120332.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1svensk författningssamling lag
om vissa försvarsmaktsanställningar;utfärdad den 31 maj 2012.
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.inledande bestämmelser1§i denna lag finns särskilda bestämmelser om arbetstagare som är an-
ställda som gruppbefäl, soldater och sjömän i försvarsmakten.2§
ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag upp-
hävs eller inskränks är ogiltigt i den
delen. det gäller dock inte kollektiv-
avtal som avses i 3§.
3§genom ett kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central
arbetstagarorganisation får avvikelser göras från 18–21, 23, 24, 26 och 51§§.
det är också tillåtet att genom sådant kollektivavtal göra avvikelser från1.9–12§§, så länge avtalet inte innebär att den längsta tillåtna anställ-
ningstiden enligt 9§ överskrids,
2.13§, när det gäller den lokala arbetstagarorganisationens rättigheter,
och
3.14§, under förutsättning att avtalet inte innebär att mindre förmånliga
regler ska tillämpas för arbetstagarna
än vad som följer av rådets direktiv
91/533/eeg av den 14 oktober 1991 om
arbetsgivares skyldighet att upplysa
arbetstagarna om de regler som är ti
llämpliga på anställningsavtalet eller
anställningsförhållandet2.
sådana avvikande bestämmelser som be
slutas genom kollektivavtal enligt
första stycket får tillämpas även på
arbetstagare som inte är medlemmar av
den avtalsslutande arbetstagarorganis
ationen men som sysselsätts i sådant
arbete som avses med avtalet.
förhållandet till lagen om anställningsskydd
4§
för arbetstagare som är anställda en
ligt denna lag gäller inte följande
bestämmelser i lagen (1982:80) om an
ställningsskydd: 4–6 och 6c§§, 6d§
första stycket, 11, 15–17, 28, 30a, 31 och 36§§, 38§ första stycket andra
meningen, 40§ andra stycket och 41§ första stycket tredje meningen. 1prop. 2011/12:115, bet. 2
011/12:föu5, rskr. 2011/12:216.2egt l 288, 18.10.1991, s.
32 (celex 31991l0533). sfs 2012:332utkom från trycket
den 11 juni 2012 2sfs 2012:332förhållandet till semesterlagen
5§
för arbetstagare som är anställda en
ligt denna lag gäller semesterlagen
(1977:480), om inte annat följer av 41–47§§ eller av lagen (2010:449) om
försvarsmaktens personal vid in
ternationella militära insatser.definitioner6§
i denna lag avses med
1.gruppbefäl, soldat och sjöman: en
arbetstagare med tidsbegränsad mili-
tär anställning som inte är
yrkes- eller reservofficerare,
2.kontinuerligt tjänstgörande: en ar
betstagare som under anställnings-
tiden tjänstgör sammanhängande i försvarsmakten som gruppbefäl, soldat
eller sjöman,
3.tidvis tjänstgörande: en arbetstagare
som under anställningstiden tjänst-
gör periodvis i försvarsmakten som gruppbefäl, soldat eller sjöman,
4.civil anställning: en anställning
hos annan arbetsgivare än försvars-
makten,
5.civil arbetsgivare: en annan arbetsgivare än försvarsmakten som har en
anställd som tjänstgör kontinuerl
igt eller tidvis i försvarsmakten,
6.tjänstgöring: utbildning, övning, beredskap och insats samt därtill
kopplad verksamhet,
7.internationell militär insats: verksa
mhet som försvarsmakten bedriver i
ett insatsområde utomlands i syfte att
a)avvärja risk för en väpnad konflikt,
b)hejda en pågående väpnad konflikt,
c)övervaka överenskommelser om fred och vapenstillestånd,
eller
d)skapa förutsättningar för varaktig fred och säkerhet genom humanitärt
arbete i samband med en väpnad konflikt.anställningsavtal7§
gruppbefäl, soldater och sjömän i försvarsmakten ska vara tidsbegrän-
sat anställda och får inte anställas med stöd av någon annan lag än denna. anställningsavtal ska ingås för kontinuerlig tjänstgöring eller tidvis tjänst-
göring.
8§
den som är anställd som tidvis tj
änstgörande i försvarsmakten får
samtidigt inneha en annan anställning
hos en sådan arbetsgivare som avses i
1§ lagen (1994:260) om offentlig anställning.
9§
ett anställningsavtal ska omfatta mi
nst sex år och högst åtta år. den
totala anställningstiden får uppgå till hö
gst sexton år, varav högst tolv år som
kontinuerligt tjänstgörande. om en an
ställningstid på minst sex år skulle
innebära att tidsgränsen för den totala anställningstiden överskrids, ska avta-
let omfatta den tid som återstår av
den tillåtna totala anställningstiden.
första stycket hindrar inte avtal som om
fattar kortare tid än sex år i de fall
som anges i 10, 11 eller 12§.3sfs 2012:33210§
ett anställningsavtal får ingås för
vikariat som kontinuerligt tjänst-
görande gruppbefäl, soldat eller sjöman.
om en arbetstagare under en femårspe
riod har varit anställd hos försvars-
makten som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår vikariatet till ett
anställningsavtal för kontinuerlig tjän
stgöring. anställningen gäller då för
ytterligare sex år. om en anställningsti
d på sex år skulle innebära att tids-
gränsen enligt 9§ för den totala anstä
llningstiden överskrids, ska avtalet om-
fatta den tid som återstår av den tillåtna totala anställningstiden.
11§
ett anställningsavtal för kontinuerlig
tjänstgöring får ingås även för
tjänstgöring i en viss internationell mil
itär insats för en arbetstagare som har
en sådan specialistkompetens som behövs i den aktuella insatsen.
12§
en kontinuerlig eller tidvis anställn
ing enligt 9§ första stycket får
inledas med en tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex
månader.
vill inte försvarsmakten eller arbets
tagaren att anställningen ska fortsätta
efter det att prövotiden har löpt ut, ska
besked om detta lämnas till motparten
senast vid prövotidens utgång. lämnas inte ett sådant besked, övergår prov-
anställningen till en kontinuerlig elle
r tidvis anställning i enlighet med vad
som avtalats vid anställningens ingående.
om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas före prövo-
tidens utgång.
13§
försvarsmakten ska underrätta arbe
tstagaren minst två veckor i för-
väg om en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå
i en anställning enligt 9§. är arbetsta
garen fackligt organiserad, ska för-
svarsmakten samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorga-
nisation som arbetstagaren tillhör.
arbetstagaren och den lokala arbetstaga
rorganisationen har rätt till över-
läggning med försvarsmakten om beskedet.
14§
försvarsmakten ska lämna skriftlig information till arbetstagaren om
alla villkor som är av väsentlig betyde
lse för anställningsavtalet eller anställ-
ningsförhållandet, om anställningstiden
är tre veckor eller mer. informatio-
nen ska lämnas senast en månad efter det att anställningsavtalet har ingåtts.
om arbetstagaren ska avresa utomlands och vistas där längre tid än en
månad, ska informationen lämnas före avresan.
informationen ska innehålla följande uppgifter
1.arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens till-
trädesdag samt arbetsplats,
2.en kort specificering eller beskrivni
ng av arbetstagarens arbetsuppgifter
och yrkesbenämning eller tjänstetitel,
3.vilken form av tidsbegränsad anställning som anställningen avser och
om den inleds med en tidsbegränsad provanställning,
4.anställningens slutdag,
5.uppsägningstider för anställningen,
6.prövotidens längd vid provanställning,
7.begynnelselön, andra löneförmåner oc
h hur ofta lönen ska betalas ut,4sfs 2012:3328.längden på arbetstagarens betalda semester och längden på arbetstaga-
rens normala arbetsdag eller arbetsvecka, och
9.tillämpligt kollektivavtal, om sådant finns.
de uppgifter som avses i andra stycket 5, 7 och 8 får, om det är lämpligt,
lämnas i form av hänvisningar till laga
r, andra författningar eller kollektiv-
avtal som reglerar dessa frågor.
15§
försvarsmakten ska i den utsträckni
ng det är möjligt hålla en tidvis
tjänstgörande arbetstagare inform
erad om planerad tjänstgöring.
senast tre månader före tjänstgöring ska försvarsmakten informera
arbetstagaren om tidpunkten för tjänstg
öringens början, tj
änstgöringens om-
fattning och var den ska ske. informationen får lämnas senare om det finns
särskilda skäl för det.
16§
en anställning upphör utan föregå
ende uppsägning vid anställnings-
tidens utgång, om inte annat följer av 10§ andra stycket.
en sådan anställning som avses i 9, 10 eller 11§ får sägas upp av för-
svarsmakten eller arbetstagaren
före anställningstidens utgång.
17§
en arbetstagare får med omedelbar verkan lämna sin anställning, om
försvarsmakten väsentligt åsidosatt
sina skyldigheter mot arbetstagaren.
i de fall som avses i 18§ lagen (1982:80) om anställningsskydd kan för-
svarsmakten genom avskedande avbr
yta anställningen med omedelbar
verkan.
18§
försvarsmakten får inte
förkorta en tidvis tjän
stgörande arbetstagares
tjänstgöringsperiod av skäl som hänför
sig till arbetstagaren personligen, om
det inte finns saklig grund för uppsägnin
g av personliga skäl eller grund för
avskedande enligt lagen (198
2:80) om anställningsskydd.
19§
om försvarsmakten förkortar en ti
dvis tjänstgörande arbetstagares
tjänstgöringsperiod av andra skäl än vad som anges i 18§, ska försvarsmak-
ten utge lön och andra anställningsfö
rmåner till arbetstagaren under en
månad från avbrottet.
detta gäller dock inte för tid då arbe
tstagaren kan avbryta ledigheten hos
sin civila arbetsgivare.uppsägningstid20§
för både försvarsmakten och arbetstagaren gäller en minsta uppsäg-
ningstid på tre månader. försvarsma
kten får bevilja arbetstagaren kortare
uppsägningstid.
arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid på
–fyra månader, om den sammanlagda
anställningstiden är minst sex år
men kortare än åtta år,
–fem månader, om den sammanlagda
anställningstiden är minst åtta år
men kortare än tio år, och
–sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.5sfs 2012:33221§
om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5§ föräldra-
ledighetslagen (1995:584) eller helt ledig enligt 9§ samma lag sägs upp på
grund av arbetsbrist, bö
rjar uppsägningstiden löpa
–när arbetstagaren helt eller de
lvis återupptar arbetet, eller
–när arbetstagaren skulle ha återuppta
git sitt arbete enligt den anmälan
om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker.
uppsägningstiden upphör dock senast
vid den tidpunkt då det tidsbegrän-
sade anställningsavtalet s
kulle ha upphört att gälla.företrädesrätt till återanställning22§
vid tillämpningen av 25§ första st
ycket lagen (1982:80) om anställ-
ningsskydd ska med arbetstagare som an
ställts för begränsad tid enligt 5§
den lagen avses arbetstagare som anställts enligt 9–11§§ denna lag.
vid tillämpningen av 25§ andra styc
ket lagen om anställningsskydd ska
med besked som avses i 15§ första stycket den lagen avses besked enligt
23§ denna lag.
vid tillämpningen av 27§ första styc
ket lagen om anställningsskydd ska
med besked som avses i 16§ andra stycket den lagen avses besked enligt
24§ andra stycket denna lag.
vid tillämpningen av 3§ andra styc
ket lagen om anställningsskydd ska
med besked enligt 15§ den lagen avses besked enligt 23§ denna lag.besked om att anställningen inte kommer att fortsätta23§
en arbetstagare som är anställd enligt 9 eller 10§ och som inte kom-
mer att få fortsatt
anställning när anställningen upphör, ska få besked av för-
svarsmakten om detta minst en månad
före anställningstidens utgång. detta
gäller dock endast om arbetstagaren
har varit anställd hos försvarsmakten
mer än tolv månader under de senaste tre åren när anställningen upphör. är
anställningstiden så kort att ett besked
inte kan lämnas en månad i förväg,
ska beskedet i stället lämnas när anställningen börjar.
24§
ett besked enligt 23§ ska vara skriftligt.
i beskedet ska det anges om arbetsta
garen har företrädesrätt till åter-
anställning eller inte. om arbetstaga
ren har företrädesrätt och det krävs
anmälan för att företrädesrätten ska kunna göras gällande, ska även detta
anges.
beskedet ska lämnas till arbetstagare
n personligen. är det inte skäligt att
kräva detta, får beskedet i stället sända
s i ett rekommenderat brev till arbets-
tagarens senast kända adress.
25§
en arbetstagare som har fått ett be
sked enligt 23§ har rätt till skälig
ledighet från anställningen med bibe
hållna anställningsförmåner för att
besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete.
26§
ger försvarsmakten en arbetstagare ett besked enligt 23§ om att en
anställning ska upphöra, ska samtidigt
den lokala arbetstagarorganisation
som arbetstagaren
tillhör varslas. 6sfs 2012:332arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till över-
läggning med försvarsmakten om beskedet.informationsskyldighet
för tidvis tjänstgörande27§
en arbetstagare ska informera sin
civila arbetsgivare om anställ-
ningen i försvarsmakten. informationen ska lämnas när anställningsavtalet
ingås med en civil arbetsgivare eller i samband med att arbetstagaren tar
anställning i försvarsmakten.
arbetstagaren är skyldig att hålla si
n civila arbetsgivare informerad om
planerad tjänstgöring i försvarsmakten
i den mån den påverkar arbetstaga-
rens rätt till ledighet från sin civila anställning.rätt till ledighet från civil anställning28§
en arbetstagare har rätt till hel le
dighet från sin civila anställning
under högst sex månader för att pröva en
anställning som kontinuerligt eller
tidvis tjänstgörande i försvarsmakten.
rätt till ledighet enligt första styc
ket gäller endast en period hos samma
arbetsgivare.
en arbetstagare har rätt till hel ledi
ghet från sin civila anställning för
tjänstgöring enligt 11§.
29§
en förutsättning för rätt till ledi
ghet enligt 28§ första stycket är att
arbetstagaren vid ledighetens början har
varit anställd hos
sin civila arbets-
givare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader de
senaste två åren.
vid beräkningen av anställningstid enligt första stycket tillämpas 3§ för-
sta stycket lagen (1982:80)
om anställningsskydd.
30§
en arbetstagare har rätt till hel ledi
ghet från sin civi
la anställning för
tidvis tjänstgöring i försvarsmakten enligt denna lag.
ledighet enligt första stycket får omfatta högst tolv månader i en följd.
föregås tjänstgöringen av provanställni
ng enligt 28§ första stycket får
ledigheten omfatta högst arton månader i en följd.
en arbetstagare har rätt till ledighet
utöver det som följer av andra stycket
om försvarsmakten anser att det finns synnerliga skäl.
31§
en förutsättning för rätt till ledighe
t i mer än sex månader enligt 30§
är att arbetstagaren inte har tjänstgjor
t i försvarsmakten, i annan anställning
än provanställning, de senaste tolv månaderna.
anmälan om ledighet
32§
en arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet för att tjänstgöra
i försvarsmakten ska anmä
la detta till sin civila arbetsgivare senast två
månader före ledighetens början. om detta inte kan ske ska anmälan göras så
snart som möjligt. i anmälan ska arbe
tstagaren ange när ledigheten ska
påbörjas och hur länge ledigheten är planerad att pågå. 7sfs 2012:332om ledighetsperioden behöver förlängas ska arbetstagaren anmäla detta
till sin civila arbetsgivare så snart
som möjligt. om arbetstagaren på grund
av tjänstgöringen i försvarsmakten är
förhindrad att kontakta den civila
arbetsgivaren, ska försvarsmakten göra en sådan anmälan för arbetstagarens
räkning.
33§
en civil arbetsgivare får skjuta upp anmäld ledighet högst tre månader
från det att arbetstagaren anmält ledigheten, när ledigheten gäller
1. provanställning enligt denna lag, eller
2. den första tjänstgöringsperioden fö
r tidvis tjänstgöring om denna inte
inleds med en provanställning.
en civil arbetsgivare som beslutar
att skjuta upp ledigheten ska genast
underrätta arbetstagaren.
återgång i arbete
34§
en arbetstagare får avbryta sin på
började ledighet och återuppta sitt
arbete hos sin civila arbetsgivare i samma omfattning som före ledigheten.
en arbetstagare som vill utnyttja sin
rätt att återuppta sitt arbete, ska sna-
rast möjligt underrätta sin civila arbetsgivare om detta.
om ledigheten varit planerad att pågå
en månad eller mer, får den civila
arbetsgivaren senarelägga återgången högst en månad efter det att arbets-
givaren tagit emot underrättelsen. arbe
tstagaren har alltid rätt att återuppta
sitt arbete vid den tidpunkt då
ledigheten skulle ha upphört.skydd för den civila anställningen35§
om en arbetstagare begä
r eller tar i anspråk sin rätt till ledighet enligt
denna lag och på grund av detta sägs upp eller avskedas från sin civila
anställning, ska uppsägningen eller avsk
edandet ogiltigförklaras, om arbets-
tagaren begär det.
36§
en arbetstagare som be
gär eller tar i anspråk sin rätt till ledighet
enligt denna lag är inte på grund av
denna begäran eller ledighet skyldig att
hos sin civila arbetsgivare godta
1.några andra minskade anställningsförmåner eller försämrade arbetsvill-
kor än sådana som är en nödvändig följd av ledigheten, eller
2.någon annan omplacering än en sådan som kan ske inom ramen för
anställningsavtalet och som är en nödvändig följd av ledigheten.
37§
när den som är anställd som tidv
is tjänstgörande i försvarsmakten
gör en förfrågan om eller söker arbete
hos en civil arbetsgivare, får arbets-
givaren inte behandla personen sämre än vad som skulle ha varit fallet utan
anställningen hos försvarsmakten.återhämtningstid38§
en arbetstagare har rätt till åter
hämtningstid mellan internationella
militära insatser. under denna tid ska arbetstagaren inte tjänstgöra i en inter-
nationell militär insats.8sfs 2012:33239§
tid för återhämtning ska, för en arbetstagare som är anställd som
kontinuerligt tjänstgörande, bestämmas med hänsyn till vad som behövs i
det enskilda fallet.
innan arbetstagaren sänds på en ny in
ternationell militär insats, ska för-
svarsmakten bedöma om tiden för återhä
mtning varit tillräcklig. en arbets-
tagare som inte fått tillräcklig återhämtn
ingstid ska inte tjänstgöra i en inter-
nationell militär insats.
40§
tid för återhämtning ska, för en arbetstagare som är anställd som tid-
vis tjänstgörande, omfatta minst tolv månader.
sker tjänstgöring i försvarsmakten under sådan tid får den inte överstiga
sex månader i följd.semester för tidvis tjänstgörande arbetstagaresemester hos den civila arbetsgivaren
41§
semester som en tidvis tjänstgörande
arbetstagare har tjänat in hos
försvarsmakten ska läggas ut under de
n civila anställningen, i den utsträck-
ning som försvarsmakten inte redan har lagt ut semestern för arbetstagaren.
en civil arbetsgivare ska lägga ut så
dan kvarvarande semester på samma sätt
som om den hade tjänats in i den civila anställningen. av de semesterdagar
som läggs ut under ett visst semesterår ska de dagar med semesterlön som
har tjänats in hos försvarsmakten läggas ut först.
42§
den civila arbetsgivaren ska underrätta försvarsmakten när semester
som har tjänats in hos försvarsmakten läggs ut.
43§
vid beräkningen av semesterdaga
r enligt 18§ semesterlagen
(1977:480) ska den civila arbetsgivaren ta hänsyn även till semesterdagar
som har tjänats in hos försvarsmakten.
semester hos försvarsmakten
44§
den semester som en tidvis tjänstgöra
nde arbetstagare har tjänat in i
sin civila anställning ska läggas ut
hos försvarsmakten, i den utsträckning
som den civila arbetsgivaren inte redan
har lagt ut semestern för arbetstaga-
ren. detta gäller dock inte när det arbete som utförs hos försvarsmakten med
hänsyn till förhållandena är så speciellt för verksamheten att skyldighet att
lägga ut semester inte följer av eur
opaparlamentets och rådets direktiv 2003/
88/eg av den 4 november 2003 om arbetstidens förläggning i vissa avseen-
den3.
kvarvarande semester enligt första
stycket ska läggas ut på samma sätt
som om den hade tjänats in hos förs
varsmakten. av de semesterdagar som
läggs ut under ett visst semesterår ska de dagar med semesterlön som har tjä-
nats in hos försvarsmakten läggas ut först. 3eut l 299, 18.11.2003, s.
9 (celex 32003l0088).9sfs 2012:33245§
försvarsmakten ska underrätta den
civila arbetsgivaren om när den
semester som har tjänats in hos de
n civila arbetsgivaren läggs ut.
övriga bestämmelser om semester
46§
försvarsmakten ska underrätta de
n civila arbetsgivaren om hur
många semesterdagar med semesterlön
som har tjänats in under tjänst-
göringen hos försvarsmakten och hur många av dessa dagar som har lagts ut
under semesteråret. försvarsmakten ska
också underrätta den civila arbets-
givaren om hur många semesterdagar
utan semesterlön som har lagts ut.
underrättelsen ska lämnas när tjänstgöringsperioden hos försvarsmakten
avslutas.
47§
den civila arbetsgivaren ska unde
rrätta försvarsmakten om hur
många semesterdagar med semesterlön som arbetstagaren har tjänat in hos
den civila arbetsgivaren och hur många
av dessa dagar som lagts ut under
semesteråret. den civila arbetsgivare
n ska också underrätta försvarsmakten
om hur många semesterdagar utan semesterlön som har lagts ut. underrättel-
sen ska lämnas när tjänstgöringen hos försvarsmakten påbörjas.annan ledighet48§
annan ledighet än semester som arbe
tstagaren har rätt till enligt lag
och som har beviljats i anställningen hos den civila arbetsgivaren får slutfö-
ras i anställningen som tidvis tjänstg
örande i försvarsmakten. på motsva-
rande sätt får en sådan ledighet som ha
r beviljats i anstäl
lningen som tidvis
tjänstgörande i försvarsmakten slut
föras i anställningen hos den civila
arbetsgivaren.
arbetstagaren är skyldi
g att snarast möjligt informera den arbetsgivare
som inte har beviljat ledigheten om ledigheten.tvister om giltigheten av uppsägningar eller avskedanden49§
vid tvist om en uppsägnings gi
ltighet ska anställningen upphöra
senast vid den tidpunkt då det tidsbegränsade anställningsavtalet skulle ha
upphört att gälla.
vid tvist om ett avskedandes giltighet
kan en domstol besluta att anställ-
ningen trots avskedandet ska bestå som längst till den tidpunkt då det tids-
begränsade anställningsavtalet skulle ha upphört att gälla.skadestånd50§
en arbetsgivare som bryter mot denna lag ska betala lön och andra
anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till samt ersättning för
skada som uppkommer. en arbetstagare som inte iakttar den uppsägningstid
som anges i 20 § första stycket är skadeståndsskyldig.
skadestånd enligt första stycket kan
avse både ersättning för den förlust
som uppkommer och ersättning för den kränkning som lagbrottet innebär.
ersättning för förlust som avser tid efter anställningens upphörande får10sfs 2012:332karnov group sweden ab, tel. 08-58767100
edita västra aros, västerås 2012under alla förhållanden bestämmas till högst det belopp som anges i 39§ la-
gen (1982:80) om anställningsskydd.
om det är skäligt kan skadestånd
et sättas ned helt eller delvis.preskription51§
den som vill kräva skadestånd eller framställa annat fordringsanspråk
som grundar sig på 7, 13, 14, 16–21, 23–2
6 eller 35§ ska underrätta motpar-
ten om detta inom fyra månader från den tidpunkt då den skadegörande
handlingen företogs eller fordringen förf
öll till betalning.
avser arbetstaga-
rens yrkande brott mot 9–11 eller 12 §
räknas tidsfristen fr
ån anställnings-
tidens utgång.
har det inom underrättelsetiden på
kallats förhandling om tvistefrågan
enligt lagen (1976:580) om medbestämma
nde i arbetslivet eller med stöd av
kollektivavtal, ska talan väckas inom fyra månader efter det att förhand-
lingen avslutades. i annat fall ska talan väckas inom fyra månader efter det
att tiden för underrättelse gick ut.
52§
en arbetstagares talan om skadestånd på grund av brott mot semester-
reglerna i denna lag ska väckas inom tv
å år från utgången av det semesterår
då arbetstagaren enligt lagen skulle ha
fått den förmån som begäran gäller.
53§
vid annan arbetstvist enligt denna lag än tvist som avses i 51 eller
52§ tillämpas 64§ första stycket,
65 och 66§§ lagen (1976:580) om med-
bestämmande i arbetslivet när det gäller
den tid inom vilken förhandling ska
begäras eller talan väckas.
54§
i ett fall som avses i 51, 52 eller 53§ är rätten till förhandling eller
talan förlorad, om förhandling inte begärs eller talan inte väcks inom före-
skriven tid.överklagandeförbud55§
försvarsmaktens beslut om anställning enligt denna lag får inte över-
klagas.rättegång56§
mål om tillämpningen av denna lag ska i den utsträckning som anges
i 1 kap. lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister handläggas enligt
den lagen. denna lag träder i kraft den 1 juli 2012.
på regeringens vägnar
carl bildt
karin enström
(försvarsdepartementet)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.