SFS2018-1219.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om försäkringsdistribution
utfärdad den 20 juni 2018
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs följande.
1 kap. tillämpningsområde och uttryck i lagen
lagens tillämpningsområde
1 § denna lag innehåller bestämmelser om försäkringsdistribution som
gäller för försäkringsförmedlare och försäkringsföretag.
med försäkringsdistribution avses verksamhet som består i att
1. ge råd om eller föreslå försäkringsavtal eller utföra annat förberedande
arbete innan ett försäkringsavtal ingås,
2. ingå ett försäkringsavtal, eller
3. bistå vid förvaltning eller fullgörande av ett försäkringsavtal.
2 § med försäkringsdistribution avses inte verksamhet som bara består i
att
1. hänvisa någon till en försäkringsdistributör eller en försäkrings-
distributör till en presumtiv kund,
2. lämna allmän information om försäkring till någon, eller
3. inom ramen för en annan yrkesverksamhet i enskilda fall lämna
information eller ge råd om försäkring till någon.
med försäkringsdistribution avses inte heller att yrkesmässigt handlägga,
värdera eller reglera försäkringsfall.
3 § bestämmelserna om försäkringsdistribution i denna lag gäller även vid
distribution av återförsäkring, om inte annat anges.
4 § bestämmelserna om försäkringsförmedlare i denna lag gäller även
anknuten försäkringsförmedlare, sidoverksam försäkringsförmedlare och
anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare, om inte annat anges.
5 § för utländska försäkringsdistributörers verksamhet i sverige gäller
bestämmelserna i denna lag i tillämpliga delar. för filialer till utländska
försäkringsförmedlare, som är ett avdelningskontor med självständig
förvaltning, gäller i övrigt lagen (1992:160) om utländska filialer m.m.
undantag från lagens tillämpningsområde
6 § lagen är inte tillämplig på en sidoverksam försäkringsförmedlares
försäkringsdistribution, om
1
prop. 2017/18:216, bet. 2017/18:fiu45, rskr. 2017/18:427.
sfs 2018:1219
publicerad
den 28 juni 2018
2
sfs 1. den distribuerade försäkringen kompletterar en vara eller tjänst och
försäkringen täcker risken för
a) förlust av varan eller funktionsfel i eller skada på varan,
b) att tjänsten inte kunnat utnyttjas, eller
c) skada på eller förlust av bagage och andra risker i samband med resa,
och
2. den årliga premien för den distribuerade försäkringen inte överstiger ett
värde motsvarande 600 euro, beräknat proportionellt på årsbasis, eller
3. premien för den distribuerade försäkringen inte överstiger ett värde
motsvarande 200 euro per person, i de fall försäkringen kompletterar en
tjänst och den tjänstens varaktighet inte är längre än tre månader.
7 § en försäkringsdistributör ska, när distributionen sker via en sido-
verksam försäkringsförmedlare som undantagits från tillämpningen av
denna lag enligt 6 §, säkerställa att
1. information tillhandahålls kunden innan försäkringsavtalet ingås, med
uppgifter om försäkringsdistributörens identitet och adress och om de
förfaranden som avses i 4 kap. 15 § och som gör det möjligt för kunder och
andra berörda parter att anmäla klagomål,
2. det införts ändamålsenliga och proportionerliga system som är
förenliga med 4 kap. 1 §, 3 § första stycket, 5 och 13 §§ samt 5 kap. 14, 18
och 19 §§ och som beaktar kundens krav och behov innan avtalsförslaget
läggs fram, och
3. det produktfaktablad som avses i 5 kap. 13 § lämnas till kunden innan
försäkringsavtalet ingås.
avtalsvillkor som avviker från lagen
8 § avtalsvillkor som avviker från 4 kap. 1 och 16 §§ får inte åberopas
mot kunden eller någon som härleder sin rätt från kunden, i annat fall än när
distributionen avser återförsäkring eller försäkring mot stora risker.
bestämmelserna i 6 kap. 4–6, 10–12, 14 och 15 §§ om information som
ska lämnas vid distribution av försäkringsbaserade investeringsprodukter
behöver inte tillämpas, om en försäkringsdistributör och en professionell
kund har kommit överens om det. efter en sådan överenskommelse behöver
inte heller 6 kap. 10 och 13–15 §§ tillämpas enligt 7 kap. 1 § vid distribution
av vissa pensionsförsäkringar.
uttryck i lagen
9 § i denna lag betyder
1. anknuten försäkringsförmedlare: en försäkringsförmedlare som har
träffat avtal med ett eller flera försäkringsföretag om att distribuera
försäkringsprodukter, om dessa produkter inte konkurrerar med varandra
och avtalet innebär att försäkringsföretaget är ansvarigt för ren
förmögenhetsskada enligt 4 kap. 16 §,
2. anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare: en sidoverksam
försäkringsförmedlare som har träffat avtal med ett eller flera
försäkringsföretag eller försäkringsförmedlare om att distribuera sådana
försäkringsprodukter som anges i 20 b och c, om avtalet innebär att
försäkringsföretaget eller försäkringsförmedlaren är ansvarig för ren
förmögenhetsskada enligt 4 kap. 16 §,
3. behörig myndighet: en utländsk myndighet eller annat utländskt organ
som har behörighet att besluta om tillstånd för eller registrering av
försäkringsförmedlare eller att utöva tillsyn över försäkringsförmedlare,
2018:1219
3
sfs 4. ees: europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
5. ees-försäkringsförmedlare: en utländsk försäkringsförmedlare vars
hemland är ett annat land inom ees och som omfattas av försäkrings-
distributionsdirektivet,
6. ersättning: en provision, avgift eller annan betalning, inbegripet en
ekonomisk ersättning av något slag eller eventuell annan finansiell eller
icke-finansiell förmån eller ett incitament, som erbjuds eller betalas ut med
avseende på försäkringsdistribution,
7. filial: en försäkringsförmedlares agentur eller filial som ligger i ett
annat land inom ees än hemlandet,
8. försäkringsbaserad investeringsprodukt: en försäkring med ett
förfallo- eller återköpsvärde som helt eller delvis är direkt eller indirekt
exponerat mot marknadsvolatilitet, med undantag för
a) skadeförsäkring,
b) livförsäkring där ersättning enligt avtalet endast betalas ut vid dödsfall
eller vid invaliditet till följd av skada, sjukdom eller funktionsnedsättning,
och
c) pensionsförsäkring,
9. försäkringsdistributionsdirektivet: europaparlamentets och rådets
direktiv (eu) 2016/97 av den 20 januari 2016 om försäkringsdistribution, i
lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2018/411,
10. försäkringsdistributör: en försäkringsförmedlare eller ett försäkrings-
företag,
11. försäkringsförmedlare: en fysisk eller juridisk person, med undantag
för försäkringsföretag eller deras anställda, som mot ersättning bedriver
försäkringsdistribution,
12. försäkringsförmedlare från tredjeland: en försäkringsförmedlare vars
hemland inte omfattas av försäkringsdistributionsdirektivet,
13. hemland:
a) om försäkringsförmedlaren är en fysisk person, det land där för-
medlaren har sin hemvist,
b) om försäkringsförmedlaren är en juridisk person, det land där för-
medlarens säte ligger, eller, om förmedlaren enligt nationell rätt inte har
något säte, det land där förmedlarens huvudkontor ligger,
14. kvalificerat innehav: ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om
innehavet representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samtliga
röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av
företaget,
15. nära förbindelser: det som avses i 1 kap. 14 § försäkringsrörelselagen
(2010:2043), med den skillnaden att det som anges där om försäkrings-
företag i stället ska avse försäkringsförmedlare,
16. pensionsförsäkring: försäkringsavtal som har som främsta syfte att ge
inkomst vid pensionering och som berättigar den försäkrade till vissa
ersättningar,
17. professionell kund: en kund som avses i 1 kap. 4 b § lagen (2007:528)
om värdepappersmarknaden,
18. rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys: sådan
rådgivning som avses i 4 kap. 2 §,
19. rådgivning: tillhandahållande av en personlig rekommendation till en
kund, antingen på kundens begäran eller på initiativ av försäkrings-
distributören, i fråga om ett eller flera försäkringsavtal,
20. sidoverksam försäkringsförmedlare: en försäkringsförmedlare – utom
kreditinstitut och värdepappersföretag enligt definitionen i artikel 4.1.1 och
4.1.2 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 575/2013 av den
2018:1219
4
sfs 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och
om ändring av förordning (eu) nr 648/2012 – som bedriver försäkrings-
distribution som sidoverksamhet, under förutsättning att samtliga följande
villkor är uppfyllda:
a) den har inte försäkringsdistribution som huvudsaklig yrkesverksamhet,
b) den distribuerar bara vissa försäkringsprodukter som kompletterar en
vara eller en tjänst, och
c) de berörda försäkringsprodukterna omfattar inte livförsäkring eller
ansvarsförsäkring, utom när sådant skydd kompletterar den vara eller tjänst
som förmedlaren bedriver som huvudsaklig yrkesverksamhet,
21. skadeförsäkring: en försäkring som är hänförlig till någon av de
försäkringsklasser som anges i 2 kap. 11 § försäkringsrörelselagen,
22. stora risker: det som avses i 3 kap. 16 § andra och tredje styckena
försäkringsrörelselagen,
23. tjänstepensionsförsäkring: en livförsäkring som har samband med
yrkesutövning och där utbetalning av försäkringsbelopp (engångsbelopp
eller periodiska utbetalningar) beror av att en eller flera personer uppnår
eller förväntas uppnå en viss ålder samt försäkringar som meddelas som
tillägg till sådana försäkringar,
24. svensk fysisk person och svensk juridisk person: en fysisk eller juridisk
person vars hemland är sverige,
25. varaktigt medium: ett medel som
a) gör det möjligt för kunden att bevara information som riktas till kunden
personligen, på ett sätt som är tillgängligt för användning i framtiden under
en tid som är lämplig med hänsyn till vad som är avsikten med informa-
tionen, och
b) tillåter oförändrad återgivning av den bevarade informationen, och
26. värdland: det land inom ees där en försäkringsförmedlare har en
permanent närvaro eller ett etableringsställe eller tillhandahåller tjänster,
och som inte är förmedlarens hemland.
2 kap. tillstånd och registrering samt vissa bestämmelser för
försäkringsföretag
tillstånds- och registreringsplikt
1 § en svensk försäkringsförmedlare får, med de undantag som föreskrivs
i detta kapitel, bedriva försäkringsdistribution endast efter tillstånd av
finansinspektionen.
beslut i fråga om tillstånd ska fattas inom tre månader från det att en
fullständig ansökan om tillstånd togs emot.
i 3 kap. finns kompletterande bestämmelser om underrättelse till finans-
inspektionen om den svenska försäkringsförmedlaren ska bedriva verk-
samhet utomlands. i det kapitlet finns också bestämmelser om utländska
försäkringsförmedlares verksamhet i sverige.
2 § tillstånd för att bedriva försäkringsdistribution får avse
1. alla slag av försäkringar,
2. bara livförsäkringar, eller
3. bara skadeförsäkringar.
tillståndet får begränsas till att avse en eller flera försäkringsklasser eller
grupper av försäkringar som avses i 2 kap. 11–13 §§ försäkringsrörelselagen
(2010:2043) och i föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap. 19 § 2
samma lag.
2018:1219
5
sfs 3 § den som har fått tillstånd enligt 1 § att bedriva försäkringsdistribution
ska senast sex månader efter det att tillstånd beviljades anmäla sig för
registrering hos bolagsverket.
om anmälan för registrering inte görs inom denna tid eller om bolags-
verket genom beslut som har fått laga kraft avskrivit en sådan anmälan eller
vägrat registrering, upphör tillståndet att gälla.
verksamheten får inte påbörjas förrän registrering har skett.
4 § för en anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare gäller i stället för
det som anges i 1–3 §§ att det försäkringsföretag eller den andra försäkrings-
förmedlare som förmedlaren har ingått avtal med om att distribuera dess
försäkringsprodukter ska anmäla förmedlaren för registrering hos bolags-
verket.
innan anmälan görs, ska anmälaren kontrollera att förmedlaren uppfyller
kraven i 7 § första stycket 1–4 och 7 eller 8 § första stycket 1 och 3–5 och
andra stycket. kravet på att de personer som avses i 8 § första stycket 3 även
i övrigt ska vara lämpliga för att ingå i ledningen behöver dock inte
kontrolleras. anmälaren ska, genom att begära att ett utdrag ur det register
som förs enligt lagen (1998:620) om belastningsregister visas upp,
kontrollera att kraven i 7 § första stycket 2 eller 8 § första stycket 3 i detta
avseende är uppfyllda.
i en anmälan om registrering ska det anges om distributionen av
försäkringsprodukter ska avse alla slag av försäkringar, bara livförsäkringar
eller bara skadeförsäkringar eller om den ska begränsas till att avse en eller
flera försäkringsklasser eller sådana grupper av försäkringsklasser som
avses i 2 kap. 11–13 §§ försäkringsrörelselagen (2010:2043) och i
föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap. 19 § 2 samma lag.
första–tredje styckena gäller även anknutna försäkringsförmedlare som
endast avser att distribuera andra försäkringar än försäkringsbaserade
investeringsprodukter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i 7 kap.
1 §.
verksamheten får inte påbörjas förrän registrering har skett.
5 § en sammanslutning av försäkringsföretag eller försäkringsförmedlare
får anmäla en anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare för registrering
hos bolagsverket. i sådana fall gäller 4 §.
6 § anställda hos ett försäkringsföretag eller hos en sådan försäkrings-
förmedlare som är juridisk person behöver inte ha tillstånd enligt denna lag.
förutsättningar för tillstånd för en fysisk person
7 § tillstånd för en svensk fysisk person att bedriva försäkrings-
distribution får ges bara om den fysiska personen
1. inte är underårig, försatt i konkurs, har näringsförbud eller förvaltare
enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken,
2. inte förekommer i det register som förs enligt lagen (1998:620) om
belastningsregister avseende vissa allvarliga förmögenhetsbrott eller viss
allvarlig ekonomisk brottslighet och har visat skötsamhet i ekonomiska
angelägenheter,
3. har lämplig kunskap och kompetens för den verksamhet som ska
bedrivas,
4. uppfyller kraven på fortlöpande fortbildning och yrkesutveckling,
2018:1219
6
sfs 5. omfattas av en försäkring för skadeståndsskyldighet som kan upp-
komma om han eller hon åsidosätter sina skyldigheter,
6. även i övrigt är lämplig att bedriva verksamheten, och
7. inte har eller kan väntas komma att få sådana nära förbindelser med
någon annan som hindrar en effektiv tillsyn över den fysiska personen.
första stycket 5 gäller inte för anknutna försäkringsförmedlare som avser
att distribuera försäkringsbaserade investeringsprodukter eller sådana
pensionsförsäkringar som anges i 7 kap. 1 §.
förutsättningar för tillstånd för en juridisk person
8 § tillstånd för en svensk juridisk person att bedriva försäkrings-
distribution får ges bara om
1. den juridiska personen inte är i konkurs eller likvidation,
2. den juridiska personen omfattas av en försäkring för skadestånds-
skyldighet som kan uppkomma om den åsidosätter sina skyldigheter,
3. den som ska ingå i den juridiska personens ledning eller vara ersättare
för denne uppfyller kraven i 7 § första stycket 2 samt har tillräcklig insikt
och erfarenhet för att delta i ledningen av en juridisk person som bedriver
försäkringsdistribution och även i övrigt är lämplig att ingå i ledningen,
4. anställda som direkt deltar i distributionen av försäkringar för den
juridiska personens räkning uppfyller kraven i 7 § första stycket 1–4, och
5. den juridiska personen inte har eller kan väntas komma att få sådana
nära förbindelser med någon annan som hindrar en effektiv tillsyn över den
juridiska personen.
den juridiska personen ska kontrollera att förutsättningarna enligt första
stycket 4 är uppfyllda. i samband med detta ska den juridiska personen
begära att ett utdrag ur det register som förs enligt lagen (1998:620) om
belastningsregister visas upp för att kontrollera att kraven i 7 § första
stycket 2 i detta avseende är uppfyllda.
första stycket 2 gäller inte för anknutna försäkringsförmedlare som avser
att distribuera försäkringsbaserade investeringsprodukter eller sådana
pensionsförsäkringar som anges i 7 kap. 1 §.
vissa bestämmelser om försäkringsföretag
9 § ett försäkringsföretag ska kontrollera att anställda som direkt deltar i
distributionen av försäkringar för företagets räkning uppfyller kraven i 7 §
första stycket 1–4. vid den kontrollen ska 8 § andra stycket tillämpas.
10 § ett försäkringsföretag som bedriver försäkringsdistribution ska
kontrollera att den som ingår i ledningen för företaget eller är ersättare för
denne uppfyller kraven i 8 § första stycket 3.
bemyndiganden
11 § regeringen får meddela föreskrifter om
1. vilka allvarliga förmögenhetsbrott och vilken allvarlig ekonomisk
brottslighet som avses i 7 § första stycket 2, och
2. om hur registerkontrollen enligt 4, 5 och 7–10 §§ ska gå till.
12 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vad en ansökan om tillstånd enligt 1 § och en anmälan om registrering
enligt 4 eller 5 § ska innehålla,
2018:1219
7
sfs 2. vad en anmälare enligt 4 eller 5 § ska iaktta vid kontrollen av anknutna
sidoverksamma försäkringsförmedlare eller anknutna försäkringsförmed-
lare vid anmälan av dessa förmedlare för registrering hos bolagsverket.
3. vad som avses med skötsamhet i ekonomiska angelägenheter enligt 7 §
första stycket 2,
4. vilken kunskap och kompetens samt fortlöpande fortbildning och
yrkesutveckling som krävs enligt 7 § första stycket 3 och 4 och 8 § första
stycket 4,
5. sådan försäkring för skadeståndsskyldighet som avses i 7 § första
stycket 5 och 8 § första stycket 2,
6. vad som avses med i övrigt lämplig när det gäller att bedriva
verksamheten enligt 7 § första stycket 6 och att ingå i ledningen enligt 8 §
första stycket 3,
7. vilken insikt och erfarenhet som krävs enligt 8 § första stycket 3,
8. vilka som ska anses ingå i den juridiska personens ledning eller vara
ersättare för någon av dem enligt 8 § första stycket 3, och
9. vad den juridiska personen i övrigt ska iaktta enligt 8 § andra stycket i
samband med kontroll av anställda.
3 kap. verksamhet över gränserna
utländska försäkringsförmedlares verksamhet i sverige
ees-försäkringsförmedlare
1 § en ees-försäkringsförmedlare får bedriva försäkringsdistribution
1. genom att erbjuda och tillhandahålla tjänster i sverige utan att inrätta
en filial eller en permanent närvaro här för tid från det att finansinspektionen
från en behörig myndighet i försäkringsförmedlarens hemland har tagit emot
en underrättelse om förmedlarens avsikt att bedriva försäkringsdistribution
genom att erbjuda och tillhandahålla tjänster i sverige utan att inrätta filial
eller en permanent närvaro här, och
2. från en filial eller en permanent närvaro i sverige för tid från och med
en månad efter det att finansinspektionen från en behörig myndighet i
försäkringsförmedlarens hemland har tagit emot en underrättelse om för-
medlarens avsikt att bedriva försäkringsdistribution från filial eller en per-
manent närvaro i sverige, eller tidigare om finansinspektionen tillåter det.
finansinspektionen ska genom den behöriga myndigheten i hemlandet
upplysa försäkringsförmedlaren om de bestämmelser som gäller för verk-
samheten här i landet.
när finansinspektionen har tagit emot en underrättelse enligt första
stycket, ska inspektionen snarast bekräfta det till den behöriga myndigheten
i hemlandet.
2 § en underrättelse enligt 1 § första stycket ska innehålla uppgift om
1. förmedlarens identitet, adress och person- eller organisationsnummer,
2. kategori av förmedlare och, i förekommande fall, namn på det eller de
försäkringsföretag som representeras, och
3. inom vilka försäkringsklasser förmedlaren avser att bedriva försäk-
ringsdistribution.
en underrättelse enligt 1 § första stycket 2 ska därutöver innehålla uppgift
om
1. den adress i sverige där dokument kan beställas, och
2. namn på den person som ska ansvara för ledningen av filialen eller den
permanenta närvaron.
2018:1219
8
sfs försäkringsförmedlare från tredjeland
3 § en försäkringsförmedlare från tredjeland får efter tillstånd av finans-
inspektionen bedriva försäkringsdistribution från en filial eller en permanent
närvaro i sverige.
tillstånd får ges bara om
1. försäkringsförmedlaren i sitt hemland står under betryggande tillsyn av
en behörig myndighet och den myndigheten har medgett att förmedlaren
etablerar sig i sverige, och
2. det finns skäl att anta att försäkringsförmedlaren uppfyller kraven i
2 kap. 7 eller 8 §.
4 § tillstånd enligt 3 § får avse
1. alla slag av försäkringar,
2. bara livförsäkringar, eller
3. bara skadeförsäkringar.
tillståndet får begränsas till att avse en eller flera försäkringsklasser eller
grupper av försäkringsklasser som avses i 2 kap. 11–13 §§ försäkrings-
rörelselagen (2010:2043) och i föreskrifter som har meddelats med stöd av
2 kap. 19 § 2 samma lag.
5 § den som har fått tillstånd enligt 3 § att bedriva försäkringsdistribution
ska senast sex månader efter det att tillstånd beviljades anmäla sig för
registrering hos bolagsverket.
om anmälan för registrering inte görs inom denna tid eller om bolags-
verket genom beslut som har fått laga kraft avskrivit en sådan anmälan eller
vägrat registrering, upphör tillståndet att gälla.
verksamheten får inte påbörjas förrän registrering har skett.
svenska försäkringsförmedlares verksamhet utomlands
6 § om en svensk försäkringsförmedlare avser att bedriva försäkrings-
distribution i ett annat land inom ees utan att inrätta en filial eller en
permanent närvaro där, ska förmedlaren underrätta finansinspektionen
innan verksamheten påbörjas. underrättelsen ska innehålla uppgift om
1. förmedlarens identitet, adress och person- eller organisationsnummer,
2. det eller de länder inom ees som försäkringsförmedlaren avser att
bedriva verksamhet i,
3. kategori av förmedlare och, i förekommande fall, namn på det eller de
försäkringsföretag som representeras, och
4. inom vilka försäkringsklasser förmedlaren avser att bedriva försäk-
ringsdistribution.
finansinspektionen ska inom en månad från det att underrättelsen togs
emot lämna över den till behörig myndighet i det land där verksamheten ska
bedrivas.
finansinspektionen ska skriftligen underrätta försäkringsförmedlaren när
den behöriga myndigheten i värdlandet har bekräftat mottagandet av under-
rättelsen. inspektionen ska även informera försäkringsförmedlaren om de
bestämmelser som gäller för verksamheten i värdlandet och att verksam-
heten måste vara förenlig med dessa.
7 § om en svensk försäkringsförmedlare avser att inrätta en filial eller en
permanent närvaro i ett annat land inom ees för att bedriva försäkrings-
distribution, ska förmedlaren underrätta finansinspektionen innan verk-
samheten påbörjas.
2018:1219
9
sfs underrättelsen enligt första stycket ska innehålla uppgift om
1. förmedlarens identitet, adress och person- eller organisationsnummer,
2. det eller de länder inom ees som försäkringsförmedlaren avser att
bedriva verksamhet i,
3. kategori av förmedlare och i förekommande fall namn på det eller de
försäkringsföretag som representeras,
4. inom vilka försäkringsklasser förmedlaren avser att bedriva försäk-
ringsdistribution,
5. den adress i värdlandet där dokument kan beställas, och
6. namn på den person som ska ansvara för ledningen av filialen eller den
permanenta närvaron.
8 § om finansinspektionen i sådana fall som avses i 7 § anser att det inte
finns skäl att ifrågasätta försäkringsförmedlarens organisatoriska struktur
eller ekonomiska situation utifrån den planerade distributionsverksamheten,
ska inspektionen inom en månad från det att underrättelsen togs emot lämna
över den till behörig myndighet i det land där filialen eller den permanenta
närvaron ska inrättas.
finansinspektionen ska skriftligen underrätta försäkringsförmedlaren när
den behöriga myndigheten i värdlandet har bekräftat mottagandet av under-
rättelsen. när finansinspektionen underrättats av den behöriga myndigheten
i värdlandet om de bestämmelser som gäller för verksamheten i det landet,
ska inspektionen i sin tur underrätta försäkringsförmedlaren om dessa.
om finansinspektionen anser att det inte finns förutsättningar för att
lämna över underrättelsen enligt första stycket, ska inspektionen meddela
beslut om det inom en månad från det att underrättelsen togs emot.
9 § om en försäkringsförmedlare avser att ändra något som angetts i
underrättelsen enligt 6 eller 7 § när det gäller förmedlarens avsikt att bedriva
försäkringsdistribution efter det att verksamheten har inletts, ska för-
medlaren skriftligen underrätta finansinspektionen om detta senast en
månad innan ändringen genomförs.
finansinspektionen ska informera den behöriga myndigheten i värdlandet
om ändringen skyndsamt och senast en månad från den dag underrättelsen
togs emot.
10 § om en försäkringsförmedlare har underrättat finansinspektionen
enligt 6 § första stycket, 7 § första stycket eller 9 § första stycket, ska inspek-
tionen anmäla detta till bolagsverket.
i de fall som avses i 6 § första stycket och 7 § första stycket ska anmälan
göras när finansinspektionen lämnar över underrättelsen till den behöriga
myndigheten i det land där filialen eller den permanenta närvaron ska
inrättas eller verksamheten ska bedrivas.
i de fall som avses i 9 § första stycket ska anmälan göras när finans-
inspektionen har tagit emot underrättelsen om ändring.
bemyndigande
11 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om vad en ansökan om tillstånd enligt 3 § ska innehålla.
2018:1219
10
sfs 4 kap. regler för verksamheten
grundläggande krav vid försäkringsdistribution
1 § en försäkringsdistributör ska bedriva sin verksamhet enligt god
försäkringsdistributionssed och med tillbörlig omsorg ta till vara kundens
intressen. försäkringsdistributören ska handla hederligt, rättvist och
professionellt.
försäkringsdistributören ska anpassa sin rådgivning efter kundens önske-
mål och behov samt endast rekommendera lösningar som är lämpliga för
kunden. försäkringsdistributören ska avråda en kund som är en fysisk
person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför närings-
verksamhet från att vidta åtgärder som inte kan anses lämpliga med hänsyn
till kundens behov, ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter.
villkor för försäkringsförmedlares rådgivning grundad på en opartisk
och personlig analys
2 § om en försäkringsförmedlare har informerat kunden enligt 5 kap. 6 §
första stycket 1 om att den tillhandahåller rådgivning grundad på en opartisk
och personlig analys, ska förmedlaren lämna rådgivningen efter en analys
av ett tillräckligt stort antal försäkringsavtal på marknaden, vilka ska vara
tillräckligt diversifierade med avseende på typ och produktleverantörer för
att säkerställa att kundens mål på lämpligt sätt kan tillgodoses.
en analys enligt första stycket får inte omfatta försäkringsprodukter som
helt eller delvis utvecklats av försäkringsförmedlaren själv, av företag som
försäkringsförmedlaren har nära förbindelser med eller av andra företag som
förmedlaren har ett sådant rättsligt eller ekonomiskt förhållande till att det
finns risk för att rådgivningen inte grundar sig på en opartisk och personlig
analys.
ersättningar från någon annan än kunden
3 § en försäkringsdistributör får inte ta emot ersättning i samband med
försäkringsdistributionen från någon annan än kunden, om ersättningen kan
motverka att distributören uppfyller kraven i 1 §.
för en försäkringsförmedlare som lämnar rådgivning om försäkring
grundad på en opartisk och personlig analys enligt 2 § gäller utöver första
stycket även att förmedlaren inte får ta emot och behålla ersättning i
samband med försäkringsdistributionen från någon annan än kunden.
andra stycket gäller inte mindre icke-monetära förmåner som
försäkringsförmedlaren har informerat kunden om och som kan höja
kvaliteten på tjänsten till kunden och som är av en sådan omfattning och art
att de inte kan anses hindra förmedlaren från att uppfylla sina skyldigheter
enligt 1 §.
förbud mot marknadsföring av andra finansiella tjänster och
produkter
4 § en försäkringsförmedlare får inte i samband med försäkrings-
distribution marknadsföra andra finansiella tjänster och produkter än sådana
försäkringar som omfattas av tillståndet enligt 2 kap. 1 § eller registreringen
enligt 2 kap. 4 eller 5 §.
förbudet gäller inte om försäkringsförmedlaren enligt någon annan
författning har rätt att tillhandahålla andra finansiella tjänster än de som
omfattas av tillståndet eller registreringen enligt denna lag.
2018:1219
11
sfs ersättningssystem
5 § en försäkringsdistributörs system för ersättning till anställda som är
sysselsatta inom distributörens försäkringsdistribution, inklusive till dem
som direkt leder eller ansvarar för detta arbete, ska vara uppbyggt på ett sätt
som inte motverkar försäkringsdistributörens förmåga att uppfylla sina
skyldigheter enligt 1 §.
rutiner och riktlinjer för intern kontroll av kunskap och kompetens
6 § en försäkringsdistributör ska ha rutiner och riktlinjer för intern
kontroll av att den och dess anställda uppfyller kraven i 2 kap. 7 § första
stycket 1–4, 8 § första stycket 1, 3 och 4 samt 9 och 10 §§. försäkrings-
distributören ska inrätta, upprätthålla och uppdatera register för dokumenta-
tion av de åtgärder som den vidtar för att uppfylla kraven.
en försäkringsdistributör ska utse en eller flera personer som ansvarar för
att distributören fullgör de skyldigheter som anges i första stycket. på
begäran av finansinspektionen ska försäkringsdistributören lämna inspek-
tionen uppgift om namnet på den eller de personerna.
intern process för produktgodkännande
7 § en försäkringsdistributör som utvecklar försäkringsprodukter för
distribution till kunder ska fastställa, tillämpa och löpande se över en process
för godkännande av de försäkringsprodukter som den utvecklar. processen
ska även avse betydande förändringar av befintliga försäkringsprodukter.
en försäkringsprodukt eller en betydande förändring av en försäkrings-
produkt ska godkännas enligt den process som avses i första stycket innan
den marknadsförs eller distribueras till kunder (produktgodkännande).
8 § i processen för produktgodkännande ska det anges en fastställd
målgrupp av slutkunder för varje försäkringsprodukt. i processen ska alla
relevanta risker för målgruppen bedömas och det ska prövas om den avsedda
strategin för distribution av försäkringsprodukten är lämplig för mål-
gruppen.
försäkringsdistributören ska vidta alla rimliga åtgärder för att de
försäkringsprodukter som den utvecklar distribueras till målgruppen.
9§ en försäkringsdistributör ska i processen för produktgodkännande
regelbundet se över de försäkringsprodukter som den erbjuder eller
marknadsför.
försäkringsdistributören ska vid översynen
1. beakta vilka händelser som skulle kunna väsentligt påverka riskerna för
målgruppen, och
2. bedöma om försäkringsprodukten fortfarande motsvarar målgruppens
behov och om den avsedda distributionsstrategin fortfarande är lämplig.
10 § processen för produktgodkännande enligt 7–9 §§ ska vara propor-
tionerlig och ändamålsenlig i förhållande till de försäkringsprodukter som
ska distribueras.
11 § försäkringsdistributören ska lämna tillräcklig information om sina
försäkringsprodukter och om processen för produktgodkännande till de
övriga försäkringsdistributörer som ska distribuera produkterna.
en försäkringsdistributör som distribuerar försäkringsprodukter som
distributören inte själv utvecklar ska ha rutiner för att få tillgång till sådan
2018:1219
12
sfs information. en sådan försäkringsdistributör ska skaffa sig god kännedom
om de distribuerade försäkringsprodukterna och om de målgrupper som har
fastställts.
12 § bestämmelserna i 7–11 §§ gäller inte vid distribution av försäkringar
mot stora risker.
korsförsäljning och kopplingsförbehåll
13 § när en försäkringsdistributör erbjuder en kund att ingå ett
försäkringsavtal tillsammans med en annan tjänst eller en produkt
(korsförsäljning) eller som ett villkor för överenskommelsen (kopplings-
förbehåll) och försäkringsavtalet är av underordnad betydelse, ska distribu-
tören erbjuda kunden att i stället köpa den andra tjänsten eller produkten
utan att ingå försäkringsavtalet.
första stycket gäller inte om försäkringsavtalet erbjuds tillsammans med
1. investeringstjänster eller investeringsverksamheter som avses i 1 kap.
4 c § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, eller
2. betalkonto med grundläggande funktioner som avses i 4 a kap. 1 §
betaltjänstlagen (2010:751).
tillgångar som tillhör kunden
14 § pengar och andra tillgångar som en försäkringsförmedlare tar emot
för en kunds räkning ska hållas avskilda från förmedlarens egna tillgångar.
klagomålshantering
15 § en försäkringsdistributör ska se till att kunder och andra som är
berörda av försäkringsdistributionen på ett lämpligt sätt kan anmäla klago-
mål mot distributören. förfarandet för hantering av anmälda klagomål ska
vara effektivt. försäkringsdistributören ska besvara klagomålen snarast
möjligt.
skadestånd
16 § om en försäkringsförmedlare uppsåtligen eller av oaktsamhet
åsidosätter sina skyldigheter enligt 1 §, ska försäkringsförmedlaren ersätta
ren förmögenhetsskada som på grund av detta drabbar en kund, ett
försäkringsföretag, ett fondbolag, ett förvaltningsbolag, ett fondföretag, en
förvaltare av alternativa investeringsfonder eller någon som härleder sin rätt
från kunden.
om ett försäkringsföretag uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina
skyldigheter enligt 1 §, ska försäkringsföretaget ersätta ren förmögen-
hetsskada som på grund av detta drabbar en kund eller någon som härleder
sin rätt från kunden.
17 § den som vill göra anspråk på skadestånd enligt 16 § ska underrätta
försäkringsdistributören inom skälig tid efter det att han eller hon märkt eller
borde ha märkt att skada har uppkommit.
om underrättelse inte görs inom skälig tid, faller rätten till skadestånd
enligt denna lag bort. detsamma gäller om talan inte väcks inom tio år från
distributionstillfället.
2018:1219
13
sfs arbetsordning och instruktioner om arbetsfördelningen mellan
bolagsorganen
18 § skyldigheten enligt 8 kap. 46 a § aktiebolagslagen (2005:551) för
styrelsen i ett publikt aktiebolag att årligen fastställa en skriftlig arbets-
ordning för sitt arbete gäller även för styrelsen i ett privat aktiebolag som
har tillstånd enligt 2 kap. 1 §. detta gäller dock inte i fråga om bolag som
endast har en ledamot i styrelsen.
skyldigheten enligt 8 kap. 46 b § aktiebolagslagen för styrelsen i ett
publikt aktiebolag att i skriftliga instruktioner ange arbetsfördelningen
mellan bolagsorganen gäller även för styrelsen i ett privat aktiebolag som
har tillstånd enligt 2 kap. 1 §.
styrelsens ordförande ska bevaka att styrelsen fullgör de uppgifter som
anges i denna paragraf.
bemyndiganden
19 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vad en försäkringsdistributör ska iaktta för att uppfylla kraven i 1 §,
2. villkor för rådgivning grundad på en opartisk och personlig analys
enligt 2 § och 3 § andra och tredje styckena,
3. hur en ersättning som avses i 3 § första stycket ska vara utformad för
att inte motverka att en försäkringsdistributör uppfyller kraven i 1 §,
4. en försäkringsdistributörs ersättningssystem enligt 5 §,
5. vad en försäkringsdistributör ska iaktta för att uppfylla kraven på
rutiner och riktlinjer i 6 § första stycket, och
6. vad en försäkringsdistributör ska iaktta enligt 15 § vid hantering av
klagomål.
5 kap. informationskrav och prövning av kundens krav och
behov
allmän information till kunden
1 § en försäkringsdistributör ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
lämna information till kunden om
1. sin identitet och adress och om distributören är försäkringsförmedlare
eller försäkringsföretag,
2. den eller de myndigheter som utövar tillsyn över försäkrings-
distributören,
3. huruvida distributören tillhandahåller rådgivning om de försäkrings-
produkter som distributören distribuerar, och
4. de möjligheter som finns för kunden att framställa klagomål mot
distributören och få en tvist med distributören prövad utanför domstol.
2 § en försäkringsförmedlare ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
informera kunden om
1. det register som förmedlaren är upptagen i och hur registreringen kan
kontrolleras,
2. ansvarsförsäkringen, och
3. huruvida förmedlaren agerar för kundens eller ett försäkringsföretags
räkning.
2018:1219
14
sfs 3 § en sidoverksam försäkringsförmedlare ska i stället för det som anges
i 1 och 2 §§ i god tid innan ett försäkringsavtal ingås lämna sådan informa-
tion som avses i 1 § 1, 2 och 4 samt 2 § 1 och 2. detsamma gäller en an-
knuten sidoverksam försäkringsförmedlare med undantag av information
som avses i 2 § 2.
4 § en anknuten försäkringsförmedlare och en anknuten sidoverksam
försäkringsförmedlare ska i stället för det som anges i 2 § 2 informera
kunden om att den försäkringsdistributör med vilken förmedlaren ingått
avtal om att distribuera dess försäkringsprodukter är ansvarig för ren
förmögenhetsskada enligt 4 kap. 16 §.
5 § en försäkringsförmedlare ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
lämna information till kunden om huruvida förmedlaren har ett kvalificerat
innehav i ett försäkringsföretag eller om ett försäkringsföretag eller ett
moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i
försäkringsförmedlaren.
6 § en försäkringsförmedlare ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
lämna information till kunden om huruvida förmedlaren
1. lämnar rådgivning som grundar sig på en opartisk och personlig analys,
2. genom avtal är förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett
eller flera försäkringsföretags räkning, och
3. distribuerar försäkringar från ett eller flera försäkringsföretag i annat
fall än som avses i 1 och 2.
försäkringsförmedlaren ska, i de fall som avses i första stycket 2 och 3,
även ange namnet på försäkringsföretaget eller försäkringsföretagen.
pris- och ersättningsinformation
7 § en försäkringsförmedlare ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
lämna information till kunden om vilken form av ersättning som
förmedlaren får för försäkringsavtalet, vem som betalar ersättningen och
storleken på ersättningen eller, om detta inte är möjligt, grunderna för hur
ersättningen bestäms.
8 § en sidoverksam försäkringsförmedlare och en anknuten sidoverksam
försäkringsförmedlare ska i stället för det som anges i 7 § i god tid innan ett
försäkringsavtal ingås lämna information till kunden om vilken form av
ersättning som förmedlaren får för försäkringsavtalet.
9 § ett försäkringsföretag ska i god tid innan ett försäkringsavtal ingås
lämna information till kunden om vilken form av ersättning som företagets
anställda får för försäkringsavtalet.
information vid förnyelse eller ändring av försäkringsavtal
10 § information som avses i 1–9 §§ ska lämnas till kunden även vid
förnyelse eller ändring av försäkringsavtalet, om det behövs.
informationskrav och uppföranderegler vid rådgivning och vid
försäljning utan rådgivning
11 § en försäkringsdistributör ska innan ett försäkringsavtal ingås
1. klargöra kundens krav och behov i fråga om försäkringsskydd grundat
på de uppgifter som kunden har lämnat, och
2018:1219
15
sfs 2. ge kunden objektiv och tydlig information om försäkringsprodukten.
försäkringsdistributörens skyldigheter enligt första stycket ska anpassas
efter typen av kund och produktens komplexitet.
12 § en försäkringsdistributör som tillhandahåller kunden rådgivning
innan ett visst försäkringsavtal ingås ska ge kunden en personlig rekommen-
dation, med en förklaring av varför en viss produkt bäst motsvarar kundens
krav och behov. rådgivningen ska anpassas efter typen av kund och pro-
duktens komplexitet.
särskilt formkrav vid distribution av skadeförsäkring
13 § vid distribution av en skadeförsäkringsprodukt till en enskild kund
som är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller
utanför näringsverksamhet ska försäkringsdistributören i god tid innan ett
försäkringsavtal ingås ge kunden information om försäkringsprodukten i
form av ett standardiserat produktfaktablad på papper eller annat varaktigt
medium. försäkringsdistributören får tillsammans med produktfaktabladet
lämna annan information som distributören är skyldig att lämna till kunden.
produktfaktabladet ska vara upprättat av utvecklaren av skadeförsäkrings-
produkten.
informationens form
14 § all information, inklusive marknadsföringsmaterial, som en försäk-
ringsdistributör lämnar till kunder ska vara rättvisande och får inte vara
vilseledande. marknadsföringsmaterial ska alltid klart och tydligt kunna
identifieras som sådant.
särskilda bestämmelser om en näringsidkares marknadsföring av pro-
dukter och tjänster och vilken information som ska lämnas till kunder finns
i marknadsföringslagen (2008:486) och lagen (2005:59) om distansavtal och
avtal utanför affärslokaler.
15 § information som avses i 1–12 §§ ska lämnas avgiftsfritt till kunden i
en pappershandling, på ett annat varaktigt medium eller på en webbplats
som är tillgänglig för kunden. informationen ska var klar och begriplig och
lämnas på svenska, på ett officiellt språk i det land inom ees där risken är
belägen eller där åtagandet görs eller på ett annat språk som distributören
och kunden kommer överens om.
informationen får lämnas på ett annat varaktigt medium än papper endast
om
1. det kan anses lämpligt med hänsyn till försäkringsdistributörens och
kundens affärsförbindelser, och
2. kunden uttryckligen har valt att få informationen på ett annat varaktigt
medium än papper.
informationen får lämnas på en webbplats endast om
1. den tillställs kunden personligen, eller
2. följande villkor är uppfyllda:
a) det kan anses lämpligt med hänsyn till försäkringsdistributörens och
kundens affärsförbindelser,
b) kunden har godtagit att informationen lämnas på en webbplats,
c) kunden på elektronisk väg har underrättats om adressen till webb-
platsen och den plats på webbplatsen där kunden kan få tillträde till informa-
tionen, och
2018:1219
16
sfs d) det är säkerställt att informationen är tillgänglig på webbplatsen under
en så lång period som kunden rimligen kan förväntas behöva den.
kunden har alltid rätt att på begäran få informationen avgiftsfritt i en
pappershandling.
undantag för telefonförsäljning
16 § när ett försäkringsavtal ingås per telefon tillämpas inte 1–9, 11, 13
och 15 §§. försäkringsdistributören ska dock alltid upplysa kunden om
vilken typ av information som finns tillgänglig enligt detta kapitel innan ett
avtal ingås på sådant sätt. kunden har alltid rätt att på begäran få den
informationen muntligen innan ett avtal ingås. särskilda bestämmelser om
information som ska lämnas till en konsument innan ett avtal ingås per
telefon finns i 3 kap. lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför
affärslokaler.
snarast efter det att ett försäkringsavtal har ingåtts per telefon ska
försäkringsdistributören lämna kunden den information som avses i 1–9, 11
och 12 §§ på det sätt som anges i 15 § och ett produktfaktablad enligt 13 §.
särskilt informationskrav vid anslutning till obligatorisk
tjänstepensionsförsäkringsplan
17 § om en anställd ansluts till en obligatorisk tjänstepensionsplan, ska de
försäkringsföretag som omfattas av planen säkerställa att information som
avses i 1, 7 och 9 §§ samt 11 § första stycket 2 lämnas till den anställde utan
dröjsmål efter anslutningen.
särskilda informationskrav vid korsförsäljning och
kopplingsförbehåll
18 § när ett försäkringsavtal erbjuds tillsammans med en annan, under-
ordnad tjänst eller produkt som inte är en försäkring ska försäkrings-
distributören informera kunden om huruvida det är möjligt att köpa de olika
delarna separat. om detta är möjligt ska distributören ge kunden en adekvat
beskrivning av delarna samt lämna uppgifter om kostnader och avgifter för
varje del.
19 § om risken eller försäkringsskyddet i ett sådant avtal som erbjuds en
kund enligt 18 § skiljer sig från risken eller försäkringsskyddet när de olika
delarna köps separat, ska försäkringsdistributören ge kunden en adekvat
beskrivning av hur förhållandet mellan delarna förändrar risken eller
försäkringsskyddet.
skyldighet att vidarebefordra information
20 § en försäkringsförmedlare ska till kunden vidarebefordra sådan
information om försäkringsavtalet som ett försäkringsföretag är skyldigt att
lämna till en försäkringstagare.
dokumentationsskyldighet
21 § en försäkringsdistributör ska dokumentera vad som förekommit vid
distributionstillfället och lämna dokumentationen till kunden.
undantag från informationsplikten
22 § bestämmelserna i 1–13 och 21 §§ gäller inte vid distribution av
försäkringar mot stora risker eller återförsäkring.
2018:1219
17
sfs sanktioner vid utebliven information
23 § om information inte tillhandahålls i enlighet med 1–19 §§ ska även
marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag av bestämmel-
serna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift. sådan information ska anses
vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.
bemyndiganden
24 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. försäkringsdistributörers informationsskyldighet enligt 1–9 §§,
2. villkor för lämnande av information på annat varaktigt medium än
papper eller på en webbplats enligt 15 §,
3. vad ett försäkringsföretag ska iaktta för att fullgöra skyldigheten enligt
17 §,
4. vilka informationskrav som ska gälla vid korsförsäljning enligt 18 och
19 §§, och
5. vad en försäkringsdistributör ska iaktta när det gäller dokumentation av
försäkringsdistributionen och utlämnande av sådan dokumentation enligt
21 §.
6 kap. ytterligare krav vid distribution av försäkringsbaserade
investeringsprodukter
tillämpningsområdet för ytterligare krav
1 § detta kapitel gäller när försäkringsdistribution avser försäkrings-
baserade investeringsprodukter. bestämmelserna gäller utöver det som
anges i 4 och 5 kap.
försäkringsbaserade investeringsprodukter får inte distribueras av sido-
verksamma försäkringsförmedlare eller anknutna sidoverksamma försäk-
ringsförmedlare.
förebyggande av intressekonflikter
2 § en försäkringsdistributör ska fastställa och tillämpa effektiva organi-
satoriska och administrativa förfaranden så att alla rimliga åtgärder vidtas
för att förhindra att kundernas intressen påverkas negativt av intresse-
konflikter.
hantering av intressekonflikter
3 § en försäkringsdistributör ska vidta alla lämpliga åtgärder för att identi-
fiera, förhindra och hantera de intressekonflikter som kan uppkomma mellan
distributören, en anknuten försäkringsförmedlare eller någon närstående
person till dem och en kund eller mellan kunder i samband med försäk-
ringsdistribution och tillhandahållande av sidotjänster, inklusive intresse-
konflikter som orsakas av ersättningar eller förmåner från någon annan än
kunden, distributörens eget ersättningssystem eller andra incitament.
om de förfaranden som en försäkringsdistributör har fastställt och
tillämpar enligt 2 § och de åtgärder som vidtagits enligt första stycket inte
räcker för att förhindra att kundernas intressen kan komma att påverkas
negativt, ska distributören informera kunden om arten av eller källan till
intressekonflikten i god tid innan ett försäkringsavtal ingås.
informationen enligt andra stycket ska lämnas på ett varaktigt medium
och vara tillräckligt tydlig och detaljerad med hänsyn till typen av kund, för
2018:1219
18
sfs att kunden ska kunna fatta ett välgrundat beslut när det gäller den
försäkringsdistribution där intressekonflikten uppstår.
information till kunder
information om försäkringsdistributionen och om risker
4 § en försäkringsdistributör ska förse kunden med lämplig och lätt-
begriplig information enligt 5 och 6 §§ i god tid innan ett avtal ingås.
informationen ska ge kunden rimliga möjligheter att förstå arten av och
vilka risker som är förknippade med den försäkringsdistribution och de
försäkringsbaserade investeringsprodukter som försäkringsdistributören
erbjuder.
informationen får lämnas i standardiserad form.
information vid alla typer av försäkringsdistribution
5 § en försäkringsdistributör ska förse kunden med information om
1. försäkringsbaserade investeringsprodukter och föreslagna placerings-
strategier, inbegripet vägledning om och varningar för de risker som är förk-
nippade med investeringar i försäkringarna eller placeringsstrategierna, och
2. alla kostnader och avgifter förknippade med distributionen av den
försäkringsbaserade investeringsprodukten, inbegripet kostnaderna för
eventuell rådgivning och kostnaderna för den försäkringsbaserade investe-
ringsprodukt som rekommenderas eller marknadsförs till kunden samt hur
kunden får betala kostnader och avgifter, inbegripet eventuella betalningar
från tredjepart.
informationen om kostnader och avgifter, inbegripet kostnader och
avgifter som har samband med distributionen av den försäkringsbaserade
investeringsprodukten, som inte orsakas av förekomsten av underliggande
marknadsrisk, ska räknas samman så att kunden kan förstå den totala
kostnaden liksom den kumulativa effekten på investeringens avkastning.
om kunden begär det, ska en uppdelning per post göras. informationen ska
i förekommande fall ges till kunden regelbundet, åtminstone årligen, under
investeringens varaktighet.
ytterligare information till kunden när rådgivning tillhandahålls
6 § en försäkringsdistributör som tillhandahåller rådgivning ska, utöver
vad som följer av 5 §, informera kunden om följande:
1. om rådgivningen tillhandahålls grundad på en opartisk och personlig
analys eller inte,
2. om rådgivningen är baserad på en allmän eller mer begränsad analys av
olika försäkringsbaserade investeringsprodukter, och särskilt om urvalet
omfattar eller är begränsat till försäkringar helt eller delvis utvecklade av
försäkringsdistributören, företag som distributören har nära förbindelser
med eller andra företag som distributören har ett sådant rättsligt eller eko-
nomiskt förhållande till att det kan försämra förutsättningarna för distribu-
tören att tillvarata kundens intressen, och
3. om försäkringsdistributören regelbundet kommer att bedöma lämplig-
heten av de försäkringsbaserade investeringsprodukter som den rekommen-
derar kunden.
2018:1219
19
sfs sanktioner vid utebliven information
7 § om information inte tillhandahålls i enlighet med 4–6 §§ ska även
marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag av bestäm-
melserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift. sådan information ska
anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.
ersättningar till och från tredjepart
8 § en försäkringsdistributör får i samband med distribution av försäk-
ringsbaserade investeringsprodukter eller sidotjänster erbjuda eller ta emot
ersättning från någon annan än kunden bara om
1. ersättningen inte har någon negativ inverkan på distributionstjänsten
eller försäkringsprodukten, och
2. den inte försämrar försäkringsdistributörens förutsättningar att uppfylla
sina skyldigheter att agera hederligt, rättvist och professionellt i enlighet
med kundens bästa intresse.
9 § en försäkringsdistributör får i samband med distribution av försäk-
ringsbaserade investeringsprodukter eller sidotjänster inte erbjuda eller ta
emot ersättning från någon annan än kunden om ersättningen
1. till väsentlig del avser tjänster som ännu inte utförts,
2. till sin storlek baseras på premiebetalningar som ännu inte betalats,
eller
3. är av sådan storlek att den står i uppenbart missförhållande till de
tjänster som utförs.
krav på lämplighetsbedömning när rådgivning tillhandahålls
10 § en försäkringsdistributör ska när den tillhandahåller rådgivning om
en försäkringsbaserad investeringsprodukt inhämta nödvändiga uppgifter
från kunden om dennes kunskaper om och erfarenheter av den specifika
typen av produkt eller tjänst samt om dennes ekonomiska situation och mål
med investeringen, så att distributören kan rekommendera kunden de försäk-
ringsbaserade investeringsprodukter som är lämpliga för denne.
de uppgifter om kundens ekonomiska situation och investeringsmål som
inhämtas ska kunna ligga till grund för försäkringsdistributörens bedömning
av kundens risktolerans och möjlighet att klara av förluster.
om en försäkringsdistributör tillhandahåller rådgivning om en försäk-
ringsbaserad investeringsprodukt tillsammans med investeringsrådgivning
enligt 1 kap. 4 c § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, ska distri-
butören bedöma lämpligheten av överenskommelsen eller paketet som
helhet.
krav på passandebedömning när rådgivning inte tillhandahålls
11 § en försäkringsdistributör ska, när den tillhandahåller någon annan
försäkringsdistribution än sådan som avses i 10 §, begära att kunden lämnar
uppgifter om sina kunskaper och erfarenheter av den erbjudna eller efter-
frågade typen av produkt eller tjänst, så att distributören kan bedöma om den
passar kunden. om en tjänst avser en kombination av tjänster eller produkter
ska bedömningen avse överenskommelsen eller paketet som helhet.
om försäkringsdistributören anser att tjänsten eller produkten inte passar
kunden, ska distributören varna kunden för det.
2018:1219
20
sfs om en kund inte lämnar uppgifter eller lämnar ofullständiga uppgifter,
ska försäkringsdistributören varna kunden att distributören inte kan avgöra
om produkten passar kunden.
varning enligt andra och tredje styckena får lämnas i standardiserad form.
undantag från krav på passandebedömning
12 § en försäkringsdistributör får tillhandahålla annan försäkringsdistri-
bution än sådan som avses i 10 § utan att uppfylla kraven i 11 §, om
1. distributionen avser någon av följande försäkringsbaserade investe-
ringsprodukter:
a) försäkringsavtal som endast ger investeringsexponering mot sådana
finansiella instrument som avses i 9 kap. 25 § första stycket 1 lagen
(2007:528) om värdepappersmarknaden och som inte innehåller en struktur
som gör det svårt för kunden att förstå den risk som avtalet är förenad med,
eller
b) andra okomplicerade försäkringsbaserade investeringsprodukter,
2. försäkringsdistributionen tillhandahålls på kundens initiativ, och
3. försäkringsdistributören har informerat kunden klart och tydligt om att
distributören inte kommer att bedöma om den erbjudna eller tillhandahållna
försäkringsbaserade investeringsprodukten eller den tillhandahållna eller
erbjudna försäkringsdistributionen passar kunden.
information enligt första stycket 3 får lämnas i standardiserad form.
om en kredit beviljas i samband med försäkringsdistributionen för att
kunden, genom försäkringsdistributören, ska kunna genomföra en disposi-
tion i ett eller flera försäkringsavtal, ska distributören uppfylla kraven i 11 §.
dokumentation och rapportering till kunder
13 § en försäkringsdistributör ska dokumentera vad distributören och en
kund har kommit överens om när det gäller parternas rättigheter och skyldig-
heter samt övriga villkor för de tjänster som distributören ska utföra åt
kunden.
14 § en försäkringsdistributör ska på ett varaktigt medium lämna en
tillfredsställande rapportering till kunden om de tjänster som distributören
har utfört åt kunden. rapporteringen ska, i förekommande fall, lämnas regel-
bundet och innehålla meddelanden och uppgifter om kostnaderna för de
dispositioner och tjänster som har utförts för kundens räkning.
15 § en försäkringsdistributör som tillhandahåller rådgivning ska på ett
varaktigt medium lämna kunden en tillfredsställande dokumentation som
specificerar vilket råd kunden har fått och hur rådet motsvarar kundens
preferenser, mål och andra egenskaper (lämplighetsförklaring). dokumenta-
tionen ska lämnas innan ett avtal ingås, om inte villkoren i andra stycket är
uppfyllda.
om ett avtal ingås med hjälp av en teknik för distanskommunikation som
hindrar att dokumentationen lämnas i förväg får försäkringsdistributören
lämna lämplighetsförklaringen efter det att avtalet har ingåtts, om
1. kunden har godtagit att få lämplighetsförklaringen utan onödigt
dröjsmål efter det att avtalet ingåtts, och
2. försäkringsdistributören har erbjudit kunden möjligheten att senare-
lägga ingåendet av avtalet så att kunden först kan få lämplighets-
förklaringen.
2018:1219
21
sfs om en försäkringsdistributör har informerat kunden om att distributören
kommer att utföra en regelbunden lämplighetsbedömning, ska den regel-
bundna rapporteringen innehålla en uppdaterad förklaring till hur den
försäkringsbaserade investeringsprodukten motsvarar kundens preferenser,
mål och andra egenskaper.
bemyndiganden
16 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vilken information som en försäkringsdistributör ska lämna till kunden
enligt 4–6 §§,
2. vilka uppgifter en försäkringsdistributör ska lämna till kunden om
ersättningar och förmåner som distributören erbjuder eller tar emot av någon
annan än kunden enligt 8 och 9 §§, och
3. kriterierna för att bedöma vilka ersättningar och förmåner en
försäkringsdistributör får erbjuda eller ta emot av någon annan än kunden
enligt 9 §.
7 kap. ytterligare krav vid distribution av vissa
pensionsförsäkringar
tillämpningsområdet för ytterligare krav
1 § en försäkringsdistributör som bedriver försäkringsdistribution som
avser pensionsförsäkringar som har ett förfallo- eller återköpsvärde som helt
eller delvis är direkt eller indirekt exponerat mot marknadsvolatilitet, ska i
den verksamheten tillämpa 6 kap. 2, 3, 8–10 och 13–15 §§. bestämmelsen
gäller utöver det som anges i 4 och 5 kap.
pensionsförsäkringar som avses i första stycket får inte distribueras av
sidoverksamma försäkringsförmedlare eller anknutna sidoverksamma
försäkringsförmedlare.
bemyndiganden
2 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om distribution av pensionsförsäkringar som omfattas av
1 § avseende
1. vilka åtgärder en försäkringsdistributör rimligen kan förväntas genom-
föra och dokumentera enligt 6 kap. 2 och 3 §§ för att förebygga, identifiera,
hantera och informera om intressekonflikter när de bedriver försäkrings-
distribution,
2. lämpliga kriterier för bestämning av vilka typer av intressekonflikter
som riskerar att negativt påverka kundens intressen som avses i 6 kap. 3 §,
3. kriterierna för att bedöma vilka ersättningar och förmåner en
försäkringsdistributör får lämna till eller ta emot av någon annan än kunden
samt vilka uppgifter som ska lämnas till kunden om ersättningar och för-
måner som distributören lämnar till eller tar emot av någon annan än kunden
enligt 6 kap. 8 och 9 §§,
4. vad en försäkringsdistributör ska iaktta vid inhämtande av uppgifter
och prövning enligt 6 kap. 10 §,
5. dokumentation och rapportering till kunden enligt 6 kap. 13–15 §§, och
6. undantag från de skyldigheter som anges i 1 §.
2018:1219
22
sfs 8 kap. tillsyn
registreringsmyndighet
1 § bolagsverket är registreringsmyndighet för svenska försäkrings-
förmedlare och för försäkringsförmedlare från tredjeland som avses i
3 kap. 3 §. hos verket förs register över försäkringsförmedlare, där de upp-
gifter som enligt lag eller andra författningar ska tas in i register skrivs in.
för registrering av filialer till ees-försäkringsförmedlare eller försäk-
ringsförmedlare från tredjeland, som är ett avdelningskontor med själv-
ständig förvaltning, gäller lagen (1992:160) om utländska filialer m.m.
2 § om en sökande vid anmälan för registrering av försäkringsförmedlar-
verksamhet inte har följt vad som är föreskrivet om anmälan eller om det
finns något annat hinder för registrering, ska bolagsverket förelägga
sökanden att inom en viss tid yttra sig eller göra rättelse. om föreläggandet
inte följs, ska anmälan avskrivas. en upplysning om denna påföljd ska tas in
i föreläggandet. om det fortfarande finns hinder för registrering även efter
det att yttrande har lämnats, ska sökanden ges tillfälle att yttra sig över
hindret. finns hindret ändå kvar, ska registrering vägras om det inte finns
anledning att besluta om ett nytt föreläggande.
tillsynen och dess omfattning
3 § finansinspektionen har tillsyn över att den som i sverige bedriver
försäkringsdistribution följer denna lag och andra författningar som reglerar
försäkringsdistributörens verksamhet.
för ees-försäkringsförmedlare och försäkringsförmedlare från tredje-
land omfattar tillsynen att verksamheten bedrivs enligt denna lag och andra
författningar som reglerar verksamheten i sverige.
finansinspektionen har därutöver tillsyn över svenska försäkrings-
förmedlare som bedriver försäkringsdistribution i ett annat land inom ees
enligt 3 kap. 6 eller 7 §.
4 § om finansinspektionen enligt en överenskommelse med en behörig
myndighet i ett annat land inom ees har tagit över ansvaret för tillsynen
över en ees-försäkringsförmedlare som har sitt huvudsakliga verksam-
hetsställe i sverige, ska finansinspektionen ha tillsyn över den förmedlarens
verksamhet som bedrivs i sverige.
om finansinspektionen ingår en överenskommelse enligt första stycket
eller en överenskommelse om att en behörig myndighet i ett annat land inom
ees ska ha tillsyn över en svensk försäkringsförmedlare som har sitt
huvudsakliga verksamhetsställe i det landet, ska finansinspektionen därefter
fatta ett beslut i enlighet med överenskommelsen.
finansinspektionen ska underrätta den berörda försäkringsförmedlaren
och europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten om inspek-
tionen ingår en internationell överenskommelse om överföring av tillsyns-
ansvar.
upplysningar och undersökningar
5 § försäkringsdistributörer, ees-försäkringsförmedlare och försäkrings-
förmedlare från tredjeland som bedriver verksamhet i sverige är skyldiga att
till finansinspektionen lämna de upplysningar om sin verksamhet och där-
med sammanhängande frågor som inspektionen begär.
2018:1219
23
sfs finansinspektionen får när den anser att det är nödvändigt genomföra en
undersökning hos en försäkringsdistributör, ees-försäkringsförmedlare
som bedriver verksamhet i sverige enligt 3 kap. 1 § första stycket 2 eller
försäkringsförmedlare från tredjeland.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd
av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om att vissa uppgifter
som enligt första stycket ska lämnas till finansinspektionen i stället ska
lämnas till statistiska centralbyrån.
6 § om en svensk försäkringsförmedlare får kännedom om att aktier eller
andelar i företaget har förvärvats eller avyttrats på ett sådant sätt att inne-
havet utgör eller upphör att vara ett kvalificerat innehav, ska förmedlaren
snarast möjligt anmäla förvärvet eller avyttringen till finansinspektionen.
om en svensk försäkringsförmedlare i annat fall får kännedom om att den
har nära förbindelser med någon annan, ska förmedlaren snarast möjligt
anmäla det till finansinspektionen.
om en anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare eller en anknuten
försäkringsförmedlare som inte förmedlar försäkringsbaserade investerings-
produkter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i 7 kap. 1 § har nära
förbindelser med någon annan gäller i stället för första och andra styckena
att det ska anmälas till finansinspektionen enligt fjärde stycket.
den försäkringsförmedlare som har anmält en annan försäkringsför-
medlare eller det försäkringsföretag som har anmält en försäkringsförmed-
lare för registrering hos bolagsverket ska göra anmälan enligt tredje stycket
snarast möjligt från det att förmedlaren eller företaget får kännedom om den
nära förbindelsen.
internationellt samarbete
7 § finansinspektionen ska i sin tillsynsverksamhet samarbeta och utbyta
information med behöriga myndigheter, europeiska kommissionen och
europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten i den utsträckning
som följer av sveriges medlemskap i europeiska unionen.
tystnadsplikt
8 § den som är eller har varit knuten till en försäkringsdistributör som
anställd eller uppdragstagare får inte obehörigen röja en uppgift i en anmälan
eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en bestämmelse som gäller
för verksamheten, om uppgiften kan avslöja anmälarens eller den utpekade
personens identitet.
i det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
revisor
9 § om en svensk försäkringsförmedlare enligt lag ska utse revisor, får
finansinspektionen förordna en revisor att med övriga revisorer delta i
revisionen av försäkringsförmedlaren. inspektionen får när som helst åter-
kalla ett sådant förordnande och utse en ny revisor.
revisorn har rätt till skäligt arvode av försäkringsförmedlaren för sitt
arbete. arvodets storlek bestäms av finansinspektionen.
2018:1219
24
sfs avgifter till finansinspektionen
10 § försäkringsdistributörer, ees-försäkringsförmedlare som bedriver
verksamhet i sverige enligt 3 kap. 1 § första stycket 2 och försäkrings-
förmedlare från tredjeland som har inrättat filial i sverige ska med årliga
avgifter bekosta finansinspektionens verksamhet med anknytning till denna
lag samt statistiska centralbyråns verksamhet enligt lagen (2014:484) om en
databas för övervakning av och tillsyn över finansmarknaderna.
finansinspektionen får även ta ut avgifter från ees-försäkrings-
förmedlare som omfattas av en överenskommelse enligt 4 § första stycket.
finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av ansökningar och
anmälningar enligt denna lag.
bemyndiganden
11 § regeringen får meddela föreskrifter om sådana avgifter som avses i
10 §.
12 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om vilka upplysningar en försäkringsdistributör, en
ees-försäkringsförmedlare eller en försäkringsförmedlare från tredjeland,
ska lämna enligt 5 § till finansinspektionen samt när och hur upplysningarna
ska lämnas.
9 kap. ingripanden
ingripande mot försäkringsdistributörer och vissa fysiska personer
1 § om en svensk försäkringsdistributör har åsidosatt sina skyldigheter
enligt denna lag eller annan författning som reglerar försäkringsdistribu-
törens verksamhet, ska finansinspektionen ingripa.
finansinspektionen ska då besluta ett föreläggande om att göra rättelse
inom en viss tid, ett förbud att verkställa ett beslut eller en anmärkning. om
en försäkringsförmedlares överträdelse är allvarlig, ska tillståndet återkallas
eller, om det är tillräckligt, varning meddelas.
om en svensk försäkringsförmedlare bedriver försäkringsdistribution i ett
annat land inom ees enligt 3 kap. 6 eller 7 § och har åsidosatt sina skyldig-
heter enligt lag eller annan författning som reglerar försäkringsförmedlarens
verksamhet i det landet ska finansinspektionen, efter underrättelse från den
behöriga myndigheten där, ingripa mot förmedlaren på ett sätt som anges i
andra stycket. finansinspektionen ska underrätta den behöriga myndigheten
i det landet om vilka åtgärder som har vidtagits.
om en svensk försäkringsförmedlare har sitt huvudsakliga verksamhets-
ställe i ett annat land inom ees och omfattas av en överenskommelse om att
den behöriga myndigheten i det landet ska ha tillsyn över förmedlaren får
finansinspektionen ingripa mot förmedlaren när det gäller en överträdelse
som denne har gjort sig skyldig till i sin verksamhet i det landet endast
genom att utfärda en anmärkning, meddela en varning eller återkalla till-
ståndet.
2 § finansinspektionen ska besluta att ingripa mot någon som ingår i en
svensk försäkringsförmedlares styrelse, är dess verkställande direktör eller
på motsvarande sätt företräder försäkringsförmedlaren, eller är ersättare för
någon av dem, om försäkringsförmedlaren
1. bedriver försäkringsdistribution i sverige och inte uppfyller kraven på
tillstånd eller registrering i 2 kap.,
2018:1219
25
sfs 2. har fått tillstånd att bedriva försäkringsdistribution genom att lämna
falska uppgifter eller på annat otillbörligt sätt,
3. för distribution av försäkringar använder någon som inte har rätt att
bedriva försäkringsdistribution eller att distribuera sådana försäkringar som
distributionen avser,
4. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av 4 kap. 1–3, 5–11 eller
13 §§, 5 kap. 1–8, 10–16 eller 18–21 §§, 6 kap. 1–6 eller 8–15 §§ eller
7 kap. 1 §, eller
5. har befunnits ansvarig för en överträdelse av lagen (2017:630) om åt-
gärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller föreskrifter som
meddelats med stöd av den lagen.
ett ingripande sker genom ett beslut om
1. att personen i fråga under en viss tid, dock lägst tre år och högst tio år,
inte får upprätthålla en funktion som avses i första stycket hos en försäk-
ringsdistributör, eller
2. sanktionsavgift.
3 § finansinspektionen ska ingripa mot någon som ingår i ett svenskt
försäkringsföretags styrelse, är dess verkställande direktör eller är ersättare
för någon av dem, om försäkringsföretaget
1. för distribution av försäkringar använder någon som inte har rätt att
bedriva försäkringsdistribution eller att distribuera sådana försäkringar som
distributionen avser,
2. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av 2 kap. 9 eller 10 §,
4 kap. 1, 3, 5–11 eller 13 §§, 5 kap. 1, 9–19 eller 21 §§, 6 kap. 1–6 eller
8–15 §§ eller 7 kap. 1 §.
ett ingripande sker genom ett beslut om
1. att personen i fråga under en viss tid, dock lägst tre år och högst tio år,
inte får upprätthålla en funktion som avses i första stycket hos en försäk-
ringsdistributör, eller
2. sanktionsavgift.
4 § ett ingripande enligt 2 eller 3 § får ske bara om överträdelsen är all-
varlig, upprepad eller systematisk och personen i fråga uppsåtligen eller av
grov oaktsamhet orsakat överträdelsen.
5 § vid val av ingripande ska finansinspektionen ta hänsyn till hur all-
varlig överträdelsen är och hur länge den har pågått. särskild hänsyn ska tas
till skador som har uppstått och graden av ansvar.
finansinspektionen får avstå från ingripande om
1. en överträdelse är ringa eller ursäktlig,
2. försäkringsdistributören gör rättelse eller, i fall som avses i 2 eller 3 §,
den fysiska personen i försäkringsdistributörens ledning verkat för att distri-
butören gör rättelse, eller
3. någon annan myndighet har vidtagit åtgärder mot försäkringsdistri-
butören eller den fysiska personen i försäkringsdistributörens ledning och
dessa åtgärder bedöms tillräckliga.
6 § när ett beslut om ingripande ska fattas ska det i försvårande riktning
beaktas om försäkringsdistributören tidigare har begått en överträdelse eller,
i fall som avses i 2 eller 3 §, om den fysiska personen i försäkrings-
distributörens ledning tidigare orsakat en sådan överträdelse.
i förmildrande riktning ska det beaktas om
2018:1219
26
sfs 1. försäkringsdistributören eller den fysiska personen i distributörens
ledning i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har underlättat
finansinspektionens utredning, och
2. distributören snabbt har upphört med överträdelsen, eller den fysiska
personen i distributörens ledning snabbt verkat för att överträdelsen ska upp-
höra, sedan den anmälts till eller påtalats av finansinspektionen.
7 § finansinspektionen ska besluta att återkalla en svensk försäkrings-
förmedlares tillstånd om förmedlaren
1. inte inom ett år från det att tillstånd beviljades har börjat bedriva sådan
verksamhet som tillståndet avser,
2. har förklarat sig avstå från tillståndet, eller
3. under en sammanhängande tid av sex månader inte har bedrivit sådan
verksamhet som tillståndet avser.
om en försäkringsförmedlares tillstånd ska återkallas på grund av sådana
omständigheter som avses i första stycket 2 eller 3, får finansinspektionen,
innan tillståndet återkallas, först pröva om det finns skäl att ingripa mot
försäkringsförmedlaren enligt detta kapitel och, om det finns sådana skäl,
besluta om ett ingripande.
i de fall som avses i första stycket 1 och 3 får i stället varning meddelas,
om det är tillräckligt.
8 § om någon som ingår i en svensk
försäkringsförmedlares styrelse eller
är dess verkställande direktör inte uppfyller de krav som anges i 2 kap. 8 §
första stycket 3, ska finansinspektionen återkalla försäkringsförmedlarens
tillstånd. det får dock ske bara om inspektionen först har beslutat att an-
märka på att personen ingår i styrelsen eller är verkställande direktör och
han eller hon, sedan en av inspektionen bestämd tid om högst tre månader
har förflutit efter det att anmärkningen gjordes, fortfarande finns kvar i
styrelsen eller som verkställande direktör.
i stället för att återkalla tillståndet får finansinspektionen besluta att en
styrelseledamot eller verkställande direktör inte längre får kvarstå i sin
befattning. finansinspektionen får då förordna en ersättare. ersättarens
uppdrag gäller till dess försäkringsförmedlaren har utsett en ny styrelse-
ledamot eller verkställande direktör.
9 § när det gäller anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare och
anknutna försäkringsförmedlare som inte distribuerar försäkringsbaserade
investeringsprodukter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i 7 kap.
1 § ska det som anges i 1, 7 och 8 §§ om återkallelse av tillstånd i stället
avse återkallelse av registrering.
10 § ett beslut om återkallelse av försäkringsförmedlares tillstånd får för-
enas med förbud att fortsätta verksamheten.
11 § om finansinspektionen har beslutat att återkalla tillståndet eller
registreringen för en försäkringsförmedlare, ska inspektionen snarast
underrätta bolagsverket om detta.
12 § om finansinspektionen har beslutat att återkalla tillståndet för en
försäkringsförmedlare som har underrättat inspektionen enligt 3 kap.
6 § första stycket eller 7 § första stycket och inspektionen har lämnat över
underrättelsen till den behöriga myndigheten i det land där filialen ska
2018:1219
27
sfs inrättas eller verksamheten ska bedrivas, ska inspektionen underrätta den
behöriga myndigheten om återkallelsen.
när det gäller anknutna sidoverksamma försäkringsförmedlare eller
anknutna försäkringsförmedlare som inte distribuerar försäkringsbaserade
investeringsprodukter eller sådana pensionsförsäkringar som avses i 7 kap.
1 § ska det som anges i första stycket om finansinspektionens beslut om
återkallelse av tillstånd i stället avse inspektionens återkallelse av registre-
ring.
första och andra styckena gäller också om finansinspektionen, i stället
för att återkalla tillståndet eller registreringen, har meddelat en varning.
sanktionsavgift
13 § om en svensk försäkringsdistributör, en ees-försäkringsförmedlare
som omfattas av en sådan överenskommelse som avses i 8 kap. 4 § första
stycket eller en försäkringsförmedlare från tredjeland har meddelats beslut
om anmärkning eller varning, får finansinspektionen besluta om sanktions-
avgift.
14 § för juridiska personer ska sanktionsavgiften uppgå till lägst
5 000 kronor och som högst fastställas till det högsta av
1. tio procent av omsättningen närmast föregående räkenskapsår för en
försäkringsdistributör, en ees-försäkringsförmedlare som omfattas av en
överenskommelse enligt 8 kap. 4 § första stycket eller en försäkrings-
förmedlare från tredjeland eller, i förekommande fall, motsvarande omsätt-
ning på koncernnivå,
2. två gånger den vinst som gjorts till följd av regelöverträdelsen, om
beloppet går att fastställa, eller
3. ett belopp som per den 23 februari 2016 i kronor motsvarade
fem miljoner euro.
om överträdelsen har skett under det första verksamhetsåret eller om
uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får omsätt-
ningen uppskattas.
avgiften får inte vara så stor att försäkringsförmedlaren eller försäk-
ringsföretaget därefter inte uppfyller kraven i 6 kap. 1 § lagen (2004:297)
om bank- och finansieringsrörelse, 8 kap. 3 § lagen (2007:528) om värde-
pappersmarknaden eller 4 kap. 1 § försäkringsrörelselagen (2010:2043).
avgiften tillfaller staten.
15 § vid ingripande mot en försäkringsförmedlare som är en fysisk person
och vid ingripande enligt 2, 3, 30 eller 31 § ska sanktionsavgiften som högst
fastställas till det högsta av
1. två gånger den vinst som den fysiska personen gjort till följd av regel-
överträdelsen, om beloppet går att fastställa, eller
2. ett belopp som per den 23 februari 2016 i kronor motsvarade
700 000 euro.
vid överträdelser av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism och föreskrifter som meddelats med stöd av den
lagen kan sanktionsavgiften, i stället för vad som anges i första stycket 2,
bestämmas till högst ett belopp som per den 25 juni 2015 i kronor mot-
svarade fem miljoner euro.
avgiften tillfaller staten.
2018:1219
28
sfs 16 § när sanktionsavgiftens storlek fastställs, ska särskild hänsyn tas till
sådana omständigheter som anges i 5 § första stycket och 6 § samt till den
fysiska eller juridiska personens finansiella ställning och, om det går att
fastställa, den vinst som gjorts till följd av regelöverträdelsen.
sanktionsföreläggande
17 § frågor om ingripanden mot fysiska personer enligt 2 §, 3 §,
30 § tredje stycket och 31 § andra stycket prövas av finansinspektionen
genom sanktionsföreläggande.
ett sanktionsföreläggande innebär att den fysiska personen föreläggs att
inom en viss tid godkänna en sanktion som är bestämd till tid eller belopp.
när föreläggandet har godkänts, gäller det som ett domstolsavgörande
som har fått laga kraft. ett godkännande som görs efter den tid som angetts
i föreläggandet är utan verkan.
18 § ett sanktionsföreläggande ska innehålla uppgift om
1. den fysiska person som föreläggandet avser,
2. överträdelsen och de omständigheter som behövs för att känneteckna
den,
3. de bestämmelser som är tillämpliga på överträdelsen, och
4. den sanktion som föreläggs personen.
föreläggandet ska också innehålla en upplysning om att ansökan om
sanktion kan komma att ges in till domstol, om föreläggandet inte godkänns
inom den tid som finansinspektionen anger.
19 § om ett sanktionsföreläggande inte har godkänts inom angiven tid, får
finansinspektionen ansöka hos allmän förvaltningsdomstol om att sanktion
ska beslutas. en sådan ansökan ska göras hos den förvaltningsrätt som är
behörig att pröva ett överklagande av finansinspektionens beslut om
ingripande mot försäkringsdistributören för samma överträdelse.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
20 § en sanktion enligt 2 §, 3 §, 30 § tredje stycket och 31 § andra stycket
får beslutas bara om sanktionsföreläggande har delgetts den som sanktionen
riktas mot inom två år från den tidpunkt då överträdelsen ägde rum.
förseningsavgift
21 § om en svensk försäkringsdistributör, en ees-försäkringsförmedlare
eller en försäkringsförmedlare från tredjeland inte i tid lämnar de upplys-
ningar som krävs enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 8 kap.
12 §, får finansinspektionen besluta att denne ska betala en förseningsavgift
med högst 100 000 kronor.
avgiften tillfaller staten.
verkställighet och beslut om sanktionsavgift eller förseningsavgift
22 § sanktionsavgiften eller förseningsavgiften ska betalas till finans-
inspektionen inom trettio dagar efter det att beslutet om den har fått laga
kraft eller sanktionsföreläggandet godkänts eller den längre tid som anges i
beslutet eller föreläggandet.
23 § finansinspektionens beslut om sanktionsavgift eller förseningsavgift
får verkställas utan föregående dom eller utslag om avgiften inte har betalats
inom den tid som anges i 22 §.
2018:1219
29
sfs
24 § om sanktionsavgiften eller förseningsavgiften inte betalas inom den
tid som anges i 22 §, ska finansinspektionen lämna den obetalda avgiften
för indrivning. bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om
indrivning av statliga fordringar m.m.
25 § en sanktionsavgift eller förseningsavgift som har beslutats faller bort
i den utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från det att be-
slutet fick laga kraft eller sanktionsföreläggandet godkändes.
föreläggande mot försäkringsdistributörer som använder sig av
obehöriga försäkringsförmedlare
26 § om en försäkringsdistributör för försäkringsdistribution använder
någon som inte är berättigad att bedriva försäkringsdistribution, ska finans-
inspektionen förelägga försäkringsdistributören att upphöra med detta.
detsamma gäller om en försäkringsdistributör använder någon som inte är
berättigad att distribuera sådana försäkringar som distributionen avser.
ingripande mot ees-försäkringsförmedlare
27 § om en ees-försäkringsförmedlare som bedriver verksamhet i
sverige enligt 3 kap. 1 § första stycket 2 har åsidosatt sina skyldigheter
enligt 4–7 kap. eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 4 kap. 19 §,
5 kap. 24 §, 6 kap. 16 § eller 7 kap. 2 §, får finansinspektionen ingripa.
finansinspektionen får förelägga ees-försäkringsförmedlaren att göra
rättelse.
om rättelse inte sker, får finansinspektionen förbjuda ees-försäkrings-
förmedlaren att bedriva försäkringsdistribution här i landet.
finansinspektionen ska underrätta den behöriga myndigheten i
ees-försäkringsförmedlarens hemland, europeiska kommissionen och
europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten om åtgärder som
har vidtagits med stöd av denna bestämmelse.
28 § om en ees-försäkringsförmedlare som bedriver verksamhet i
sverige enligt 3 kap. 1 § första stycket 2 på annat sätt än som anges i 27 §
har åsidosatt sina skyldigheter enligt denna lag eller annan författning som
reglerar förmedlarens verksamhet här i landet, får finansinspektionen be-
gära att den behöriga myndigheten i ees-försäkringsförmedlarens hemland
ska vidta åtgärder mot förmedlaren.
finansinspektionen får också hänskjuta ärendet till europeiska
försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten i enlighet med artikel 19 i
europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 1094/2010 av den
24 november 2010 om inrättande av en europeisk tillsynsmyndighet (euro-
peiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten), om ändring av beslut
nr 716/2009/eg och om upphävande av kommissionens beslut 2009/79/eg.
första och andra styckena gäller även i de fall en ees-försäkringsför-
medlare som bedriver verksamhet i sverige enligt 3 kap. 1 § första stycket 1
har åsidosatt sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt annan författning
som reglerar förmedlarens verksamhet här i landet.
29 § finansinspektionen får utöver vad som anges i 28 § förelägga
ees-försäkringsförmedlaren att göra rättelse om
2018:1219
30
sfs 1. den behöriga myndigheten i förmedlarens hemland, efter en begäran
enligt 28 § första stycket, inte ingriper eller om ingripandet visar sig vara
otillräckligt,
2. förmedlaren har gjort sig skyldig till överträdelse av en bestämmelse
som enligt föreskrifter med stöd av 36 § ska anses ha särskild betydelse för
konsumentskyddet eller något annat skyddat allmänintresse och ett omedel-
bart ingripande krävs, eller
3. förmedlarens verksamhet allvarligt skadar konsumentskyddet i allmän-
het och förmedlarens hemland kan antas vara ett annat land inom ees i syfte
att kringgå regler som gäller för att bedriva försäkringsdistribution här i
landet.
om rättelse inte sker, får finansinspektionen förbjuda ees-försäkrings-
förmedlaren att bedriva försäkringsdistribution här i landet.
finansinspektionen ska underrätta behörig myndighet i ees-försäkrings-
förmedlarens hemland, europeiska kommissionen och europeiska
försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten om åtgärder som har vidtagits
med stöd av första stycket. den behöriga myndigheten i ees-försäkrings-
förmedlarens hemland ska därutöver informeras innan åtgärder vidtas med
stöd av första stycket 1 eller 3.
ingripande vid internationell överenskommelse om överföring av
tillsynsansvar
30 § om finansinspektionen enligt en överenskommelse med en behörig
myndighet i ett annat land inom ees har tagit över ansvaret för tillsynen
över en ees-försäkringsförmedlare som har sitt huvudsakliga verksamhets-
ställe i sverige, får inspektionen ingripa mot förmedlaren om denne i sin
verksamhet här i landet inte uppfyller kraven i 2 kap. 7 eller 8 § eller har
gjort sig skyldig till en överträdelse av någon av bestämmelserna i 4–7 kap.
eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 4 kap. 19 §, 5 kap. 24 §,
6 kap. 16 § eller 7 kap. 2 §.
finansinspektionen får då utfärda ett föreläggande att göra rättelse, ett
förbud att verkställa beslut eller en anmärkning. om överträdelsen är all-
varlig får finansinspektionen förbjuda ees-försäkringsförmedlaren att be-
driva försäkringsdistribution här i landet eller, om det är tillräckligt, meddela
en varning.
om verksamheten i sverige bedrivs genom en filial, ska finansinspek-
tionen ingripa mot filialens verkställande direktör med tillämpning av 2 och
4 §§.
ingripande mot försäkringsförmedlare från tredjeland
31 § om en försäkringsförmedlare från tredjeland bedriver försäkrings-
distribution i sverige, ska 1 och 7 §§ tillämpas på verksamheten här i landet.
finansinspektionen ska ingripa mot filialens verkställande direktör med
tillämpning av 2 och 4 §§.
finansinspektionen ska underrätta behörig myndighet i hemlandet om
åtgärder som har vidtagits med stöd av denna paragraf.
ingripande mot den som saknar tillstånd eller registrering
32 § om någon bedriver försäkringsdistribution i sverige utan att vara
berättigad till det, ska finansinspektionen förelägga denne att upphöra med
verksamheten. detsamma gäller om en försäkringsdistributör distribuerar
försäkringar av ett slag som denne inte är berättigad att distribuera.
2018:1219
31
sfs är det osäkert om verksamheten omfattas av lagen, får finansinspek-
tionen förelägga den som bedriver verksamheten att lämna de upplysningar
om verksamheten som behövs för att bedöma om lagen är tillämplig.
förbud mot att bedriva sidoverksamhet
33 § om det finns särskilda skäl får finansinspektionen förbjuda en
försäkringsförmedlare att bedriva sidoverksamhet.
ingripande mot ägare
34 § om en svensk försäkringsförmedlare har nära förbindelser med
någon annan och det hindrar en effektiv tillsyn över förmedlaren, får finans-
inspektionen förelägga innehavare av sådana aktier eller andelar i försäk-
ringsförmedlaren som medför att förbindelserna är nära, att avyttra så stor
del av aktierna eller andelarna att hinder för tillsynen inte längre föreligger.
vite
35 § finansinspektionen får förena ett beslut om föreläggande enligt
denna lag med vite.
bemyndigande
36 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om vilka författningar som enligt 29 § första stycket 2 ska
anses ha särskild betydelse för konsumentskyddet eller något annat skyddat
allmänintresse.
10 kap. överklagande
överklagande av finansinspektionens beslut
1 § finansinspektionens beslut enligt 9 kap. 17 § och beslut enligt 9 kap.
32 § andra stycket får inte överklagas.
andra beslut av finansinspektionen enligt denna lag får överklagas till
allmän förvaltningsdomstol.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
finansinspektionen får bestämma att ett beslut om förbud, föreläggande
eller återkallelse ska gälla omedelbart.
överklagande av bolagsverkets beslut
2 § bolagsverkets beslut att avskriva en anmälan eller att vägra en registre-
ring får överklagas till allmän förvaltningsdomstol inom två månader från
den dag då klaganden fick del av beslutet.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
1. denna lag träder i kraft den 1 oktober 2018.
2. bestämmelsen i 7 kap. 1 § ska dock vid distribution av tjänstepensions-
försäkring tillämpas för tid från och med den 1 oktober 2019.
3. genom lagen upphävs lagen (2005:405) om försäkringsförmedling.
4. den upphävda lagen gäller dock fortfarande för
a) överträdelser som görs före den 1 oktober 2018,
b) överklagande av beslut som har meddelats före den 1 oktober 2018,
och
c) handläggning av överklaganden av beslut som har meddelats före
den 1 oktober 2018.
2018:1219
32
sfs 5. denna lag tillämpas inte på
a) avtal om försäkringsförmedling som har ingåtts före den 1 okto-
ber 2018 och som avser försäkringsavtal som har ingåtts före det datumet,
och
b) försäkringsavtal som har ingåtts före den 1 oktober 2018.
om en försäkringsdistributör godtar en förlängning av ett sådant avtal
som avses i b) eller vidtar en försäkringsdistributionsåtgärd som är hänförlig
till avtalet efter den 1 oktober 2018, tillämpas dock denna lag.
6. denna lag tillämpas första gången i förhållande till ett land inom
europeiska ekonomiska samarbetsområdet som inte är en medlemsstat i
europeiska unionen från den tidpunkt då försäkringsdistributionsdirektivet
införlivas i avtalet om europeiska ekonomiska samarbetsområdet
(ees-avtalet).
7. ett tillstånd att utöva försäkringsförmedling enligt den upphävda lagen
gäller som ett tillstånd att bedriva försäkringsdistribution som försäkrings-
förmedlare enligt denna lag. en registrering som försäkringsförmedlare
enligt den upphävda lagen gäller som en registrering enligt denna lag.
8. en försäkringsförmedlare som den 1 oktober 2018 har tillstånd att
utöva sidoverksamhet enligt 5 kap. 1 § den upphävda lagen får utöva sådan
sidoverksamhet, med undantag för verksamhet som avser investerings-
rådgivning om premiepension, till och med den 1 januari 2019 eller, om en
ansökan om tillstånd att driva värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528)
om värdepappersmarknaden har getts in till finansinspektionen före den tid-
punkten, till dess ansökan prövats slutligt.
9. en anknuten försäkringsförmedlare enligt 1 kap. 10 § 1 a den upp-
hävda lagen som den 1 oktober 2018 distribuerar försäkringsbaserade
investeringsprodukter eller pensionsförsäkringar som avses i 7 kap. 1 §
denna lag får bedriva verksamheten utan tillstånd till och med den 1 juli
2019 eller, om ansökan om tillstånd att bedriva försäkringsdistribution som
anknuten försäkringsförmedlare har getts in till finansinspektionen före den
tidpunkten, till dess ansökan prövats slutligt.
för övriga sådana anknutna försäkringsförmedlare som avses i 1 kap.
10 § 1 a den upphävda lagen gäller en registrering som anknuten försäk-
ringsförmedlare som en registrering som anknuten försäkringsförmedlare
enligt denna lag.
10. en registrering som anknuten försäkringsförmedlare enligt 1 kap.
10 § 1 b den upphävda lagen gäller som en registrering som anknuten sido-
verksam försäkringsförmedlare enligt denna lag.
11. en underrättelse från en utländsk försäkringsförmedlare från ett annat
land inom ees enligt 3 kap. 1 § den upphävda lagen om att bedriva verk-
samhet i sverige gäller som en underrättelse enligt 3 kap. 1 § denna lag.
12. en försäkringsförmedlare som den 1 oktober 2018 har tillstånd eller
registrering att utöva försäkringsförmedling enligt den upphävda lagen ska
senast den 23 februari 2019 uppfylla kompetenskraven i 2 kap. 7 § första
stycket 3 och 4 och 8 § första stycket 3 och 4 denna lag samt i föreskrifter
som har meddelats med stöd av 2 kap. 12 § 4 och 7 denna lag.
på regeringens vägnar
ylva johansson
per bolund
(finansdepartementet)
2018:1219
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Skadeståndslag (1972:207)
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Försäkringsavtalslag (2005:104)Skadeståndslag (1972:207)
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
Arbetar du med ersättningsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ersättningsrätt.