Paketre­se­lag (2018:1217)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2018:1217
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2023:266
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2018:1217
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Utfär­dad: 2018-​06-20
Änd­rad: t.o.m. SFS

2023:266
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

Lagens tillämp­nings­om­råde

1 §   Denna lag gäl­ler för paket­re­sor som näringsid­kare säl­jer eller erbju­der till för­sälj­ning och för sam­man­län­kade rese­ar­range­mang som näringsid­kare genom för­med­ling eller på annat sätt under­lät­tar upp­koms­ten av.

Lagen gäl­ler inte för paket­re­sor och rese­ar­range­mang som
   1. varar kor­tare tid än 24 tim­mar och som inte inne­fat­tar över­natt­ning,
   2. anord­nas utan vinst­syfte, till­fäl­ligt och för en avgrän­sad grupp rese­nä­rer, eller
   3. köps av en rese­när som är näringsid­kare med ett avtal om anord­nande av affärs­re­sor som grund.

Defi­ni­tio­ner

2 §   Med rese­tjänst avses i lagen föl­jande typer av rese­tjäns­ter:
   1. pas­sa­gerar­trans­port,
   2. inkvar­te­ring som inte utgör en inte­gre­rad del av en pas­sa­gerar­trans­port och som inte är för bostads­än­da­mål,
   3. uthyr­ning av en bil eller av en motor­cy­kel som krä­ver kör­kort med behö­rig­he­ten A, och
   4. en turist­tjänst som inte utgör en inte­gre­rad del av en rese­tjänst som avses i 1-3.

3 §   Med paketresa avses i lagen en kom­bi­na­tion av minst två olika typer av rese­tjäns­ter som avser samma resa, om
   1. rese­tjäns­terna sätts ihop av en näringsid­kare innan ett avtal om samt­liga rese­tjäns­ter ingås, eller
   2. rese­tjäns­terna i annat fall
      a) köps från ett enda för­sälj­nings­ställe, om rese­tjäns­terna har valts innan rese­nä­ren accep­te­rar betal­nings­skyl­dig­het,
      b) säljs, erbjuds eller debi­te­ras till ett gemen­samt pris,
      c) säljs eller mark­nads­förs som en paketresa eller som en resa med en lik­nande beteck­ning,
      d) sätts ihop efter att det har ingåtts ett avtal som ger rese­nä­ren rätt att välja bland ett urval av rese­tjäns­ter, eller
      e) köps från olika näringsid­kare genom ett län­kat bok­nings­för­fa­rande på inter­net, där rese­nä­rens namn, betal­nings­upp­gif­ter och e-​postadress förs över från den näringsid­kare som det första avta­let ingås med till en eller flera andra näringsid­kare och ett avtal ingås med den eller de näringsid­karna inom 24 tim­mar från det att bok­ningen av den första rese­tjäns­ten bekräf­ta­des.

För att en kom­bi­na­tion av en rese­tjänst som avses i 2 § 1-3 och en eller flera rese­tjäns­ter som avses i 2 § 4 ska vara en paketresa krävs att den eller de senare rese­tjäns­terna utgör en bety­dande del av vär­det på eller på något annat sätt ett väsent­ligt inslag i kom­bi­na­tio­nen och att dessa rese­tjäns­ter köps eller väljs innan full­gö­ran­det av rese­tjäns­ten som avses i 2 § 1-3 har inletts.

4 §   Med sam­man­län­kat rese­ar­range­mang avses i lagen ett arrange­mang som inne­hål­ler minst två olika typer av rese­tjäns­ter som, utan att vara en paketresa, avser samma resa där rese­tjäns­terna köps genom sepa­rata avtal med en eller flera rese­tjänst­le­ve­ran­tö­rer, om en näringsid­kare
   1. genom för­med­ling eller på annat sätt under­lät­tar rese­nä­rens sepa­rata val och betal­ningar av rese­tjäns­terna vid ett enda besök hos eller en enda kon­takt med näringsid­ka­rens för­sälj­nings­ställe, eller
   2. på ett rik­tat sätt för­med­lar eller på något annat rik­tat sätt under­lät­tar ett köp av minst en ytter­li­gare rese­tjänst från en annan näringsid­kare och avta­let om den rese­tjäns­ten ingås inom 24 tim­mar från det att bok­ningen av den första rese­tjäns­ten bekräf­ta­des.

För att en rese­tjänst som avses i 2 § 1-3 och en eller flera rese­tjäns­ter som avses i 2 § 4 ska vara ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang krävs att den eller de senare rese­tjäns­terna utgör en bety­dande del av vär­det på rese­ar­range­manget eller på något annat sätt ett väsent­ligt inslag i det.

5 §   I lagen avses med
   1. rese­när: en fysisk per­son som avser att ingå ett avtal som omfat­tas av denna lag eller som har rätt att resa till följd av ett sådant avtal,
   2. näringsid­kare: en fysisk eller juri­disk per­son som hand­lar för ända­mål som har sam­band med den egna närings­verk­sam­he­ten,
   3. arran­gör: en näringsid­kare som sät­ter ihop och som själv eller genom en åter­för­säl­jare säl­jer eller erbju­der paket­re­sor eller som över­för en rese­närs upp­gif­ter till en annan näringsid­kare i fall som avses i 3 § första styc­ket 2 e,
   4. åter­för­säl­jare: en annan näringsid­kare än arran­gö­ren som säl­jer eller erbju­der paket­re­sor som satts ihop av en arran­gör.

Avtals­vill­kor som avvi­ker från lagen

6 §   Avtals­vill­kor som i jäm­fö­relse med denna lag är till nack­del för rese­nä­ren är utan ver­kan mot honom eller henne, om inte något annat före­skrivs i lagen.


2 kap. Paketre­se­av­ta­let och infor­ma­tion om paketre­san

För­hands­in­for­ma­tion

1 §   Innan ett paketre­se­av­tal ingås ska arran­gö­ren, i den utsträck­ning det är rele­vant för de rese­tjäns­ter som erbjuds, infor­mera rese­nä­ren om
   1. arran­gö­rens namn, tele­fon­num­mer, besöks­a­dress och e-​postadress,
   2. rese­tjäns­ter­nas huvud­sak­liga egen­ska­per, näm­li­gen
      a) res­mål och res­plan,
      b) trans­port­med­lets typ och stan­dard,
      c) inkvar­te­ring­ens typ, läge och stan­dard och andra för inkvar­te­ringen utmär­kande drag,
      d) mål­ti­der som ingår,
      e) besök, utflyk­ter och andra tjäns­ter som ingår,
      f) om någon del av paketre­san är en grupp­resa och, om möj­ligt, grup­pens unge­fär­liga stor­lek,
      g) om sär­skilda språk­kun­ska­per krävs för att ta del av en turist­tjänst som ingår,
      h) paketre­sans lämp­lig­het för per­so­ner med ned­satt rör­lig­het och, på begä­ran, paketre­sans lämp­lig­het för den aktu­ella rese­nä­ren,
   3. paketre­sans pris, inklu­sive skat­ter, och om tilläggs­av­gif­ter och andra kost­na­der, eller, för det fall kost­na­derna inte rim­li­gen kan beräk­nas innan paketre­se­av­ta­let ingås, vilka kost­na­der som kan till­komma,
   4. vill­kor för betal­ning,
   5. vill­kor om minsta antal rese­nä­rer som krävs för att paketre­san ska genom­fö­ras och när rese­nä­ren senast ska infor­me­ras om att resan har ställts in på den grun­den,
   6. pass- och visum­krav och beräk­nad tid för att få visum,
   7. häl­so­be­stäm­mel­ser på res­må­let,
   8. rese­nä­rens rätt att avbe­ställa paketre­san innan den har påbör­jats; är avbe­ställ­nings­rät­ten bero­ende av att en avbe­ställ­nings­av­gift beta­las, ska rese­nä­ren få infor­ma­tion även om det, och
   9. möj­lig­he­ter eller krav på att teckna en rese­för­säk­ring.

Innan ett avtal ingås ska arran­gö­ren dess­utom infor­mera rese­nä­ren om hans eller hen­nes rät­tig­he­ter och den rese­ga­ranti enligt rese­ga­ran­ti­la­gen (2018:1218) som gäl­ler för paketre­san. Denna infor­ma­tion ska ges i ett stan­dard­for­mu­lär som fast­ställs av rege­ringen. Om avta­let ingås per tele­fon, får arran­gö­ren ge infor­ma­tio­nen munt­li­gen.

2 §   Infor­ma­tio­nen i 1 § ska ges på ett klart och begrip­ligt sätt. Den ska vara fram­trä­dande i för­hål­lande till annan infor­ma­tion som ges sam­ti­digt. Sär­skild hän­syn ska tas till beho­ven hos underå­riga och andra sär­skilt utsatta per­so­ner.

För­hands­in­for­ma­tio­nen som avtal­s­in­ne­håll

3 §   Infor­ma­tio­nen som avses i 1 § första styc­ket 2-5 och 8 är en del av paketre­se­av­ta­let, om par­terna inte uttryck­li­gen har kom­mit över­ens om något annat.

Paketre­se­av­tal som ingås på en webb­plats

4 §   Vid ett paketre­se­av­tal som ingås på en webb­plats är rese­nä­ren bun­den av en beställ­ning som med­för en betal­nings­för­plik­telse endast om för­plik­tel­sen har tyd­lig­gjorts före beställ­ningen och rese­nä­ren uttryck­li­gen har påta­git sig för­plik­tel­sen.

Rese­nä­ren ska få en kopia av eller en bekräf­telse på paketre­se­av­ta­let

5 §   När ett paketre­se­av­tal har ingåtts ska arran­gö­ren utan onö­digt dröjs­mål ge rese­nä­ren en kopia av eller en bekräf­telse på avta­let i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för rese­nä­ren.

Om avta­let ingås när par­terna är när­va­rande ska, om rese­nä­ren begär det, kopian eller bekräf­tel­sen ges i en hand­ling.

Om avta­let är ett avtal utan­för affärslo­ka­ler enligt 1 kap. 2 § lagen (2005:59) om distans­av­tal och avtal utan­för affärslo­ka­ler, ska kopian eller bekräf­tel­sen ges i en hand­ling eller, om rese­nä­ren sam­tyc­ker till det, i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för rese­nä­ren.

Paketre­se­av­ta­lets inne­håll

6 §   Ett paketre­se­av­tal och en bekräf­telse på ett sådant avtal ska inne­hålla de vill­kor som par­terna kom­mit över­ens om. Avta­let och bekräf­tel­sen ska också inne­hålla den för­hands­in­for­ma­tion som avses i 1 § första styc­ket. Om rese­nä­ren har fram­ställt ett sär­skilt krav i fråga om paketre­san som arran­gö­ren har accep­te­rat ska även det framgå av avta­let och bekräf­tel­sen.

I avta­let och bekräf­tel­sen ska det även fin­nas infor­ma­tion om
   1. arran­gö­rens ansvar för att paketre­se­av­ta­let full­görs,
   2. arran­gö­rens skyl­dig­het att till­han­da­hålla assi­stans,
   3. rese­nä­rens skyl­dig­het att utan onö­digt dröjs­mål infor­mera arran­gö­ren om fel i paketre­san (rekla­ma­tion), om han eller hon vill åbe­ropa ett sådant fel,
   4. hur arran­gö­ren kan kon­tak­tas, om rese­nä­ren vill begära assi­stans eller rekla­mera,
   5. vem som ansva­rar för rese­ga­ranti enligt rese­ga­ran­ti­la­gen (2018:1218),
   6. hur en underå­rig rese­när kan kon­tak­tas, om den underå­rige reser utan för­äl­der eller någon annan ansva­rig per­son och det är en resa som inne­fat­tar inkvar­te­ring,
   7. arran­gö­rens ruti­ner för han­te­ring av kla­go­mål och vilka möj­lig­he­ter som finns att få en tvist med arran­gö­ren prö­vad utan­för dom­stol, och
   8. rese­nä­rens rätt att över­låta avta­let till en annan rese­när enligt 3 kap. 10 §.

Avta­let och bekräf­tel­sen ska vara klart och begrip­ligt for­mu­le­rade.

Rese­hand­lingar och infor­ma­tion om trans­port

7 §   Arran­gö­ren ska i rim­lig tid innan paketre­san påbör­jas förse rese­nä­ren med bil­jet­ter och andra hand­lingar som rese­nä­ren behö­ver. Om resan inne­fat­tar pas­sa­gerar­trans­port ska arran­gö­ren dess­utom inom samma tid infor­mera rese­nä­ren om de pla­ne­rade tiderna för avresa, incheck­ning, uppe­håll under resan, anslu­tande trans­por­ter och ankomst.

Paket­re­sor som säljs genom en åter­för­säl­jare

8 §   Om paketre­san säljs genom en åter­för­säl­jare, ansva­rar även åter­för­säl­ja­ren för att rese­nä­ren ges infor­ma­tion enligt 1 och 2 §§ och för att rese­nä­ren får en kopia av eller en bekräf­telse på avta­let enligt 5 och 6 §§. Åter­för­säl­ja­ren ska innan paketre­se­av­ta­let ingås lämna sådana upp­gif­ter om sig själv som avses i 1 § första styc­ket 1.

Paket­re­sor som säljs genom ett län­kat bok­nings­för­fa­rande på inter­net

9 §   I fall som avses i 1 kap. 3 § första styc­ket 2 e ska den näringsid­kare som rese­nä­rens upp­gif­ter förs över till, i den utsträck­ning det är rele­vant för de rese­tjäns­ter som denne erbju­der, ge rese­nä­ren sådan infor­ma­tion som avses i 1 § första styc­ket på det sätt som anges i 2 §.

Den näringsid­kare som upp­gif­terna förs över till ska infor­mera arran­gö­ren om det avtal som leder till att en paketresa upp­kom­mer och även i övrigt ge arran­gö­ren den infor­ma­tion som krävs för att denne ska kunna upp­fylla sina skyl­dig­he­ter som arran­gör.

Så snart arran­gö­ren har fått besked om att en paketresa har upp­kom­mit, ska arran­gö­ren infor­mera rese­nä­ren om paketre­se­av­ta­lets inne­håll enligt 6 § i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för denne.

Påfölj­der om infor­ma­tion inte ges

10 §   Om rese­nä­ren inte, på det sätt som anges i 2 §, före ett paketre­se­av­tals ingå­ende har fått sådan infor­ma­tion om tilläggs­av­gif­ter och andra kost­na­der enligt 1 § första styc­ket 3, är rese­nä­ren inte skyl­dig att svara för sådana kost­na­der.

11 §   Om rese­nä­ren inte har fått infor­ma­tion enligt 1, 2, 5, 6, 7 eller 8 § eller 9 § första eller tredje styc­ket, tilläm­pas mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486), med undan­tag för bestäm­mel­serna i 29-36 §§ om mark­nads­stör­nings­av­gift. Sådan infor­ma­tion ska anses vara väsent­lig enligt 10 § tredje styc­ket mark­nads­fö­rings­la­gen.

Avtals­vill­kor om tilläggs­av­gif­ter och kost­na­der för tele­kom­mu­ni­ka­tion

12 §   Ett avtals­vill­kor som inne­bär att en rese­när som inte är kon­su­ment ska betala mer för en paketresa än det som i paketre­se­av­ta­let anges vara pri­set är utan ver­kan mot rese­nä­ren, om han eller hon inte uttryck­li­gen har god­känt vill­ko­ret.

En arran­gör får inte använda sig av ett avtals­vill­kor som inne­bär att en rese­när som inte är kon­su­ment är hän­vi­sad till att använda ett tele­fon­num­mer med för­höjd taxa för att ta kon­takt med arran­gö­ren per tele­fon med anled­ning av ett mel­lan dem ingånget paketre­se­av­tal.

Bestäm­mel­ser som avser kon­su­men­ter finns i 3 a och 13 §§ lagen (1994:1512) om avtals­vill­kor i kon­su­ment­för­hål­lan­den.

Ska­de­stånd till följd av bok­nings­fel

13 §   En rese­när som bokar en paketresa har rätt till ersätt­ning från en arran­gör, åter­för­säl­jare eller annan näringsid­kare för den skada som rese­nä­ren drab­bas av till följd av
   1. ett sådant tek­niskt fel i ett bok­nings­sy­stem som arran­gö­ren, åter­för­säl­ja­ren eller näringsid­ka­ren ansva­rar för, eller
   2. fel som görs vid en bok­ning som arran­gö­ren, åter­för­säl­ja­ren eller näringsid­ka­ren har påta­git sig att utföra.

Rese­nä­ren har inte rätt till ersätt­ning om felet beror på rese­nä­ren eller på ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter.

Ersätt­ningen omfat­tar eko­no­misk för­lust och ide­ell skada till följd av felet.


3 kap. Änd­ringar innan paketre­san påbör­jas

Rese­nä­rens avbe­ställ­nings­rätt

1 §   Rese­nä­ren får avbe­ställa paketre­san innan den har påbör­jats. Rese­nä­ren ska i så fall betala en avbe­ställ­nings­av­gift om arran­gö­ren begär det och rät­ten att ta ut en sådan avgift fram­går av paketre­se­av­ta­let. Arran­gö­ren får dock inte ta ut någon avgift om genom­fö­ran­det av paketre­san väsent­li­gen påver­kas av ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter på res­må­let eller i dess ome­del­bara när­het. Det­samma gäl­ler om trans­por­ten av pas­sa­ge­rare till res­må­let väsent­li­gen påver­kas av ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter.

Avbe­ställ­nings­av­gif­ten ska vara skä­lig. Om en på för­hand bestämd avbe­ställ­nings­av­gift anges i paketre­se­av­ta­let, ska den beräk­nas med hän­syn till när avbe­ställ­ningen görs och till för­vän­tade kost­nads­be­spa­ringar och intäk­ter från ett alter­na­tivt utnytt­jande av rese­tjäns­terna. Om avbe­ställ­nings­av­gif­ten inte har bestämts på för­hand i avta­let, får den högst mot­svara paketre­sans pris efter avräk­ning för dels intäk­ter som arran­gö­ren haft till följd av att arran­gö­ren har kun­nat sälja resan på nytt, dels mins­kade kost­na­der som arran­gö­ren har haft till följd av att rese­nä­ren inte har utnytt­jat resan.

Arran­gö­ren ska på rese­nä­rens begä­ran infor­mera rese­nä­ren om hur avbe­ställ­nings­av­gif­ten har beräk­nats.

Änd­ringar av det avta­lade pri­set

2 §   Arran­gö­ren får höja det avta­lade pri­set på en paketresa endast om
   1. pris­höj­ningen görs som en direkt följd av änd­rade
      a) pri­ser på driv­me­del som påver­kar kost­na­den för pas­sa­gerar­trans­por­ter,
      b) kost­na­der för arran­gö­ren i form av skat­ter eller avgif­ter för rese­tjäns­ter som ingår i paketre­san, eller
      c) väx­el­kur­ser,
   2. det fram­går av paketre­se­av­ta­let att en pris­höj­ning får göras, hur det nya pri­set ska beräk­nas och att rese­nä­ren har rätt till en pris­sänk­ning enligt 3 §, och
   3. arran­gö­ren senast 20 dagar innan paketre­san påbör­jas på ett klart och begrip­ligt sätt infor­me­rar rese­nä­ren om pris­höj­ningen.

Infor­ma­tio­nen enligt första styc­ket 3 ska inne­hålla skä­len för pris­höj­ningen och en redo­gö­relse för hur det nya pri­set har beräk­nats. Infor­ma­tio­nen ska ges i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för rese­nä­ren.

I 5 § andra styc­ket finns en bestäm­melse om rese­nä­rens rätt att från­träda paketre­se­av­ta­let vid större pris­höj­ningar.

3 §   Om det fram­går av paketre­se­av­ta­let att en pris­höj­ning får göras, har rese­nä­ren rätt till en pris­sänk­ning vid sådana änd­ringar av pri­ser, skat­ter, avgif­ter eller väx­el­kur­ser som avses i 2 § första styc­ket 1, som inträf­far innan paketre­san påbör­jas och som leder till mins­kade kost­na­der för arran­gö­ren.
Andra änd­ringar i paketre­se­av­ta­let

4 §   Om arran­gö­ren i paketre­se­av­ta­let har för­be­hål­lit sig rät­ten att göra änd­ringar som inte avser pri­set, får sådana änd­ringar göras endast om
   1. änd­ring­arna är obe­tyd­liga, och
   2. rese­nä­ren infor­me­ras om änd­ring­arna innan paketre­san påbör­jas på ett klart och begrip­ligt sätt i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för rese­nä­ren.

Rese­nä­rens rätt att från­träda paketre­se­av­ta­let

5 §   Rese­nä­ren har rätt att från­träda paketre­se­av­ta­let, om arran­gö­ren innan paketre­san påbör­jas för­kla­rar att paketre­san inte kom­mer att full­gö­ras i enlig­het med avta­let till följd av att arran­gö­ren
   1. väsent­ligt änd­rat någon av rese­tjäns­ter­nas huvud­sak­liga egen­ska­per som avses i 2 kap. 1 § första styc­ket 2, eller
   2. inte upp­fyl­ler ett sär­skilt krav från rese­nä­ren som avses i 2 kap. 6 § första styc­ket tredje meningen.

Rese­nä­ren har även rätt att från­träda paketre­se­av­ta­let om arran­gö­ren höjer pri­set enligt 2 § med ett belopp som över­sti­ger åtta pro­cent av paketre­sans pris.

6 §   Om arran­gö­ren avser att bryta avta­let eller höja pri­set på sätt som anges i 5 § första och andra styc­kena, ska arran­gö­ren utan onö­digt dröjs­mål infor­mera rese­nä­ren om detta. Infor­ma­tio­nen ska ges på ett klart och begrip­ligt sätt i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för rese­nä­ren. Av infor­ma­tio­nen ska även framgå
   1. en skä­lig frist inom vil­ken rese­nä­ren har rätt att från­träda avta­let,
   2. följ­den av att rese­nä­ren inte från­trä­der avta­let inom den angivna fris­ten,
   3. om rese­nä­ren erbjuds en ersätt­nings­resa för det fall han eller hon från­trä­der avta­let, och
   4. om rese­nä­ren erbjuds ett pris­av­drag enligt 7 § tredje styc­ket och vil­ket pris­av­drag som i så fall erbjuds.

7 §   Rese­nä­ren ska inom den frist som anges i 6 § 1 med­dela arran­gö­ren om han eller hon vill från­träda avta­let. En rese­när som inte gör det, för­lo­rar sin rätt att från­träda avta­let.

Om rese­nä­ren från­trä­der paketre­se­av­ta­let och inte accep­te­rar en ersätt­nings­resa enligt 6 § 3, har han eller hon rätt till ersätt­ning enligt 4 kap. 9-11 §§.

Från­trä­der rese­nä­ren inte avta­let har han eller hon rätt till pris­av­drag, om avtals­brot­tet inne­bär att paketre­san blir sämre. Rese­nä­ren har rätt till pris­av­drag även om han eller hon accep­te­rar en ersätt­nings­resa som är sämre än den ursprung­li­gen avta­lade paketre­san.

Arran­gö­rens rätt att ställa in paketre­san

8 §   Arran­gö­ren får ställa in paketre­san, om färre per­so­ner än ett i paketre­se­av­ta­let angi­vet mini­mi­an­tal har köpt resan och arran­gö­ren inom en i avta­let angi­ven tid infor­me­rar rese­nä­ren om att resan ställs in. Resan får inte stäl­las in senare än
   1. 20 dagar innan resan skulle ha påbör­jats, om den skulle ha varat längre tid än 6 dagar,
   2. 7 dagar innan resan skulle ha påbör­jats, om den skulle ha varat mel­lan 2 och 6 dagar, eller
   3. 48 tim­mar innan resan skulle ha påbör­jats, om den skulle ha varat kor­tare tid än 2 dagar.

Arran­gö­ren får också ställa in resan, om den inte kan genom­fö­ras på grund av ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter. Arran­gö­ren ska utan onö­digt dröjs­mål innan paketre­san skulle ha påbör­jats infor­mera rese­nä­ren om att resan ställs in.

Åter­be­tal­ning

9 §   Om rese­nä­ren avbe­stäl­ler paketre­san eller arran­gö­ren stäl­ler in den, ska arran­gö­ren utan onö­digt dröjs­mål och senast inom 14 dagar betala till­baka det som rese­nä­ren har beta­lat för resan. Det­samma gäl­ler om rese­nä­ren från­trä­der paketre­se­av­ta­let enligt 5 och 6 §§ och inte accep­te­rar någon ersätt­nings­resa enligt 6 § 3. Vid avbe­ställ­ning får arran­gö­ren göra avdrag för even­tu­ell avbe­ställ­nings­av­gift från det som ska beta­las till­baka.

Vid en pris­sänk­ning enligt 3 § får arran­gö­ren göra avdrag för admi­nist­ra­tiva kost­na­der med anled­ning av åter­be­tal­ningen. Arran­gö­ren ska på rese­nä­rens begä­ran infor­mera rese­nä­ren om vad kost­na­derna består i och hur de har beräk­nats.

Rese­nä­rens rätt att över­låta paketre­san

10 §   Rese­nä­ren får över­låta paketre­san till någon som upp­fyl­ler vill­ko­ren i avta­let för att få delta i resan, om över­lå­ta­ren i skä­lig tid innan paketre­san påbör­jas skrift­li­gen infor­me­rar arran­gö­ren om över­lå­tel­sen. Infor­ma­tion som ges senast sju dagar innan paketre­san påbör­jas ska all­tid anses ha getts i skä­lig tid.

Arran­gö­ren får ta ut en avgift för över­lå­tel­sen. Över­lå­tel­se­av­gif­ten får var­ken över­stiga kost­na­derna med anled­ning av över­lå­tel­sen eller vara oskä­lig. Arran­gö­ren ska infor­mera över­lå­ta­ren om vad kost­na­derna består i och hur de har beräk­nats.

Över­lå­ta­ren och för­vär­va­ren är soli­da­riskt ansva­riga för betal­ning av över­lå­tel­se­av­gif­ten och det som åter­står att betala för paketre­san.


4 kap. Full­gö­rande av paketre­san

Ansvar för att paketre­san full­görs

1 §   Arran­gö­ren ansva­rar i för­hål­lande till rese­nä­ren för att paketre­san full­görs i enlig­het med avta­let. Ansva­ret gäl­ler även för sådana pre­sta­tio­ner som ska full­gö­ras av någon annan än arran­gö­ren.

Om resan har sålts genom en åter­för­säl­jare som är eta­ble­rad i en stat inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) och arran­gö­ren är eta­ble­rad i en stat utan­för EES, ansva­rar åter­för­säl­ja­ren på samma sätt som arran­gö­ren, om inte arran­gö­ren full­gör pre­sta­tio­nen.

Rekla­ma­tion

2 §   Rese­nä­ren får åbe­ropa ett fel i paketre­san endast om rese­nä­ren utan onö­digt dröjs­mål från det att han eller hon märkt felet läm­nar ett med­de­lande till arran­gö­ren om felet (rekla­ma­tion).

Trots första styc­ket får rese­nä­ren åbe­ropa ett fel, om arran­gö­ren eller åter­för­säl­ja­ren har hand­lat grovt vårds­löst eller i strid mot tro och heder.

Rese­nä­rens rätt att vända sig till åter­för­säl­ja­ren

3 §   Om paketre­san har sålts genom en åter­för­säl­jare, får rese­nä­ren vända sig till åter­för­säl­ja­ren för att rekla­mera och lämna andra med­de­lan­den som rör paketre­sans genom­fö­rande. Åter­för­säl­ja­ren ska utan onö­digt dröjs­mål vida­re­be­fordra sådana med­de­lan­den till arran­gö­ren.

Ersätt­nings­ar­range­mang och annat avhjäl­pande

4 §   Om rese­nä­ren inte kan trans­por­te­ras enligt paketre­se­av­ta­let till­baka till orten för avre­san eller om annars, sedan paketre­san påbör­jats, en bety­dande del av de rese­tjäns­ter som omfat­tas av avta­let inte kan till­han­da­hål­las, ska arran­gö­ren utan extra kost­nad för rese­nä­ren erbjuda lämp­liga ersätt­nings­ar­range­mang.

Ersätt­nings­ar­range­mangen ska, om möj­ligt, vara lik­vär­diga med eller av högre kva­li­tet än den rese­tjänst som inte kan till­han­da­hål­las. Om de ersätt­nings­ar­range­mang som arran­gö­ren erbju­der är av lägre kva­li­tet, ska arran­gö­ren erbjuda ett pris­av­drag enligt 7 § första styc­ket.

Rese­nä­ren får avvisa ett erbju­dande om ersätt­nings­ar­range­mang endast om erbju­dan­det inte är jäm­för­bart med vad som skulle ha till­han­da­hål­lits enligt avta­let eller om det pris­av­drag som erbjuds inte är skä­ligt.

5 §   Om rese­nä­ren inte kan trans­por­te­ras enligt paketre­se­av­ta­let till­baka till orten för avre­san och detta beror på ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter, är skyl­dig­he­ten för arran­gö­ren enligt 4 § att erbjuda inkvar­te­ring begrän­sad till tre nät­ter. Detta gäl­ler bara under för­ut­sätt­ning att omstän­dig­he­terna även kan åbe­ro­pas av trans­por­tö­ren för att begränsa den­nes ansvar enligt en uni­ons­rätts­akt som är tillämp­lig på trans­por­ten. Om det i uni­ons­rätts­ak­ten före­skrivs att trans­por­tö­rens ansvar att erbjuda inkvar­te­ring avser en längre period än tre nät­ter, gäl­ler samma period i fråga om arran­gö­rens skyl­dig­het enligt denna lag.

Arran­gö­rens skyl­dig­het att erbjuda inkvar­te­ring är inte begrän­sad för en rese­när som har ned­satt rör­lig­het, en med­föl­jande till en sådan rese­när, en rese­när som är gra­vid, en ensam­re­sande underå­rig eller en rese­när som är i behov av sär­skild medi­cinsk hjälp, om arran­gö­ren senast 48 tim­mar innan paketre­san påbör­ja­des fick infor­ma­tion om rese­nä­rens sär­skilda behov.

6 §   Om det finns något annat fel i paketre­san än sådana som avses i 4 §, ska arran­gö­ren avhjälpa felet. Om det inte krävs ett ome­del­bart avhjäl­pande, ska arran­gö­ren avhjälpa felet inom skä­lig tid. Om rese­nä­ren har angett en tid inom vil­ken felet ska avhjäl­pas, ska den tiden föl­jas om den är skä­lig.

Arran­gö­ren är inte skyl­dig att avhjälpa felet, om det finns ett hin­der som arran­gö­ren inte kan över­vinna eller om avhjäl­pan­det skulle med­föra opro­por­tio­ner­liga kost­na­der med hän­syn till felets omfatt­ning och de påver­kade rese­tjäns­ter­nas värde.

Om arran­gö­ren är skyl­dig att avhjälpa felet men inte gör det, har rese­nä­ren rätt till ersätt­ning för nöd­vän­diga kost­na­der för att själv avhjälpa felet.

Pris­av­drag och häv­ning

7 §   Rese­nä­ren har rätt till pris­av­drag för fel i paketre­san, om inte felet beror på rese­nä­ren.

I fråga om andra fel i paketre­san än sådana fel som avses i 4 § får rese­nä­ren i stäl­let häva paketre­se­av­ta­let, om felet är av väsent­lig bety­delse och
   1. avhjäl­pande inte sker inom den tid som anges i 6 § första styc­ket,
   2. avhjäl­pande inte kom­mer i fråga av skäl som anges i 6 § andra styc­ket, eller
   3. arran­gö­ren för­kla­rar att felet inte kom­mer att avhjäl­pas.
Hem­trans­port i för­tid

8 §   Om paketre­se­av­ta­let inne­fat­tar pas­sa­gerar­trans­port och rese­nä­ren häver avta­let enligt 7 § andra styc­ket, ska arran­gö­ren utan onö­digt dröjs­mål erbjuda rese­nä­ren lik­vär­dig trans­port utan extra kost­nad till­baka till orten för avre­san eller till någon annan ort som arran­gö­ren och rese­nä­ren kom­mer över­ens om. Det­samma gäl­ler om paketre­se­av­ta­let inne­fat­tar pas­sa­gerar­trans­port och rese­nä­ren inte får något erbju­dande om ersätt­nings­ar­range­mang enligt 4 § första styc­ket eller avvi­sar ett erbju­dande enligt 4 § tredje styc­ket.

Ska­de­stånd

9 §   Rese­nä­ren har rätt till ersätt­ning för den skada som han eller hon drab­bas av till följd av fel i paketre­san, om inte felet beror på rese­nä­ren eller på någon som sak­nar kopp­ling till full­gö­ran­det av paketre­san och felet inte kunde för­ut­ses eller und­vi­kas. Rese­nä­ren har inte hel­ler rätt till ersätt­ning om felet beror på ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter.

Ersätt­ningen omfat­tar eko­no­misk för­lust och ide­ell skada till följd av felet.

10 §   I den utsträck­ning föl­jande uni­ons­rätts­ak­ter, inter­na­tio­nella instru­ment och lagar begrän­sar en rese­närs rätt till ersätt­ning för en skada från en trans­por­tör, tilläm­pas samma begräns­ningar i fråga om rese­nä­rens rätt till ersätt­ning för en skada från arran­gö­ren:
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 392/2009 av den 23 april 2009 om trans­por­tö­rens ska­de­stånds­an­svar i sam­band med olyc­kor vid pas­sager­ar­be­ford­ran till sjöss, i den ursprung­liga lydel­sen,
   2. 2002 års Aten­kon­ven­tion om beford­ran till sjöss av pas­sa­ge­rare och deras res­gods,
   3. sjö­la­gen (1994:1009),
   4. rådets för­ord­ning (EG) nr 2027/97 av den 9 okto­ber 1997 om luft­tra­fik­fö­re­tags ska­de­stånds­an­svar avse­ende luft­trans­port av pas­sa­ge­rare och deras bagage, i lydel­sen enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 889/2002,
   5. lagen (2010:510) om luft­trans­por­ter,
   6. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rät­tig­he­ter och skyl­dig­he­ter för tågre­se­nä­rer, i den ursprung­liga lydel­sen, och
   7. järn­vägs­tra­fi­kla­gen (2018:181). Lag (2023:266).

11 §   Om en rese­närs rätt till ersätt­ning för skada inte är begrän­sad enligt 10 §, får den begrän­sas i paketre­se­av­ta­let. En sådan begräns­ning får dock inte inne­bära att rese­nä­rens rätt till ersätt­ning under­sti­ger tre gånger paketre­sans pris. Begräns­ningen får inte hel­ler avse ersätt­ning för per­sonska­dor eller sådana ska­dor som orsa­kats upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het.

Assi­stans

12 §   Arran­gö­ren ska utan onö­digt dröjs­mål till­han­da­hålla rese­nä­ren lämp­lig assi­stans om rese­nä­ren befin­ner sig i svå­rig­he­ter.

Om rese­nä­ren upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het har orsa­kat beho­vet av assi­stans, har arran­gö­ren rätt att ta ut en avgift för assi­stan­sen. Avgif­ten ska vara skä­lig och får inte över­stiga arran­gö­rens fak­tiska kost­na­der.

Åter­krav

13 §   I den utsträck­ning en arran­gör eller åter­för­säl­jare beta­lar ersätt­ning till eller på något annat sätt kom­pen­se­rar en rese­när för fel i paketre­san, inträ­der arran­gö­ren eller åter­för­säl­ja­ren i rese­nä­rens rätt till ersätt­ning från den som orsa­kat felet.


5 kap. Sam­man­län­kade rese­ar­range­mang

För­hands­in­for­ma­tion

1 §   En näringsid­kare som genom för­med­ling eller på annat sätt under­lät­tar upp­koms­ten av ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang ska, innan rese­nä­ren blir bun­den av ett avtal om en rese­tjänst som leder till att ett sådant rese­ar­range­mang upp­kom­mer, infor­mera rese­nä­ren om
   1. att rese­nä­ren inte kom­mer att omfat­tas av de reg­ler som gäl­ler för paket­re­sor,
   2. att varje rese­tjänst­le­ve­ran­tör ensam ansva­rar för att full­göra de rese­tjäns­ter som leve­ran­tö­ren ska utföra enligt respek­tive avtal, och
   3. i vil­ken utsträck­ning resan kom­mer att omfat­tas av rese­ga­ranti enligt rese­ga­ran­ti­la­gen (2018:1218), och vem som i så fall ansva­rar för utbe­tal­ning av ersätt­ning enligt rese­ga­ran­tin.

Infor­ma­tio­nen ska ges i ett stan­dard­for­mu­lär som fast­ställs av rege­ringen. Om det inte finns något stan­dard­for­mu­lär, ska den ges på ett klart och begrip­ligt sätt.

Infor­ma­tion till en näringsid­kare

2 §   Om ingå­en­det av ett avtal om en rese­tjänst leder till att ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang upp­kom­mer, ska den näringsid­kare som ingår avta­let ge infor­ma­tion om avta­let till den näringsid­kare som har under­lät­tat upp­koms­ten av rese­ar­range­manget.

Påfölj­der om infor­ma­tion inte ges eller säker­het enligt rese­ga­ran­ti­la­gen inte ställs

3 §   Om den näringsid­kare som genom för­med­ling eller på annat sätt under­lät­tar upp­koms­ten av ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang inte ger infor­ma­tion enligt 1 § eller inte stäl­ler säker­het enligt 5 § rese­ga­ran­ti­la­gen (2018:1218), tilläm­pas 3 kap. 1 och 8-10 §§ samt 4 kap. 1, 2 och 4-13 §§ i fråga om de rese­tjäns­ter som ingår i det sam­man­län­kade rese­ar­range­manget. Det som i dessa bestäm­mel­ser före­skrivs om paketre­san och om arran­gö­ren ska i stäl­let gälla det sam­man­län­kade rese­ar­range­manget och den näringsid­kare som har under­lät­tat upp­koms­ten av detta.

4 §   Om den näringsid­kare som genom för­med­ling eller på annat sätt under­lät­tar upp­koms­ten av ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang inte ger infor­ma­tion enligt 1 §, tilläm­pas mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486), med undan­tag för bestäm­mel­serna i 29-36 §§ om mark­nads­stör­nings­av­gift. Sådan infor­ma­tion ska anses vara väsent­lig enligt 10 § tredje styc­ket mark­nads­fö­rings­la­gen.

Ska­de­stånd till följd av bok­nings­fel

5 §   En rese­när som bokar en rese­tjänst som ingår i ett sam­man­län­kat rese­ar­range­mang har rätt till ersätt­ning från en näringsid­kare för den skada som rese­nä­ren drab­bas av till följd av
   1. ett sådant tek­niskt fel i ett bok­nings­sy­stem som näringsid­ka­ren ansva­rar för, eller
   2. ett fel som görs vid en bok­ning som näringsid­ka­ren har påta­git sig att utföra.

Rese­nä­ren har inte rätt till ersätt­ning om felet beror på rese­nä­ren eller på ound­vik­liga och extra­or­di­nära omstän­dig­he­ter.

Ersätt­ningen omfat­tar eko­no­misk för­lust och ide­ell skada till följd av felet.


6 kap. Till­syn

Till­syns­myn­dig­het

1 §   Kon­su­ment­ver­ket utö­var till­syn över att denna lag följs.

Utö­van­det av till­sy­nen

2 §   Näringsid­ka­ren ska lämna de upp­lys­ningar om verk­sam­he­ten som Kon­su­ment­ver­ket begär för till­sy­nen.

Kon­su­ment­ver­ket har rätt att för till­sy­nen göra inspek­tio­ner hos en näringsid­kare och ta del av de hand­lingar som behövs.

Om näringsid­ka­ren inte läm­nar upp­lys­ning­arna eller inte till­han­da­hål­ler hand­ling­arna, får Kon­su­ment­ver­ket före­lägga näringsid­ka­ren att full­göra sin skyl­dig­het. Ett sådant före­läg­gande får för­e­nas med vite.

Över­kla­gande

3 §   Om Kon­su­ment­ver­ket enligt 2 § tredje styc­ket har före­lagt en näringsid­kare att lämna en upp­lys­ning eller att till­han­da­hålla en hand­ling, får beslu­tet över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. Andra beslut av Kon­su­ment­ver­ket enligt 2 § får inte över­kla­gas.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2018:1217
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 augusti 2018.
   2. Genom lagen upp­hävs lagen (1992:1672) om paket­re­sor.
   3. Den upp­hävda lagen gäl­ler fort­fa­rande för avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

Vik­tiga lagar inom för­mö­gen­hets­rät­ten
JP Info­nets tjäns­ter inom för­mö­gen­hets­rätt

JP Info­nets tjäns­ter inom för­mö­gen­hets­rätt

Arbe­tar du med för­mö­gen­hets­rätt? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom för­mö­gen­hets­rätt.