SFS 2015:672 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486);
utfärdad den 12 november 2015.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs att 1 § marknadsföringslagen
(2008:486) ska ha följande lydelse.
1 §
2
Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets
intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka
marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i
– lagen (1992:1672) om paketresor,
– tobakslagen (1993:581),
– sjölagen (1994:1009),
– lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
– lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksam-
het,
– lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
– lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom Europeiska ekono-
miska samarbetsområdet,
– lagen (1999:158) om investerarskydd,
– lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhäl-
lets tjänster,
– lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
– prisinformationslagen (2004:347),
– lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
– försäkringsavtalslagen (2005:104),
– lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
– lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
– lagen (2010:510) om lufttransporter,
– radio- och tv-lagen (2010:696),
– alkohollagen (2010:1622),
– konsumentkreditlagen (2010:1846),
– lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller
långfristig semesterprodukt,
– lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och
tillskottsnäring,
– lagen (2014:1344) med kompletterande bestämmelser till EU:s tåg-, far-
tygs- och busspassagerarförordningar, och
1 Prop. 2014/15:128, bet. 2015/16:CU4, rskr. 2015/16:27.
2 Senaste lydelse 2015:254.
SFS 2015:672
Utkom från trycket
den 24 november 2015
2
SFS 2015:672
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
– lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2016.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)