SFS2022-260.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
konsumentköplag sfs 2022:260
utfärdad den 7 april 2022 den 12 april 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 följande.
1 kap. grundläggande bestämmelser
lagens innehåll
1 § i denna lag finns bestämmelser om skydd för konsumenter vid köp av
varor där köparen är konsument och säljaren är näringsidkare (2–8 kap.). i
lagen finns även bestämmelser om konsumentskydd vid avtal där en
näringsidkare tillhandahåller en konsument digitalt innehåll eller digitala
tjänster (9 kap.).
uttryck i lagen
2 § i denna lag avses med
digitalt innehåll: data som framställs och tillhandahålls i digital form,
digital tjänst: en tjänst som gör det möjligt för konsumenten att skapa,
bearbeta, lagra eller få tillgång till uppgifter i digital form, eller att utbyta
uppgifter eller interagera på annat sätt med uppgifter i digital form som
laddas upp eller skapas av konsumenten eller av andra användare av tjänsten,
driftskompatibilitet: förmåga att fungera med annan hårdvara eller
programvara än sådan som normalt används med samma typ av varor med
digitala delar, digitalt innehåll eller digitala tjänster,
kompatibilitet: förmåga att utan konvertering fungera med sådan hårdvara
eller programvara som normalt används med samma typ av varor med
digitala delar, digitalt innehåll eller digitala tjänster,
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som
faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål
som har samband med den egna näringsverksamheten,
offentlig auktion: en försäljningsmetod där näringsidkaren genom ett
öppet budgivningsförfarande som sköts av en auktionsförrättare bjuder ut
varor till försäljning till konsumenter som har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen, och där den som lämnar det vinnande budet är
skyldig att köpa varan,
1 prop. 2021/22:85, bet. 2021/22:cu3, rskr. 2021/22:212.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/770 av den 20 maj 2019 om vissa aspekter
på avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll och digitala tjänster, i den ursprungliga lydelsen
samt europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/771 av den 20 maj 2019 om vissa
aspekter på avtal om försäljning av varor, om ändring av förordning (eu) 2017/2394 och direktiv
2009/22/eg samt om upphävande av direktiv 1999/44/eg, i den ursprungliga lydelsen. 1
publicerad
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
personuppgifter: sådan information som avses i artikel 4 i europaparla- sfs 2022:260
mentets och rådets förordning (eu) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd
för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om
det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/eg
(allmän dataskyddsförordning),
tillverkare: den som tillverkar varor eller som genom att sätta sitt namn,
varumärke eller annat kännetecken på varor uppger sig vara tillverkare, eller
den som importerar varor till europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
vara: lös sak, med eller utan digitala delar,
vara med digitala delar: lös sak som är integrerad eller sammankopplad
med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst på ett sådant sätt att avsak-
naden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att varan inte
kan användas på det sätt som är avsett.
lagens tillämpningsområde
3 § denna lag gäller köp av en vara som en näringsidkare säljer till en
konsument.
vid köp av en vara med digitala delar ingår det digitala innehållet eller
den digitala tjänsten i köpet av varan, om något annat inte har avtalats. det
gäller även i fall då det digitala innehållet eller den digitala tjänsten till-
handahålls av någon annan än näringsidkaren.
4 § lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet
förmedlas för säljaren av en näringsidkare. i sådana fall svarar båda för de
skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen.
5 § lagen gäller i tillämpliga delar även byte av en vara.
6 § lagen gäller även köp av en vara som ska tillverkas. om konsumenten
ska tillhandahålla en väsentlig del av materialet, gäller därutöver 4 § första
stycket och 6 och 7 §§ konsumenttjänstlagen (1985:716).
lagen gäller inte avtal som innebär att den som ska leverera en vara även
ska utföra arbete eller någon annan tjänst, om tjänsten utgör den över-
vägande delen av förpliktelsen.
7 § lagen gäller även avtal där en näringsidkare mot betalning ska
tillhandahålla eller utveckla ett digitalt innehåll eller en digital tjänst till en
konsument. detsamma gäller om konsumenten ska tillhandahålla sina
personuppgifter, utom när konsumentens personuppgifter behandlas av
näringsidkaren endast för att uppfylla rättsliga krav som gäller för denne
eller för att tillhandahålla det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.
när en del av ett avtal avser ett sådant tillhandahållande av ett digitalt
innehåll eller en digital tjänst som avses i första stycket, gäller lagens
bestämmelser om avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll eller
digitala tjänster för den delen av avtalet. detsamma gäller när ett digitalt
innehåll tillhandahålls på ett fysiskt medium som uteslutande fungerar som
bärare av det digitala innehållet.
8 § lagen gäller inte
1. avtal som avser elektroniska kommunikationstjänster med undantag för
nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster,
2. avtal som avser vadhållning, kasinospel eller andra typer av spel enligt
spellagen (2018:1138), 2
3. avtal om digitalt innehåll eller digitala tjänster som avser åtgärder för sfs 2022:260
att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador eller
tandvård enligt 1 § tandvårdslagen (1985:125), och som tillhandahålls av
sådan hälso- och sjukvårdspersonal som avses i artikel 3 f i europaparla-
mentets och rådets direktiv 2011/24/eu av den 9 mars 2011 om tillämp-
ningen av patienträttigheter vid gränsöverskridande hälso- och sjukvård, i
den ursprungliga lydelsen,
4. avtal som avser finansiella tjänster,
5. avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll som är en del av ett
framförande eller ett evenemang, om det digitala innehållet görs tillgängligt
för allmänheten på annat sätt än genom signalöverföring,
6. tillhandahållande av digitalt innehåll i enlighet med lagen (2010:566)
om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen, eller
7. tillhandahållande av fri programvara med öppen källkod, om de person-
uppgifter som konsumenten har tillhandahållit behandlas av näringsidkaren
endast för att förbättra säkerheten, kompatibiliteten eller driftskompatibili-
teten hos programvaran.
behandling av personuppgifter
9 § bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i europaparla-
mentets och rådets förordning (eu) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd
för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om
det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/eg
(allmän dataskyddsförordning), i lagen (2018:218) med kompletterande
bestämmelser till eu:s dataskyddsförordning och i föreskrifter som har
meddelats i anslutning till den lagen.
avtalsvillkor som avviker från lagen
10 § avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till
nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte något annat
anges i lagen.
första stycket gäller inte vid köp av gas som levereras i ledning, om de
allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av
konsumentverket.
2 kap. varans avlämnande
platsen för avlämnandet
1 § om inte något annat följer av avtalet, ska varan hållas tillgänglig för
avhämtning där näringsidkaren vid köpet hade sitt affärsställe.
tiden för avlämnandet
2 § om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avläm-
nandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet
ingicks.
näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten
betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.
avlämnandet
3 § varan är avlämnad när konsumenten, själv eller genom en transportör
som konsumenten anlitat eller genom någon annan som handlar på konsu-
mentens vägnar, har fått varan i sin besittning. även om det är konsumenten 3
som har anlitat transportören anses varan inte avlämnad när den har lämnats
över till transportören, om det är näringsidkaren som erbjudit transport- sfs 2022:260
alternativet.
4 § för att en vara med digitala delar ska vara avlämnad krävs, utöver vad
som anges i 3 §, att det digitala innehållet eller den digitala tjänsten har
tillhandahållits konsumenten. om det digitala innehållet eller den digitala
tjänsten ska tillhandahållas kontinuerligt under en period, anses avlämnande
ha skett när tillhandahållandet har påbörjats.
ett digitalt innehåll i en vara med digitala delar är tillhandahållet när
konsumenten ges tillgång eller åtkomst till innehållet eller till ett medel som
är lämpligt för att få tillgång till eller ladda ned det. en digital tjänst i en vara
med digitala delar är tillhandahållen när den görs tillgänglig för konsumen-
ten.
kostnaderna för varan
5 § om inte något annat följer av avtalet, ska näringsidkaren svara för
transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före
avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd
av något förhållande på konsumentens sida.
risken för varan
6 § risken för varan går över på konsumenten när varan avlämnas.
om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, står konsumenten risken
för varan till dess den lämnas tillbaka.
om konsumenten står risken för varan, är han eller hon skyldig att betala
för varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat
genom en händelse som inte beror på näringsidkaren.
3 kap. näringsidkarens dröjsmål
vad som avses med dröjsmål
1 § näringsidkaren är i dröjsmål om varan inte avlämnas eller avlämnas
för sent och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida.
påföljder vid dröjsmål
2 § om näringsidkaren är i dröjsmål får konsumenten hålla inne betal-
ningen enligt 3 §. konsumenten får välja mellan att kräva att köpet fullgörs
enligt 4 § och att häva köpet enligt 5 §. dessutom får konsumenten kräva
skadestånd av näringsidkaren enligt 6 kap.
rätt att hålla inne betalningen
3 § konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som behövs för
att ge konsumenten säkerhet för hans eller hennes krav på grund av dröjs-
målet.
rätt att kräva att näringsidkaren fullgör köpet
4 § konsumenten får hålla fast vid köpet och kräva att näringsidkaren
fullgör det.
näringsidkaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det finns ett
hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta
uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse av 4
att näringsidkaren fullgör köpet. om ett sådant förhållande upphör inom sfs 2022:260
rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren fullgör köpet.
konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren fullgör köpet,
om konsumenten väntar orimligt länge med att framställa kravet.
rätt att häva köpet
5 § konsumenten får häva köpet om näringsidkarens dröjsmål är av
väsentlig betydelse för konsumenten eller om konsumenten före avtalets
ingående har meddelat näringsidkaren att avlämnande av varan senast en
viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. konsumenten
får också häva köpet om näringsidkaren meddelar att varan inte kommer att
avlämnas.
om konsumenten har krävt att näringsidkaren avlämnar varan inom en
bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får konsumen-
ten häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. medan tilläggs-
tiden löper får konsumenten häva köpet endast om näringsidkaren meddelar
att köpet inte kommer att fullgöras inom denna tid.
om konsumenten har krävt att köpet ska fullgöras utan att ange någon
tilläggstid, får konsumenten häva köpet om varan inte avlämnas inom en
skälig tid efter det att kravet framställdes.
meddelande om hävning och skadestånd
6 § har varan avlämnats för sent, får konsumenten häva köpet på grund av
dröjsmålet endast om konsumenten inom skälig tid efter det att han eller hon
fick kännedom om avlämnandet meddelar näringsidkaren att köpet hävs. ett
motsvarande krav på meddelande gäller för att konsumenten ska få kräva
skadestånd. om köpet hävs, behöver dock konsumenten inte lämna något
särskilt meddelande för att han eller hon dessutom ska få kräva skadestånd.
ett meddelande om hävning eller skadestånd får, i fall som avses i 1 kap.
4 §, i stället lämnas till den som har förmedlat köpet.
4 kap. fel på varan
krav på varan
1 § varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet,
kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad
som följer av avtalet. varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och
uppdateringar som följer av avtalet.
varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten
avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat närings-
idkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har god-
tagit att varan kan användas för det ändamålet.
2 § varan ska, utöver vad som följer av 1 §,
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet
används,
2. stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av
ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före
köpet,
3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om håll-
barhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är
normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med
fog kan förutsätta med hänsyn till varans art, 5
4. stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra sfs 2022:260
särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled
eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan
eller annars före köpet, och
5. åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för
installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumen-
ten med fog kan förutsätta.
3 § näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana för-
hållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren
känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med
att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka
på köpet.
4 § för en vara med digitala delar ska näringsidkaren se till att konsumen-
ten informeras om och tillhandahålls säkerhetsuppdateringar och andra nöd-
vändiga uppdateringar.
vid ett enstaka tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital
tjänst gäller näringsidkarens skyldighet enligt första stycket under den tid
som konsumenten med fog kan förutsätta uppdateringar. vid kontinuerligt
tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period
gäller skyldigheten under tre år efter det att varan med digitala delar avläm-
nades eller den längre tid som avtalet löper.
fel på varan
5 § varan är felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller
näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 §, om inte något
annat följer av 6–8 §§. i 9–12 §§ finns bestämmelser om att varan kan vara
felaktig även i andra fall.
6 § en vara som avviker från vad som anges i 2 eller 4 § ska inte anses
felaktig, om näringsidkaren vid köpet har informerat konsumenten om
avvikelsen och konsumenten uttryckligen och separat har godkänt den.
7 § en vara som avviker från vad som anges i 2 § 4 ska inte anses felaktig,
om näringsidkaren visar att
1. uppgifterna har rättats före köpet på ett sätt som är likvärdigt med det
sätt som uppgifterna först lämnades på,
2. uppgifterna inte har inverkat på köpet, eller
3. uppgifterna har lämnats av någon annan än näringsidkaren och att
näringsidkaren inte kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
8 § en vara med digitala delar ska inte anses felaktig om den avviker från
vad som anges i 1 eller 2 § enbart till följd av att konsumenten inte inom
skälig tid har installerat en uppdatering som har tillhandahållits enligt 4 §.
detta gäller dock endast om näringsidkaren har informerat konsumenten om
att uppdateringen finns tillgänglig och om konsekvenserna av bristande
installation, och konsumentens bristande installation inte har berott på anvis-
ningarna för installationen.
9 § en vara som avviker från vad som anges i 1 eller 2 § till följd av
bristande installation av varan ska anses felaktig, om den
6
1. har installerats av näringsidkaren eller av någon annan för dennes sfs 2022:260
räkning som ett led i att fullgöra köpet, eller
2. har installerats av konsumenten eller någon för dennes räkning och
avvikelsen beror på de anvisningar som har tillhandahållits av närings-
idkaren eller, i förekommande fall, av leverantören av det digitala innehållet
eller den digitala tjänsten i en vara med digitala delar.
10 § varan är felaktig om den
1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av 27 eller 36 §
produktsäkerhetslagen (2004:451) eller mot ett annat försäljningsförbud
som har meddelats i författning eller av en myndighet väsentligen i syfte att
förebygga att den som använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall
eller för att annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig från
säkerhetssynpunkt, eller
2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller
hälsa.
11 § varan är felaktig om näringsidkaren har låtit bli att lämna säkerhets-
information om varan efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen
(2004:451) eller låter bli att lämna sådan information om varans egenskaper
eller användning som näringsidkaren enligt marknadsföringslagen (2008:486)
har ålagts att lämna, om underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.
första stycket gäller också om föreläggandet eller åläggandet har med-
delats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befatt-
ning med varan och näringsidkaren har känt till eller borde ha känt till att
föreläggandet eller åläggandet inte har fullgjorts.
12 § varan är felaktig om tredje man
1. äger varan,
2. har panträtt eller någon annan liknande rätt i varan,
3. har en immaterialrätt i varan som begränsar användningen av den på ett
sätt som konsumenten inte med fog kunnat förutsätta, eller
4. påstår att han eller hon har en sådan rätt som anges i 1–3 och det finns
sannolika skäl för påståendet.
varan har dock inte ett rättsligt fel enligt första stycket om det följer av
avtalet att konsumenten ska överta varan med den begränsning som tredje
mans rätt medför.
köp av begagnade varor på offentlig auktion
13 § vid köp av en begagnad vara på offentlig auktion gäller inte 2–4 §§.
en begagnad vara som köps på offentlig auktion ska anses felaktig om
den är i sämre skick än konsumenten med fog kunnat förutsätta med hänsyn
till varans utropspris och övriga omständigheter.
näringsidkarens ansvar för fel
14 § näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avläm-
nandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. om näringsidkaren
har åtagit sig att som ett led i att fullgöra köpet installera varan, gäller
ansvaret för fel från när installationen har utförts av näringsidkaren eller av
någon annan för dennes räkning.
för en vara med digitala delar där det digitala innehållet eller den digitala
tjänsten tillhandahålls kontinuerligt under en period, svarar näringsidkaren
för fel på innehållet eller tjänsten som uppstår eller visar sig under tre år 7
efter det att varan med digitala delar avlämnades eller den längre tid som sfs 2022:260
avtalet löper.
om konsumenten inte i rätt tid hämtar eller tar emot en vara som hålls
tillgänglig för konsumentens räkning och varan försämras därefter, svarar
näringsidkaren för försämringen, om den inte enbart beror på varans egen
beskaffenhet. om en försämring av varan uppkommer efter avlämnandet,
svarar näringsidkaren för försämringen, om den är en följd av närings-
idkarens avtalsbrott.
15 § för en vara med digitala delar svarar näringsidkaren för fel till följd
av bristande uppdatering under den tid som gäller för näringsidkarens
skyldighet att uppdatera det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.
16 § om näringsidkaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro
och heder eller om felet är sådant som avses i 10 eller 12 §, svarar närings-
idkaren för fel som visar sig även efter den tid som anges i 14 § första och
andra styckena.
17 § ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller
i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses
vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något
annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
köp av levande djur
18 § vid köp av ett levande djur gäller vad som anges i 17 § fel som visar
sig inom sex månader efter det att djuret avlämnades.
vid köp av ett levande djur till ett pris som överstiger en tiondel av pris-
basbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken får närings-
idkaren och konsumenten avtala om undantag från första stycket.
19 § en konsument som före köpet av ett sådant djur som anges i 18 §
andra stycket har undersökt djuret eller utan godtagbar anledning inte har
följt näringsidkarens uppmaning att göra det, får inte som fel åberopa vad
han eller hon borde ha märkt vid undersökningen. detta gäller dock inte om
näringsidkaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
20 § vid alla köp av levande djur finns bestämmelser för att säkerställa ett
gott djurskydd och främja en god djurvälfärd och respekt för djur i djur-
skyddslagen (2018:1192) och i föreskrifter som har meddelats i anslutning
till den lagen.
garantier
21 § en vara är felaktig om näringsidkaren eller någon annan för närings-
idkarens räkning genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att
under en viss tid svara för varan eller en del av varan eller för en egenskap
hos varan, och varan under den angivna tiden försämras i det avseende som
utfästelsen omfattar.
första stycket gäller inte om näringsidkaren gör sannolikt att försäm-
ringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på
vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumen-
tens sida.
8
22 § konsumenten har rätt att vända sig mot den som har lämnat en garanti sfs 2022:260
eller liknande utfästelse i enlighet med vad som följer av garantin eller
utfästelsen.
om tillverkaren har åtagit sig att svara för varans hållbarhet under en viss
tid, har konsumenten alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller
företar omleverans enligt 5 kap. 4–7 §§.
23 § om villkoren för garantin enligt ett garantibevis är mindre fördel-
aktiga för konsumenten än de som har utfästs i marknadsföring av varan,
gäller villkoren enligt marknadsföringen. det gäller dock inte om marknads-
föringen före köpet har anpassats till villkoren i garantibeviset på ett sätt
som är likvärdigt med det sätt på vilket marknadsföringen först gjordes.
5 kap. påföljder vid fel på varan
påföljder
1 § om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4–11 §§ kräva av-
hjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller
häva köpet. dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd.
konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.
reklamation
2 § konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon
lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att
konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). en reklamation får i stället
göras hos någon som har åtagit sig att för näringsidkarens räkning avhjälpa
fel på varan eller hos den som enligt 1 kap. 4 § har förmedlat köpet. en
reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt
felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid.
ett krav med anledning av ett fel preskriberas om det inte framställs inom
två månader från utgången av tidsperioden för näringsidkarens felansvar
enligt 4 kap. 14 § eller inom den längre tid som parterna har avtalat.
det som föreskrivs i första och andra styckena gäller inte om närings-
idkaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder eller om
felet är sådant som avses i 4 kap. 10 §.
rätt att hålla inne betalningen
3 § konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som behövs för
att ge konsumenten säkerhet för hans eller hennes krav på grund av att varan
är felaktig.
rätt till avhjälpande eller omleverans
4 § konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på
varan eller gör en omleverans. konsumenten får välja mellan åtgärderna.
näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast
om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för närings-
idkaren.
vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleve-
rans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn
tas till
1. vilken betydelse felet har,
2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
9
3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kost- sfs 2022:260
nad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.
avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsu-
menten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för
konsumenten.
5 § trots att konsumenten kräver en annan påföljd än avhjälpande eller
omleverans, har näringsidkaren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske
under de förutsättningar som anges i 4 § tredje stycket.
första stycket gäller inte om konsumenten enligt 8 § har rätt att kräva en
annan påföljd utan föregående försök till avhjälpande eller omleverans eller
om konsumenten har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna
inte skäligen kunde krävas att konsumenten skulle avvakta avhjälpande eller
omleverans från näringsidkarens sida.
6 § vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den
felaktiga varan.
om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta
bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för
borttagandet och installationen. denna skyldighet gäller dock endast om
varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt
med dess art och ändamål.
7 § konsumenten ska vid avhjälpande och omleverans göra varan till-
gänglig för näringsidkaren. vid omleverans behöver detta dock inte göras
förrän en ny vara levereras.
rätt till prisavdrag eller hävning
8 § konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller
att häva köpet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet
för konsumenten. detsamma gäller om avhjälpandet eller omleveransen inte
sker i enlighet med kraven i 6 § eller felet kvarstår trots avhjälpande eller
omleverans. om felet med hänsyn till varans karaktär och omständigheterna
i övrigt är allvarligt, har konsumenten rätt till prisavdrag eller hävning utan
föregående försök till avhjälpande eller omleverans.
konsumenten har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa
felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att
konsumenten får prisavdrag.
9 § om endast en del av de varor som köpet avser är felaktiga, gäller
konsumentens rätt till hävning enligt 8 § de felaktiga varorna. köpet får dock
hävas även i fråga om andra varor som köpet avser, om det inte skäligen kan
begäras att konsumenten behåller dem.
10 § konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är
ringa.
konsumenten har inte rätt till prisavdrag vid fel på en begagnad vara som
köpts på offentlig auktion.
11 § vid hävning ska konsumenten meddela näringsidkaren att han eller
hon häver köpet.
10
6 kap. skadestånd vid näringsidkarens avtalsbrott sfs 2022:260
rätt till skadestånd
1 § konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider
genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte
näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför
näringsidkarens kontroll
1. som näringsidkaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid
köpet, och
2. vars följder näringsidkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller
övervunnit.
om dröjsmålet eller felet beror på någon som näringsidkaren har anlitat
för att helt eller delvis fullgöra köpet, är näringsidkaren fri från skadestånds-
skyldighet endast om också den som näringsidkaren har anlitat skulle vara
fri enligt första stycket. detsamma gäller om dröjsmålet eller felet beror på
en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i ett tidigare
säljled.
2 § konsumenten har alltid rätt till ersättning för den skada han eller hon
lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om konsumenten varken
kände till eller borde ha känt till felet.
konsumenten har alltid rätt till ersättning för den skada han eller hon lider
genom att varan vid köpet avvek från vad näringsidkaren särskilt utfäst.
skadeståndets omfattning
3 § skadestånd på grund av näringsidkarens dröjsmål eller vid fel på varan
omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses
i 4 § och annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
skadestånd vid fel på varan enligt 1 § omfattar även skada som uppkom-
mer på någon annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem
i konsumentens hushåll, om egendomen är avsedd huvudsakligen för ända-
mål som faller utanför näringsverksamhet.
näringsidkaren och konsumenten får träffa avtal om att ersättning enligt
första eller andra stycket inte ska omfatta förlust i näringsverksamhet.
prisskillnad
4 § om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre
pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda
köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid
efter det att köpet hävdes. om köpet har hävts utan att ett sådant täcknings-
köp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser,
omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet
och varans gängse pris vid tiden för hävningen.
jämkning
5 § om skyldigheten att betala skadestånd på grund av näringsidkarens
dröjsmål eller vid fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn
till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, får skadeståndet
jämkas efter vad som är skäligt. i ett sådant fall ska det även beaktas existe-
rande försäkringar och försäkringsmöjligheter på konsumentens sida, den
skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och förhindra skadan samt
andra särskilda omständigheter.
11
7 kap. konsumentens betalningsskyldighet och dröjsmål sfs 2022:260
priset för varan
1 § om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad
som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid
tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.
tidpunkten för betalningen
2 § om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet, ska konsumenten
betala när näringsidkaren kräver det, dock inte förrän varan hålls konsumen-
ten tillhanda.
avbeställning
3 § om konsumenten avbeställer varan innan den har avlämnats, har
näringsidkaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. i stället
får näringsidkaren kräva skadestånd enligt 7 och 8 §§.
konsumentens dröjsmål
4 § konsumenten är i dröjsmål om priset inte betalas i rätt tid och detta
inte beror på näringsidkaren eller något förhållande på dennes sida.
påföljder vid dröjsmål
5 § vid konsumentens dröjsmål får näringsidkaren hålla inne varan enligt
2 kap. 2 § andra stycket. näringsidkaren får välja mellan att kräva att konsu-
menten betalar för varan och att häva köpet enligt 6 §. vid hävning får
näringsidkaren dessutom kräva skadestånd av konsumenten enligt 7 och
8 §§.
rätt till hävning
6 § näringsidkaren får häva köpet om konsumentens dröjsmål med betal-
ningen utgör ett väsentligt avtalsbrott.
om näringsidkaren har krävt att konsumenten betalar för varan inom en
bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får närings-
idkaren häva köpet om konsumenten inte betalar inom tilläggstiden. medan
tilläggstiden löper får näringsidkaren häva köpet endast om konsumenten
meddelar att han eller hon inte kommer att betala inom denna tid.
om varan har kommit i konsumentens besittning, får näringsidkaren häva
köpet endast om denne har förbehållit sig rätt till detta eller om konsumenten
avvisar varan. har priset i sin helhet betalats, får näringsidkaren inte häva
köpet.
rätt till skadestånd
7 § om näringsidkaren häver köpet enligt 6 § eller om konsumenten
avbeställer varan enligt 3 §, har näringsidkaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som näringsidkaren har haft för att ingå och full-
göra avtalet till den del näringsidkaren inte kan tillgodogöra sig dessa på
något annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för
varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av ned-
lagt arbete och omständigheterna i övrigt.
12
näringsidkaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid sfs 2022:260
hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som
normalt kan antas tillkomma en näringsidkare som ersättning enligt första
stycket.
8 § näringsidkaren har inte rätt till ersättning enligt 7 § om konsumenten
avbeställer en vara innan näringsidkaren har accepterat ett anbud som
konsumenten har lämnat till näringsidkaren.
näringsidkaren har inte heller rätt till ersättning enligt 7 § om konsumen-
ten visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den all-
männa samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller något annat liknande
hinder som konsumenten inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid
köpet och vars följder han eller hon inte heller skäligen kunde ha undvikit
eller övervunnit.
8 kap. övriga bestämmelser om köp av varor
begränsning av skadan
1 § den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin
skada. om parten inte gör det, får han eller hon själv bära en motsvarande
del av förlusten.
verkningar av hävning
2 § om köpet hävs bortfaller näringsidkarens skyldighet att överlämna
varan och konsumentens skyldighet att betala för varan.
i den utsträckning köpet har fullgjorts ska konsumenten utan onödigt
dröjsmål lämna tillbaka varan. om hävningen sker på grund av näringsidka-
rens avtalsbrott ska det ske på näringsidkarens bekostnad. näringsidkaren
ska utan onödigt dröjsmål betala tillbaka vad konsumenten har betalat för
varan. återbetalning behöver dock inte göras förrän näringsidkaren har tagit
emot varan eller konsumenten visat att varan sänts tillbaka. för en vara med
digitala delar där det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhanda-
hålls kontinuerligt under en period gäller 9 kap. 15 § första stycket vid
näringsidkarens återbetalning.
var och en får hålla inne vad som tagits emot till dess att den andre ger ut
vad som ska lämnas tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för
skadestånd och ränta som han eller hon kan vara skyldig att betala.
3 § om köpet hävs ska konsumenten ge ut den avkastning av varan som
konsumenten har fått och betala skälig ersättning, om han eller hon har haft
någon annan nytta av varan.
om näringsidkaren ska lämna tillbaka betalningen, ska näringsidkaren
betala ränta från den dag denne tog emot betalningen.
vissa följder av hävning och omleverans
4 § om konsumenten i samband med hävning av köpet eller vid omleve-
rans inte kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad,
ska konsumenten ersätta näringsidkaren för den minskning i varans värde
som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
första stycket gäller inte om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin
egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på konsu-
menten, 13
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som sfs 2022:260
varit nödvändig för att undersöka om varan är felfri, eller
3. varan har använts av konsumenten för normalt bruk innan omleverans
sker eller innan konsumenten insåg eller borde ha insett att det fanns ett fel
som ger honom eller henne rätt att häva köpet.
anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled
5 § om näringsidkaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverk-
samhet eller inte kan anträffas, har konsumenten rätt att rikta anspråk på
grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit
varan för vidareförsäljning.
första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på
grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare sälj-
led av den som förvärvat varan från denne. ett avtal som inskränker rätten
att göra anspråk gällande får dock åberopas mot konsumenten endast om en
sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
konsumenten och näringsidkaren. bristande reklamation i tidigare led är
utan betydelse för konsumentens rätt.
om konsumenten vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en närings-
idkare i ett tidigare säljled, får reklamation enligt 5 kap. 2 § göras hos denne
eller hos den näringsidkare som sålt varan. har reklamation inte gjorts hos
näringsidkaren i ett tidigare säljled, förlorar konsumenten sin rätt mot den
näringsidkaren, om konsumenten inte underrättar denne om sitt anspråk
inom skälig tid efter det att konsumenten insett eller borde ha insett att han
eller hon hade anledning att framställa anspråket.
risken för vissa meddelanden
6 § om ett meddelande som konsumenten ska lämna till näringsidkaren
eller någon annan enligt 3 kap. 4 eller 6 §, 5 kap. 2, 4 eller 11 § eller 5 § i
detta kapitel har sänts på ett ändamålsenligt sätt, får meddelandet åberopas
även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. detsamma gäller
ett sådant meddelande med föreläggande av tilläggstid som näringsidkaren
kan lämna till konsumenten enligt 7 kap. 6 §.
förhållandet till näringsidkarens borgenärer
7 § ett köp av en vara gäller mot näringsidkarens borgenärer i och med
avtalet. när ett köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande
mot borgenärerna förrän någon åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller
märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på
något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för konsumenten.
9 kap. avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll och
digitala tjänster
tillhandahållande
1 § om tiden för tillhandahållande av det digitala innehållet eller den
digitala tjänsten inte följer av avtalet, ska tillhandahållandet ske utan onödigt
dröjsmål.
ett digitalt innehåll är tillhandahållet när konsumenten ges tillgång eller
åtkomst till innehållet eller ett medel som är lämpligt för att få tillgång till
eller ladda ned det. en digital tjänst är tillhandahållen när den görs tillgäng-
lig för konsumenten.
14
för digitalt innehåll på ett fysiskt medium ska 2 kap. 1 och 2 §§, 3 § första sfs 2022:260
stycket och 5 och 6 §§ tillämpas, i stället för det som anges i första och andra
styckena.
näringsidkarens dröjsmål
2 § näringsidkaren är i dröjsmål om det digitala innehållet eller den
digitala tjänsten inte tillhandahålls inom den tid som följer av 1 §. närings-
idkaren ska visa att tillhandahållandet har skett i tid.
3 § om näringsidkaren är i dröjsmål gäller 3 kap. 2–5 §§ och 6 kap. om
påföljder vid näringsidkarens dröjsmål vid köp av varor.
vid hävning med anledning av näringsidkarens dröjsmål, ska konsumen-
ten meddela näringsidkaren att han eller hon häver avtalet.
fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten
vilka krav som ställs och vad som utgör fel
4 § för avtal om tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital
tjänst gäller 4 kap. 1–4 §§ om krav på varan och 4 kap. 5–8 och 10–12 §§
om fel på varan.
om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls konti-
nuerligt under en period, ska näringsidkarens uppdateringsskyldighet enligt
4 kap. 4 § första stycket gälla under den avtalade perioden.
5 § ett digitalt innehåll eller en digital tjänst ska tillhandahållas i den
senaste version som fanns tillgänglig när avtalet ingicks, om inte något annat
följer av avtalet.
6 § ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som avviker från det som
anges i 4 kap. 1 eller 2 § till följd av bristande integrering med konsumentens
hårdvara, programvara eller nätanslutning ska anses felaktig, om det digitala
innehållet eller den digitala tjänsten
1. har integrerats av näringsidkaren eller av någon annan för dennes
räkning, eller
2. har integrerats av konsumenten eller någon för dennes räkning och
avvikelsen beror på de anvisningar som har tillhandahållits av närings-
idkaren.
näringsidkarens ansvar för fel
7 § näringsidkaren svarar för fel på det digitala innehållet eller den digi-
tala tjänsten som har funnits vid tillhandahållandet och som visar sig inom
tre år från denna tidpunkt.
om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten ska tillhandahållas
kontinuerligt under en period, svarar näringsidkaren för fel på innehållet
eller tjänsten som uppstår eller visar sig under den avtalade perioden.
näringsidkaren svarar för fel till följd av bristande uppdatering under den
tid som gäller för näringsidkarens skyldighet att uppdatera det digitala inne-
hållet eller den digitala tjänsten.
i fall som avses i 4 kap. 16 § svarar näringsidkaren för fel som visar sig
även efter den tid som anges i första och andra styckena.
8 § ett fel som visar sig inom ett år från tillhandahållandet av det digitala
innehållet eller den digitala tjänsten eller inom den avtalade perioden vid ett 15
kontinuerligt tillhandahållande av innehållet eller tjänsten under en period, sfs 2022:260
ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren
visar något annat eller detta är oförenligt med innehållets eller tjänstens eller
felets art.
9 § det som anges i 8 § gäller inte om
1. konsumentens hårdvara, programvara eller nätanslutning är oförenlig
med de tekniska krav som gäller för det digitala innehållet eller den digitala
tjänsten, förutsatt att näringsidkaren på ett klart och begripligt sätt före av-
talets ingående har informerat konsumenten om dessa tekniska krav, eller
2. konsumenten inte i skälig utsträckning samarbetar med näringsidkaren
för att med de tekniskt tillgängliga medel som är minst ingripande för
konsumenten avgöra om det är konsumentens hårdvara, programvara eller
nätanslutning som har orsakat felet, förutsatt att näringsidkaren på ett klart
och begripligt sätt före avtalets ingående har informerat konsumenten om
konsekvenserna av bristande samarbete.
påföljder vid fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten
10 § vid fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten får konsu-
menten enligt 11 och 12 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag
eller häva avtalet. dessutom får konsumenten kräva skadestånd enligt 6 kap.
konsumenten får även hålla inne betalningen enligt 5 kap. 3 §.
ett krav med anledning av ett fel preskriberas om det inte framställs inom
två månader från utgången av tidsperioden för näringsidkarens felansvar
enligt 7 § eller inom den längre tid som parterna har avtalat. detta gäller inte
i fall som avses i 5 kap. 2 § tredje stycket.
11 § konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet på
det digitala innehållet eller den digitala tjänsten eller gör en omleverans av
innehållet eller tjänsten, om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig
kostnad för näringsidkaren. näringsidkaren får välja mellan att avhjälpa
felet och att göra en omleverans. om konsumenten kräver en annan påföljd
än avhjälpande eller omleverans, gäller 5 kap. 5 §.
vid bedömningen av om avhjälpande eller omleverans skulle medföra
oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till vilken bety-
delse felet har och vilket värde som det digitala innehållet eller den digitala
tjänsten skulle ha haft i felfritt skick.
avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsu-
menten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för
konsumenten.
12 § konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller
att häva avtalet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga, inte
sker under de förutsättningar som anges i 11 § tredje stycket eller inte kan
ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan
väsentlig olägenhet för konsumenten. detsamma gäller om felet kvarstår
trots avhjälpande eller omleverans. om felet med hänsyn till det digitala
innehållets eller den digitala tjänstens karaktär och omständigheterna i
övrigt är allvarligt, har konsumenten rätt till prisavdrag eller hävning utan
föregående försök till avhjälpande eller omleverans.
tillhandahåller näringsidkaren det digitala innehållet eller den digitala
tjänsten mot betalning, får konsumenten inte häva avtalet om näringsidkaren
visar att felet är ringa. 16
vid hävning ska konsumenten meddela näringsidkaren att han eller hon sfs 2022:260
häver avtalet.
konsumentens betalningsskyldighet och dröjsmål
13 § för konsumentens betalningsskyldighet gäller 7 kap. 1 och 2 §§. vid
konsumentens avbeställning gäller 7 kap. 3 §.
14 § konsumenten är i dröjsmål om han eller hon inte betalar för det
digitala innehållet eller den digitala tjänsten i rätt tid och detta inte beror på
näringsidkaren eller något förhållande på dennes sida.
vid konsumentens dröjsmål är näringsidkaren inte skyldig att tillhanda-
hålla det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.
näringsidkaren får vid konsumentens dröjsmål välja mellan att kräva att
konsumenten betalar och att häva avtalet enligt 7 kap. 6 § första och andra
styckena. om näringsidkaren häver avtalet, får han eller hon dessutom kräva
skadestånd enligt 7 kap. 7 och 8 §§.
övriga bestämmelser
verkningar av hävning
15 § om avtalet hävs ska näringsidkaren betala tillbaka det som konsu-
menten har betalat. om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten till-
handahålls kontinuerligt under en period, ska näringsidkaren betala tillbaka
dels den andel av betalningen som svarar mot den tid under avtalsperioden
under vilken det digitala innehållet eller den digitala tjänsten inte var i felfritt
skick, dels det som har betalats i förskott för tid efter det att avtalet hävts.
16 § innehåll som konsumenten har tillhandahållit eller skapat vid använd-
ningen av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten och som inte är
personuppgifter får inte användas av näringsidkaren efter det att avtalet har
hävts.
näringsidkaren får dock använda sådant innehåll om det
1. inte har något annat användningsområde än det som tillhandahålls av
näringsidkaren,
2. endast rör konsumentens verksamhet vid hans eller hennes användning
av det digitala innehåll eller den digitala tjänst som tillhandahålls av närings-
idkaren,
3. har satts samman med andra uppgifter av näringsidkaren och det inte
är möjligt eller endast med oproportionella ansträngningar går att dela upp
innehållet, eller
4. har skapats gemensamt med andra och innehållet kan användas av
andra konsumenter.
om avtalet hävs ska näringsidkaren på konsumentens begäran göra inne-
håll som avses i första stycket tillgängligt för konsumenten, förutom i de fall
som anges i andra stycket 1–3. innehållet ska göras tillgängligt utan kostnad,
inom skälig tid och i ett allmänt använt, maskinläsbart format.
17 § om avtalet hävs får konsumenten inte använda eller låta någon annan
använda det digitala innehållet eller den digitala tjänsten. näringsidkaren får
hindra sådan fortsatt användning.
om ett digitalt innehåll har tillhandahållits på ett fysiskt medium ska
konsumenten om näringsidkaren begär det återlämna det fysiska mediet.
återlämnandet ska ske utan onödigt dröjsmål och på näringsidkarens
17
bekostnad. näringsidkarens begäran ska göras senast 14 dagar efter det att sfs 2022:260
konsumenten meddelade näringsidkaren att avtalet hävs.
formerna för näringsidkarens återbetalning
18 § näringsidkaren ska fullgöra sin återbetalningsskyldighet vid pris-
avdrag och hävning utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att
konsumenten krävde prisavdrag eller meddelade näringsidkaren att han eller
hon häver avtalet.
näringsidkaren ska använda samma betalningssätt som konsumenten
använde, om inte konsumenten uttryckligen går med på något annat. någon
avgift för återbetalningen får inte påföras.
ändring av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst
19 § näringsidkaren får ändra ett digitalt innehåll eller en digital tjänst
som ska tillhandahållas kontinuerligt under en period endast om
1. det följer av avtalet och det där anges ett giltigt skäl till en sådan
ändring,
2. ändringen sker utan kostnad för konsumenten, och
3. konsumenten har informerats enligt 20 § om ändringen.
om ändringen försämrar konsumentens tillgång till eller användning av
det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i mer än endast obetydlig
utsträckning, har konsumenten rätt att säga upp avtalet med omedelbar
verkan. det gäller dock inte om konsumenten har möjlighet att utan extra
kostnad behålla det digitala innehållet eller den digitala tjänsten utan ändring
och i felfritt skick. uppsägning ska ske senast 30 dagar från det att konsu-
menten tog emot information enligt 20 § eller från det att ändringen genom-
fördes, om det skedde senare. vid uppsägningen tillämpas 15–18 §§.
denna paragraf är inte tillämplig om det digitala innehållet eller den
digitala tjänsten ingår i ett paket tillsammans med en internetanslutnings-
tjänst eller en allmänt tillgänglig nummerbaserad interpersonell kommuni-
kationstjänst.
20 § näringsidkaren ska informera konsumenten om en ändring enligt
19 §. informationen ska vara klar och begriplig.
i fråga om en ändring som avses i 19 § andra stycket ska konsumenten
dessutom i skälig tid ha informerats om ändringens egenskaper och tid-
punkten för ändringen samt om rätten att säga upp avtalet eller om möjlig-
heten att behålla innehållet eller tjänsten i oförändrat skick.
informationen enligt andra stycket ska lämnas i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
ytterligare bestämmelser
21 § vid avtal om tillhandahållande av ett digitalt innehåll eller en digital
tjänst gäller 8 kap. 1 § om begränsning av skadan, 5 § första och andra
styckena om anspråk mot näringsidkare i ett tidigare säljled och 7 § om för-
hållandet till näringsidkarens borgenärer.
för konsumentens meddelanden enligt 3 och 12 §§ i detta kapitel gäller
8 kap. 6 §.
1. denna lag träder i kraft den 1 maj 2022.
2. bestämmelserna i 1 och 9 kap. om avtal om tillhandahållande av digi-
talt innehåll och digitala tjänster i den nya lagen tillämpas även på avtal som
har ingåtts före ikraftträdandet, om tillhandahållandet av innehållet eller 18
tjänsten sker efter ikraftträdandet. bestämmelserna i 9 kap. 19 och 20 §§ sfs 2022:260
tillämpas dock inte på avtal som har ingåtts före ikraftträdandet.
3. genom lagen upphävs konsumentköplagen (1990:932).
4. den upphävda lagen gäller dock fortfarande för avtal som omfattas av
den lagen och som har ingåtts före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
magdalena andersson
anders ygeman
(justitiedepartementet)
19
Viktiga lagar inom förmögenhetsrätten
Köplag (1990:931)
Viktiga lagar inom förmögenhetsrätten
Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens områdeKöplag (1990:931)
JP Infonets tjänster inom förmögenhetsrätt
JP Infonets tjänster inom förmögenhetsrätt
Arbetar du med förmögenhetsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom förmögenhetsrätt.