SFS 2018:775 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Utfärdad den 7 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 1 och 29 §§ marknadsföringslagen
(2008:486) ska ha följande lydelse.
1 §2 Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets
intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka
marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i
–
socialförsäkringsbalken,
–
lagen (1992:1672) om paketresor,
–
tobakslagen (1993:581),
–
lotterilagen (1994:1000),
–
sjölagen (1994:1009),
–
lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
–
lagen (1996:1006) om valutaväxling och annan finansiell verksamhet,
–
lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
–
lagen (1999:158) om investerarskydd,
–
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssam-
hällets tjänster,
–
lagen (2004:46) om värdepappersfonder,
–
lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
–
prisinformationslagen (2004:347),
–
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
–
försäkringsavtalslagen (2005:104),
–
lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
–
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
–
lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
–
lagen (2010:510) om lufttransporter,
–
radio- och tv-lagen (2010:696),
–
lagen (2010:751) om betaltjänster,
–
alkohollagen (2010:1622),
–
konsumentkreditlagen (2010:1846),
–
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende
eller långfristig semesterprodukt,
–
lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder,
–
lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och
tillskottsnäring,
1
Prop. 2017/18:247, bet. 2017/18:SfU30, rskr. 2017/18:347.
2
Senaste lydelse 2018:174.
SFS 2018:775
Publicerad
den 15 juni 2018
2
SFS 2018:775
–
lagen (2014:1344) med kompletterande bestämmelser till EU:s tåg-,
fartygs- och busspassagerarförordningar,
–
lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden,
–
lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter,
–
lagen (2016:415) om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalnings-
transaktioner,
–
lagen (2016:915) om krav på installationer för alternativa drivmedel,
och
–
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
29 §3 En näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknads-
störningsavgift) om näringsidkaren, eller någon som handlar på näringsid-
karens vägnar, uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot
–
7 §,
–
8 § och någon av bestämmelserna i 9, 10, 12–17 §§,
–
18 §,
–
20 §, eller
–
någon av bestämmelserna i bilaga I till direktiv 2005/29/EG.
Detsamma gäller om en näringsidkare uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot någon av bestämmelserna i
–
64 kap. 46 § socialförsäkringsbalken,
–
14 § första stycket 2 eller 3 eller 14 a § första stycket 2 eller 3 tobaks-
lagen (1993:581),
–
7 kap. 3 § alkohollagen (2010:1622),
–
8 kap. 7 § första stycket, 8, 9 eller 14 § första eller andra stycket samt
15kap. 4 § radio- och tv-lagen (2010:696),
–
11 § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti eller 8 § lagen (2004:299)
om inlåningsverksamhet när det gäller ett erbjudande som inte är riktat bara
till andra än konsumenter,
–
11 § första stycket 2 eller 12 § lagen (2017:425) om elektroniska ciga-
retter och påfyllningsbehållare.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller också en näringsidkare
som uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till överträ-
delsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2018.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
3
Senaste lydelse 2017:427.