Lag (1972:266) om skatt på annon­ser och reklam. För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2021:1166

Utfär­dad:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1972:266
Depar­te­ment: Finans­de­par­te­men­tet S2
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2019:1170
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1972:266
Depar­te­ment/myn­dig­het: Finans­de­par­te­men­tet S2
Utfär­dad: 1972-​06-02
Änd­rad: t.o.m. SFS

2019:1170
Upp­hävd: 2022-​01-01
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2021:1166
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


1 §   Skatt (reklam­skatt) beta­las enligt denna lag till sta­ten för annons, som är avsedd att offent­lig­gö­ras inom lan­det, och för reklam, som är avsedd att spri­das inom lan­det i annan form än annons.

I denna lag för­stås med
   1. tryck­sak, avtryck som fram­ställts i flera lika exem­plar i tryck­press eller genom scre­en­för­fa­rande,
   2. reklam, med­de­lande som har till syfte att åstad­komma eller främja avsätt­ning i kom­mer­si­ell verk­sam­het av vara, fas­tig­het, nyt­tig­het, rät­tig­het eller tjänst,
   3. annons, sär­skilt utrymme som upp­lå­tits i tryck­sak för åter­giv­ning av text eller bild för annan än utgi­va­ren och sådant utrymme i tryck­sa­ken som tagits i anspråk av utgi­va­ren för egen reklam,
   4. peri­o­disk pub­li­ka­tion, pub­li­ka­tion som enligt utgiv­nings­plan ska komma ut med nor­malt minst fyra num­mer om året och som inte är att anse som reklam­tryck­sak, annons­blad, kata­log eller pro­gram,
   5. reklam­tryck­sak, tryck­sak som fram­ställts huvud­sak­li­gen i syfte att offent­lig­göra reklam för utgi­va­ren,
   6. annons­blad, tryck­sak som inte är att anse som en reklam­tryck­sak och som inne­hål­ler annon­ser och som sak­nar redak­tio­nellt inne­håll eller som har ett obe­tyd­ligt redak­tio­nellt inne­håll utö­ver sådant som har sam­band med dem som annon­se­rar,
   7. kata­log, en efter vissa grun­der upp­rät­tad för­teck­ning över per­so­ner, före­mål eller lik­nande,
   8. pro­gram, för­teck­ning över per­so­ner och deras roll eller num­mer vid tea­ter­fö­re­ställ­ning, kon­sert, idrotts­e­ve­ne­mang eller lik­nande. Lag (2017:1202).
                                (Se vidare anvisningarna.)
2 § Har upp­hävts genom lag (1984:156).

3 §   Skat­te­plikt före­lig­ger, om ej annat föl­jer av 4 §, för annons som avser reklam och för annan annons för vil­ken veder­lag utgår.

4 §   Skat­te­plikt före­lig­ger inte för annons i
   1. peri­o­disk pub­li­ka­tion,
   2. pub­li­ka­tion som ges ut på främ­mande språk för sprid­ning huvud­sak­li­gen utom­lands,
   3. pub­li­ka­tion eller bilaga till pub­li­ka­tion, när annon­sen avser endast pub­li­ka­tio­nen eller annat num­mer av denna eller, i fråga om bok, annan bokut­giv­ning av samma för­läg­gare.
Lag (2017:1202).

5 §   Skat­te­plikt före­lig­ger, om inte annat föl­jer av 6 §, för reklam som åter­ges
   1. i s.k. ljustid­ning, i eller i anslut­ning till tra­fik­me­del, butikslo­kal, sportan­lägg­ning, tea­ter eller lik­nande lokal, på fas­tig­het eller all­män plats eller på annat mot­sva­rande sätt,
   2. genom vis­ning av film eller åter­giv­ning av ljud.
Lag (1998:597).

6 §   Skat­te­plikt före­lig­ger inte för
   1. reklam som avses i 5 § 1, om fråga är om reklam i eller utan­för före­tags butikslo­kal, arbets­plats, tra­fik­me­del eller lik­nande och rekla­men avser före­ta­get, dess verk­sam­het eller utrym­met för rekla­men,
   2. reklam som avses i 5 § 2, om rekla­men avser kom­mande verk­sam­het av det slag som bedrivs där rekla­men offent­lig­görs.

7 §   har upp­hävts genom lag (1998:597).

8 §   har upp­hävts genom lag (1984:156).

9 §   Skatt­skyl­dig är den som i yrkes­mäs­sig verk­sam­het inom lan­det offent­lig­gör skat­te­plik­tig annons eller skat­te­plik­tig reklam i annan form än annons.

Även den som i yrkes­mäs­sig verk­sam­het dis­tri­bu­e­rar annons­blad som förts in till lan­det utan att reklam­skatt beta­lats vid inför­seln är skatt­skyl­dig. Lag (1998:597).

                                (Se vidare anvisningarna).
9 a § En utländsk före­ta­gare som är skatt­skyl­dig enligt denna lag skall före­trä­das av en av beskatt­nings­myn­dig­he­ten god­känd repre­sen­tant. En sådan repre­sen­tant skall enligt full­makt av den utländske före­ta­ga­ren som ombud för före­ta­ga­ren svara för redo­vis­ningen av reklam­skatt och i övrigt före­träda den utländske före­ta­ga­ren i frå­gor som gäl­ler skatt enligt denna lag.
Beskatt­nings­myn­dig­he­ten kan kräva att säker­het ställs för skat­tens betal­ning. Under­lag för kon­troll av skat­te­re­do­vis­ningen skall fin­nas till­gäng­ligt hos repre­sen­tan­ten.

Första styc­ket gäl­ler inte en utländsk före­ta­gare som är juri­disk per­son och har ett fast drift­ställe här i lan­det. Lag (1994:1566).

10 §   Delä­gare i enkelt bolag är skatt­skyl­dig i för­hål­lande till sin andel i bola­get.

I fråga om kom­man­dit­bo­lag eller annat han­dels­bo­lag är bola­get skatt­skyl­digt. I fråga om euro­pe­isk eko­no­misk intres­se­grup­pe­ring är grup­pe­ringen skatt­skyl­dig. Har skatt­skyl­dig avli­dit, är döds­boet skatt­skyl­digt. Har skatt­skyl­dig för­satts i kon­kurs, är kon­kurs­boet skatt­skyl­digt.
Lag (2000:469).

11 §   Skatt­skyl­dig­he­ten inträ­der när
   1. skat­te­plik­tig annons offent­lig­görs,
   2. skat­te­plik­tig reklam i annan form åter­ges.

Erhål­ler den skatt­skyl­dige betal­ning i för­skott inträ­der dock skatt­skyl­dig­het för betal­ningen när den sker. Lag (1998:597).

12 §   Skatt enligt denna lag tas ut med 6,9 pro­cent av beskatt­nings­vär­det. Lag (2019:1170).

13 §   Beskatt­nings­vär­det utgö­res i fall som avses i 3 § samt 5 § 1 och 2 av veder­la­get.

Utgår icke veder­lag för skat­te­plik­tig annons eller skat­te­plik­tig reklam i annan form än annons eller under­sti­ger veder­la­get uppen­bar­li­gen vad som är skä­ligt, utgö­res beskatt­nings­vär­det av belopp som sva­rar mot skä­ligt veder­lag.

I beskatt­nings­vär­det inräk­nas ej belop­pet av reklam­skatt eller annan stat­lig skatt eller avgift. Lag (1998:597).

14 §   har upp­hävts genom lag (1998:597).

15 §   har upp­hävts genom lag (1984:156).

16 §   Redo­vis­nings­skyl­dig­het för reklam­skatt före­lig­ger om det sam­man­lagda beskatt­nings­vär­det för beskatt­nings­å­ret över­sti­ger 100 000 kro­nor. Om ett beskatt­ningsår är längre eller kor­tare än tolv måna­der, ska den angivna grän­sen räk­nas upp eller ner i mot­sva­rande mån. Lag (2019:1170).

                                (Se vidare anvisningarna.)
17 § har upp­hävts genom lag (1984:156).

18 §   Läm­nas åter­bä­ring, bonus eller annan för­mån, som inte utgör s.k. vill­kor­lig rabatt, i efter­hand och avser för­må­nen något för vil­ket skatt­skyl­dig­het inträtt, får avdrag för den del av den tidi­gare redo­vi­sade skat­ten som belöpt på för­må­nen göras i den ord­ning som gäl­ler för den skatt­skyl­di­ges redo­vis­ning för reklam­skatt.

Upp­kom­mer för­lust på ford­ran för vil­ken reklam­skatt redo­vi­sats, har första styc­ket mot­sva­rande tillämp­ning. Har avdrag för skatt för sådan ford­ran gjorts och infly­ter där­ef­ter betal­ning, ska redo­vis­ning åter läm­nas för den skatt som belö­per på det betalda belop­pet. Lag (2017:1202).

19 §   Har upp­hävts genom lag (2002:401).

20 §   Har upp­hävts genom lag (1984:156).

21 §   Redo­vis­nings­pe­riod omfat­tar två kalen­der­må­na­der. Skatt­skyl­dig som för när­mast före­gå­ende beskatt­ningsår har redo­vi­sat eller skulle ha redo­vi­sat reklam­skatt med minst 300 000 kro­nor ska dock lämna dekla­ra­tion för varje kalen­der­må­nad. Lag (2017:1202).

22 §   Har upp­hävts genom lag (1984:156).

23 §   Har upp­hävts genom lag (1998:597)

24 §   Har upp­hävts genom lag (2017:1202).

25 §   Har skatt­skyl­dig erlagt reklam­skatt trots att redo­vis­nings­skyl­dig­het icke före­le­gat, åter­be­ta­lar beskatt­nings­myn­dig­he­ten det sålunda erlagda belop­pet.
Lag (1993:468).

26 §   Skyl­dig att betala reklam­skatt för import från tred­je­land av annons­blad som har getts ut i sådant land är den som med anled­ning av impor­ten är skyl­dig att betala tull för annons­bla­den eller skulle ha varit skyl­dig att göra detta om annons­bla­den hade varit tull­be­lagda.

För den som är skatt­skyl­dig enligt första styc­ket inträ­der skatt­skyl­dig­he­ten vid den tid­punkt då skyl­dig­het att betala tull enligt tul­lag­stift­ningen inträ­der eller skulle ha inträtt om skyl­dig­het att betala tull före­le­gat.

Skatt enligt första styc­ket ska beta­las till Tull­ver­ket.

Beskatt­nings­vär­det vid import utgörs av varans värde för tull­än­da­mål bestämt enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 952/2013 av den 9 okto­ber 2013 om fast­stäl­lande av en tull­ko­dex för uni­o­nen. Lag (2017:1202).

27 §   Har upp­hävts genom lag (1973:992).

28 §   Har upp­hävts genom lag (1973:992).

29 §   Har upp­hävts genom lag (1984:156).

30 §   Har upp­hävts genom lag (1984:156).

31 §   Skatt­skyl­dig skall under en tid av två år bevara ett exem­plar av varje tryck­sak som han fram­ställt.

32 §   Beslut enligt 9 a § får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. Lag (2017:1202).

33 §   Bestäm­mel­ser om för­fa­ran­det vid uttag av skat­ten finns i skat­te­för­fa­ran­de­la­gen (2011:1244).

För skatt som ska beta­las till Tull­ver­ket gäl­ler tul­la­gen (2016:253). Lag (2016:256).

34 §   I lagen (2000:46) om omräk­nings­för­fa­rande vid beskatt­ningen för före­tag som har sin redo­vis­ning i euro, m.m.
finns sär­skilda bestäm­mel­ser om redo­vis­ning av reklam­skatt.
Lag (2000:48).

Anvis­ningar

till 1 §
   1. Med­de­lande anses som reklam även när med­de­lan­det inne­fat­tar erbju­dande om inköp eller mot­sva­rande.

Med avsätt­ning för­stås för­sälj­ning eller annan omsätt­ning som nor­malt sker mot veder­lag.

Bilaga till annan pub­li­ka­tion än reklam­tryck­sak anses som själv­stän­dig tryck­sak och dess­utom som annons i pub­li­ka­tio­nen.

   2. Som tryck­sak anses icke vara som för­ses med tryck, om varan utgö­res av penna, glas, klä­des­plagg eller annat som har ett själv­stän­digt bruks­värde eller om varan är avsedd att använ­das som affärs­hand­ling, kon­tors­ma­te­rial, eti­kett, embal­lage eller lik­nande.

Som reklam­tryck­sak anses icke tryck­sak som avser viss vara och skall åtfölja denna vid för­sälj­ning eller mot­sva­rande, såsom garan­ti­se­del, bruks­an­vis­ning eller instruk­tions­bok. Som reklam­tryck­sak anses icke hel­ler tryck­sak av inne­håll som enbart utgör affär­s­tek­nisk infor­ma­tion om pri­ser, pro­duk­ter, sor­ti­ment eller mot­sva­rande, infor­ma­tion till åter­för­säl­jare eller repre­sen­tan­ter eller intern infor­ma­tion till anställda, med­lem­mar eller delä­gare eller tryck­sak som huvud­sak­li­gen är att anse som kalen­der, jubi­le­ums­skrift eller lik­nande eller som har huvud­sak­li­gen histo­riskt, tek­niskt, eko­no­miskt eller annat veten­skap­ligt inne­håll.
   3. Tryck­sak anses icke som reklam­tryck­sak enbart av den anled­ningen att den inne­hål­ler annon­ser med reklam för annan än utgi­va­ren.

1975:117)">1975:117)">Lag (1975:117)

till 5 §

Anvis­ning­arna har upp­hävts genom lag (1974:416).

till 9 §

En verk­sam­het anses som yrkes­mäs­sig om den utgör närings­verk­sam­het enligt 13 kap. inkomst­skat­te­la­gen (1999:1229). Verk­sam­het som inte utgör närings­verk­sam­het enligt inkomst­skat­te­la­gen anses som yrkes­mäs­sig, när den inne­fat­tar ej enbart enstaka till­han­da­hål­lande av skat­te­plik­tig annons eller skat­te­plik­tig reklam.

Har inne­ha­vare av pub­li­ka­tion träf­fat avtal med annan om rätt för denne att upp­låta utrymme i pub­li­ka­tio­nen för annons och upp­bära veder­la­get här­för, är endast den sist­nämnde skatt­skyl­dig. Mot­sva­rande gäl­ler i fråga om reklam enligt 5 §.
Lag (1999:1241).

till 13 §

Med veder­lag avses det avta­lade pri­set, däri inräk­nat avta­lade pris­tillägg enligt fak­tura eller annan hand­ling.

Från veder­lag får ej avräk­nas s.k. vill­kor­lig rabatt som utgår vid betal­ning i efter­hand inom viss tid. Utstäl­les växel eller annat skul­debrev för betal­ningen, utgö­res beskatt­nings­vär­det av belopp enligt sådan hand­ling med till­lägg av veder­lag som där­ut­ö­ver kom­mit den skatt­skyl­dige till godo. Avdrag får ej göras för dis­konto vid dis­kon­te­ring av sådant skul­debrev.

Utgår gemen­samt veder­lag för pre­sta­tio­ner som ska inräk­nas i beskatt­nings­vär­det och för andra pre­sta­tio­ner, bestäms beskatt­nings­vär­det efter upp­del­ning av veder­la­get efter skä­lig grund.

Skä­ligt värde enligt 13 § andra styc­ket bestäm­mes enligt ortens pris enligt samma grun­der som före­skrivs för mark­nads­värde i 61 kap. inkomst­skat­te­la­gen (1999:1229). Lag (2007:1167).

till 14 §

Anvis­ning­arna har upp­hävts genom lag (1998:597).

till 16 §

Redo­vis­nings­skyl­dig­het för delä­gare i enkelt bolag bestäms av omfatt­ningen av bola­gets skat­te­plik­tiga verk­sam­het.

till 24 §

Anvis­ning­arna har upp­hävts genom lag (2007:1167).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1977:1050
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1978.

Har skrift­ligt avtal om infö­ring av annons i all­män nyhets­tid­ning, som enligt anvis­ning­arna till 24 § utgör annons­blad, träf­fats före ikraft­trä­dan­det tilläm­pas skat­te­sat­sen sex pro­cent på sådan annons

1984:156
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1984.
   2. De äldre bestäm­mel­serna i 17, 21 och 22 §§ och med­gi­van­den som läm­nats med stöd av dem gäl­ler till dess mot­sva­rande reg­ler om redo­vis­ning av skatt i 2 kap. lagen (1984:151) om punkt­skat­ter och pris­re­gle­rings­av­gif­ter trä­der i kraft enligt över­gångs­be­stäm­mel­serna till den lagen.
   3. De äldre bestäm­mel­serna i 29 § om att riks­skat­te­ver­ket skall med­dela för­hands­be­sked gäl­ler för ären­den, i vilka ytt­rande från reklam­skat­tenämn­den har avgetts före ikraft­trä­dan­det.
   4. De nya bestäm­mel­serna i 14 § första styc­ket tilläm­pas även på ansö­kan om ned­sätt­ning som kom­mit in till beskatt­nings­myn­dig­he­ten före ikraft­trä­dan­det men som avser postor­der­ka­ta­log för vil­ken skatt­skyl­dig­het inträ­der efter ikraft­trä­dan­det

1985:158
Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1985. 24 § i den äldre lydel­sen tilläm­pas fort­fa­rande i fråga om beskatt­ningsår eller del därav som lig­ger före ikraft­trä­dan­det

1985:497
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1985.
   2. De äldre bestäm­mel­serna i 14 § tilläm­pas dock fort­fa­rande i fråga om inför­sel som skett före ikraft­trä­dan­det

1993:468
Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1993. Beslut som med­de­lats av Riks­skat­te­ver­ket före ikraft­trä­dan­det över­kla­gas enligt äldre bestäm­mel­ser. Över­kla­gan­det skall dock ges in till Skatte­myn­dig­he­ten i Dalar­nas län. Lag (1996:962)

1998:597
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1999. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

1999:1241
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2000. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2000:469
Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2000. Om Skatte­myn­dig­he­ten i Gävle före ikraft­trä­dan­det har fat­tat ett beslut som avses i den äldre lydel­sen av 10 § första styc­ket eller 24 § andra eller tredje styc­ket får beslu­tet över­kla­gas hos Riks­skat­te­ver­ket

2000:1434
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2001. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2002:401
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2003. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2005:957
Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2006. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2006:229
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2006. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   2. Den nya lydel­sen av 26 § tilläm­pas dock för tid från och med den 1 janu­ari 2006

2007:1167
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2008.
   2. Bestäm­mel­serna tilläm­pas dock för tid från och med den 1 janu­ari 2007.
   3. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före den 1 janu­ari 2007

2016:256
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2016.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2016:1068
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2017.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2017:1202
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2018.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det

2019:1170
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2020.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   3. Bestäm­mel­sen i 16 § i den nya lydel­sen tilläm­pas första gången för beskatt­ningsår som avslu­tas efter den 31 decem­ber 2019.

JP Info­nets skat­te­rätts­liga tjäns­ter

JP Info­nets skat­te­rätts­liga tjäns­ter

Arbe­tar du med skat­te­rätt? JP Info­nets tjäns­ter ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig stän­digt till­gång till alla nya avgö­ran­den, lagänd­ringar och ställ­nings­ta­gan­den. Du kan också ta del av refe­rat och exper­ta­na­ly­ser, som kan hjälpa dig i ditt dag­liga arbete. Se allt inom skat­te­rätt.