120935.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i socialförsäkringsbalken;
utfärdad den 18 december 2012.
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs i fråga om socialförsäkringsbalken
dels att 51 kap. 1, 7, 11, 16, 19 och 20 §§, 110 kap. 1, 5, 14, 31, 46 och
58 §§ samt 114 kap. 1 § ska ha följande lydelse,
dels att det i balken ska införas sju nya paragrafer, 51 kap. 16 a och 24 §§,
108 kap. 9 a §, 110 kap. 34 a, 42 a och 57 a §§ och 114 kap. 26 a §, samt när-
mast före 51 kap. 24 §, 108 kap. 9 a §, 110 kap. 34 a och 57 a § nya rubriker
av följande lydelse.
51 kap.
1§ i detta kapitel finns bestämmelser om
– rätten till assistansersättning i 2–6 §§,
– förmånstiden i 7 och 8 §§,
– beräkning av assistansersättning i 9–11 §§,
– omprövning vid ändrade förhållanden i 12 och 13 §§,
– utbetalning av assistansersättning i 14–19 §§,
– återbetalning av assistansersättning i 20 §,
– samverkan med kommunen i 21–23 §§, och
– uppgiftsskyldighet i 24 §.
7§ assistansersättning får inte lämnas för längre tid tillbaka än en månad
före den månad när ansökan gjorts eller det kommit in en anmälan från
kommunen att det kan antas att den enskilde har rätt till assistansersättning.
assistansersättning som avser assistans som utförs innan beslut har fattats i
ett ärende lämnas endast om den enskilde månadsvis under handläggnings-
tiden redovisar till försäkringskassan att assistansen utförs i enlighet med
kraven och förutsättningarna i denna balk.
11 § för varje år bestäms med vilket belopp per timme som assistansersätt-
ning lämnas. beloppet ska bestämmas som ett schablonbelopp som beräknas
med ledning av de uppskattade kostnaderna för att få assistans. regeringen
eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrif-
ter om schablonbeloppet.
1
prop. 2012/13:1, utg.omr. 9, bet. 2012/13:sou1, rskr. 2012/13:115.
sfs 2012:935
utkom från trycket
den 28 december 2012
2
sfs 2012:935 om det finns särskilda skäl kan ersättning till en försäkrad efter ansökan
lämnas med ett högre belopp än det årliga schablonbeloppet. ersättningen
får dock inte överstiga schablonbeloppet med mer än 12 procent.
assistansersättning som betalas ut enligt 16 § andra stycket lämnas med
skäligt belopp.
16 § assistansersättning enligt 14 § betalas inte ut om assistansen har
utförts av någon
1. som inte har fyllt 18 år,
2. på arbetstid som överstiger den tid som anges i 2–4 §§ lagen
(1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete, 5–10 b §§ arbetstidslagen
(1982:673) eller kollektivavtal som uppfyller kraven i 3 § arbetstidslagen,
eller
3. som till följd av ålderdom, sjukdom eller liknande orsak saknar
förmåga att utföra arbete som personlig assistent.
om assistansen har utförts av någon som är bosatt utanför europeiska
ekonomiska samarbetsområdet, betalas assistansersättning ut enligt 14 §
endast om det finns särskilda skäl.
16 a § när assistansersättning har beviljats och assistansen utförs av någon
som är närstående till eller lever i hushållsgemenskap med den försäkrade
och som inte är anställd av kommunen ska socialstyrelsen få tillträde till
bostaden för att inspektera assistansen enligt 26 d § lagen (1993:387) om
stöd och service till vissa funktionshindrade. vid sådan inspektion gäller inte
26 e § lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
med närstående enligt första stycket avses make, sambo, barn, förälder
och syskon samt deras makar, sambor och barn.
19 § utöver det som följer av 17 och 18 §§, får försäkringskassan på begä-
ran av den försäkrade besluta att assistansersättningen ska betalas ut till en
kommun eller till någon annan som har tillstånd enligt 23 § lagen (1993:387)
om stöd och service till vissa funktionshindrade att bedriva verksamhet med
personlig assistans.
20 § den försäkrade eller den som för den försäkrades räkning tagit emot
assistansersättning ska utan uppmaning betala tillbaka sådan ersättning som
inte har använts för köp av personlig assistans eller för kostnader för person-
liga assistenter. återbetalning ska göras senast i samband med slutavräk-
ningen enligt 15 §. om det inte finns särskilda skäl, ska ersättningen betalas
tillbaka av den försäkrades förmyndare i stället för av den försäkrade om
denne är under 18 år. om det finns flera förmyndare svarar de solidariskt för
skyldigheten.
om återbetalning inte görs får försäkringskassan besluta om återbetalning
enligt bestämmelserna i 108 kap.
uppgiftsskyldighet
24 § den som är arbetsgivare för eller uppdragsgivare åt en personlig as-
sistent ska lämna följande uppgifter till försäkringskassan:
3
sfs 2012:9351. uppgifter som visar om assistenten är närstående till eller lever i hus-
hållsgemenskap med den assistansberättigade, om assistenten har fyllt 18 år
och om assistenten är bosatt inom eller utanför ees-området. uppgifterna
ska lämnas innan assistansen börjar utföras och vid ändrade förhållanden.
2. uppgifter som visar den arbetstid som assistenten har arbetat hos en as-
sistansberättigad. uppgifterna ska lämnas månadsvis i efterhand.
3. uppgifter som visar att något förhållande som anges i 16 § första
stycket 3 inte föreligger. uppgifterna ska lämnas på begäran av försäkrings-
kassan.
108 kap.
assistansersättning
9a§ när det gäller beslut enligt 2 § om återbetalning av ersättning får
försäkringskassan besluta om återkrav av assistansersättning från den
försäkrades förmyndare, annan ställföreträdare eller den till vilken ersätt-
ningen har betalats ut enligt 51 kap. 19 § i stället för från den försäkrade.
återkrav mot någon annan än den försäkrade får uppgå till högst det
belopp som denne tagit emot.
om det inte finns särskilda skäl, ska hela beloppet återkrävas från den för-
säkrades förmyndare i stället för från den försäkrade, om denne är under
18 år. om det finns flera förmyndare, svarar de solidariskt för återkravet.
110 kap.
1§
2
i detta kapitel finns bestämmelser om
– tillämpningsområdet i 2 och 3 §§,
– ansökan och anmälan m.m. i 4–12 §§,
– utredning och uppgiftsskyldighet i 13–18 och 20–30 §§,
– uppgiftsskyldighet för andra än parter i 31–35 och 37 §§,
– bevisupptagning rörande arbetsskada m.m. vid allmän domstol i 38 §,
– undantag från sekretess i 39–42 a §§,
– anmälan om bosättning eller arbete i sverige i 43–45 §§,
– skyldighet att anmäla ändrade förhållanden i 46–51 §§, och
– indragning och nedsättning av ersättning i 52–58 §§.
5§
3
ansökan om förlängt underhållsstöd enligt 18 kap. 6 § ska göras av
den studerande själv, även om han eller hon ännu inte har fyllt 18 år. en
sådan underårig studerande ska också själv lämna de uppgifter som behövs
för att bedöma rätten till fortsatt barnpension, efterlevandestöd och barnliv-
ränta enligt 78 kap. 5 §, 79 kap. 2 § respektive 88 kap. 4 §.
beträffande äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg ska, om den försäk-
rade är gift, uppgifter om faktiska förhållanden lämnas på heder och samvete
även av den försäkrades make.
när det gäller assistansersättning ska, i de fall uppgifter lämnas av ett om-
bud, uppgifter om faktiska förhållanden lämnas på heder och samvete även
av ombudet.
2
senaste lydelse 2012:931.
3
senaste lydelse 2012:599.
4
sfs 2012:935 när det gäller bostadsbidrag ska ett barn som avses i 96 kap. 4 § och som
är över 18 år på ansökningshandlingen självt intyga de uppgifter som rör
barnet, om det inte finns särskilda skäl mot det.
14 § när det behövs för bedömningen av frågan om ersättning eller i övrigt
för tillämpningen av denna balk får den handläggande myndigheten
1. göra förfrågan hos den försäkrades arbetsgivare, läkare, anordnare av
personlig assistans eller någon annan som kan antas kunna lämna behövliga
uppgifter,
2. besöka den försäkrade,
3. begära ett särskilt läkarutlåtande eller ett utlåtande av viss läkare eller
någon annan sakkunnig, samt
4. begära att den försäkrade genomgår undersökning av viss läkare eller
någon annan utredning eller deltar i ett avstämningsmöte för bedömning av
den försäkrades medicinska tillstånd och arbetsförmåga, behov av hjälp i den
dagliga livsföringen samt behovet av och möjligheterna till rehabilitering.
31 § myndigheter, arbetsgivare och uppdragsgivare, anordnare av person-
lig assistans samt försäkringsinrättningar ska på begäran lämna försäkrings-
kassan, pensionsmyndigheten, skatteverket och allmän förvaltningsdomstol
uppgifter som avser en namngiven person när det gäller förhållanden som är
av betydelse för tillämpningen av denna balk.
arbetsgivare och uppdragsgivare är även skyldiga att lämna sådana upp-
gifter om arbetet och arbetsförhållandena som behövs i ett ärende om arbets-
skadeförsäkring.
skatteverket
34 a § skatteverket ska på försäkringskassans begäran lämna sådana upp-
gifter om personliga assistenter och dem som bedriver yrkesmässig verk-
samhet med personlig assistans som behövs för försäkringskassans kontroll
av användningen av assistansersättning.
42 a § försäkringskassan ska anmäla till socialstyrelsen om det finns
anledning att anta att lämpligheten för att bedriva verksamhet med personlig
assistans kan ifrågasättas när det gäller någon som har tillstånd enligt 23 §
lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
46 § den som ansöker om, har rätt till eller annars får en förmån enligt
denna balk ska anmäla sådana ändrade förhållanden som påverkar rätten till
eller storleken av förmånen.
det som anges i första stycket kan avse
1. bosättning i sverige eller utlandsvistelse,
2. bostadsförhållanden,
3. civilstånd, vårdnad och sammanboende med vuxen eller barn,
4. hälsotillstånd,
5. förvärvsarbete i sverige eller utomlands,
6. arbetsförmåga,
7. inkomstförhållanden,
5
sfs 2012:9358. förmögenhetsförhållanden, och
9. utländsk socialförsäkringsförmån.
anmälan som gäller assistansersättning ska även göras av den till vilken
assistansersättning har betalats ut enligt 51 kap. 19 §, om denne har känne-
dom om de ändrade förhållandena.
anmälan behöver inte göras om den handläggande myndigheten har kän-
nedom om ändringen och därför saknar behov av en anmälan.
vägran att medverka till besök eller inspektion
57 a § assistansersättning får dras in eller sättas ned om den försäkrade
vid upprepade tillfällen utan giltig anledning vägrar att medverka till
1. besök enligt 14 § 2 när assistansen utförs av någon som är närstående
till eller lever i hushållsgemenskap med den försäkrade och som inte är
anställd av kommunen, eller
2. inspektion av socialstyrelsen enligt 51 kap. 16 a §.
58 § för att ersättning ska få dras in eller sättas ned på grund av att den
försäkrade vägrar att delta vid avstämningsmöte enligt 14 § 4 eller behand-
ling eller rehabilitering enligt 57 §, eller vägrar att medverka till besök eller
inspektion enligt 57 a §, krävs att den försäkrade har informerats om denna
påföljd.
114 kap.
1§ i detta kapitel finns allmänna bestämmelser i 2–5 §§.
vidare finns bestämmelser om
– personuppgiftslagen och personuppgiftsansvar i 6 §,
– ändamål för behandling av personuppgifter i 7–10 §§,
– behandling av känsliga personuppgifter m.m. i 11–13 §§,
– behandling av personuppgifter i socialförsäkringsdatabasen i 14–16 §§,
– tilldelning av behörighet i 17 §,
– direktåtkomst i 18–23 §§,
– utlämnande på medium för automatisk behandling i 24–26 a §§,
– sökbegrepp i 27 och 28 §§,
– överföring av personuppgifter till tredje land i 29 §,
– information i 30 §,
– gallring i 31 §,
– avgifter i 32 §,
– rättelse och skadestånd i 33 §,
– kontrollverksamhet i 34 §,
– tystnadsplikt i 35 §, och
– överklagande i 36 §.
26a§ personuppgifter i socialförsäkringsdatabasen som behövs för att
möjliggöra kontroll av användningen av assistansersättning får lämnas ut på
medium för automatiserad behandling.
6
sfs 2012:935
karnov group sweden ab, tel. 08-587 671 00
edita västra aros, västerås 2012
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2013.
2. föreskrifterna i 51 kap. 16 § första stycket 1 och andra stycket ska inte
tillämpas när en personlig assistent har anställts före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
maria larsson
kjell rempler
(socialdepartementet)
Viktiga lagar inom socialrätten
JP Infonets socialrättsliga tjänster
JP Infonets socialrättsliga tjänster
Jobbar du med socialrätt? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Vi kan tillgodose hela ditt behov av information och stöd oavsett om du arbetar inom kommunal socialtjänst, annan myndighet, domstol, advokatbyrå eller i privat verksamhet. Se allt inom socialrätt.