­giftsom­bu­det anled­ning att miss­tänka att För­svars­mak­ten bry­ter mot de bestäm­mel­ser som gäl­ler för behand­lingen av per­son­upp­gif­ter och vid­tas inte rät­telse så snart det kan ske efter påpe­kande, skall per­son­upp­giftsom­bu­det anmäla för­hål­lan­det till till­syns­myn­dig­he­ten.

Per­son­upp­giftsom­bu­det skall även i övrigt sam­råda med till­syns­myn­dig­he­ten vid tvek­sam­het om hur de bestäm­mel­ser som gäl­ler för behand­lingen av per­son­upp­gif­ter skall tilläm­pas.

3 §   Per­son­upp­giftsom­bu­det skall över de behand­lingar som För­svars­mak­ten genom­för och som är helt eller del­vis auto­ma­ti­se­rade föra en för­teck­ning som avser för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­he­ten och en för­teck­ning som avser den mili­tära säker­hets­tjäns­ten.

Rege­ringen, eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer, med­de­lar före­skrif­ter om vad för­teck­ningen skall inne­hålla.

4 §   Per­son­upp­giftsom­bu­det skall hjälpa regi­stre­rade att få rät­telse när det finns anled­ning att miss­tänka att behand­lade per­son­upp­gif­ter är fel­ak­tiga eller ofull­stän­diga.


5 kap. Till­syns­myn­dig­he­ten

1 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer skall utöva till­syn över För­svars­mak­tens behand­ling av per­son­upp­gif­ter enligt denna lag.

2 §   Till­syns­myn­dig­he­ten har rätt att för sin till­syn på begä­ran få
   1. till­gång till de per­son­upp­gif­ter som behand­las,
   2. upp­lys­ningar om och doku­men­ta­tion av behand­lingen av per­son­upp­gif­ter och säker­he­ten vid denna, och
   3. till­träde till sådana loka­ler som har anknyt­ning till behand­lingen av per­son­upp­gif­ter.

3 §   Om till­syns­myn­dig­he­ten kon­sta­te­rar att per­son­upp­gif­ter behand­las eller kan komma att behand­las på ett olag­ligt sätt, skall myn­dig­he­ten genom påpe­kan­den eller lik­nande för­fa­ran­den för­söka åstad­komma rät­telse.

4 §   Till­syns­myn­dig­he­ten får hos för­valt­nings­rät­ten inom vars dom­krets till­syns­myn­dig­he­ten är belä­gen ansöka om att sådana per­son­upp­gif­ter som har behand­lats på ett olag­ligt sätt ska utplå­nas.

Beslut om utplå­nande får inte med­de­las om det är oskä­ligt.
Lag (2009:850).


6 kap. Övriga bestäm­mel­ser

Gall­ring

1 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las auto­ma­ti­se­rat skall gall­ras så snart upp­gif­terna inte längre behövs för det ända­mål för vil­ket de behand­las, om inte rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer har med­de­lat före­skrif­ter eller i enskilt fall beslu­tat att gall­ring skall ske senast vid viss tid­punkt eller att upp­gif­ter får beva­ras för histo­riska, sta­tis­tiska eller veten­skap­liga ända­mål.

Straff

2 §   Till böter eller fäng­else i högst sex måna­der eller, om brot­tet är grovt, till fäng­else i högst två år döms den som upp­såt­li­gen eller av grov oakt­sam­het
   1. läm­nar osann upp­gift i sådan infor­ma­tion till regi­stre­rade som före­skrivs i 2 kap., i anmä­lan till till­syns­myn­dig­he­ten enligt 4 kap. 1 § eller till till­syns­myn­dig­he­ten när myn­dig­he­ten begär infor­ma­tion enligt 5 kap. 2 §, eller
   2. behand­lar per­son­upp­gif­ter i strid med 1 kap. 12 §.

I ringa fall döms inte till ansvar.

Över­kla­gande

3 §   För­svars­mak­tens beslut om infor­ma­tion som skall läm­nas enligt 2 kap. 1 och 2 §§ och om rät­telse och under­rät­telse till tredje man enligt 2 kap. 5 § får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol. Andra beslut enligt denna lag får inte över­kla­gas.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2007:258
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2007.
   2. Bestäm­mel­serna i 1 kap. 6 § om grund­läg­gande krav på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och i 1 kap. 12 § om behand­ling av käns­liga per­son­upp­gif­ter skall inte börja tilläm­pas för­rän den 1 okto­ber 2007 i fråga om sådan manu­ell behand­ling av per­son­upp­gif­ter som påbör­jats före den 24 okto­ber 1998 eller manu­ell behand­ling som utförs för ett visst bestämt ända­mål om manu­ell behand­ling för ända­må­let påbör­jats före den 24 okto­ber 1998.
   3. Bestäm­mel­serna i 2 kap. 6 § om ska­de­stånd skall tilläm­pas endast om den omstän­dig­het som yrkan­det hän­för sig till har inträf­fat efter det att lagen har trätt i kraft beträf­fande den aktu­ella behand­lingen. I annat fall tilläm­pas äldre bestäm­mel­ser.

2018:590
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 april 2019.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om regis­ter­kon­troll eller sär­skild per­sonut­red­ning som har genom­förts enligt säker­hets­skydds­la­gen (1996:627) före ikraft­trä­dan­det.

Vik­tiga lagar inom ord­ning och säker­het
JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

Arbe­tar du med frå­gor som rör ord­ning och säker­het? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom ord­ning och säker­het.