För­ord­ning (2004:865) om kör- och vilo­ti­der samt färd­skri­vare, m.m.

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2004:865
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2025:79
Övrigt: Rät­tel­se­blad 2004:865 och 2010:224 har iakt­ta­gits. Bila­gan är inte med här. Bila­gan senast änd­rad genom för­ord­ning (2025:79).
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2004:865
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2004-​10-28
Änd­rad: t.o.m. SFS

2025:79
Övrig text: Rät­tel­se­blad 2004:865 och 2010:224 har iakt­ta­gits. Bila­gan är inte med här. Bila­gan senast änd­rad genom för­ord­ning (2025:79).
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Bestäm­mel­ser om kör- och vilo­ti­der och färd­skri­vare vid väg­trans­por­ter finns i
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om har­mo­ni­se­ring av viss soci­al­lag­stift­ning på väg­trans­port­om­rå­det och om änd­ring av rådets för­ord­ningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upp­hä­vande av rådets för­ord­ning (EEG) nr 3820/85,
   2. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 165/2014 av den 4 feb­ru­ari 2014 om färd­skri­vare vid väg­trans­por­ter, om upp­hä­vande av rådets för­ord­ning (EEG) nr 3821/85 om färd­skri­vare vid väg­trans­por­ter och om änd­ring av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 561/2006 om har­mo­ni­se­ring av viss soci­al­lag­stift­ning på väg­trans­port­om­rå­det, och
   3. kom­mis­sio­nens genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799 av den 18 mars 2016 om genom­fö­rande av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 165/2014 när det gäl­ler krav för kon­struk­tion, prov­ning, instal­la­tion, drift och repa­ra­tion av färd­skri­vare och deras kom­po­nen­ter. För­ord­ning (2016:1106).


2 kap. Undan­tag

1 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2016:1106).

2 §   För­ord­ning (EU) nr 165/2014 och artik­larna 5-9 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 ska inte tilläm­pas på väg­trans­por­ter inom Sve­rige som utförs med
   1. for­don som ägs eller hyrs utan förare av För­sva­rets radi­o­an­stalt, För­sva­rets mate­ri­el­verk, Total­för­sva­rets forsk­nings­in­sti­tut eller Sve­ri­ges riks­bank,
   2. for­don som används eller hyrs utan förare av jordbruks-​, trädgårds-​, skogs-​, uppfödnings-​ eller fis­ke­ri­fö­re­tag för gods­trans­por­ter inom ramen för före­ta­gets egen verk­sam­het inom en radie av högst 100 kilo­me­ter från den plats där före­ta­get är belä­get,
   3. jordbruks-​ och skogs­brukstrak­to­rer som används i jordbruks-​ och skogs­bruks­verk­sam­het inom en radie av högst 100 kilo­me­ter från den plats där före­ta­get som äger, hyr eller lea­sar for­do­net är belä­get,
   4. for­don som ute­slu­tande används på öar som har en areal av högst 2 300 kvadrat­kilo­me­ter och som inte är för­e­nade med lan­det i övrigt med broar, vad­stäl­len eller tunn­lar öppna för motor­for­don,
   5. for­don som används för övnings­kör­ning och förar­prov för erhål­lande av kör­kort eller yrkes­kom­pe­tens­be­vis, för­ut­satt att for­do­net inte används för kom­mer­si­ell trans­port av gods eller pas­sa­ge­rare,
   6. for­don som används i sam­band med under­håll av avlopps-​, översvämningsskydds-​, vatten-​, gas- och elan­lägg­ningar, under­håll och kon­troll av vägar, dörr-​till-dörr-insamling och -​bortskaffande av hus­hålls­av­fall, tele­kom­mu­ni­ka­tions­tjäns­ter, radio-​ och tv-​sändningar och pej­ling efter radio-​ och tv- sän­dare eller -​mottagare,
   7. for­don med mel­lan 10 och 17 sitt­plat­ser vilka ute­slu­tande används för icke-​kommersiell per­son­trans­port,
   8. for­don som används för upp­sam­ling av mjölk från bond­går­dar eller för åter­läm­ning till bond­går­dar av mjölk­be­hål­lare eller av mjölk­pro­duk­ter avsedda för djur­fo­der,
   9. for­don som används för trans­port av djurav­fall eller av djur­ka­da­ver som inte är avsedda som män­ni­sko­föda,
   10. for­don som används för trans­port av levande djur från bond­går­dar till lokala mark­na­der och omvänt eller från mark­na­der till lokala slak­te­rier inom en radie på 100 kilo­me­ter,
   11. spe­ci­al­for­don som trans­por­te­rar cirkus-​ och nöjes­fälts­ut­rust­ning, och
   12. for­don som används för gods­trans­por­ter inom en radie av 100 kilo­me­ter från den plats där for­do­net är sta­tio­ne­rat och som drivs med hjälp av natur­gas, fly­tande gas eller el och vars högsta tillåtna vikt, inklu­sive släp eller påhängs­vagn, inte över­sti­ger 7,5 ton. För­ord­ning (2024:1198).

3 §   Trans­port­sty­rel­sen får med­dela före­skrif­ter eller i enskilda fall besluta om undan­tag enligt de för­ut­sätt­ningar som anges i arti­kel 14 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 och arti­kel 3.3 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014. För­ord­ning (2020:228).


3 kap. Har upp­hävts genom för­ord­ning (2009:918).


4 kap. Färd­skri­var­ut­rust­ning

Typ­god­kän­nande

1 §   Trans­port­sty­rel­sen är behö­rig myn­dig­het enligt arti­kel 12.1, 15, 16.4 och 17.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 och enligt arti­kel 4 i genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799 och ska i övrigt full­göra de upp­gif­ter som ankom­mer på Sve­rige i fråga om typ­god­kän­nande av for­don­sen­het, rörel­se­sen­sor, dia­gram­blad och färd­skrivar­kort. För­ord­ning (2016:1106).

Instal­la­tion och besikt­ning

2 §   Trans­port­sty­rel­sen är behö­rig myn­dig­het enligt arti­kel 22.3, 23.4, 24.4 och 24.5 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014. Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll är behö­rig myn­dig­het enligt arti­kel 24.6 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014. För­ord­ning (2016:1106).

3 §   God­kän­nande av mon­tö­rer, verk­stä­der och for­dons­till­ver­kare enligt arti­kel 24.1 och 24.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 ska ske genom ackre­di­te­ring enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackre­di­te­ring och upp­hä­vande av för­ord­ning (EEG) nr 339/93 och lagen (2011:791) om ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll. Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll ska under­rätta Trans­port­sty­rel­sen om de ackre­di­te­ringar och åter­kal­lel­ser av ackre­di­te­ringar som beslu­tats enligt denna bestäm­melse. För­ord­ning (2022:1162).

4 §   Kon­trol­ler och besikt­ningar enligt arti­kel 23 och avsnitt VI i bilaga 1 till för­ord­ning (EU) nr 165/2014 eller i fråga om färd­skri­vare som omfat­tas av arti­kel 1.3 i genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799 eller dess bilaga 1 C ska utfö­ras av en god­känd verk­stad. Sådana intyg som avses i avsnitt VI, punkt 1 i bilaga 1 till för­ord­ning (EU) nr 165/2014 får utfär­das av en god­känd verk­stad eller, i fråga om en ny enhet, av till­ver­ka­ren eller den som före­trä­der denne. För­ord­ning (2016:1106).

5 §   Besikt­ning av färd­skri­var­ut­rust­ning enligt avsnitt VI, punkt 3 b, i bilaga 1 till för­ord­ning (EU) nr 165/2014 i fråga om for­don regi­stre­rade i Sve­rige, ska utfö­ras senast två år efter instal­la­tion eller före­gå­ende besikt­ning av färd­skri­va­ren enligt datum på färd­skri­va­rens instal­la­tions­skylt.

Om färd­skri­var­ut­rust­ningen inte genom­gått en besikt­ning inom den tid som fram­går av första styc­ket eller av arti­kel 23.1 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 får for­do­net endast använ­das
   1. vid prov­kör­ning i ome­del­bart sam­band med repa­ra­tion av färd­skri­va­ren,
   2. för färd kor­taste lämp­liga väg till en god­känd verk­stad för besikt­ning, samt
   3. vid trans­port där färd­skri­vare inte krävs.
För­ord­ning (2016:1106).

6 §   Om färd­skri­var­ut­rust­ningen upp­fyl­ler kra­ven skall verk­sta­den byta ut instal­la­tions­skyl­ten. Om det finns bris­ter i färd­skri­var­ut­rust­ningen skall instal­la­tions­skyl­ten tas bort och inte ersät­tas med någon ny. En bort­ta­gen instal­la­tions­skylt skall för­stö­ras.

Om färd­skri­var­ut­rust­ningen har bris­ter får for­do­net bru­kas endast vid sådana trans­por­ter som avses i 5 §.

Fält­tes­ter

7 §   Trans­port­sty­rel­sen ska full­göra de upp­gif­ter som ankom­mer på Sve­rige enligt arti­kel 21 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014.
För­ord­ning (2016:1106).


5 kap. Färd­skrivar­kort

All­mänt

1 §   Trans­port­sty­rel­sen är behö­rig myn­dig­het enligt artik­larna 26.1, 26.7, 26.7a, 28.1, 29.2 och 29.4 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 och ska full­göra de upp­gif­ter som ankom­mer på Sve­rige enligt artik­larna 26.4, 30 och 31.

Trans­port­sty­rel­sen prö­var också frå­gor om utfär­dande av färd­skrivar­kort och om åter­kal­lelse enligt 8 §.
För­ord­ning (2021:310).

2 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2016:1106).

Gil­tig­hets­tid

3 §   Ett förar­kort och ett före­tags­kort är gil­tiga i fem år. Ett kon­troll­kort är gil­tigt i två år. Ett verk­stads­kort är gil­tigt i ett år.

Ett färd­skrivar­kort som är omhän­der­ta­get eller åter­kal­lat gäl­ler inte. För­ord­ning (2021:310).

/Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/

Inne­hav m.m.

4 §   /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12 genom för­ord­ning (2025:79)./ Den som kör ett for­don som är utrus­tat med en digi­tal färd­skri­vare ska inneha ett förar­kort.

Ett förar­kort får inte lånas ut eller över­lå­tas till någon annan. För­ord­ning (2016:1106).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Inne­hav och använd­ning

5 §   Ett färd­skrivar­kort får inte använ­das för andra ända­mål än som föl­jer av för­ord­ning (EU) nr 165/2014.
För­ord­ning (2016:1106).

6 §   Den verk­stad, for­dons­till­ver­kare eller till­ver­kare av färd­skri­vare som erhål­lit verk­stads­kort skall upp­rätta en för­teck­ning som för varje kort visar vil­ken mon­tör som till­de­lats kor­tet. Av för­teck­ningen skall mon­tö­rens namn och kor­tets num­mer framgå. En mon­tör får inte till­de­las mer än ett kort. Kor­tet får inte bru­kas av någon annan än den som anteck­nats i för­teck­ningen.

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Anmä­lan av för­störda eller för­lo­rade kort

7 §   Om ett före­tags­kort, verk­stads­kort eller kon­troll­kort har för­störts eller inte fun­ge­rar, ska inne­ha­va­ren åter­lämna kor­tet till Trans­port­sty­rel­sen. Om ett sådant kort har för­kom­mit eller stu­lits, ska inne­ha­va­ren anmäla detta till Trans­port­sty­rel­sen. För­ord­ning (2016:1106).

Åter­kal­lelse och omhän­der­ta­gande

8 §   Ett förar­kort, ett före­tags­kort eller ett verk­stads­kort ska åter­kal­las om kor­tet har för­fals­kats, om det används av någon annan än den som kor­tet har utfär­dats för eller om det har utfär­dats på grund av orik­tiga upp­gif­ter eller falska hand­lingar. För­ord­ning (2016:1106).

9 §   Ett förar­kort, ett före­tags­kort eller ett verk­stads­kort ska omhän­der­tas om det på san­no­lika skäl kan antas att kor­tet kom­mer att åter­kal­las med stöd av 8 §. Omhän­der­ta­gande beslu­tas av Polis­myn­dig­he­ten. För­ord­ning (2016:1106).

10 §   Ett beslut om omhän­der­ta­gande skall med­de­las skynd­samt och del­ges den som kor­tet är utfär­dat för. Beslu­tet och kor­tet skall inom 48 tim­mar skic­kas till Trans­port­sty­rel­sen till­sam­mans med den utred­ning som har gjorts och upp­gift om del­giv­ning. För­ord­ning (2008:1288).

11 §   Trans­port­sty­rel­sen skall skynd­samt avgöra om färd­skrivar­kor­tet skall åter­kal­las. Om åter­kal­lelse inte sker skall kor­tet ome­del­bart åter­läm­nas till inne­ha­va­ren.
För­ord­ning (2008:1288).

12 §   När ett förar­kort har åter­kal­lats skall Trans­port­sty­rel­sen sända den infor­ma­tion om kör- och vilo­ti­der som lag­rats på kor­tet till den som varit inne­ha­vare av kor­tet.
För­ord­ning (2008:1288).


6 kap. Före­ta­gens kopi­e­ring och lag­ring av upp­gif­ter samt för­va­ring av dia­gram­blad

1 §   I arti­kel 33.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 finns bestäm­mel­ser om hur ett före­tag ska för­vara dia­gram­blad och på begä­ran visa upp dem för en behö­rig kon­troll­tjäns­te­man.

I arti­kel 10.5 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 finns bestäm­mel­ser om hur ett före­tag ska kopi­era och bevara upp­gif­ter från for­don­sen­he­ter och förar­kort samt på begä­ran göra upp­gif­terna till­gäng­liga för en kon­troll­tjäns­te­man.
För­ord­ning (2016:1106).

2 §   Kopi­e­ring av upp­gif­ter enligt 1 § andra styc­ket ska ske för upp­gif­ter från for­don­sen­he­ter inom 90 dagar och för upp­gif­ter från förar­kort inom 28 dagar, från dagen för regi­stre­ringen av upp­gif­ten.

De upp­gif­ter som har kopi­e­rats ska beva­ras i oför­änd­rat och sök­bart skick i minst ett år från dagen för regi­stre­ringen av upp­gif­ten och på begä­ran göras till­gäng­liga för en behö­rig kon­troll­tjäns­te­man. För­ord­ning (2010:1117).

3 §   Bevis på att kost­na­derna för inkvar­te­ring utan­för for­do­net har beta­lats av trans­port­fö­re­ta­get i enlig­het med arti­kel 8.8 andra styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 ska beva­ras i minst ett år och ska på begä­ran göras till­gäng­liga för behö­rig kon­troll­tjäns­te­man. För­ord­ning (2021:310).


7 kap. Kon­trol­ler

All­mänt

1 §   För kon­trol­ler på väg är Polis­myn­dig­he­ten behö­rig kon­troll­myn­dig­het och en polis­man eller bil­in­spek­tör behö­rig kon­troll­tjäns­te­man. För kon­trol­ler i före­tags loka­ler är Trans­port­sty­rel­sen behö­rig kon­troll­myn­dig­het och en sär­skilt för­ord­nad tjäns­te­man vid myn­dig­he­ten behö­rig kon­troll­tjäns­te­man.

Med bil­in­spek­tör avses det­samma som i for­donsla­gen (2002:574).
För­ord­ning (2024:1198).

2 §   Kon­trol­ler ska ske regel­bun­det, både på vägarna och i före­ta­gens loka­ler, på sådant sätt att de varje år täc­ker minst tre pro­cent av arbets­da­garna för förare av for­don som omfat­tas av för­ord­ning­arna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014. Av de kon­trol­le­rade arbets­da­garna ska minst 30 pro­cent kon­trol­le­ras på vägarna och minst 50 pro­cent i före­ta­gens loka­ler.

Trans­port­sty­rel­sen ansva­rar för att det finns en enhet­lig till­syns­stra­tegi för sådana kon­trol­ler.
För­ord­ning (2016:1106).

3 §   Behö­rig kon­troll­tjäns­te­man ska vara för­sedd med
   - en för­teck­ning över det som ska kon­trol­le­ras enligt 8 och 9 §§ samt, vid kon­troll i före­tags loka­ler, även det som ska kon­trol­le­ras enligt 12 §,
   - utrust­ning för att kopi­era, läsa och skriva ut upp­gif­ter från den digi­tala färd­skri­va­rens for­don­sen­het och förar­kort samt utrust­ning för att ana­ly­sera sådana upp­gif­ter eller sända upp­gif­terna till en cen­tral data­bas för ana­lys,
   - utrust­ning för kon­troll av färd­skri­var­di­a­gram­blad,
   - ana­lys­ut­rust­ning, med lämp­lig pro­gram­vara, för att kon­trol­lera och bekräfta digi­tala sig­na­tu­rer för upp­gif­ter från den digi­tala färd­skri­va­rens for­don­sen­het och förar­kort, samt
   - ana­lys­pro­gram som kan ge en detal­je­rad has­tig­hets­pro­fil för ett for­don före kon­troll av färd­skri­va­ren.
För­ord­ning (2009:1102).

4 §   Före­tag som är ansva­riga för förare skall under ett år för­vara de hand­lingar, för­teck­ningar över resul­tat och andra rele­vanta upp­gif­ter som de fått från till­syns­myn­dig­he­terna och som gäl­ler kon­trol­ler av dem i deras loka­ler eller av deras förare vid väg­kon­trol­ler. För­ord­ning (2007:216).

5 §   I for­donsla­gen (2002:574) finns bestäm­mel­ser om rät­ten att kon­trol­lera ett for­dons färd­skri­vare samt om prov­kör­ning av for­do­net vid sådan kon­troll. Prov­kör­ning får ske även om det finns något hin­der mot att bruka for­do­net enligt denna för­ord­ning, för­ord­ningen (1993:185) om arbets­för­hål­lan­den vid vissa inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter eller tra­fik­för­ord­ningen (1998:1276). För­ord­ning (2007:216).

Väg­kon­trol­ler

6 §   Minst sex gånger om året ska väg­kon­trol­ler av förare och for­don som omfat­tas av för­ord­ning­arna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 genom­fö­ras sam­ti­digt i Sve­rige och minst en annan stat inom EES, var­vid respek­tive kon­troll­myn­dig­het arbe­tar på sitt eget ter­ri­to­rium.

Trans­port­sty­rel­sen ska ansvara för sam­ord­ning med behö­riga myn­dig­he­ter i andra sta­ter inom EES och med Polis­myn­dig­he­ten i fråga om genom­fö­rande av sådana kon­trol­ler.
För­ord­ning (2016:1106).

7 §   Väg­kon­trol­ler skall genom­fö­ras på olika plat­ser när som helst och omfatta en så stor del av väg­nä­tet att det blir svårt att und­vika kon­troll­plat­serna. Kon­trol­lerna får inte base­ras sär­skilt på föl­jande för­hål­lan­den:
   1. i vil­ket land for­do­net är regi­stre­rat,
   2. i vil­ket land föra­ren är bosatt,
   3. i vil­ket land före­ta­get är eta­ble­rat,
   4. resans start-​ och slut­punkt, eller
   5. typ av färd­skri­vare, ana­log eller digi­tal.
För­ord­ning (2007:306).

8 §   Vid väg­kon­trol­ler ska föl­jande kon­trol­le­ras:
   1. Dag­lig kör­tid och kör­tid per vecka, ras­ter, dygns-​ och vec­ko­vila samt dia­gram­bla­den för inne­va­rande dag och de dia­gram­blad som föra­ren använt under de före­gå­ende 56 dagarna eller de upp­gif­ter för minst samma period som finns lag­rade på förar­kor­ten eller i färd­skri­va­rens minne eller utskrif­ten.
   2. Färd­skri­va­rens funk­tion, att peri­o­disk besikt­ning skett inom före­skri­ven tid enligt 4 kap. 5 § samt even­tu­ellt miss­bruk av utrust­ningen, dia­gram­blad eller förar­kort.
   3. Sådan blan­kett som ska använ­das när en förare varit sjuk­skri­ven eller haft semes­ter, eller när föra­ren under inne­va­rande vecka eller under den sista dag som föra­ren kört under före­gå­ende vecka, har kört ett annat for­don som inte omfat­tas av för­ord­ning (EG) nr 561/2006.

Om situ­a­tio­nen krä­ver det får kon­trol­lerna kon­cen­tre­ras till ett spe­ci­fikt kon­troll­mo­ment. För­ord­ning (2021:1303).

9 §   Vid väg­kon­trol­ler ska i före­kom­mande fall även föl­jande kon­trol­le­ras:
   1. For­do­nets has­tig­het under den period som avses i arti­kel 36 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014.
   2. For­do­nets momen­tana has­tig­he­ter som regi­stre­rats av färd­skri­va­ren under högst de senaste 24 tim­mar­nas använd­ning av for­do­net.
   3. Att utrust­ning inte är instal­le­rad eller används i färd­skri­va­ren som är avsedd att för­störa, dölja, mani­pu­lera eller ändra upp­gif­ter eller att störa någon del av det elektro­niska utby­tet av upp­gif­ter mel­lan färd­skri­va­rens kom­po­nen­ter eller som hind­rar eller änd­rar upp­gif­ter på ett sådant sätt före kryp­te­ring.

Kon­trol­len enligt första styc­ket 1 ska avse om eller vid vilka till­fäl­len for­do­net under längre tid än en minut enligt färd­skri­va­ren har över­skri­dit den tillåtna has­tig­he­ten 90 kilo­me­ter i tim­men för last­bi­lar med en total­vikt över 12 ton eller 105 kilo­me­ter i tim­men för bus­sar med en total­vikt över 5 ton. För­ord­ning (2016:1106).

9 a §   Vid en väg­kon­troll ska en förare ges möj­lig­het att kon­takta trans­port­fö­re­ta­get eller någon annan som kan till­han­da­hålla upp­gif­ter som ska kon­trol­le­ras enligt 8 och 9 §§. Detta påver­kar inte föra­rens skyl­dig­het att säker­ställa att färd­skri­var­ut­rust­ningen används på rätt sätt.
För­ord­ning (2021:1303).

10 §   Om det vid en väg­kon­troll av ett i Sve­rige regi­stre­rat for­don i en annan stat inom EES fram­kom­mer omstän­dig­he­ter som ger anled­ning att anta att föra­ren har begått en över­trä­delse som inte kan styr­kas under kon­troll­för­fa­ran­det på grund av att nöd­vän­diga upp­gif­ter sak­nas, skall på begä­ran Trans­port­sty­rel­sen bistå den behö­riga myn­dig­he­ten i den berörda sta­ten vid utred­ningen av ären­det. För­ord­ning (2008:1288).

Kon­troll i före­tags loka­ler

11 §   Kon­trol­ler i före­tags­lo­ka­ler ska orga­ni­se­ras på grund­val av tidi­gare erfa­ren­he­ter från olika typer av trans­por­ter och före­tag. Sådana kon­trol­ler ska även utfö­ras när all­var­liga över­trä­del­ser av för­ord­ning­arna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 samt lagen (2005:395) om arbets­tid vid visst väg­trans­port­ar­bete har upp­täckts vid väg­kon­trol­ler.

Vid kon­trol­lerna ska hän­syn tas till even­tu­ell infor­ma­tion från det organ som ansva­rar för sam­ord­ningen med den behö­riga myn­dig­he­ten i en annan stat inom EES om det berörda före­ta­gets verk­sam­het i den sta­ten. För­ord­ning (2021:1303).

12 §   Vid kon­trol­ler i före­tags­lo­ka­ler ska, för­u­tom det som fram­går av 8 och 9 §§, föl­jande kon­trol­le­ras:
   1. vec­ko­vila och kör­tid mel­lan dessa vilo­pe­ri­o­der,
   2. två­vec­kors­grän­sen för kör­tid,
   3. dia­gram­blad, upp­gif­ter och utskrif­ter från for­don­sen­he­ter och förar­kort, och
   4. före­ta­gets skyl­dig­he­ter i fråga om betal­ning för förar­nas logi och för­lägg­ning av förar­nas arbete i enlig­het med arti­kel 8.8 och 8.8a i för­ord­ning (EG) nr 561/2006.

Om en över­trä­delse upp­täcks vid kon­trol­len, får före­ta­gets med­an­svar för andra aktö­rer i trans­port­ked­jan kon­trol­le­ras. Detta inne­fat­tar även kon­troll av att trans­portav­ta­len är utfor­made på ett sådant sätt att reg­lerna i för­ord­ning­arna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 kan föl­jas.

En kon­troll i före­ta­gets loka­ler kan ersät­tas med en kon­troll hos myn­dig­he­ten av doku­ment eller upp­gif­ter som begärts in från före­ta­get. För­ord­ning (2021:1303).

13 §   Vissa före­tag ska kon­trol­le­ras oftare och mer ingå­ende än andra före­tag. Dessa kon­trol­ler ska base­ras på det rela­tivt stora antal över­trä­del­ser eller all­var­liga över­trä­del­ser av för­ord­ning­arna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 samt lagen (2005:395) om arbets­tid vid visst väg­trans­port­ar­bete som har begåtts inom före­ta­gets verk­sam­het (risk­vär­de­ring).
För­ord­ning (2021:1303).

14 §   Om det är möj­ligt, ska kon­trol­ler i före­tags­lo­ka­ler genom­fö­ras sam­ti­digt i Sve­rige och minst en annan stat inom EES, var­vid respek­tive kon­troll­myn­dig­het arbe­tar på sitt eget ter­ri­to­rium. Trans­port­sty­rel­sen ska ansvara för sam­ord­ning med behö­riga myn­dig­he­ter i andra sta­ter inom EES i fråga om genom­fö­ran­det av sådana kon­trol­ler. För­ord­ning (2021:1303).


8 kap. Utbyte av infor­ma­tion

1 §   Trans­port­sty­rel­sen är behö­rig myn­dig­het enligt arti­kel 22.2 och 22.3 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 och arti­kel 40 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014 och ska full­göra de upp­gif­ter som ankom­mer på Sve­rige enligt artik­larna 17.2 och 22.1 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006. För­ord­ning (2021:310).

2 §   Polis­myn­dig­he­ten ska senast den 15 feb­ru­ari varje år förse Trans­port­sty­rel­sen med de upp­gif­ter om kon­trol­ler på väg som sty­rel­sen behö­ver för att kunna upp­fylla sina skyl­dig­he­ter enligt 1 § i fråga om arti­kel 17.2 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006. Upp­gif­terna ska vara inde­lade i föl­jande kate­go­rier:
   1. Typ av väg, som kan vara motor­väg, riks­väg eller annan väg, samt vil­ket land det kon­trol­le­rade for­do­net är regi­stre­rat i.
   2. Typ av färd­skri­vare, med angi­vande av om färd­skri­va­ren är ana­log, digi­tal eller smart.

Polis­myn­dig­he­ten ska sam­ti­digt upp­lysa om hur många färd­skri­vare som har kon­trol­le­rats vid väg­kon­trol­ler under det före­gå­ende året och anta­let kon­sta­te­rade över­trä­del­ser mot bestäm­mel­serna i 9 kap. 1-5 §§ i denna för­ord­ning och vad över­trä­del­serna bestått i.

Polis­myn­dig­he­ten ska efter varje genom­förd kon­troll på väg förse Trans­port­sty­rel­sen med de upp­gif­ter om kon­trol­len som krävs för risk­vär­de­ring, oav­sett om några över­trä­del­ser har kon­sta­te­rats eller inte. För­ord­ning (2021:1303).

2 a §   Skat­te­ver­ket ska på begä­ran av Trans­port­sty­rel­sen lämna de upp­gif­ter som sty­rel­sen behö­ver för sin pröv­ning eller kon­troll. För­ord­ning (2010:1620).

2 b §   Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll ska infor­mera Trans­port­sty­rel­sen om för­hål­lan­den som note­ras i sam­band med till­syn och som kan leda till att sank­tions­av­gift påförs ackre­di­te­rat kon­troll­or­gan eller for­dons­till­ver­kare.
För­ord­ning (2016:1106).

3 §   Upp­gif­ter enligt arti­kel 22.3 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 ska utby­tas minst en gång i halv­å­ret och även på sär­skild begä­ran av en stat inom EES. För­ord­ning (2021:1303).

4 §   Trans­port­sty­rel­sen ska, vid kon­troll av bestäm­mel­serna i för­ord­ning (EG) nr 561/2006 och i för­ord­ning (EU) 165/2014, på begä­ran av en myn­dig­het i en annan stat inom EES lämna bistånd och infor­ma­tion till den myn­dig­he­ten inom föl­jande tids­fris­ter:
   - I bråds­kande fall eller i fall som endast krä­ver en enkel regis­ter­kon­troll: senast tre arbets­da­gar efter det att begä­ran kom in till Trans­port­sty­rel­sen.
   - I andra fall: senast 25 arbets­da­gar efter det att begä­ran kom in till Trans­port­sty­rel­sen, om inte Trans­port­sty­rel­sen och myn­dig­he­ten kom­mer över­ens om en kor­tare tids­frist.

Om Trans­port­sty­rel­sen anser att begä­ran inte är till­räck­ligt moti­ve­rad, ska myn­dig­he­ten, senast tio arbets­da­gar efter det att begä­ran kom in, be den myn­dig­het som begärt infor­ma­tio­nen att kom­plet­tera sin begä­ran. Om en kom­plet­te­ring inte läm­nas in, får Trans­port­sty­rel­sen avvisa begä­ran.

Om det är svårt eller omöj­ligt för Trans­port­sty­rel­sen att besvara en begä­ran om infor­ma­tion eller att genom­föra kon­trol­ler, inspek­tio­ner eller utred­ningar, ska Trans­port­sty­rel­sen senast tio arbets­da­gar efter det att begä­ran kom in med­dela detta till den myn­dig­het som begärt infor­ma­tio­nen i syfte att finna en lös­ning.
För­ord­ning (2021:1303).

5 §   Om en myn­dig­het i en annan stat inom EES åter­kom­mande drö­jer med att till­han­da­hålla sådan infor­ma­tion som Trans­port­sty­rel­sen har begärt, ska Trans­port­sty­rel­sen under­rätta Euro­pe­iska kom­mis­sio­nen om detta.
För­ord­ning (2021:1303).


9 kap. Ansvars­be­stäm­mel­ser m.m.

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Straffan­svar

1 §   Till böter döms den som upp­såt­li­gen hind­rar eller för­svå­rar en kon­troll enligt denna för­ord­ning eller bry­ter mot arti­kel 32.3 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054. För­ord­ning (2021:310).

2 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Till böter döms den som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het
   1. läm­nar orik­tig upp­gift i en ansö­kan om typ­god­kän­nande, eller
   2. bry­ter mot för­bud som med­de­lats enligt arti­kel 16.4 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054.

Ansvar enligt första styc­ket 1 inträ­der inte om den orik­tiga upp­gif­ten sak­nat bety­delse för frå­gan om typ­god­kän­nande eller om upp­gif­ten i övrigt inte varit ägnad att vil­se­leda.
För­ord­ning (2021:310).

2 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Till böter döms den som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het
   1. läm­nar orik­tig upp­gift i en ansö­kan om typ­god­kän­nande, eller
   2. bry­ter mot för­bud som med­de­lats enligt arti­kel 16.4 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054.

Ansvar ska inte dömas ut enligt första styc­ket 1 om den orik­tiga upp­gif­ten sak­nat bety­delse för frå­gan om typ­god­kän­nande eller om upp­gif­ten i övrigt inte varit ägnad att vil­se­leda. För­ord­ning (2025:79).

3 §   Till pen­ning­bö­ter döms den som utan lov upp­såt­li­gen avlägs­nar plom­be­ringar av färd­skri­var­ut­rust­ning enligt arti­kel 22.5 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054. För­ord­ning (2021:310).

4 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Till pen­ning­bö­ter döms den med­lem av en for­dons­be­sätt­ning som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot arti­kel 5.1 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054. För­ord­ning (2021:310).

4 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Till pen­ning­bö­ter döms den med­lem av en for­dons­be­sätt­ning som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot arti­kel 5.1 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2024/1258. För­ord­ning (2025:79).

5 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Till pen­ning­bö­ter döms den förare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot
   1. arti­kel 6, 7, 8.2, 8.5-8.6a första styc­ket eller 12 tredje styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054, eller
   2. arti­kel 3.1, 27.2, 32.1, 33.1 tredje styc­ket, 34, 36.1, 36.2, 37.1 andra styc­ket eller arti­kel 37.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054.

Bestäm­mel­ser om att påföra sank­tions­av­gift för vissa över­trä­del­ser som har begåtts utan­för Sve­rige finns i 9 §.
För­ord­ning (2021:310).

5 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Till pen­ning­bö­ter döms den förare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot
   1. arti­kel 6, 7, 8.2, 8.5-8.6a första styc­ket eller 12 tredje styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2024/1258, eller
   2. arti­kel 3.1, 27.2, 32.1, 33.1 tredje styc­ket, 34, 36.1, 36.2, 37.1 andra styc­ket eller 37.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054.

Bestäm­mel­ser om att påföra sank­tions­av­gift för över­trä­del­ser som har begåtts utan­för Sve­rige finns i 9 §. För­ord­ning (2025:79).

6 §   Till pen­ning­bö­ter döms den förare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het använ­der en färd­skri­vare som inte har besik­ti­gats i enlig­het med vad som före­skrivs i arti­kel 23.1 för­ord­ning (EU) nr 165/2014. För­ord­ning (2017:849).

7 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras det trans­port­fö­re­tag som bry­ter mot
   1. arti­kel 8.8 andra styc­ket, 8.8a, 10.1, 10.2 eller 10.4 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   2. arti­kel 33.1 första och andra styc­ket eller 37.1 första styc­ket i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   3. arti­kel 33.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054, eller
   4. 5 kap. 7 § i fråga om före­tags­kort.

Sank­tions­av­gift enligt första styc­ket 3 och avsnitt 2 i bila­gan ska påfö­ras bara om kon­troll­myn­dig­he­ten inte har fått del av efter­frå­gade upp­gif­ter i sådan grad, eller om upp­gif­terna varit så brist­fäl­liga att en före­tags­kon­troll inte har kun­nat genom­fö­ras. I fråga om den totala avgif­tens stor­lek för över­trä­del­sen ska 10 kap. 3 § andra styc­ket 2 och tredje styc­ket tilläm­pas.

Trans­port­fö­re­ta­gets ansvar enligt första styc­ket 1 gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras om en sank­tion tidi­gare beslu­tats för över­trä­del­sen. För­ord­ning (2021:310).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Sank­tions­av­gift

7 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras det trans­port­fö­re­tag som bry­ter mot
   1. arti­kel 8.8 andra styc­ket, 8.8a, 10.1, 10.2 eller 10.4 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2024/1258,
   2. arti­kel 33.1 första och andra styc­ket eller 37.1 första styc­ket i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   3. arti­kel 33.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054, eller
   4. skyl­dig­he­ten enligt 5 kap. 7 § att anmäla ett för­kom­met eller stu­let före­tags­kort.

Det ska bara påfö­ras sank­tions­av­gift enligt första styc­ket 3 och avsnitt 2 i bila­gan om kon­troll­myn­dig­he­ten inte har fått del av efter­frå­gade upp­gif­ter i sådan grad, eller om upp­gif­terna varit så brist­fäl­liga, att en före­tags­kon­troll inte har kun­nat genom­fö­ras.

Trans­port­fö­re­ta­gets ansvar enligt första styc­ket 1-3 gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2025:79).

7 a §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras den näringsid­kare som bry­ter mot
   1. arti­kel 10.4 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   2. arti­kel 22.1 eller 22.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   3. 5 kap. 6 §, eller
   4. 5 kap. 7 § i fråga om verk­stads­kort.

Näringsid­ka­rens ansvar enligt första styc­ket 1 gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras om en sank­tion tidi­gare beslu­tats för över­trä­del­sen. För­ord­ning (2021:310).

7 a §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras den näringsid­kare som bry­ter mot
   1. arti­kel 10.4 i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2024/1258,
   2. arti­kel 22.1 eller 22.2 i för­ord­ning (EU) nr 165/2014, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054,
   3. någon av bestäm­mel­serna om för­teck­ning, till­del­ning och bruk av verk­stads­kort i 5 kap. 6 §, eller
   4. skyl­dig­he­ten enligt 5 kap. 7 § att anmäla ett för­kom­met eller stu­let verk­stads­kort.

Näringsid­ka­rens ansvar enligt första styc­ket 1 gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2025:79).

8 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ I de fall som avses i 4, 5, 6 eller 9 § ska sank­tions­av­gift påfö­ras trans­port­fö­re­ta­get, om det inte gjort vad som har ankom­mit på före­ta­get för att hindra över­trä­del­sen.

Sank­tions­av­gift ska även påfö­ras det trans­port­fö­re­tag vars förare till­bringar den vec­ko­vila som avses i arti­kel 8.8 första styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054, på ett sätt som inte är för­en­ligt med bestäm­mel­serna i det styc­ket, och före­ta­get inte gjort vad som ankom­mer på det för att hindra över­trä­del­sen.

Trans­port­fö­re­ta­gets ansvar enligt första och andra styc­kena gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2021:310).

8 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ I de fall som avses i 4, 5, 6 eller 9 § ska sank­tions­av­gift påfö­ras trans­port­fö­re­ta­get, om före­ta­get inte gjort det som ankom­mer på det för att hindra över­trä­del­sen.

Sank­tions­av­gift ska även påfö­ras det trans­port­fö­re­tag vars förare till­bringar den vec­ko­vila som avses i arti­kel 8.8 första styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2024/1258, på ett sätt som inte är för­en­ligt med bestäm­mel­serna i det styc­ket, och före­ta­get inte gjort det som ankom­mer på det för att hindra över­trä­del­sen.

Trans­port­fö­re­ta­gets ansvar enligt första och andra styc­kena gäl­ler även över­trä­del­ser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2025:79).

9 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras den förare som har bru­tit mot arti­kel 6, 7, 8.2, 8.5-8.6a första styc­ket eller 12 tredje styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 561/2006, i lydel­sen enligt för­ord­ning (EU) 2020/1054, om över­trä­del­sen har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz och över­trä­del­sen upp­täcks i Sve­rige. Sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras om en sank­tion tidi­gare har beslu­tats. För­ord­ning (2021:310).

9 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska påfö­ras den förare som i en annan stat inom EES eller i Schweiz har begått en sådan över­trä­delse som anges i 5 § och över­trä­del­sen upp­täcks vid en väg­kon­troll i Sve­rige. För­ord­ning (2025:79).

10 § /Ny beteck­ning 9 kap. 12 § U:2025-​03-12/ Ansvar enligt denna för­ord­ning inträ­der inte, om straff kan dömas ut enligt brotts­bal­ken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa tra­fik­brott eller om sank­tions­av­gift kan påfö­ras enligt för­ord­ningen. För­ord­ning (2010:1620).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2026-​01-01/

Var­ning i stäl­let för sank­tions­av­gift

10 §    /Trä­der i kraft I:2026-​01-01/ Ett trans­port­fö­re­tag ska med­de­las en var­ning i stäl­let för att påfö­ras sank­tions­av­gift, om en var­ning är till­räck­lig med hän­syn till över­trä­del­sens all­var och omstän­dig­he­terna i övrigt. En var­ning får med­de­las gemen­samt för flera över­trä­del­ser.

En var­ning bör inte anses till­räck­lig om
   1. före­ta­get tidi­gare med­de­lats en var­ning eller påförts en sank­tions­av­gift för en över­trä­delse av samma slag,
   2. det är fråga om en sär­skilt stor mängd över­trä­del­ser,
   3. över­trä­del­sen kan antas ha utgjort ett led i ett sys­te­ma­tiskt åsi­do­sät­tande av regel­ver­ket eller kan antas ha begåtts i syfte att kringgå regel­ver­ket eller väsent­li­gen för­svåra kon­troll, eller
   4. över­trä­del­sen är av sådan art att den typiskt sett kan utgöra en fara för tra­fik­sä­ker­he­ten eller tyder på olämp­liga arbets­för­hål­lan­den för förare.

Vid tillämp­ningen av andra styc­ket 1 får en var­ning som har med­de­lats efter en väg­kon­troll läm­nas utan avse­ende, om det fram­står som skä­ligt med hän­syn till den eller de över­trä­del­ser som har lett till var­ningen och omstän­dig­he­terna i övrigt. För­ord­ning (2025:79).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Ned­sätt­ning av sank­tions­av­gift

11 §   Den avgifts­skyl­dige ska helt eller del­vis befrias från sank­tions­av­gift om det skulle vara oskä­ligt att ta ut avgif­ten med fullt belopp. Vid pröv­ningen av denna fråga ska det sär­skilt beak­tas
   1. om över­trä­del­sen har berott på sjuk­dom som med­fört att den avgifts­skyl­dige inte för­mått att på egen hand göra det som åle­gat honom eller henne och inte hel­ler för­mått att upp­dra åt någon annan att göra det,
   2. om över­trä­del­sen annars berott på en omstän­dig­het som den avgifts­skyl­dige var­ken kun­nat eller bort för­utse och inte hel­ler kun­nat påverka,
   3. vad den avgifts­skyl­dige gjort för att und­vika att en över­trä­delse skulle inträffa, eller
   4. om över­trä­del­sen sak­nar bety­delse i kon­troll­hän­se­ende eller är obe­tyd­lig med hän­syn till syf­tet med den bestäm­melse som har över­trätts. För­ord­ning (2017:1154).

12 § /Ny beteck­ning 9 kap. 14 § U:2025-​03-12/ Ansvar ska inte dömas ut enligt 5 § första styc­ket 2 och sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras enligt 8 § första styc­ket, om
   1. gär­ningen eller över­trä­del­sen består i att under peri­o­den 21 augusti 2023-​18 augusti 2025 använda ett for­don som inte är utrus­tat med en smart färd­skri­vare som upp­fyl­ler kra­ven i bilaga 1 C till genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799, i lydel­sen enligt genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2023/980, och
   2. for­do­net regi­stre­rats för första gången i en stat inom EES före utgången av decem­ber 2023 och vid regi­stre­rings­till­fäl­let var utrus­tat med en smart färd­skri­vare som upp­fyl­ler kra­ven i bilaga 1 C till genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799, i lydel­sen enligt genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2020/158. För­ord­ning (2023:863).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Sub­si­di­a­ri­tet och ansvars­be­fri­else

12 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Ansvar ska inte dömas ut enligt 1-6 §§ om
   1. straff kan dömas ut enligt brotts­bal­ken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa tra­fik­brott, eller
   2. över­trä­del­sen kan leda till sank­tions­av­gift enligt denna för­ord­ning eller har med­fört en sank­tion i en annan med­lems­stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2025:79).

13 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras enligt denna för­ord­ning för en över­trä­delse som har med­fört en sank­tion i en annan med­lems­stat inom EES eller i Schweiz. För­ord­ning (2025:79).

14 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Ansvar ska inte dömas ut enligt 5 § första styc­ket 2 och sank­tions­av­gift ska inte påfö­ras enligt 8 § första styc­ket, om
   1. gär­ningen eller över­trä­del­sen består i att under peri­o­den 21 augusti 2023-​18 augusti 2025 använda ett for­don som inte är utrus­tat med en smart färd­skri­vare som upp­fyl­ler kra­ven i bilaga 1 C till genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799, i lydel­sen enligt genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2023/980, och
   2. for­do­net regi­stre­rats för första gången i en stat inom EES före utgången av decem­ber 2023 och vid regi­stre­rings­till­fäl­let var utrus­tat med en smart färd­skri­vare som upp­fyl­ler kra­ven i bilaga 1 C till genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799, i lydel­sen enligt genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2020/158. För­ord­ning (2025:79).


10 kap. Övriga bestäm­mel­ser

Hind­rande av fort­satt färd

1 §   Om ett for­don fram­förs i strid med för­ord­ning (EG) nr 561/2006, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). För­ord­ning (2024:1198).

/Rubri­ken upp­hör att gälla U:2025-​03-12/

Sank­tions­av­gift

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​03-12/

Påfö­rande och betal­ning av sank­tions­av­gift

Pröv­nings­myn­dig­het

2 §    /Upp­hör att gälla U:2026-​01-01/ Frå­gor om påfö­rande av sank­tions­av­gift enligt 9 kap. 7-9 §§ prö­vas av Trans­port­sty­rel­sen.

Sank­tions­av­gif­ten till­fal­ler sta­ten.

Innan sank­tions­av­gift påförs någon ska denne ges till­fälle att yttra sig. För­ord­ning (2017:849).

2 §    /Trä­der i kraft I:2026-​01-01/ Frå­gor om påfö­rande av sank­tions­av­gift och med­de­lande av var­ning enligt 9 kap. 7-10 §§ prö­vas av Trans­port­sty­rel­sen.

Sank­tions­av­gif­ten till­fal­ler sta­ten.

Innan sank­tions­av­gift påförs eller var­ning med­de­las någon ska denne ges till­fälle att yttra sig. För­ord­ning (2025:79).

Avgif­tens stor­lek

3 §   Sank­tions­av­gift enligt 9 kap. 7-9 §§ ska påfö­ras med de belopp som anges i bila­gan till denna för­ord­ning. Avgif­ten för en enskild över­trä­delse enligt 9 kap. 9 § får dock inte över­stiga 4 000 kro­nor.

Om sank­tions­av­gift ska beslu­tas gemen­samt för flera över­trä­del­ser, får det sam­man­lagda belop­pet uppgå till högst
   1. tio­tu­sen kro­nor för en förare, och
   2. åtta­hund­ra­tu­sen kro­nor för en näringsid­kare eller ett trans­port­fö­re­tag.

En sank­tions­av­gift enligt andra styc­ket 2, som inte avser över­trä­del­ser enligt avsnitt 2 i bila­gan, får inte över­stiga en pro­cent av näringsid­ka­rens eller trans­port­fö­re­ta­gets års­om­sätt­ning. Års­om­sätt­ningen ska avse omsätt­ningen när­mast före­gå­ende räken­skapsår. Om över­trä­del­sen har skett under det första verk­sam­hets­å­ret eller om upp­gif­ter om års­om­sätt­ning annars sak­nas eller är brist­fäl­liga, får års­om­sätt­ningen upp­skat­tas. För­ord­ning (2017:1154).

4 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:1620).

För­skott

5 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-12/ Om den som ska påfö­ras sank­tions­av­gift enligt 9 kap. 7 § första styc­ket 1, 8 § första eller andra styc­ket eller 9 § inte har sin hem­vist i Sve­rige, ska en polis­man eller bil­in­spek­tör vid väg­kon­trol­len besluta om för­skott för sank­tions­av­gif­ten. För­skot­tet ska beräk­nas enligt 3 § och beta­las till Polis­myn­dig­he­ten.

Trans­port­sty­rel­sen ska utan dröjs­mål skrift­li­gen under­rät­tas om beslu­tet. Under­rät­tel­sen ska inne­hålla upp­gift om
   1. grun­den för beslu­tet och för­skotts­be­lop­pet,
   2. vem som har fat­tat beslu­tet,
   3. vem beslu­tet gäl­ler,
   4. det for­don som används vid trans­por­ten, och
   5. datum, tid och plats för beslu­tet. För­ord­ning (2024:1198).

5 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-12/ Om den som enligt 9 kap. 7 § första styc­ket 1 eller 2, 8 § första eller andra styc­ket eller 9 § ska påfö­ras sank­tions­av­gift inte har sin hem­vist i Sve­rige ska en polis­man eller bil­in­spek­tör vid väg­kon­trol­len besluta om för­skott för sank­tions­av­gif­ten. För­skot­tet ska beräk­nas enligt 3 § och beta­las till Polis­myn­dig­he­ten.

Trans­port­sty­rel­sen ska utan dröjs­mål skrift­li­gen under­rät­tas om beslu­tet. Under­rät­tel­sen ska inne­hålla upp­gift om
   1. grun­den för beslu­tet och för­skotts­be­lop­pet,
   2. vem som har fat­tat beslu­tet,
   3. vem beslu­tet gäl­ler,
   4. det for­don som används vid trans­por­ten, och
   5. datum, tid och plats för beslu­tet.
För­ord­ning (2025:79).

6 §   Om för­skot­tet enligt 5 § inte beta­las ome­del­bart i sam­band med kon­trol­len, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). För­ord­ning (2024:1198).

7 §   Har beslut om för­skott för sank­tions­av­gift fat­tats, får sank­tions­av­gif­ten inte påfö­ras med ett högre belopp än för­skot­tet. För­ord­ning (2009:1374).

8 §   Om ett för­bud enligt 4 § klamp­nings­la­gen (2024:1089) har beslu­tats, ska en polis­mans eller bil­in­spek­törs beslut om för­skott för sank­tions­av­gift samma dag som kon­trol­len eller så snart som möj­ligt där­ef­ter under­stäl­las Trans­port­sty­rel­sen som
   1. ome­del­bart ska pröva om för­skotts­be­slu­tet ska bestå, och
   2. så länge för­bu­det fort­fa­rande gäl­ler, skynd­samt ska hand­lägga ären­det om sank­tions­av­gift.

Trans­port­sty­rel­sen får vid sin hand­lägg­ning helt eller del­vis sätta ned för­skotts­be­lop­pet.

Trots första styc­ket behö­ver ett för­skotts­be­slut inte under­stäl­las Trans­port­sty­rel­sens pröv­ning, om för­skot­tet beta­las ome­del­bart i anslut­ning till att för­bu­det beslu­tats och under­ställ­ning ännu inte ägt rum. För­ord­ning (2024:1198).

9 §   Om det inte påförs någon sank­tions­av­gift, eller om avgif­ten sätts ned eller efter­skänks, ska det över­skju­tande belop­pet åter­be­ta­las. För­ord­ning (2009:1374).

Betal­ning av sank­tions­av­gif­ter

10 §   Sank­tions­av­gif­ter ska beta­las inom tret­tio dagar efter det att beslu­tet har vun­nit laga kraft eller den längre tid som anges i beslu­tet.

Sank­tions­av­gif­ter ska beta­las till Trans­port­sty­rel­sen.
För­ord­ning (2009:1374).

11 §   Om ett för­bud enligt 4 § klamp­nings­la­gen (2024:1089) gäl­ler och en sank­tions­av­gift vars verk­stäl­lig­het för­bu­det syf­tar till att säker­ställa beta­las in till Trans­port­sty­rel­sen, ska sty­rel­sen skynd­samt under­rätta Polis­myn­dig­he­ten. För­ord­ning (2024:1198).

Pre­skrip­tion av sank­tions­av­gift

12 §   Sank­tions­av­gift får inte påfö­ras, om det från den tid­punkt då för­ut­sätt­ning­arna för att besluta om avgif­ten upp­fyll­des har gått mer än två år utan att den som ansprå­ket rik­tas mot har getts till­fälle att yttra sig.
För­ord­ning (2024:1198).

13 §   En sank­tions­av­gift fal­ler bort, om beslu­tet om avgif­ten inte har verk­ställts inom fem år från det att beslu­tet vann laga kraft. För­ord­ning (2010:1620).

Över­kla­gande

14 §   Trans­port­sty­rel­sens beslut enligt 2 kap. 3 § får över­kla­gas till rege­ringen.

I 40 § för­valt­nings­la­gen (2017:900) finns bestäm­mel­ser om över­kla­gande till all­män för­valt­nings­dom­stol.

Föl­jande beslut får inte över­kla­gas:
   1. Polis­myn­dig­he­tens beslut enligt 5 kap. 9 §,
   2. en polis­mans eller bil­in­spek­törs beslut enligt 5 §, och
   3. Trans­port­sty­rel­sens beslut enligt 8 §. För­ord­ning (2024:1198).

Under­rät­tel­ser

15 §   När en dom­stol har dömt en förare som inte har hem­vist i Sve­rige för något brott enligt denna för­ord­ning, skall en kopia av domen eller beslu­tet sän­das till Trans­port­sty­rel­sen.
För­ord­ning (2010:1620).

Bemyn­di­gande

16 §   Trans­port­sty­rel­sen får med­dela före­skrif­ter om
   1. det system för risk­vär­de­ring som avses i 7 kap. 13 §,
   2. verk­stäl­lig­he­ten av för­ord­ning (EU) nr 165/2014, genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2016/799, för­ord­ning (EG) nr 561/2006 och denna för­ord­ning, och
   3. avgif­ter för kon­troll i före­tags loka­ler och för ären­de­hand­lägg­ning enligt denna för­ord­ning och enligt före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av för­ord­ningen.

Före­skrif­ter om kon­troll ska med­de­las efter att Polis­myn­dig­he­ten har hörts. För­ord­ning (2016:1106).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2004:865
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2005, då för­ord­ningen (1995:521) om behö­riga myn­dig­he­ter, m.m. i fråga om kör- och vilo­ti­der samt färd­skri­vare vid väg­trans­por­ter skall upp­höra att gälla.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för före­läg­gan­den som före ikraft­trä­dan­det har med­de­lats med stöd av 12 § för­ord­ningen (1995:521) om behö­riga myn­dig­he­ter, m.m. i fråga om kör- och vilo­ti­der samt färd­skri­vare vid väg­trans­por­ter.

2010:1620
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2011.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före den 1 janu­ari 2011.

2014:1489
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 2 mars 2015.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före den 2 mars 2015.

2016:1106
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2017.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före den 1 janu­ari 2017.

2017:849
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 okto­ber 2017.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före den 1 okto­ber 2017.

2017:1154
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 mars 2018.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före ikraft­trä­dan­det.

2021:310
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 24 maj 2021.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före ikraft­trä­dan­det.

2021:1303
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 31 decem­ber 2024 i fråga om 7 kap. 8 § och i övrigt den 2 feb­ru­ari 2022.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­trä­del­ser som ägt rum före ikraft­trä­dan­det.

2024:1198
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2025.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för beslut om att ett for­don eller for­dons­tåg inte får fort­sätta fär­den som med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.

2025:79
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2026 i fråga om 9 kap. 10 §, 10 kap. 2 § och rubri­ken när­mast före 9 kap. 10 § och i övrigt den 12 mars 2025.
   2. För över­trä­del­ser som har begåtts före ikraft­trä­dan­det gäl­ler 9 kap. 7 och 9 §§ och 10 kap. 5 § i den äldre lydel­sen.

/Bila­gan är inte med här. Bila­gan senast änd­rad genom för­ord­ning (2025:79)./