Tax­i­tra­fi­klag (2012:211)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2012:211
Depar­te­ment: Landsbygds-​​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2024:1094
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2012:211
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2012-​04-26
Änd­rad: t.o.m. SFS

2024:1094
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Ord­för­kla­ringar

1 §   I denna lag avses med

tax­i­tra­fik: tra­fik som bedrivs yrkes­mäs­sigt med per­son­bil eller lätt last­bil och som inne­bär att for­don och förare mot betal­ning ställs till all­män­he­tens för­fo­gande för trans­port av per­so­ner, och

tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion: en hand­ling som ger behö­rig­het att föra for­don i tax­i­tra­fik. Lag (2024:1094).

2 §   De ord och uttryck som används i denna lag för att beskriva olika slags for­don har samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner. Lag (2024:1094).

3 §   Med bil­in­spek­tör avses i denna lag det­samma som i for­donsla­gen (2002:574). Lag (2024:1094).

4 §   Har upp­hävts genom lag (2024:1094).


2 kap. Tax­i­tra­fik­till­stånd

Till­stånds­plikt

1 §   Tax­i­tra­fik får bedri­vas endast av den som har tax­i­tra­fik­till­stånd.

Pröv­nings­myn­dig­het

2 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer prö­var frå­gor om tax­i­tra­fik­till­stånd.

Tra­fi­kan­sva­riga

3 §   Hos juri­diska per­so­ner som har tax­i­tra­fik­till­stånd ska det fin­nas en eller flera per­so­ner som har sär­skilt ansvar för att verk­sam­he­ten utövas i enlig­het med de före­skrif­ter som gäl­ler för verk­sam­he­ten och god bransch­sed samt på ett tra­fik­sä­kert sätt (tra­fi­kan­sva­riga).

En tra­fi­kan­sva­rig ska också fin­nas för en näringsid­kare som är bosatt utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) och som bedri­ver tax­i­tra­fik i Sve­rige.

4 §   Tra­fi­kan­sva­riga är
   1. i aktie­bo­lag och eko­no­miska för­e­ningar den verk­stäl­lande direk­tö­ren, om det finns en sådan, eller annars den sty­rel­se­le­da­mot som bola­get eller för­e­ningen har utsett,
   2. i kom­man­dit­bo­lag och andra han­dels­bo­lag varje bolags­man,
   3. i ide­ella för­e­ningar och stif­tel­ser den sty­rel­se­le­da­mot som för­e­ningen eller stif­tel­sen har utsett,
   4. i euro­pe­iska eko­no­miska intres­se­grup­pe­ringar före­tags­le­da­ren,
   5. i utländska före­tag (fili­a­ler) den verk­stäl­lande direk­tö­ren i fili­a­len,
   6. i stat­liga och kom­mu­nala organ samt hos andra pri­vaträtts­liga juri­diska per­so­ner än som avses i 1-5 den eller de som orga­net respek­tive den juri­diska per­so­nen har utsett, och
   7. för närings­verk­sam­het som bedrivs av en näringsid­kare som är bosatt utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) före­stån­da­ren.

Om det finns sär­skilda skäl, får pröv­nings­myn­dig­he­ten medge
      a) att någon annan än den eller de som nu har angetts ska vara tra­fi­kan­sva­rig, eller
      b) att kom­man­dit­de­lä­gare undan­tas från att vara tra­fi­kan­sva­rig.

Reg­ler om till­stånds­pröv­ning

5 §   Tax­i­tra­fik­till­stånd får endast ges till den som med hän­syn till yrkes­kun­nande, eko­no­miska för­hål­lan­den och gott anse­ende bedöms vara lämp­lig att bedriva verk­sam­he­ten.

Den som söker tax­i­tra­fik­till­stånd ska utö­ver vad som föl­jer av första styc­ket kunna styrka att kra­vet på eko­no­miska resur­ser enligt 9 § är upp­fyllt.

6 §   I fråga om juri­diska per­so­ner och näringsid­kare som är bosatta utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) ska pröv­ningen enligt 5 § första styc­ket avse den eller de som är tra­fi­kan­sva­riga.

Där­ut­ö­ver ska, utom när det gäl­ler yrkes­kun­nande, pröv­ningen i fråga om en pri­vaträtts­lig juri­disk per­son och en näringsid­kare som är bosatt utan­för EES avse den juri­diska per­so­nen respek­tive näringsid­ka­ren samt föl­jande per­so­ner:
   1. den verk­stäl­lande direk­tö­ren och annan som genom en ledande ställ­ning eller på annat sätt har ett bestäm­mande infly­tande över verk­sam­he­ten,
   2. de sty­rel­se­le­da­mö­ter och sty­rel­sesupple­an­ter som till följd av eget eller när­stå­en­des eko­no­miska intresse har en väsent­lig gemen­skap med den juri­diska per­so­nen som är grun­dad på andels­rätt eller där­med jäm­för­ligt eko­no­miskt intresse, och
   3. bolags­män­nen i kom­man­dit­bo­lag eller andra han­dels­bo­lag.

Som när­stå­ende till en sty­rel­se­le­da­mot eller en sty­rel­sesupple­ant anses den som enligt 4 kap. 3 § första styc­ket kon­kursla­gen (1987:672) är att anse som när­stå­ende till gäl­de­nä­ren.

7 §   Om någon av dem som anges i 6 § byts ut eller om det till­kom­mer någon sådan per­son, ska den nya per­so­nens lämp­lig­het prö­vas.

8 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer utfor­mar respek­tive anord­nar skrift­liga prov i yrkes­kun­nande. Kra­vet på yrkes­kun­nande ska anses upp­fyllt av den som har god­känts vid ett sådant prov.

Pro­vet ska avse de kun­ska­per som en till­stånds­ha­vare bör ha i fråga om främst
   1. rätts­reg­ler,
   2. före­tags­led­ning och eko­no­misk led­ning av ett före­tag,
   3. tek­niska nor­mer och drifts­för­hål­lan­den, och
   4. tra­fik­sä­ker­het.

9 §   Den som söker tax­i­tra­fik­till­stånd ska ha till­räck­liga eko­no­miska resur­ser för att på ett till­bör­ligt sätt kunna starta och driva före­ta­get. Vid pröv­ningen av detta ska främst lik­vi­di­tet och soli­di­tet beak­tas.

Om inte sär­skilda skäl för­an­le­der annat ska sökan­den anses ha till­räck­liga resur­ser, om han för­fo­gar över kapi­tal och reser­ver om minst 100 000 kro­nor för ett for­don och 50 000 kro­nor för varje där­ut­ö­ver till­kom­mande for­don.

10 §   Den som inne­har tax­i­tra­fik­till­stånd ska kunna styrka att han eller hon fort­lö­pande upp­fyl­ler kra­vet på eko­no­miska resur­ser enligt 9 §.

11 §   Vid pröv­ningen av den sökande i fråga om kra­vet på gott anse­ende ska den sökan­des vilja och för­måga att full­göra sina skyl­dig­he­ter mot det all­männa, lag­lyd­nad i övrigt och andra omstän­dig­he­ter av bety­delse beak­tas.

Kra­vet på gott anse­ende anses inte upp­fyllt av den som har dömts för
   1. ett all­var­ligt brott, inräk­nat ett all­var­ligt eko­no­miskt brott,
   2. en eller flera all­var­liga eller upp­re­pade över­trä­del­ser av
      a) denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen,
      b) före­skrif­ter om väg­tra­fik och väg­trans­por­ter, sär­skilt bestäm­mel­ser om föra­res vilo­ti­der, for­dons vikt och mått, for­dons utrust­ning och beskaf­fen­het eller bestäm­mel­ser av väsent­lig bety­delse för tra­fi­ken, tra­fik­sä­ker­he­ten eller skyd­det av mil­jön, eller
      c) bestäm­mel­ser om löne- och anställ­nings­för­hål­lan­den i bran­schen.

12 §   Om en ansö­kan om tax­i­tra­fik­till­stånd avslås på grund av omstän­dig­he­ter som anges i 11 §, ska en tid på lägst sex måna­der och högst fem år bestäm­mas under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att bedriva tax­i­tra­fik.

Vill­kor för till­stånd

13 §   Tax­i­tra­fik­till­stånd får för­e­nas med vill­kor om det finns sär­skilda skäl. Sådana vill­kor får beslu­tas såväl i sam­band med att till­stånd ges som senare under till­stånds­ti­den.

Tax­i­tra­fik­till­stån­dets gil­tig­het

14 §   Ett tax­i­tra­fik­till­stånd gäl­ler tills vidare. Om det finns sär­skilda skäl, får till­stån­det begrän­sas till en viss tid.

15 §   Om till­stånds­ha­va­ren dör, över­går till­stån­det på döds­boet.
Om till­stånds­ha­va­ren för­sätts i kon­kurs, över­går till­stån­det på kon­kurs­boet. Till­stån­det gäl­ler, om inte pröv­nings­myn­dig­he­ten på grund av sär­skilda skäl med­ger längre gil­tig­hets­tid, under högst sex måna­der räk­nat från döds­fal­let eller kon­kurs­be­slu­tet.

För verk­sam­he­ten i döds­boet eller kon­kurs­boet ska det fin­nas en före­stån­dare som har god­känts av pröv­nings­myn­dig­he­ten. I fråga om denne ska 5 § tilläm­pas. Om det inte har anmälts en före­stån­dare till pröv­nings­myn­dig­he­ten inom en månad efter döds­fal­let eller kon­kurs­be­slu­tet, upp­hör till­stån­det. Det­samma gäl­ler om före­stån­da­ren inte god­känns och det inte anmäls en annan före­stån­dare inom den tid som pröv­nings­myn­dig­he­ten bestäm­mer. Om inte hel­ler den andra före­stån­da­ren god­känns, upp­hör till­stån­det att gälla tre vec­kor efter det att beslu­tet har vun­nit laga kraft.

Sär­skilda reg­ler för gods­trans­por­ter

16 §   Den som har tax­i­tra­fik­till­stånd får även frakta gods med de for­don som till­stån­det avser, under för­ut­sätt­ning att per­son­trans­por­ter utgör den huvud­sak­liga delen av trans­port­verk­sam­he­ten.

Pris­in­for­ma­tion när tax­a­me­ter används

17 §   Den som har tax­i­tra­fik­till­stånd och bedri­ver tax­i­tra­fik med ett for­don som är för­sett med tax­a­me­ter­ut­rust­ning ska enligt det som föl­jer av 18-21 §§ infor­mera om den taxa som tilläm­pas och lämna pris­upp­gift. Lag (2024:973).

18 §   Taxan ska vara upp­byggd så att pri­set för trans­por­ten dels enkelt kan bedö­mas före fär­den, dels med kän­ne­dom om körd sträcka och nytt­jad tid enkelt kan beräk­nas efter fär­den. Taxan får inte vara upp­byggd så att grun­derna för pri­sets bestäm­mande för­änd­ras under fär­den. Lag (2024:973).

19 §   Infor­ma­tion om taxan ska läm­nas genom lämp­liga åtgär­der som låter pas­sa­ge­ra­ren få kän­ne­dom om taxan före fär­den.
Lag (2024:973).

20 §   En pris­upp­gift ska ange högsta pris för fär­den och ska läm­nas om jäm­för­pri­set över­sti­ger ett belopp som mot­sva­rar 1,2 pro­cent av pris­bas­belop­pet, avrun­dat nedåt till när­maste tio­tal kro­nor. Pris­upp­gift behö­ver inte läm­nas när fast pris tilläm­pas.

I första styc­ket avses med

fast pris: ett i för­väg fast­ställt belopp för en i för­väg fast­ställd färd,

jäm­för­pri­set: pri­set i kro­nor inklu­sive mer­vär­desskatt för en 10 kilo­me­ter lång trans­port som varar 15 minu­ter inklu­sive even­tu­ell grund­av­gift, och

pris­bas­belop­pet: det pris­bas­belopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ soci­al­för­säk­rings­bal­ken som gäl­ler för det år då fär­den beställs. Lag (2024:973).

21 §   Pris­upp­gif­ten ska läm­nas till bestäl­la­ren när fär­den beställs.

Ett bevis om pris­upp­gif­ten ska läm­nas till pas­sa­ge­ra­ren före fär­den och ska beva­ras hos tax­i­fö­ra­ren och till­stånds­ha­va­ren.
Lag (2024:973).

22 §   Bestäm­mel­ser om pris­in­for­ma­tion finns också i pris­in­for­ma­tions­la­gen (2004:347). Lag (2024:973).


2 a kap. Skyl­dig­het att över­föra tax­a­me­ter­upp­gif­ter

1 §   Den som har tax­i­tra­fik­till­stånd och bedri­ver tax­i­tra­fik med ett for­don som är för­sett med tax­a­me­ter­ut­rust­ning är från och med att for­do­net anmälts för tax­i­tra­fik skyl­dig att över­föra tax­a­me­ter­upp­gif­ter till en sådan redo­vis­nings­cen­tral som anges i lagen (2014:1020) om redo­vis­nings­cen­tra­ler och beställ­nings­cen­tra­ler för tax­i­tra­fik.

Skyl­dig­he­ten att över­föra tax­a­me­ter­upp­gif­ter avser samt­liga tax­a­me­ter­ut­rust­ningar som är eller har varit instal­le­rade i de for­don som anmälts för tax­i­tra­fik i till­stånds­ha­va­rens verk­sam­het.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer med­de­lar när­mare före­skrif­ter om vilka tax­a­me­ter­upp­gif­ter som omfat­tas av över­fö­rings­skyl­dig­he­ten. Lag (2018:1125).

2 §   Över­fö­ring ska ske till den redo­vis­nings­cen­tral som till­stånds­ha­va­ren för varje tax­a­me­ter har anmält till den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer. Lag (2014:1022).

3 §   Över­fö­ring av tax­a­me­ter­upp­gif­ter från tax­a­me­ter­ut­rust­ningen till redo­vis­nings­cen­tra­len ska ske digi­talt och tråd­löst. Lag (2014:1022).

4 §   En till­stånds­ha­vare ska över­föra tax­a­me­ter­upp­gif­ter från alla sina for­don som har anmälts för tax­i­tra­fik till en redo­vis­nings­cen­tral minst en gång per vecka. Över­fö­ring ska dock all­tid ske inom sådan tid att tax­a­me­ter­upp­gif­terna kan tas emot och lag­ras i obru­ten följd.

Om en viss tax­a­me­ter inte bru­kats under den period som löpt från den senaste över­fö­ringen, ska till­stånds­ha­va­ren i stäl­let ge redo­vis­nings­cen­tra­len besked om detta och om orsa­ken. Ett sådant besked ska läm­nas senast vid den tid­punkt då tax­a­me­ter­upp­gif­terna för den aktu­ella peri­o­den skulle ha över­förts. Lag (2014:1022).


2 b kap. Anslut­ning till beställ­nings­cen­tral

1 §   Den som har tax­i­tra­fik­till­stånd och som bedri­ver tax­i­tra­fik med ett for­don som sak­nar tax­a­me­ter­ut­rust­ning är från och med att for­do­net anmälts för tax­i­tra­fik skyl­dig att ansluta det till en sådan beställ­nings­cen­tral som avses i lagen (2014:1020) om redo­vis­nings­cen­tra­ler och beställ­nings­cen­tra­ler för tax­i­tra­fik.

Till­stånds­ha­va­ren ska se till att tax­i­for­do­net är för­sett med sär­skild utrust­ning för tax­i­for­don. Lag (2018:1125).

2 §   Till­stånds­ha­va­ren ska till den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer anmäla den eller de beställ­nings­cen­tra­ler som varje tax­i­for­don med sär­skild utrust­ning för tax­i­for­don är anslu­tet till. Lag (2018:1125).

3 §   Beställ­ningar och betal­ningar av kör­upp­drag som utförs av tax­i­for­don som avses i 1 § får bara göras till en sådan beställ­nings­cen­tral som anges där. Betal­ningen ska göras till den beställ­nings­cen­tral som tagit emot beställ­ningen och för­de­lat kör­upp­dra­get till till­stånds­ha­va­ren. Betal­ningen får inte göras genom föra­rens eller till­stånds­ha­va­rens med­ver­kan. Lag (2018:1125).

4 §   Vid sådan tax­i­tra­fik som avses i 1 § ska ett fast pris anges av beställ­nings­cen­tra­len innan kör­upp­dra­get påbör­jas. Pri­set ska avse viss i för­väg fast­ställd färd eller viss tid under vil­ken for­do­net står till bestäl­la­rens för­fo­gande.

Beställ­nings­cen­tra­len är skyl­dig att före fär­den till bestäl­la­ren lämna ett bevis om pri­set och den över­enskomna fär­den eller den tid under vil­ken for­do­net står till för­fo­gande.

Om ett kör­upp­drag änd­ras efter det att det påbör­jats, ska beställ­nings­cen­tra­len så snart som möj­ligt och innan kör­upp­dra­get avslu­tats, upp­da­tera bevi­set. Lag (2018:1125).

5 §   Bestäm­mel­serna i 4 § gäl­ler inte för tax­i­tra­fik som omfat­tas av lagen (1991:419) om rese­kost­nads­er­sätt­ning vid sjuk­re­sor, lagen (1997:735) om riks­färd­tjänst, lagen (1997:736) om färd­tjänst, lagen (2010:1065) om kol­lek­tiv­tra­fik och skol­la­gen (2010:800). Lag (2018:1125).


3 kap. Tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

Krav på tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

1 §   En per­son­bil eller en lätt last­bil får föras i tax­i­tra­fik endast av den som
   1. har en gil­tig tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion, eller
   2. till­fäl­ligt utö­var tax­i­fö­ra­ryr­ket i Sve­rige enligt lagen (2016:145) om erkän­nande av yrkes­kva­li­fi­ka­tio­ner och de före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till den lagen.
Lag (2016:152).

Pröv­nings­myn­dig­het

2 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer prö­var frå­gor om tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion.

Pröv­ningen avse­ende tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

3 §   Tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion får ges till den som
   1. har fyllt 20 år,
   2. har kör­kort med behö­rig­he­ten B sedan minst två år eller har kör­kort med behö­rig­he­ten D,
   3. upp­fyl­ler de medi­cinska krav som är nöd­vän­diga med hän­syn till säker­he­ten för pas­sa­ge­rare och andra tra­fi­kan­ter,
   4. i fråga om yrkes­kom­pe­tens och lag­lyd­nad bedöms vara lämp­lig att tjänst­göra som förare i tax­i­tra­fik, och
   5. har avlagt god­känt kör­prov för tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion.

För den som, inom gym­na­sie­sko­lan eller mot­sva­rande utbild­ning, för­vär­vat grund­läg­gande kom­pe­tens genom god­känd grund­ut­bild­ning enligt 4 kap. 1 § lagen (2007:1157) om yrkes­fö­rar­kom­pe­tens för for­don som krä­ver för­ar­be­hö­rig­he­ten D eller DE, gäl­ler i stäl­let för första styc­ket 1 och 2 att per­so­nen ska ha fyllt 18 år och ha kör­kort med behö­rig­he­ten B.

Kra­vet i första styc­ket 2 på inne­hav av kör­kort med behö­rig­he­ten B sedan minst två år gäl­ler inte den som under de tre senaste åren har haft tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion och som vid ansö­kan om ny sådan har kör­kort med behö­rig­he­ten B.
Lag (2024:973).

3 a §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion får för­e­nas med vill­kor som är moti­ve­rade av medi­cinska eller andra sär­skilda skäl. Vill­ko­ren får beslu­tas såväl i sam­band med att legi­ti­ma­tio­nen ges som senare under gil­tig­hets­ti­den. Lag (2024:973).

4 §   Den som söker eller inne­har tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion är skyl­dig att genomgå läkar­un­der­sök­ning, blod­prov­stag­ning eller annan lik­nande under­sök­ning för pröv­ning av de medi­cinska krav som föl­jer av denna lag eller av före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

5 §   Om en läkare vid under­sök­ning av en inne­ha­vare av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion fin­ner att denne av medi­cinska skäl är olämp­lig att inneha sådan legi­ti­ma­tion, ska läka­ren anmäla det till pröv­nings­myn­dig­he­ten. Innan någon anmä­lan görs ska läka­ren under­rätta inne­ha­va­ren. Anmä­lan behö­ver inte göras om det finns anled­ning att anta att inne­ha­va­ren kom­mer att följa läka­rens till­sä­gelse att avstå från att föra ett for­don i sådan tra­fik som avses i 1 §.

Om en läkare vid under­sök­ning eller genom­gång av jour­nal­hand­lingar fin­ner det san­no­likt att en inne­ha­vare av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion av medi­cinska skäl är olämp­lig att ha sådan legi­ti­ma­tion och inne­ha­va­ren mot­sät­ter sig fort­satt under­sök­ning eller utred­ning, ska läka­ren anmäla för­hål­lan­det till pröv­nings­myn­dig­he­ten.

6 §   I ett ärende om tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion får pröv­nings­myn­dig­he­ten före­lägga den enskilde att ge in läka­rin­tyg.

7 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer utfor­mar respek­tive anord­nar skrift­liga prov i yrkes­kom­pe­tens. Kra­vet på yrkes­kom­pe­tens enligt 3 § första styc­ket 4 ska anses upp­fyllt av den som har god­känts vid ett sådant prov.
Lag (2014:1396).

8 §   Om en ansö­kan om tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion avslås på grund av att kra­vet på lag­lyd­nad enligt 3 § första styc­ket 4 inte anses upp­fyllt, ska en tid på lägst sex måna­der och högst fem år bestäm­mas under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att inneha tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion.

9 §   Genom ett för­hands­be­sked får det prö­vas om det finns hin­der mot att tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ges.

Tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tio­nens gil­tig­het

10 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion gäl­ler från och med den tid­punkt då den läm­nas ut och endast till­sam­mans med ett gil­tigt kör­kort.

11 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion gäl­ler inte om
   1. den inte har för­ny­ats efter före­läg­gande,
   2. den är åter­kal­lad eller omhän­der­ta­gen enligt 4 kap., eller
   3. en annan tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion har läm­nats ut till samma inne­ha­vare.

En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska också för­kla­ras ogil­tig om inne­ha­va­ren begär det och det sak­nas grund för åter­kal­lelse enligt 4 kap. 6 § första styc­ket 1. Lag (2014:1396).

För­ny­else av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

12 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska för­nyas inom tio år efter det att den har utfär­dats eller senast för­ny­ats med nya upp­gif­ter. Om en legi­ti­ma­tion har för­ny­ats utan att nya upp­gif­ter har förts in gäl­ler den ursprung­liga gil­tig­hets­ti­den. Legi­ti­ma­tio­nen ska också för­nyas om den har för­störts eller kom­mit bort eller om någon upp­gift i den har änd­rats. Lag (2014:1396).

Krav på för­ar­be­hö­rig­het i visst fall

13 §   Ett utländskt kör­kort med­för inte rätt för någon annan än en med­bor­gare i en stat inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) att köra svenskre­gi­stre­rad per­son­bil eller lätt last­bil i tax­i­tra­fik.


4 kap. Åter­kal­lelse av tax­i­tra­fik­till­stånd och taxiförar-​​

legi­ti­ma­tion

Åter­kal­lelse av tax­i­tra­fik­till­stånd

1 §   Om det i tax­i­tra­fi­ken eller i övrigt vid drif­ten av tra­fik­rö­rel­sen eller i annan närings­verk­sam­het som till­stånds­ha­va­ren bedri­ver har före­kom­mit all­var­liga miss­för­hål­lan­den eller om för­ut­sätt­ning­arna för till­stånd enligt 2 kap. 5 § av annan anled­ning inte längre är upp­fyllda, ska till­stån­det åter­kal­las av pröv­nings­myn­dig­he­ten.

Om miss­för­hål­lan­dena inte är så all­var­liga att till­stån­det bör åter­kal­las, får i stäl­let var­ning med­de­las.

2 §   Ett till­stånd ska åter­kal­las enligt 1 § om en till­stånds­ha­vare, en tra­fi­kan­sva­rig eller någon annan som prö­vats enligt 2 kap. 6 §
   1. har dömts för ett all­var­ligt brott, inräk­nat ett all­var­ligt eko­no­miskt brott,
   2. har dömts för en eller flera all­var­liga eller upp­re­pade över­trä­del­ser av
      a) denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen,
      b) före­skrif­ter om väg­tra­fik och väg­trans­por­ter, sär­skilt bestäm­mel­ser om föra­res vilo­ti­der, for­dons vikt och mått, for­dons utrust­ning och beskaf­fen­het eller bestäm­mel­ser av väsent­lig bety­delse för tra­fi­ken, tra­fik­sä­ker­he­ten eller skyd­det av mil­jön, eller
      c) bestäm­mel­ser om löne- och anställ­nings­för­hål­lan­den i bran­schen,
   3. i väsent­lig mån inte har full­gjort sina skyl­dig­he­ter mot det all­männa vad avser betal­ning av skat­ter och avgif­ter,
   4. gjort sig skyl­dig till upp­re­pad under­lå­ten­het att över­föra tax­a­me­ter­upp­gif­ter från tax­a­me­ter på det sätt som före­skrivs i 2 a kap., eller
   5. på väsent­ligt sätt har åsi­do­satt vill­kor för till­stån­det.

Ett till­stånd ska också åter­kal­las, om det vid pröv­ning som avses i 2 kap. 7 § fram­går att någon av dem som prö­vats är olämp­lig. Lag (2014:1022).

3 §   Om ett till­stånd åter­kal­las på grund av någon av de omstän­dig­he­ter som anges i 2 § eller på grund av all­var­liga miss­för­hål­lan­den enligt 1 § första styc­ket ska en tid på lägst tre och högst fem år bestäm­mas, under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att bedriva tax­i­tra­fik.

4 §   Ett ärende som avses i 1-3 §§ får inte avgö­ras utan att till­stånds­ha­va­ren har getts skä­lig tid att byta ut en tra­fi­kan­sva­rig eller annan vars lämp­lig­het prö­vas. Om inte hel­ler den nya per­so­nen god­känns ska till­stån­det åter­kal­las.

5 §   Ett till­stånd ska åter­kal­las
   1. om det inte används och sär­skilda skäl inte talar emot en åter­kal­lelse, eller
   2. på till­stånds­ha­va­rens begä­ran om trans­port­verk­sam­het inte har bedri­vits eller upp­hör.

Åter­kal­lelse och omhän­der­ta­gande av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

6 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska åter­kal­las av pröv­nings­myn­dig­he­ten om inne­ha­va­ren
   1. genom brotts­lig gär­ning eller på grund av andra miss­för­hål­lan­den har visat sig olämp­lig att tjänst­göra som förare i tax­i­tra­fik enligt 3 kap. 1 §,
   2. inte längre upp­fyl­ler de medi­cinska krav som avses i 3 kap. 3 och 3 a §§, eller
   3. inte föl­jer ett före­läg­gande att ge in läka­rin­tyg.

Om de miss­för­hål­lan­den som avses i första styc­ket 1 inte är så all­var­liga att tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tio­nen bör åter­kal­las, får i stäl­let var­ning med­de­las. Lag (2024:973).

7 §   Om en tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion åter­kal­las på grund av omstän­dig­he­ter som anges i 6 § 1 ska en tid på lägst tre och högst fem år bestäm­mas, under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att inneha tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion.

8 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska åter­kal­las tills vidare i avvak­tan på slut­ligt avgö­rande, om det på san­no­lika skäl kan antas att legi­ti­ma­tio­nen kom­mer att åter­kal­las slut­ligt enligt 6 §.

9 §   En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska tas om hand av en polis­man eller en åkla­gare
   1. om det finns grund för att ta hand om inne­ha­va­rens kör­kort enligt 5 kap. 7 § kör­kort­sla­gen (1998:488),
   2. om kör­kor­tet eller legi­ti­ma­tio­nen har åter­kal­lats, eller
   3. om det på san­no­lika skäl kan antas att legi­ti­ma­tio­nen kom­mer att åter­kal­las enligt 6 §.

En tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion ska tas om hand av en polis­man om den enligt 3 kap. 11 § första styc­ket 1 eller 3 inte gäl­ler. Lag (2014:1396).

10 §   Om en tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion har omhän­der­ta­gits enligt 9 § första styc­ket 3, ska pröv­nings­myn­dig­he­ten utan dröjs­mål avgöra om legi­ti­ma­tio­nen ska åter­kal­las tills vidare eller läm­nas till­baka.

11 §   När en tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion åter­kal­las, tas om hand eller blir ogil­tig av något annat skäl ska inne­ha­va­ren på upp­ma­ning över­lämna den till pröv­nings­myn­dig­he­ten eller Polis­myn­dig­he­ten. Lag (2014:749).

12 §   Om en tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion har bli­vit ogil­tig endast på grund av att före­skri­ven kör­korts­be­hö­rig­het sak­nas, ska legi­ti­ma­tio­nen läm­nas ut i sam­band med att kör­kor­tet läm­nas ut.

Gemen­samma bestäm­mel­ser

13 §   Till grund för slut­lig åter­kal­lelse eller var­ning med anled­ning av brotts­lig gär­ning ska beträf­fande frå­gan om brott före­lig­ger läg­gas
   1. en laga­kraft­vun­nen dom,
   2. ett god­känt straf­fö­re­läg­gande,
   3. ett god­känt före­läg­gande av ord­nings­bot, eller
   4. ett beslut om åtals­un­der­lå­telse enligt 20 kap. 7 § rät­te­gångs­bal­ken eller mot­sva­rande bestäm­melse i annan för­fatt­ning.

14 §   Med en svensk dom jäm­ställs en brott­måls­dom eller ett annat lik­vär­digt avgö­rande som har med­de­lats av en utländsk dom­stol eller någon annan utländsk myn­dig­het.

15 §   Ett beslut om åter­kal­lelse eller var­ning ska del­ges den som beslu­tet gäl­ler.

Till­syn

16 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer utö­var till­syn över att till­stånds­ha­vare bedri­ver verk­sam­he­ten i enlig­het med denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

Myn­dig­he­ten utö­var också till­syn över att inne­ha­vare av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion och de till­fäl­liga yrkes­ut­ö­vare som avses i 3 kap. 1 § 2 upp­fyl­ler de krav som gäl­ler för att få utöva yrket. Lag (2016:152).

17 §   Bestäm­mel­ser om till­syn över han­di­kap­pan­pass­ning av kol­lek­tiv­tra­fik finns i lagen (1979:558) om han­di­kap­pan­pas­sad kol­lek­tiv­tra­fik.


5 kap. Straff­be­stäm­mel­ser, hind­rande av fort­satt färd, omhän­der­ta­gande av regi­stre­rings­skylt för tax­i­for­don och biträde vid för­un­der­sök­ning

Olaga tax­i­tra­fik

1 §   Den som upp­såt­li­gen bedri­ver tax­i­tra­fik enligt denna lag utan till­stånd döms för olaga tax­i­tra­fik till böter eller fäng­else i högst ett år.

En till­stånds­ha­vare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot vill­kor som har med­de­lats i till­stån­det döms till böter.

2 §   Den som upp­såt­li­gen utan tax­i­tra­fik­till­stånd utför en per­son­trans­port med per­son­bil eller lätt last­bil mot ersätt­ning efter erbju­dande om kör­ning till all­män­he­ten döms, om gär­ningen inte är straff­bar enligt 1 §, för otillå­ten tax­i­tra­fik till böter.

Bestäl­lar­an­svar

3 §   Har tax­i­tra­fik enligt denna lag bedri­vits utan till­stånd, döms den som yrkes­mäs­sigt för egen eller annans räk­ning har beställt trans­por­ten till böter eller fäng­else i högst ett år, om han eller hon
   1. vid tid­punk­ten för beställ­ningen kände till eller hade skä­lig anled­ning att anta att till­stånd sak­na­des, eller
   2. beställt trans­por­ten av tra­fik­ut­ö­va­ren och upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het inte kon­trol­le­rat inne­ha­vet av till­stånd vid tid­punk­ten för trans­por­ten på ett sätt som skä­li­gen kan begä­ras. Lag (2018:630).

Brott mot bestäm­mel­serna om tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion

4 §   Den som i strid mot 3 kap. 1 § upp­såt­li­gen för ett for­don döms till böter eller fäng­else i högst sex måna­der.

Till samma straff döms en till­stånds­ha­vare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het i strid mot 3 kap. 1 § anli­tar förare som sak­nar tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion eller rätt att till­fäl­ligt utöva tax­i­fö­ra­ryr­ket.

En förare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot vill­kor som har med­de­lats för tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tio­nen döms till böter. Lag (2016:152).

Brott mot bestäm­mel­serna om krav på för­ar­be­hö­rig­het i visst fall

5 §   Den som upp­såt­li­gen bry­ter mot bestäm­mel­sen i 3 kap. 13 § döms till böter.

6 §   Den som i fall som avses i 3 kap. 13 § upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het över­läm­nar åt eller på annat sätt tillå­ter någon annan att föra for­don utan att denne är berät­ti­gad till det döms till böter.

Hind­rande av fort­satt färd

7 §   Om ett for­don fram­förs i strid med denna lag eller en före­skrift eller ett vill­kor som har med­de­lats med stöd av lagen, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). Lag (2024:1094).

Omhän­der­ta­gande av regi­stre­rings­skylt för tax­i­for­don

8 §   En sär­skild regi­stre­rings­skylt för ett for­don som anmälts för använd­ning i tax­i­tra­fik enligt denna lag får tas om hand av en polis­man eller bil­in­spek­tör
   1. om for­do­net utan till­stånd används i tax­i­tra­fik eller om det av någon annan anled­ning inte längre finns för­ut­sätt­ningar för att for­do­net ska ha en sådan skylt,
   2. om for­do­net är belagt med sådant kör­för­bud som avses i 3 kap. 6 § for­donsla­gen (2002:574),
   3. om det för for­do­net gäl­ler använd­nings­för­bud enligt väg­tra­fiks­kat­te­la­gen (2006:227), lagen (2006:228) med sär­skilda bestäm­mel­ser om for­dons­skatt eller enligt en före­skrift som med­de­lats i anslut­ning till lagen (2019:370) om for­dons regi­stre­ring och använd­ning,
   4. om for­do­net sak­nar före­skri­ven tra­fik­för­säk­ring,
   5. om for­do­nets tax­a­me­ter­ut­rust­ning inte upp­fyl­ler de krav som gäl­ler enligt före­skrif­ter med­de­lade med stöd av 7 kap. 3 §, eller
   6. om for­do­nets sär­skilda utrust­ning för tax­i­for­don inte upp­fyl­ler de krav som gäl­ler enligt före­skrif­ter med­de­lade med stöd av 7 kap. 4 §.

Polis­man­nen eller bil­in­spek­tö­ren får medge att for­do­net förs till när­maste lämp­liga uppställnings-​​ eller avlast­nings­plats eller verk­stad trots att regi­stre­rings­skyl­tarna har tagits om hand. Lag (2024:1094).

9 §   Har upp­hävts genom lag (2024:751).


6 kap. Över­kla­gande och verk­stäl­lig­het

Över­kla­gande

1 §   Pröv­nings­myn­dig­he­tens beslut i frå­gor om tax­i­tra­fik och tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol.

2 §   Föl­jande beslut får inte över­kla­gas:
   1. beslut i fråga om skrift­liga prov enligt 2 kap. 8 § eller 3 kap. 7 §,
   2. beslut i fråga om kör­prov för tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion som avses i 3 kap. 3 § första styc­ket 5, och
   3. beslut i fråga om omhän­der­ta­gande av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion enligt 4 kap. 9 §.

Ett före­läg­gande att ge in läka­rin­tyg får över­kla­gas endast i sam­band med över­kla­gande av det beslut genom vil­ket ären­det avgörs.

3 §   I fråga om beslut enligt denna lag, eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen, som får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol gäl­ler föl­jande.

Ett beslut som rör en fysisk per­son över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets per­so­nen är folk­bok­förd eller, om denne inte är folk­bok­förd i Sve­rige, till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets per­so­nen vis­tas.

Ett beslut som rör en juri­disk per­son, var­med avses även offent­li­grätts­liga juri­diska per­so­ner såsom sta­ten, en kom­mun, ett kom­munal­för­bund eller en region, över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets före­ta­gets eller verk­sam­he­tens led­ning finns.

Beslut i andra fall än som sägs i andra och tredje styc­kena över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets beslu­tet med­de­la­des. Lag (2019:956).

4 §   Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rätt.

5 §   Pröv­nings­myn­dig­he­ten får föra talan även till för­mån för den enskilda par­ten.

Verk­stäl­lig­het

6 §   Ett beslut enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen ska gälla ome­del­bart, om inte annat för­ord­nas.


7 kap. Bemyn­di­gan­den

1 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om eller i enskilda fall medge undan­tag från denna lag. Ett beslut om undan­tag får för­e­nas med vill­kor.

2 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om
   1. tax­i­tra­fik­till­stånd,
   2. tra­fi­kan­sva­riga,
   3. tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion, och
   4. kon­troll av tax­i­tra­fik och inne­ha­vare av tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion.

3 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. pris­in­for­ma­tion, utmärk­ning av for­don och den lokal­kän­ne­dom som tax­i­fö­rare bör ha,
   2. tax­a­me­ter­ut­rust­ning samt använd­ning och kon­troll av sådan utrust­ning,
   3. skrift­liga prov i yrkes­kun­nande och yrkes­kom­pe­tens, kör­prov för tax­i­fö­rar­le­gi­ti­ma­tion och avstäng­ning under viss tid från sådana prov, och
   4. avgif­ter för till­syn och ären­de­hand­lägg­ning enligt denna lag och enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen. Lag (2022:1211).

4 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om sär­skild utrust­ning för tax­i­for­don samt använd­ning och kon­troll av sådan utrust­ning. Lag (2018:1125).

5 §   Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om sank­tions­av­gif­ter vid över­trä­del­ser av före­skrif­ter om anmäl­nings­krav i fråga om tax­i­tra­fik­till­stånd som har med­de­lats med stöd av denna lag.
Lag (2022:466).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2012:211
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juni 2012.
   2. Tra­fik­till­stånd för tax­i­tra­fik som har med­de­lats enligt äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande.
   3. Om ett till­stånd som har med­de­lats enligt äldre bestäm­mel­ser har begrän­sats till att gälla endast under viss tid, ska begräns­ningen fort­fa­rande gälla. Även övriga vill­kor för­e­nade med och begräns­ningar av ett sådant till­stånd ska fort­fa­rande gälla.
   4. Före­skrif­ter om tax­i­tra­fik som har med­de­lats med stöd av yrkestra­fi­kla­gen (1998:490) och som gäl­ler när denna lag trä­der i kraft ska anses med­de­lade enligt denna lag.
   5. Om det i en lag eller annan för­fatt­ning hän­vi­sas till en före­skrift i yrkestra­fi­kla­gen (1998:490) som har ersatts genom en före­skrift i denna lag, tilläm­pas i stäl­let den nya före­skrif­ten.

2014:1022
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2017. Lag (2015:788).
   2. Skyl­dig­he­ten enligt 2 a kap. 1 § för ett for­don som vid ikraft­trä­dan­det redan är för­sett med tax­a­me­ter­ut­rust­ning inträ­der när när­maste årliga tax­a­me­ter­be­sikt­ning senast ska ske eller, om tax­a­me­ter­be­sikt­ning sker tidi­gare av annan anled­ning, vid tiden för den besikt­ningen.