SFS 2025:135 Lag om ändring i lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område
SFS2025-135.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2025:135
om ändring i lagen (2018:1693) om polisens behandling av publicerad
personuppgifter inom brottsdatalagens område den 5 mars 2025
utfärdad den 27 februari 2025
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (2018:1693) om
polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område2
dels att 5 kap. ska upphöra att gälla,
dels att 1 kap. 7 §, 2 kap. 9, 10 och 12 §§, 4 kap. 1 §, 6 kap. 1 och 5 §§
och 7 kap. 1 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas tre nya kapitel, 5 kap., 6 a kap. och 6 b kap., och
en ny paragraf, 1 kap. 1 a §, av följande lydelse.
1 kap.
1 a § lagen gäller i tillämpliga delar även när polismyndigheten
behandlar uppgifter om avlidna personer enligt 5 kap. 3, 4 och 7 §§.
7 § i detta kapitel och i 2 kap. finns allmänna bestämmelser om behandling
av personuppgifter. i 4 kap. finns bestämmelser om längsta tid för
behandling av personuppgifter.
för personuppgifter som görs eller har gjorts gemensamt tillgängliga
gäller även 3 kap.
för personuppgifter som behandlas i biometriregister, penningtvätts-
register, det internationella registret och tillträdesförbudsregistret, gäller
5 kap. i stället för 3 och 4 kap.
i 6–6 b kap. finns bestämmelser om polismyndighetens behandling av
personuppgifter för forensiska ändamål. vid sådan behandling gäller dessa
kapitel i stället för 2–4 kap.
i 7 kap. finns bestämmelser om administrativa sanktionsavgifter,
skadestånd och överklagande.
1 prop. 2024/25:37, bet. 2024/25:juu18, rskr. 2024/25:147.
2 senaste lydelse av
5 kap. 12 § 2022:709
5 kap. 15 § 2022:738
5 kap. 16 § 2022:709 1
5 kap. 22 § 2022:615.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
2 kap. sfs 2025:135
9 §3 säkerhetspolisen, ekobrottsmyndigheten, åklagarmyndigheten,
tullverket, kustbevakningen, skatteverket och kriminalvården har, trots
sekretess enligt 21 kap. 3 § första stycket och 35 kap. 1 § offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400), rätt att ta del av uppgifter i biometriregister som
förs enligt 5 kap., om den mottagande myndigheten behöver uppgifterna för
ett syfte som anges i 1 kap. 2 § brottsdatalagen (2018:1177).
europeiska åklagarmyndigheten har enligt 4 § lagen (2024:461) om
sveriges deltagande i europeiska åklagarmyndigheten rätt att ta del av
uppgifterna enligt första stycket. denna rätt inskränks inte av vad som anges
i 18 kap. 1 och 17 §§ offentlighets- och sekretesslagen.
10 § migrationsverket har, trots sekretess enligt 21 kap. 3 § första stycket
och 35 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), rätt att ta del
av uppgifter i biometriregister som förs enligt 5 kap., om verket behöver
uppgifterna för att kontrollera fingeravtryck som tagits där.
12 § personuppgifter får lämnas ut elektroniskt på annat sätt än genom
direktåtkomst om det inte är olämpligt.
elektroniskt utlämnande genom direktåtkomst är tillåtet bara i den
utsträckning som anges i 3 kap. 7 § och 5 kap. 16 §.
4 kap.
1 § detta kapitel gäller bara för automatiserad behandling.
av 2 kap. 17 § första stycket brottsdatalagen (2018:1177) framgår det att
personuppgifter inte får behandlas under längre tid än vad som är nödvändigt
med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
i följande bestämmelser anges hur länge uppgifter som behandlas i
särskilda register och i forensisk verksamhet får behandlas.
1. 5 kap. 10–15 §§ om uppgifter i biometriregister,
2. 5 kap. 20 § om uppgifter i penningtvättsregister,
3. 5 kap. 22 § om uppgifter i det internationella registret,
4. 5 kap. 26 § om uppgifter i tillträdesförbudsregistret, och
5. 6 kap. 6 § om uppgifter om sådana uppslag som anges i 6 kap. 1 § första
stycket 5.
5 kap. register
biometriregister
rätten att behandla uppgifter i biometriregister
1 § polismyndigheten får föra
– ett biometriregister över misstänkta,
– ett biometriregister över dömda, och
– ett biometriregister över spår.
i biometriregistren får uppgifter behandlas i syfte att
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet,
2. utreda eller lagföra brott,
3. fullgöra förpliktelser som följer av internationella åtaganden,
4. underlätta identifiering av avlidna personer, och
5. kontrollera fingeravtryck som migrationsverket har tagit enligt 9 kap.
8 § utlänningslagen (2005:716).
3 senaste lydelse 2024:466 (jfr 2024:651).
2
i lagen (2014:400) om polismyndighetens elimineringsdatabas finns sfs 2025:135
bestämmelser om elimineringsdatabasen.
uppgifter i biometriregistren
2 § ett biometriregister får innehålla uppgifter om
1. dna-profiler,
2. fingeravtryck,
3. fotografier,
4. video,
5. röst,
6. handstil, och
7. signalement.
en dna-profil som registreras i biometriregistret över misstänkta eller
biometriregistret över dömda får endast ge information om identitet och inte
om personliga egenskaper.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd
av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om att biometriregistren
får innehålla namn, personnummer och andra liknande uppgifter som behövs
för att identifiera en registrerad person samt ärendeuppgifter.
biometriregistret över misstänkta
3 § biometriregistret över misstänkta får innehålla uppgifter som anges i
2 § om en person som är skäligen misstänkt för brott och har varit föremål
för en åtgärd enligt 28 kap. 12 a eller 14 § rättegångsbalken.
registret får också innehålla uppgifter om fingeravtryck, fotografier och
video som har tagits av en utlänning med stöd av 5 kap. 3 eller 3 a § lagen
(2022:700) om särskild kontroll av vissa utlänningar.
biometriregistret över dömda
4 § biometriregistret över dömda får innehålla uppgifter som anges i 2 §
om en person som har
1. varit föremål för en åtgärd enligt 28 kap. 12 a eller 14 § rättegångs-
balken och som därefter genom en dom som fått laga kraft har dömts för ett
brott för vilket fängelse ingår i straffskalan, eller har godkänt ett
strafföreläggande avseende ett sådant brott,
2. varit föremål för en åtgärd enligt 8 a § lagen (1994:451) om intensiv-
övervakning med elektronisk kontroll eller 8 kap. 7 a § fängelselagen
(2010:610), eller
3. dömts för brott i en annan medlemsstat inom europeiska unionen och
vars fingeravtrycks- eller signalementsuppgifter har överförts hit med stöd
av artikel 4.2 i rådets rambeslut 2009/315/rif av den 26 februari 2009 om
organisationen av medlemsstaternas utbyte av uppgifter ur kriminalregistret
och uppgifternas innehåll.
sådana uppgifter som avses i första stycket 3 får dock endast behandlas om
motsvarande gärning i sverige har fängelse i ett år eller mer i straffskalan
och den som uppgifterna avser vid tidpunkten för gärningen hade fyllt 15 år.
biometriregistret över spår
5 § biometriregistret över spår får innehålla uppgifter som anges i 2 § och
som avser spår som inte kan härledas till en identifierbar person, om
uppgifterna kommit fram i en utredning om brott. sådana uppgifter får dock
inte behandlas om det av omständigheterna vid tidpunkten för insamlingen
eller senare framgår att spåret härrör från någon annan än den som kan
misstänkas för brottet. 3
6 § uppgifter i biometriregistret över spår får jämföras med sfs 2025:135
1. uppgifter om spår som inte kan härledas till en identifierbar person,
2. uppgifter i biometriregistret över dömda,
3. uppgifter som kan härledas till en person som är skäligen misstänkt för
brott, eller
4. uppgifter om fingeravtryck, fotografier och video som tagits med stöd
av 5 kap. 3 eller 3 a § lagen (2022:700) om särskild kontroll av vissa
utlänningar.
uppgifter i biometriregistret över spår får jämföras i andra fall om det är
nödvändigt för att fullgöra en internationell överenskommelse som sverige
har tillträtt efter riksdagens godkännande eller om det följer av en
unionsrättsakt.
7 § uppgifter om dna och fingeravtryck som har samlats in från en avliden
person vid en rättsmedicinsk undersökning enligt 13 § 1 lagen (1995:832) om
obduktion eller en annan förrättning där rättsmedicinalverket har
medverkat vid en undersökning av kroppen får jämföras med uppgifter om
dna-profiler och fingeravtryck i biometriregistret över spår, om det pågår en
förundersökning om brott som kan antas ha orsakat dödsfallet och
jämförelsen är nödvändig för att utreda brottet.
personuppgifter om andra än skäligen misstänkta
8 § personuppgifter som härrör från underlag som avses i 28 kap. 12 b och
14 a §§ rättegångsbalken och som har tagits upp under utredningen av ett
brott från någon som inte är skäligen misstänkt för brottet får inte jämföras
med uppgifter i biometriregistren eller i övrigt behandlas för något annat
ändamål än det som underlaget togs upp för.
förstörande av prov för dna-analys
9 § ett prov för dna-analys som har tagits med stöd av 28 kap. rätte-
gångsbalken, lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga
lagöverträdare, lagen (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk
kontroll, fängelselagen (2010:610) eller på begäran av en annan stat, ska
förstöras senast sex månader efter det att provet togs.
längsta tid för behandling
10 § uppgifter i biometriregistret över misstänkta får inte behandlas
längre än tre månader efter det att uppgifterna om den misstanke som ligger
till grund för registreringen har gallrats ur misstankeregistret enligt lagen
(1998:621) om misstankeregister. uppgifter om en registrerad person som
har avlidit får dock behandlas som längst tio år efter dödsfallet.
11 § uppgifter i biometriregistret över dömda får inte behandlas längre än
tre månader efter det att uppgifterna om den dom, det beslut eller det
strafföreläggande som ligger till grund för registreringen har gallrats ur be-
lastningsregistret enligt lagen (1998:620) om belastningsregister. uppgifter
om en registrerad person som har avlidit får dock behandlas som längst tio år
efter dödsfallet.
12 § uppgifter i biometriregistret över spår får inte behandlas längre än
trettio år efter registreringen. uppgifter i registret får dock behandlas sjuttio år
efter registreringen om uppgifterna hänför sig till utredningar om brott som
anges i 35 kap. 2 § första stycket brottsbalken.
4
13 § uppgifter som behandlas för att fullgöra ett internationellt åtagande sfs 2025:135
får inte behandlas längre än vad som behövs för det ändamålet.
14 § uppgifter om personer som har lämnat fingeravtryck, fotograferats
eller videofilmats med stöd av lagen (2022:700) om särskild kontroll av
vissa utlänningar får inte behandlas längre än tio år efter det att
utvisningsbeslutet verkställdes eller upphörde.
15 § bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen
(2018:1177) gäller inte vid tillämpningen av 10–14 §§.
direktåtkomst
16 § säkerhetspolisen, ekobrottsmyndigheten, åklagarmyndigheten,
tullverket, kustbevakningen, skatteverket och kriminalvården får för ett
syfte som anges i 1 kap. 2 § brottsdatalagen (2018:1177) medges direkt-
åtkomst till uppgifter i biometriregister.
personuppgifter om unga lagöverträdare
17 § personuppgifter som har inhämtats med stöd av 36 § första stycket
och 36 a § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lag-
överträdare får inte behandlas i biometriregister.
penningtvättsregister
rätten att föra register
18 § polismyndigheten får föra penningtvättsregister. personuppgifter får
behandlas i penningtvättsregister om det behövs för att förebygga, förhindra
eller upptäcka brottslig verksamhet
1. där penningtvätt är ett led för att dölja vinning av brott eller brottslig
verksamhet, eller
2. som innefattar finansiering av terrorism.
19 § i penningtvättsregister får personuppgifter behandlas som
1. kan antas ha samband med sådan brottslig verksamhet som avses i 18 §,
2. har rapporterats till polismyndigheten med stöd av lag eller annan
författning, eller
3. har lämnats av en utländsk myndighet som i sin stat ansvarar för arbetet
med att förebygga, förhindra eller upptäcka sådan brottslig verksamhet som
avses i 18 §.
längsta tid som personuppgifter får behandlas
20 § personuppgifter i penningtvättsregister får inte behandlas längre än fem
år efter utgången av det kalenderår då den senaste registreringen avseende
personens anknytning till brottslig verksamhet gjordes.
bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen (2018:1177)
gäller inte vid tillämpningen av denna paragraf.
det internationella registret
rätten att föra register
21 § polismyndigheten får föra ett internationellt register. personuppgifter
i det internationella registret får behandlas om det behövs för
handläggningen av ärenden som rör internationellt polisiärt samarbete eller
internationellt straffrättsligt samarbete. 5
uppgifter om dödsfall, olyckshändelser eller andra liknande händelser i sfs 2025:135
utlandet får också behandlas i det internationella registret, om ärendet rör en
fråga som ska handläggas av polismyndigheten.
längsta tid som personuppgifter får behandlas
22 § personuppgifter i det internationella registret får inte behandlas
längre än tre år efter utgången av det kalenderår då ärendet som uppgifterna
behandlades i avslutades.
personuppgifter i registret får dock behandlas i fem år efter registreringen
om uppgifterna avser en begäran enligt artikel 12 i europaparlamentets och
rådets direktiv (eu) 2019/1153 av den 20 juni 2019 om fastställande av
bestämmelser för att underlätta användning av finansiell information och
andra uppgifter för att förebygga, upptäcka, utreda eller lagföra vissa brott
och om upphävande av rådets beslut 2000/642/rif, i den ursprungliga
lydelsen.
bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen (2018:1177) gäller
inte vid tillämpningen av denna paragraf.
tillträdesförbudsregistret
rätten att föra register
23 § polismyndigheten får föra ett register med uppgifter om personer som
meddelats tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid
idrottsarrangemang (tillträdesförbudsregistret) i syfte att förebygga, förhindra
eller upptäcka överträdelser av tillträdesförbud.
innehåll i registret
24 § tillträdesförbudsregistret får innehålla följande uppgifter om en
person som har meddelats tillträdesförbud:
1. namn,
2. personnummer eller samordningsnummer,
3. folkbokföringsadress och annan stadigvarande adress,
4. alias,
5. fotografi,
6. anknytning till idrott och idrottsorganisation,
7. omfattningen och giltighetstiden av beslut om tillträdesförbud, och
8. överträdelse av gällande tillträdesförbud.
25 § polismyndigheten får behandla uppgifter i tillträdesförbudsregistret i
syfte att tillhandahålla idrottsorganisationer den information som behövs för
att upprätthålla gällande beslut om tillträdesförbud.
längsta tid som personuppgifter får behandlas
26 § uppgifter i tillträdesförbudsregistret får endast behandlas så länge
tillträdesförbudet gäller.
bestämmelsen i 2 kap. 17 § andra stycket brottsdatalagen (2018:1177) gäller
inte vid tillämpningen av denna paragraf.
rätten att meddela föreskrifter
27 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med
stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om
1. omfattningen av direktåtkomst till uppgifter i biometriregister och om
behörighet och säkerhet vid sådan åtkomst,
6
2. tillgången till personuppgifter i penningtvättsregister och det inter- sfs 2025:135
nationella registret, och
3. att personuppgifter i penningtvättsregister, det internationella registret
och tillträdesförbudsregistret får behandlas för arkivändamål av allmänt
intresse eller vetenskapliga, statistiska eller historiska ändamål under längre
tid än vad som anges i 20, 22 och 26 §§.
första stycket 3 gäller också i fråga om uppgifter i biometriregister enligt
10–14 §§, med undantag för dna-profiler.
6 kap.
1 § vid nationellt forensiskt centrum får personuppgifter behandlas om
det behövs för att
1. sammanställa det underlag i form av insamlade spår eller annat som
krävs för att sådana forensiska åtgärder som anges i 2 ska kunna utföras,
2. utföra forensiska analyser, undersökningar eller jämförelser åt den egna
myndigheten eller åt säkerhetspolisen, ekobrottsmyndigheten, åklagar-
myndigheten, tullverket, kustbevakningen, skatteverket eller allmän dom-
stol,
3. begära forensiska analyser, undersökningar eller jämförelser av eller
utföra sådana åtgärder åt
a) rättsmedicinalverket,
b) ett utländskt forensiskt laboratorium, eller
c) en utländsk brottsbekämpande myndighet eller en mellanfolklig
organisation eller ett eu-organ med brottsbekämpande uppgifter,
4. begära forensiska analyser eller undersökningar av andra svenska
expertorgan,
5. ta fram uppslag i syfte att underlätta arbetet med att förhindra eller
upptäcka brottslig verksamhet eller utreda och beivra brott, genom att
använda resultat från sådana åtgärder som anges i 2 eller i 2 § andra stycket,
6. utföra jämförelser enligt 6 a kap., eller
7. använda en dna-baserad släktforskningsdatabas för att utföra jäm-
förelser enligt 6 b kap.
personuppgifter får också behandlas vid nationellt forensiskt centrum om
det behövs för
1. forskning och statistik, eller
2. kvaliteten i den forensiska verksamheten.
5 § sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177) hindrar inte
sökningar i personuppgifter som behandlas i biometriregister, i syfte att få
fram ett urval av personer grundat på uppgifter som rör hälsa eller
biometriska eller genetiska uppgifter.
6 a kap. behandling av uppgifter i vissa register som inte förs
med stöd av denna lag
1 § nationellt forensiskt centrum får, efter ett beslut av åklagare, använda
automatiserad ansikts- och fingeravtrycksjämförelse för att jämföra ansikts-
bilder och fingeravtryck med uppgifter om fingeravtryck och ansiktsbilder
som finns i de register över fingeravtryck och fotografier som förs med stöd
av 15 § utlänningsdatalagen (2016:27).
en jämförelse får endast göras med uppgifter som finns i registren om
personer som har fyllt 15 år.
7
2 § en jämförelse får göras vid en förundersökning om sfs 2025:135
1. ett brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i
två år,
2. sabotage enligt 13 kap. 4 § brottsbalken,
3. mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö- eller luftfarts-
sabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1 §, 3 § första eller andra
stycket, 5 a § eller 5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt
4 § samma kapitel,
4. olovlig kårverksamhet eller brott mot medborgerlig frihet enligt 18 kap.
4 eller 5 § brottsbalken,
5. spioneri, utlandsspioneri, obehörig befattning med hemlig uppgift, grov
obehörig befattning med hemlig uppgift eller olovlig underrättelse-
verksamhet mot sverige, mot främmande makt eller mot person enligt
19 kap. 5, 6 a, 7, 8, 10, 10 a eller 10 b § brottsbalken,
6. företagsspioneri enligt 26 § lagen (2018:558) om företagshemligheter, om
det finns anledning att anta att gärningen har begåtts på uppdrag av eller har
understötts av en främmande makt eller av någon som har agerat för en
främmande makts räkning,
7. deltagande i en terroristorganisation, samröre med en terroristorganisation,
finansiering av terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet, offentlig
uppmaning till terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet, rekrytering till
terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet, utbildning för terrorism eller
särskilt allvarlig brottslighet eller resa för terrorism eller särskilt allvarlig
brottslighet enligt 4 a, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 § terroristbrottslagen (2022:666),
8. försök, förberedelse eller stämpling till ett brott som avses i 1–7, om en
sådan gärning är belagd med straff, eller
9. ett annat brott om det kan antas att brottets straffvärde överstiger
fängelse i två år.
3 § en jämförelse får även göras vid en förundersökning om ett sådant brott
som kan ligga till grund för en sökning i eu:s gemensamma databas för
identitetsuppgifter (cir)
1. enligt artikel 22 i europaparlamentets och rådets förordning (eu)
2019/817 av den 20 maj 2019 om inrättande av en ram för interoperabilitet
mellan eu-informationssystem på området gränser och viseringar, och om
ändring av europaparlamentets och rådets förordningar (eg) nr 767/2008,
(eu) 2016/399, (eu) 2017/2226, (eu) 2018/1240, (eu) 2018/1726 och
(eu) 2018/1861 samt rådets beslut 2004/512/eg och 2008/633/rif, eller
2. enligt artikel 22 i europaparlamentets och rådets förordning (eu)
2019/818 av den 20 maj 2019 om inrättande av en ram för interoperabilitet
mellan eu-informationssystem på området polissamarbete och straff-
rättsligt samarbete, asyl och migration och om ändring av förordningarna
(eu) 2018/1726, (eu) 2018/1862 och (eu) 2019/816.
4 § en jämförelse får göras endast om
1. det finns särskild anledning att anta att det är gärningsmannen som har
avsatt fingeravtrycken eller förekommer på ansiktsbilden, och
2. åtgärden är av synnerlig vikt för utredningen.
5 § sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177) hindrar inte sök-
ningar enligt detta kapitel i syfte att få fram ett urval av personer grundat på
biometriska uppgifter.
8
6 b kap. behandling av uppgifter i dna-baserade sfs 2025:135
släktforskningsdatabaser
1 § nationellt forensiskt centrum får efter ett beslut av åklagare använda
en dna-baserad släktforskningsdatabas för att jämföra uppgifter om dna från
spår med uppgifter i databasen.
2 § ett beslut om att använda en dna-baserad släktforskningsdatabas får
fattas vid en förundersökning om mord enligt 3 kap. 1 § brottsbalken samt
grov våldtäkt eller grov våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 1 § tredje stycket
eller 4 § tredje stycket brottsbalken, om
1. det finns särskild anledning att anta att dna-spåret kommer från
gärningsmannen, och
2. åtgärden är av synnerlig vikt för utredningen och det är uppenbart att
syftet med den inte kan uppnås med mindre ingripande åtgärder.
3 § för att en dna-baserad släktforskningsdatabas ska få användas ska
polismyndigheten säkerställa att
1. den som tillhandahåller släktforskningsdatabasen inte behandlar
uppgifterna för andra ändamål än att utföra en sådan jämförelse som avses i
1 § åt polismyndigheten,
2. jämförelsen endast omfattar uppgifter om dna från personer som har
medgett att deras uppgifter behandlas för att utreda brott, och
3. den som tillhandahåller släktforskningsdatabasen raderar uppgifterna
när polismyndigheten begär det.
4 § sökförbudet i 2 kap. 14 § brottsdatalagen (2018:1177) hindrar inte sök-
ningar enligt detta kapitel i syfte att få fram ett urval av personer grundat på
genetiska eller biometriska uppgifter.
7 kap.
1 §4 en sanktionsavgift får tas ut av den personuppgiftsansvarige vid
överträdelse av bestämmelserna i
1. 2 kap. 1 § om rättsliga grunder för behandling av personuppgifter,
2. 3 kap. 3 och 4 §§ om särskilda upplysningar, eller
3. någon av 4 kap. 2–4, 5 a eller 7–11 §§, 5 kap. 10–15, 20, 22 eller 26 §
eller 6 kap. 6 § om längsta tid som personuppgifter får behandlas.
sanktionsavgiften ska bestämmas till högst 10 000 000 kronor.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
2. en uppgift som vid ikraftträdandet är registrerad i utrednings-, dna-,
spår-, fingeravtrycks- eller signalementsregistret med stöd av äldre före-
skrifter får föras över till och behandlas i biometriregister som förs enligt
5 kap. i den nya lydelsen. vid den fortsatta behandlingen av överförda
uppgifter tillämpas 5 kap. i den nya lydelsen.
på regeringens vägnar
benjamin dousa
johan stensbäck
(justitiedepartementet)
4 senaste lydelse 2019:435.
9
Viktiga lagar inom straffrätten
Narkotikastrafflag (1968:64)
Skattebrottslag (1971:69)
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
Viktiga lagar inom straffrätten
Brottsbalk (1962:700)Narkotikastrafflag (1968:64)
Skattebrottslag (1971:69)
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
JP Infonets straffrättsliga tjänster
JP Infonets straffrättsliga tjänster
Arbetar du med straffrätt? JP Infonets tjänster ger dig ett bra stöd i ditt arbete. Våra tjänster bevakar, förutom lagar och förarbeten, hela rättskedjan från tingsrätt till Högsta domstolen. Vi tar in alla relevanta avgöranden från JO och JK. Dessutom kan du ta del av expertanalyser som ringar in och besvarar olika aktuella rättsfrågor. Se allt inom straffrätt.