SFS 2024:1159 Lag om kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar
SFS2024-1159.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:1159
om kompletterande bestämmelser till eu:s förordning om den 3 december 2024 publicerad
marknader för kryptotillgångar
utfärdad den 28 november 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.
1 kap. inledande bestämmelser
lagens syfte
1 § denna lag kompletterar europaparlamentets och rådets förordning
(eu) 2023/1114 av den 31 maj 2023 om marknader för kryptotillgångar och
om ändring av förordningarna (eu) nr 1093/2010 och (eu) nr 1095/2010
samt direktiven 2013/36/eu och (eu) 2019/1937, i denna lag kallad
eu-förordningen.
termer och uttryck som används i denna lag har samma betydelse som i
eu-förordningen.
behörig myndighet
2 § finansinspektionen är behörig myndighet enligt eu-förordningen.
tillämpning av marknadsföringslagen
3 § den information som ska lämnas till kunder och allmänheten enligt
artikel 30, 76.9 eller 78.3 i eu-förordningen och i en vitbok enligt artikel 6,
19 eller 51 i eu-förordningen ska anses vara väsentlig vid tillämpningen av
10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486). detsamma gäller
information som ska lämnas i marknadsföringsmaterial enligt eu-förord-
ningen.
bestämmelserna i 29–36 §§ marknadsföringslagen om marknadsstörnings-
avgift ska inte tillämpas vid utebliven information enligt första stycket.
tystnadsplikt
4 § den som är eller har varit knuten till ett företag som omfattas av
eu-förordningen som anställd eller uppdragstagare får inte obehörigen röja
eller utnyttja vad han eller hon i anställningen eller under uppdraget har fått
veta om någon annans affärsförhållanden eller personliga förhållanden.
1
1 prop. 2024/25:43, bet. 2024/25:fiu12, rskr. 2024/25:61.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
uppgiftsskyldighet sfs 2024:1159
5 § ett företag som omfattas av eu-förordningen ska utan dröjsmål lämna
uppgifter i elektronisk form om enskildas förhållanden till företaget, om det
under en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål
begärs av undersökningsledaren, under en utredning om självständigt
förverkande begärs av åklagaren, i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål
begärs av åklagaren på framställning av en annan stat eller en mellanfolklig
domstol, eller i ett ärende om erkännande och verkställighet av en europeisk
utredningsorder begärs av åklagaren.
meddelandeförbud
6 § den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter enligt 5 §
får besluta att företaget samt dess styrelseledamöter och anställda inte får
röja för kunden eller för någon utomstående att uppgifter har lämnats enligt
5 § eller att det pågår en förundersökning, en utredning om självständigt
förverkande, ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller ett ärende om
erkännande och verkställighet av en europeisk utredningsorder. ett sådant
förbud får meddelas om det krävs för att en utredning om brott eller
självständigt förverkande inte ska äventyras eller för att uppfylla en
internationell överenskommelse som är bindande för sverige.
förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till förlängning, och får
inte avse längre tid än vad som är motiverat med hänsyn till syftet med
förbudet. i ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock förbudet tidsbegrän-
sas bara om den stat eller mellanfolkliga domstol som ansökt om rättslig
hjälp eller den utländska myndighet som har utfärdat utredningsordern
samtycker till detta.
om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet med för-
budet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta att förbudet ska
upphöra.
ansvarsbestämmelse
7 § till böter döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter
mot ett meddelandeförbud enligt 6 §.
2 kap. tillsyns- och utredningsbefogenheter
tillsynens omfattning
1 § finansinspektionen har tillsyn över att företag som omfattas av
eu-förordningen bedriver sin verksamhet i enlighet med
1. eu-förordningen,
2. europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2023/1113 av den
31 maj 2023 om uppgifter som ska åtfölja överföringar av medel och vissa
kryptotillgångar och ändring av direktiv (eu) 2015/849,
3. denna lag,
4. andra författningar som reglerar verksamheten,
5. bolagsordning, stadgar eller reglemente, och
6. interna instruktioner som har sin grund i en författning som reglerar
verksamheten.
finansinspektionen har dessutom tillsyn över att företagens ägare och
ledning uppfyller lämplighetskraven enligt eu-förordningen.
första och andra styckena gäller inte i fråga om verksamheter som står
under europeiska bankmyndighetens tillsyn. 2
uppgifter till finansinspektionen sfs 2024:1159
2 § en fysisk eller juridisk person ska lämna finansinspektionen de
uppgifter som inspektionen begär för sin tillsyn.
platsundersökning
3 § om det är nödvändigt för tillsynen får finansinspektionen genomföra
en undersökning hos ett företag som omfattas av eu-förordningen.
förbud
4 § om det finns skälig anledning att anta att eu-förordningen kommer
att överträdas, får finansinspektionen förbjuda
1. erbjudande om kryptotillgångar till allmänheten, eller
2. handel med kryptotillgångar.
finansinspektionen får tillfälligt förbjuda ett företag som omfattas av
eu-förordningen att vidta en åtgärd, om
1. åtgärden strider mot eu-förordningen,
2. det finns skälig anledning att anta att eu-förordningen har överträtts
eller kommer att överträdas, eller
3. åtgärden är skadlig för företagets kunders intressen.
marknadsmissbruk
5 § för övervakning av att bestämmelserna i artiklarna 86–92 i
eu-förordningen följs får finansinspektionen tillämpa de tillsyns- och
utredningsbefogenheter som följer av 3 kap. 1 och 7 §§ och 4 kap. lagen
(2016:1306) med kompletterande bestämmelser till eu:s marknads-
missbruksförordning och stockholms tingsrätt får på ansökan av finans-
inspektionen fatta sådana beslut som avses i 3 kap. 7 § och 4 kap. samma
lag. vid tillämpningen ska det som anges i
1. 3 kap. 1 § lagen med kompletterande bestämmelser till eu:s marknads-
missbruksförordning om övervakning av att bestämmelserna i europaparla-
mentets och rådets förordning (eu) nr 596/2014 av den 16 april 2014 om
marknadsmissbruk (marknadsmissbruksförordning) följs avse bestämmelserna
i artiklarna 86–92 i eu-förordningen,
2. 3 kap. 7 § lagen med kompletterande bestämmelser till eu:s mark-
nadsmissbruksförordning om överträdelser som anges i 5 kap. 1 § samma
lag avse överträdelser av bestämmelserna i artikel 89, 90 eller 91 i
eu-förordningen, och
3. 4 kap. 1 § lagen med kompletterande bestämmelser till eu:s marknads-
missbruksförordning om överträdelse av förbuden i artikel 14 a, 14 b eller
15 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 596/2014 avse
överträdelse av bestämmelserna i artikel 89 eller 91 i eu-förordningen.
bestämmelserna i 6 kap. 2 och 4 §§ lagen med kompletterande
bestämmelser till eu:s marknadsmissbruksförordning tillämpas när det
gäller beslut, ansökningar och prövningar enligt de bestämmelser i 4 kap.
samma lag som anges i de paragraferna.
information
6 § finansinspektionen ska informera allmänheten om sin tillsyns-
verksamhet enligt eu-förordningen.
om den information som ska lämnas till kunder enligt eu-förordningen
är bristfällig, felaktig eller vilseledande, får finansinspektionen offentlig-
göra korrekta uppgifter. 3
avgifter sfs 2024:1159
7 § för att bekosta finansinspektionens verksamhet enligt eu-förord-
ningen och denna lag ska företag som avses i 1 § betala årliga avgifter.
finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av ansökningar,
anmälningar och underrättelser enligt eu-förordningen.
bemyndiganden
8 § regeringen får meddela föreskrifter om avgifter enligt 7 §.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. uppgiftsskyldigheten enligt 2 §, och
2. produktintervention enligt artikel 105 i eu-förordningen.
3 kap. ingripanden
överträdelser
1 § finansinspektionen ska ingripa mot ett företag som omfattas av
eu-förordningen och som har åsidosatt sina skyldigheter enligt
1. eu-förordningen,
2. europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2023/1113,
3. denna lag,
4. andra författningar som reglerar verksamheten,
5. bolagsordning, stadgar eller reglemente, eller
6. interna instruktioner som har sin grund i en författning som reglerar
verksamheten.
första stycket gäller inte i fråga om verksamheter som står under
europeiska bankmyndighetens tillsyn.
finansinspektionen ska ingripa mot den som utan auktorisation eller
registrering bedriver verksamhet som omfattas av eu-förordningen.
olika typer av ingripanden
2 § ett ingripande sker genom beslut om
1. föreläggande att inom viss tid vidta en viss åtgärd eller upphöra med
ett visst agerande,
2. anmärkning, eller
3. vid allvarliga överträdelser, återkallelse av auktorisation eller avregi-
strering eller, om det är tillräckligt, varning.
ett ingripande får inte ske om överträdelsen omfattas av ett föreläggande
som har förenats med vite och en ansökan om utdömande av vitet har gjorts.
3 § om ett beslut om anmärkning eller varning har meddelats får finans-
inspektionen besluta att den som har gjort sig skyldig till överträdelsen ska
betala en sanktionsavgift.
vid överträdelser av någon av artiklarna 88–92 i eu-förordningen får
finansinspektionen meddela ett beslut om sanktionsavgift utan att ett beslut
om anmärkning eller varning har meddelats.
4 § om ett företags auktorisation har återkallats får finansinspektionen
besluta hur rörelsen ska avvecklas.
ett beslut om återkallelse får förenas med ett förbud att fortsätta rörelsen.
om auktorisationen har återkallats får finansinspektionen förelägga en
leverantör av kryptotillgångstjänster att överlåta sina avtal med kunder till
ett företag som har auktorisation som leverantör av kryptotillgångstjänster. 4
av ett sådant föreläggande ska det framgå att kunden och det mottagande sfs 2024:1159
företaget ska samtycka till överlåtelsen.
5 § om ett företag som omfattas av eu-förordningen har åsidosatt sina
skyldigheter enligt 1 § första stycket får finansinspektionen ingripa mot den
som ingår i dess styrelse eller är dess verkställande direktör, eller ersättare
för någon av dem. ingripande får ske genom en eller båda av följande
sanktioner:
1. att den fysiska personen under en viss tid, lägst tre och högst tio år, inte
får vara styrelseledamot eller verkställande direktör, eller ersättare för någon
av dem i ett företag som omfattas av eu-förordningen, eller
2. sanktionsavgift.
ett ingripande enligt första stycket får ske bara om företagets överträdelse
är allvarlig och den fysiska personen i fråga uppsåtligen eller av grov
oaktsamhet orsakat överträdelsen.
6 § vid överträdelser av någon av artiklarna 89–91 i eu-förordningen får
finansinspektionen ingripa mot en fysisk person genom beslut om
1. sanktionsavgift, och
2. att den fysiska personen, om han eller hon vid tidpunkten för över-
trädelsen var verksam hos ett företag som omfattas av eu-förordningen, inte
får handla med kryptotillgångar för egen räkning under högst tio år eller, vid
upprepade överträdelser, för längre tid än tio år.
vid överträdelser av någon av artiklarna 88–92 i eu-förordningen ska
den som har gjort en vinst betala ett belopp som motsvarar vinsten, om
beloppet kan fastställas. beloppet tillfaller staten.
sanktionsföreläggande
7 § frågor om ingripande mot fysiska personer enligt 5 eller 6 § tas upp
av finansinspektionen genom sanktionsföreläggande.
ett sanktionsföreläggande innebär att den fysiska personen föreläggs att
inom en viss tid godkänna en sanktion som är bestämd till tid eller belopp.
när föreläggandet har godkänts, gäller det som ett domstolsavgörande
som fått laga kraft. ett godkännande som görs efter den tid som angetts i
föreläggandet är utan verkan.
8 § ett sanktionsföreläggande ska innehålla uppgifter om
1. den fysiska person som föreläggandet avser,
2. överträdelsen och de omständigheter som behövs för att känneteckna
den,
3. de bestämmelser som är tillämpliga på överträdelsen, och
4. den sanktion som föreläggs personen.
föreläggandet ska också innehålla en upplysning om att ansökan om
sanktion kan komma att ges in till domstol, om föreläggandet inte godkänns
inom den tid som finansinspektionen anger.
9 § om ett sanktionsföreläggande inte har godkänts inom angiven tid, får
finansinspektionen ansöka hos domstol om att sanktion ska beslutas. en
sådan ansökan ska göras hos den förvaltningsrätt som är behörig att pröva
ett överklagande av finansinspektionens beslut om ingripande mot företaget
för samma överträdelse.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
ett sanktionsföreläggande är utan verkan, om föreläggandet inte har del-
getts den som det riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen 5
ägde rum. i ett sådant fall får inte heller någon sanktion enligt första stycket sfs 2024:1159
beslutas.
sanktionsavgifter
10 § sanktionsavgiften för en juridisk person ska fastställas till högst det
högsta av
1. ett belopp i svenska kronor som den 29 juni 2023 motsvarade
a) 5 000 000 euro vid överträdelser av någon av artiklarna 4–14, 16, 17,
19, 22, 23, 25, 27–41, 46–51, 53–55, 59, 60 eller 64–83 i eu-förordningen,
b) 2 500 000 euro vid överträdelser av artikel 88 i eu-förordningen,
c) 15 000 000 euro vid överträdelser av någon av artiklarna 89–92 i
eu-förordningen,
2. en andel av den juridiska personens omsättning närmast föregående
räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande omsättning på
koncernnivå som motsvarar
a) 3 procent vid överträdelser av någon av artiklarna 4–14 i
eu-förordningen,
b) 5 procent vid överträdelser av någon av artiklarna 59, 60 eller 64–83 i
eu-förordningen,
c) 12,5 procent vid överträdelser av någon av artiklarna 16, 17, 19, 22, 23,
25, 27–41, 46–51 eller 53–55 i eu-förordningen,
d) 2 procent vid överträdelser av artikel 88 i eu-förordningen,
e) 15 procent vid överträdelser av någon av artiklarna 89–91 i
eu-förordningen, och
3. ett belopp som sätts i förhållande till den vinst som den juridiska
personen gjort till följd av regelöverträdelsen, om detta går att fastställa, och
som motsvarar
a) två gånger vinsten vid överträdelser av någon av artiklarna 4–14, 16,
17, 19, 22, 23, 25, 27–41, 46–51, 53–55, 59, 60 eller 64–83 i
eu-förordningen, och
b) tre gånger vinsten vid överträdelser av någon av artiklarna 88–92 i
eu-förordningen.
11 § sanktionsavgiften för en fysisk person ska fastställas till högst det
högsta av
1. ett belopp i svenska kronor som den 29 juni 2023 motsvarade
a) 700 000 euro vid överträdelser av någon av artiklarna 4–14, 16, 17, 19,
22, 23, 25, 27–41, 46–51, 53–55, 59, 60 eller 64–83 i eu-förordningen,
b) 1 000 000 euro vid överträdelser av artikel 88 i eu-förordningen,
c) 5 000 000 euro vid överträdelser av någon av artiklarna 89–92 i
eu-förordningen, och
2. ett belopp som sätts i förhållande till den vinst som den fysiska
personen gjort till följd av regelöverträdelsen, om detta går att fastställa, och
som motsvarar
a) två gånger vinsten vid överträdelser av någon av artiklarna 4–14, 16,
17, 19, 22, 23, 25, 27–41, 46–51, 53–55, 59, 60 eller 64–83 i
eu-förordningen, och
b) tre gånger vinsten vid överträdelser av någon av artiklarna 88–92 i
eu-förordningen.
12 § vid andra överträdelser än de som avses i 10 och 11 §§ ska
sanktionsavgiften för en fysisk eller juridisk person fastställas till högst det
högsta av
6
1. ett belopp i svenska kronor som den 29 juni 2023 motsvarade 5 000 000 sfs 2024:1159
euro,
2. tio procent av företagets omsättning närmast föregående räkenskapsår
eller, i förekommande fall, motsvarande omsättning på koncernnivå,
3. två gånger den vinst som den fysiska eller juridiska personen gjort till
följd av överträdelsen, om beloppet går att fastställa.
13 § sanktionsavgiften får inte vara så stor att företaget därefter inte
uppfyller kraven i eu-förordningen eller andra bestämmelser om soliditet
och likviditet som gäller för företaget.
om en överträdelse har skett under företagets första verksamhetsår eller
om uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får
omsättningen uppskattas när den högsta sanktionsavgiften ska beräknas
enligt 10 eller 12 §.
sanktionsavgiften tillfaller staten.
val av ingripande
14 § vid valet av ingripande ska finansinspektionen ta hänsyn till hur
allvarlig överträdelsen är och hur länge den har pågått. särskild hänsyn ska
tas till överträdelsens konkreta och potentiella effekter på det finansiella
systemet, överträdelsens inverkan på kunders intressen, andra skador som
uppstått och graden av ansvar för den som har begått överträdelsen.
15 § utöver det som anges i 14 § ska det i försvårande riktning beaktas om
den som har begått överträdelsen tidigare har begått en överträdelse av
regelverket. vid denna bedömning ska särskild vikt fästas vid om över-
trädelserna är likartade och den tid som har gått mellan de olika över-
trädelserna.
i förmildrande riktning ska det beaktas om den som har begått över-
trädelsen
1. i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har underlättat
finansinspektionens utredning, och
2. snabbt upphört med överträdelsen eller snabbt verkat för att över-
trädelsen ska upphöra, sedan den anmälts till eller påtalats av finans-
inspektionen.
16 § finansinspektionen får avstå från ingripande, om
1. överträdelsen är ringa eller ursäktlig,
2. rättelse sker,
3. någon annan myndighet eller något annat organ har vidtagit åtgärder
mot den som begått överträdelsen och dessa åtgärder bedöms tillräck-
liga, eller
4. det finns andra särskilda skäl.
17 § när sanktionsavgiftens storlek ska bestämmas, ska särskild hänsyn
tas till sådana omständigheter som anges i 14 och 15 §§ samt till den
juridiska eller fysiska personens finansiella ställning och, om det går att
bestämma, den vinst som den personen gjort till följd av överträdelsen.
verkställighet av beslut om sanktionsavgift
18 § en sanktionsavgift ska betalas till finansinspektionen inom 30 dagar
efter det att ett beslut eller en dom om att ta ut avgiften har fått laga kraft
7
eller sanktionsföreläggandet godkänts eller inom den längre tid som anges i sfs 2024:1159
beslutet eller föreläggandet.
finansinspektionens beslut om sanktionsavgift får verkställas enligt
utsökningsbalken, om avgiften inte har betalats inom den tid som anges i
första stycket. om sanktionsavgiften inte har betalats inom den tiden, ska
finansinspektionen lämna avgiften för indrivning.
en sanktionsavgift som har beslutats faller bort i den utsträckning
verkställighet inte har skett inom fem år från det att beslutet eller domen om
att ta ut avgiften fick laga kraft eller sanktionsföreläggandet godkändes.
4 kap. överklagande, dröjsmålstalan och vite
1 § finansinspektionens beslut om sanktionsföreläggande enligt denna lag
får inte överklagas.
andra beslut som finansinspektionen meddelar enligt denna lag får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
2 § om finansinspektionen inte meddelar beslut om auktorisation inom
sex månader från det att en fullständig ansökan gavs in, ska inspektionen
underrätta sökanden om skälen för detta. sökanden får därefter begära för-
klaring av allmän förvaltningsdomstol om att ärendet onödigt uppehålls.
en begäran om en förklaring ska göras hos allmän förvaltningsdomstol.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
om finansinspektionen inte har meddelat ett beslut om auktorisation
enligt artikel 16 i eu-förordningen inom sex månader, eller beslut om
auktorisation enligt artikel 59 i eu-förordningen inom tre månader från det
att en förklaring enligt första stycket har lämnats, ska ansökan anses ha
avslagits.
3 § ett föreläggande enligt denna lag får förenas med vite.
första stycket gäller inte ett sanktionsföreläggande enligt 3 kap. 7 §.
1. denna lag träder i kraft den 30 december 2024.
2. genom lagen upphävs lagen (2024:370) om prövning av ärenden enligt
eu:s förordning om marknader för kryptotillgångar.
3. ingripande enligt denna lag får inte ske för överträdelser som har ägt
rum före ikraftträdandet.
4. ett företag som före den 30 december 2024 bedriver verksamhet som
kräver auktorisation enligt artikel 63 i eu-förordningen får fortsätta att
bedriva verksamhet till och med den 30 september 2025. om ett sådant
företag före den 1 oktober 2025 har gett in en ansökan om auktorisation, får
företaget fortsätta med verksamheten till dess att ansökan om auktorisation
har prövats slutligt.
på regeringens vägnar
elisabeth svantesson
niklas wykman
(finansdepartementet)
8
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.