SFS 2024:115 Lag om ändring i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden

SFS2024-115.pdf

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Svensk författningssamling

Lag

om ändring i lagen (2007:528) om

värdepappersmarknaden

Utfärdad den 7 mars 2024

Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden2

dels att 19–21 kap. ska upphöra att gälla,
dels att rubriken närmast efter 18 kap. 12 § ska utgå,
dels att rubriken närmast före 22 kap. ska lyda ”FJÄRDE AVDELNING-

EN Vissa gemensamma bestämmelser”,

dels att 1 kap. 1 a, 4 b, 4 c, 11, 12 och 13 §§, 23 kap. 1, 2, 4, 7, 11, 12 och

15 §§, 24 kap. 1, 3, 5–7 och 8 a §§, 25 kap. 1, 4, 5, 8, 9, 11 och 16 §§ och
rubrikerna närmast före 25 kap. 1 och 16 §§ ska ha följande lydelse.

1 kap.
1 a §
3 För centrala motparter gäller följande bestämmelser i denna lag:

– 1 kap. 11 och 12–14 §§ om tystnadsplikt, uppgiftsskyldighet, med-

delandeförbud och ansvar,

– 23 kap. 1 § första och andra styckena, 2 §, 4 § första stycket samt 7, 11,

12 och 14 §§ om tillsyn,

– 25 kap. 1, 1 i, 2, 2 a, 6, 8–11, 17, 25–28 och 29 §§ om ingripanden, och
– 26 kap. 1 § om överklagande.
Ytterligare bestämmelser för centrala motparter finns i
– Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 av den

4 juli 2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister och
lagen (2013:287) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning
om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister, och

– Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/23 av den

16 december 2020 om en ram för återhämtning och resolution av centrala
motparter och om ändring av förordningarna (EU) nr 1095/2010, (EU) nr
648/2012, (EU) nr 600/2014, (EU) nr 806/2014 och (EU) 2015/2365 samt
direktiven 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2007/36/EG, 2014/59/EU och (EU)
2017/1132 (förordningen om återhämtning och resolution av centrala
motparter).

1 Prop. 2023/24:8, bet. 2023/24:FiU15, rskr. 2023/24:135.
2 Senaste lydelse av
19 kap. 3 § 2009:365
19 kap. 4 § 2022:676
19 kap. 7 a § 2014:554
19 kap. 7 b § 2014:554
19 kap. 10 § 2018:728

20 kap. 3 § 2013:288
20 kap. 8 § 2017:678
21 kap. 2 § 2016:61
rubriken närmast före 19 kap. 7 b § 2014:554.

3 Senaste lydelse 2022:743. Ändringen innebär bl.a. att andra och fjärde styckena tas bort.

SFS

2024:115

Publicerad
den

12 mars 2024

background image

SFS

2024:115

2

4 b §4 I denna lag betyder

anknutet ombud: en fysisk eller juridisk person som har träffat avtal med

ett svenskt värdepappersinstitut eller ett utländskt värdepappersföretag som
hör hemma inom EES om att för bara detta instituts eller företags räkning

1. marknadsföra investerings- eller sidotjänster,
2. ta emot eller vidarebefordra instruktioner eller order avseende

investeringstjänster eller finansiella instrument,

3. placera finansiella instrument, eller
4. tillhandahålla investeringsrådgivning avseende dessa instrument eller

tjänster,

behörig myndighet: i Sverige Finansinspektionen och i särskilt angivna

fall Bolagsverket och i övrigt en utländsk myndighet som har behörighet att
utöva tillsyn över utländska värdepappersföretag och företag som driver en
reglerad marknad eller annan motsvarande marknad eller som har behörig-
het att utöva tillsyn över emittenter vars överlåtbara värdepapper är upptagna
till handel på en reglerad marknad,

börs: ett svenskt aktiebolag eller en svensk ekonomisk förening som har

fått tillstånd enligt denna lag att driva en eller flera reglerade marknader,

central motpart: detsamma som i artikel 2.1 i Europaparlamentets och

rådets förordning (EU) nr 648/2012,

emittent: i fråga om aktier aktiebolaget och i fråga om annat finansiellt

instrument utgivaren eller utfärdaren av instrumentet,

handelsplats: en reglerad marknad, en multilateral handelsplattform

(MTF-plattform) eller en organiserad handelsplattform (OTF-plattform),

handelsplattform: en MTF-plattform eller en OTF-plattform,
huvudsakligen kommersiell koncern: en koncern vars huvudsakliga

verksamhet inte är

1. tillhandahållande av investeringstjänster eller sådana tjänster som avses

i 7 kap. 1 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, eller

2. verksamhet som marknadsgarant för råvaruderivat,
kreditinstitut: en bank, ett kreditmarknadsföretag eller ett utländskt bank-

eller kreditföretag som driver bank- eller finansieringsrörelse från filial i
Sverige,

leverantör av datarapporteringstjänster: detsamma som i artikel 2.1.36a

i förordningen om marknader för finansiella instrument,

litet och icke-sammanlänkat värdepappersbolag: ett värdepappersbolag

som anses vara ett litet och icke-sammanlänkat värdepappersföretag enligt
artikel 12.1 i värdepappersbolagsförordningen,

marknadsgarant: en person som på fortlöpande basis åtagit sig att på

finansiella marknader handla för egen räkning genom att köpa och sälja
finansiella instrument med utnyttjande av egna tillgångar till priser som
fastställts av denne,

marknadsoperatör: en börs eller en eller flera juridiska personer i ett

annat land inom EES som driver en eller flera reglerade marknader,

MTF-plattform: ett multilateralt system inom EES som sammanför flera

tredjeparters köp- och säljintressen i finansiella instrument – inom systemet
och i enlighet med icke skönsmässiga regler – så att det leder till ett kontrakt,

OTF-plattform: ett multilateralt system inom EES som inte är en reglerad

marknad eller en MTF-plattform, och inom vilket flera tredjeparters köp-
och säljintressen i obligationer, strukturerade finansiella produkter,

4 Senaste lydelse 2022:743. Ändringen innebär att ”clearingdeltagare” och ”clearingorganisation”
tas bort ur förteckningen.

background image

SFS

2024:115

3

utsläppsrätter eller derivat kan interagera inom systemet så att det leder till
ett kontrakt,

professionell kund: en sådan kund som avses i 9 kap. 4 eller 5 §,
reglerad marknad: ett multilateralt system inom EES som sammanför

eller möjliggör sammanförande av ett flertal köp- och säljintressen i finan-
siella instrument från tredjepart – regelmässigt, inom systemet och i enlighet
med icke skönsmässiga regler – så att det leder till ett kontrakt,

statlig emittent: någon av följande som emitterar skuldinstrument:
1. Europeiska unionen,
2. en stat inom EES, inbegripet förvaltningar, organ eller en särskild

funktion i staten,

3. när det gäller en federal stat inom EES, en delstat i federationen,
4. en särskild funktion för flera stater inom EES,
5. en internationell finansinstitution som etablerats av minst två stater

inom EES och vars mål är att ordna finansiering och tillhandahålla
finansiellt bistånd till de stater som har eller riskerar att få allvarliga
finansieringsproblem, och

6. Europeiska investeringsbanken,
systematisk internhandlare: ett värdepappersinstitut som i en organiserad,

frekvent, systematisk och väsentlig omfattning handlar för egen räkning när
det utför kundorder utanför en reglerad marknad eller en handelsplattform
utan att utnyttja ett multilateralt system,

tillväxtmarknad för små och medelstora företag: en MTF-plattform som

är registrerad som en tillväxtmarknad för små och medelstora företag hos
Finansinspektionen enligt 11 kap. 13–15 §§ eller hos en behörig myndighet
i ett annat land inom EES,

utländskt kreditinstitut: ett kreditinstitut enligt 1 kap. 5 § första stycket 21

lagen om bank- och finansieringsrörelse,

utländskt värdepappersföretag: ett utländskt företag som i hemlandet har

tillstånd att driva värdepappersrörelse,

värdepappersbolag: ett svenskt aktiebolag som har fått tillstånd enligt

denna lag att driva värdepappersrörelse och som inte är ett bankaktiebolag
eller ett kreditmarknadsbolag enligt lagen om bank- och finansierings-
rörelse,

värdepapperscentral: en värdepapperscentral enligt definitionen i artikel

2.1.1 i förordningen om värdepapperscentraler,

värdepappersinriktat holdingföretag: ett värdepappersinriktat holding-

företag enligt definitionen i artikel 4.1.23 i värdepappersbolagsförord-
ningen, och

värdepappersinstitut: ett värdepappersbolag, ett svenskt kreditinstitut

som har fått tillstånd enligt denna lag att driva värdepappersrörelse eller ett
utländskt företag som driver värdepappersrörelse från filial i Sverige eller
genom att använda anknutna ombud etablerade i Sverige.

4 c §5 I denna lag betyder

handel för egen räkning: handel med utnyttjande av egna tillgångar som

leder till transaktioner med ett eller flera finansiella instrument,

investeringsrådgivning: tillhandahållande av personliga rekommenda-

tioner till en kund i fråga om en eller flera transaktioner som avser finansiella
instrument,


5 Senaste lydelse 2017:679. Ändringen innebär bl.a. att ”clearingverksamhet” tas bort ur för-
teckningen.

background image

SFS

2024:115

4

investeringstjänster och investeringsverksamheter: de tjänster och verk-

samheter som anges i 2 kap. 1 §, i fråga om de instrument som avses i 1 kap.
4 §,

portföljförvaltning: förvaltning av ett eller flera finansiella instrument på

diskretionär basis enligt uppdrag från enskilda kunder,

sidotjänster: de tjänster som anges i 2 kap. 2 §,
sidoverksamheter:
1. för ett värdepappersbolag de verksamheter som anges i 2 kap. 3 och

4 §§, och

2. för en börs de verksamheter som anges i 13 kap. 12 §,
utförande av order på kunders uppdrag: köp eller försäljning av ett eller

flera finansiella instrument på kunders uppdrag, inbegripet ingående av avtal
för att sälja finansiella instrument som utfärdats av ett värdepappersinstitut
eller ett utländskt värdepappersföretag vid tidpunkten för utfärdandet av
dessa, och

värdepappersrörelse: verksamhet som består i att yrkesmässigt tillhanda-

hålla investeringstjänster eller utföra investeringsverksamhet.

11 §6 Den som är eller har varit knuten till ett värdepappersbolag, en börs,
en leverantör av datarapporteringstjänster eller en central motpart som
anställd eller uppdragstagare får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han
eller hon i anställningen eller under uppdraget har fått veta om någon annans
affärsförhållanden eller personliga förhållanden.

Uppgift i en anmälan eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en

bestämmelse som gäller för verksamheten får inte obehörigen röjas, om upp-
giften kan avslöja anmälarens eller den anmäldes identitet.

I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i offent-

lighets- och sekretesslagen (2009:400).

I 5 a § kreditupplysningslagen (1973:1173) finns bestämmelser som inne-

bär att det som gäller om tystnadsplikt enligt första stycket inte hindrar att
uppgifter i vissa fall utväxlas för kreditupplysningsändamål.

12 §7 Ett värdepappersbolag, en börs och en central motpart är skyldiga att
lämna ut uppgifter om enskildas förhållanden till företaget, om det under en
utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål begärs av
undersökningsledaren eller om det begärs av åklagare i ett ärende om rättslig
hjälp i brottmål, på framställning av en annan stat eller en mellanfolklig
domstol, eller i ett ärende om erkännande och verkställighet av en europeisk
utredningsorder. Uppgifterna ska lämnas ut utan dröjsmål och i elektronisk
form.

13 §8 Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter enligt
12 § får besluta att värdepappersbolaget, börsen eller den centrala motparten
samt dess styrelseledamöter och anställda inte får röja för kunden eller för
någon utomstående att uppgifter har lämnats enligt 12 § eller att det pågår
en förundersökning, ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller ett ärende
om erkännande och verkställighet av en europeisk utredningsorder.

Ett sådant förbud får meddelas om det krävs för att en utredning om brott

inte ska äventyras eller för att uppfylla en internationell överenskommelse
som är bindande för Sverige.


6 Senaste lydelse 2017:679.
7 Senaste lydelse 2018:1793.
8 Senaste lydelse 2017:1011.

background image

SFS

2024:115

5

Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till förlängning, och får

inte avse längre tid än vad som är motiverat med hänsyn till syftet med
förbudet. I ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock förbudet tidsbe-
gränsas bara om den stat eller mellanfolkliga domstol som ansökt om rättslig
hjälp eller den utländska myndighet som har utfärdat utredningsordern sam-
tycker till detta.

Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet med för-

budet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta att förbudet ska
upphöra.

23 kap.


1 §9 Finansinspektionen har tillsyn över

– värdepappersinstitut,
– börser,
– leverantörer av datarapporteringstjänster, när Finansinspektionen är

behörig myndighet enligt förordningen om marknader för finansiella
instrument,

– centrala motparter, och
– sådana utländska företag som har tillstånd att driva en reglerad marknad

från filial i Sverige.

För svenska värdepappersinstitut, börser, leverantörer av datarapporter-

ingstjänster och svenska centrala motparter omfattar tillsynen att rörelsen
drivs enligt denna lag, andra författningar som reglerar företagets verksam-
het, företagets bolagsordning, stadgar eller reglemente och interna instruk-
tioner som har sin grund i en författning som reglerar företagets verksamhet.

För ett utländskt företag som driver värdepappersrörelse eller en reglerad

marknad från filial i Sverige omfattar tillsynen att företaget följer de lagar
och andra författningar som gäller för företagets verksamhet i Sverige.

Finansinspektionen har därutöver tillsyn över att bestämmelserna om

regelbunden finansiell information i 16 kap. följs.

2 §10 Värdepappersinstitut, börser, leverantörer av datarapporterings-
tjänster som Finansinspektionen har tillsyn över, centrala motparter samt
sådana utländska företag som har tillstånd att driva en reglerad marknad från
filial i Sverige ska lämna Finansinspektionen upplysningar om sin verk-
samhet och därmed sammanhängande omständigheter enligt föreskrifter
som meddelats med stöd av lagen.

Värdepappersinstitut, börser och sådana utländska företag som har till-

stånd att driva en reglerad marknad från filial i Sverige ska lämna Finans-
inspektionen sådana upplysningar om emittenter som har samband med
kontrollen av att emittenterna fullgör sin informationsskyldighet enligt
artikel 17 i marknadsmissbruksförordningen enligt föreskrifter som med-
delats med stöd av lagen.

Företagen ska, utöver det som anges i första och andra styckena, lämna

Finansinspektionen de upplysningar som inspektionen begär.

Finansinspektionen får även begära sådana upplysningar som avses i

första och tredje styckena av personer som är anställda hos de företag som
avses i första stycket samt av personer som är anställda i företag som avses
i 6 kap. 1 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och
värdepappersbolag.


9 Senaste lydelse 2020:1157.
10 Senaste lydelse 2020:1157.

background image

SFS

2024:115

6

4 §11 Finansinspektionen får när det är nödvändigt genomföra en under-
sökning hos

1. ett värdepappersinstitut,
2. en börs,
3. en leverantör av datarapporteringstjänster som Finansinspektionen har

tillsyn över,

4. en central motpart,
5. ett sådant utländskt företag som har tillstånd att driva en reglerad

marknad från filial i Sverige, och

6. en emittent som enligt 16 kap. 1–3 §§ omfattas av skyldigheten enligt

samma kapitel att upprätta och offentliggöra regelbunden finansiell infor-
mation.

Finansinspektionen får även genomföra en undersökning hos ett anknutet

ombud eller hos ett företag som har fått i uppdrag av ett värdepappersinstitut
att utföra visst arbete eller vissa funktioner, om det behövs för tillsynen av
institutet.

Innan en undersökning genomförs hos ett utländskt företag som har inrät-

tat filial enligt 4 kap. 1 § första stycket 1, ska Finansinspektionen samråda
med behörig myndighet i det land inom EES som har auktoriserat det utländ-
ska företaget.

7 §12 Finansinspektionen har rätt att förordna en eller flera revisorer att till-
sammans med övriga revisorer delta i revisionen av ett svenskt värde-
pappersinstitut, en börs, en leverantör av datarapporteringstjänster som
Finansinspektionen har tillsyn över eller en svensk central motpart. Inspek-
tionen får när som helst återkalla ett sådant förordnande och utse en ny
revisor.

Revisorn har rätt till skäligt arvode av företaget för sitt arbete. Storleken

på arvodet beslutas av Finansinspektionen.

11 § Finansinspektionen får sammankalla styrelsen i ett svenskt värde-
pappersinstitut, en börs eller en svensk central motpart. Inspektionen får
även begära att styrelsen kallar till extra stämma. Om styrelsen inte rättar sig
efter en sådan begäran, får inspektionen utfärda kallelsen.

Företrädare för Finansinspektionen får närvara vid stämma och vid ett

sådant styrelsesammanträde som inspektionen har sammankallat samt delta
i överläggningarna.

12 §13 Värdepappersinstitut, börser, leverantörer av datarapporterings-
tjänster som Finansinspektionen har tillsyn över, centrala motparter samt
sådana utländska företag som har tillstånd att driva en reglerad marknad från
filial i Sverige ska med årliga avgifter bekosta Finansinspektionens verk-
samhet samt Statistiska centralbyråns verksamhet enligt lagen (2014:484)
om en databas för övervakning av och tillsyn över finansmarknaderna.

Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av ansökningar, anmäl-

ningar och underrättelser enligt

1. denna lag,
2. förordningen om marknader för finansiella instrument, och
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/858.


11 Senaste lydelse 2021:500.
12 Senaste lydelse 2020:1157.
13 Senaste lydelse 2023:94.

background image

SFS

2024:115

7

15 §14 Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om

1. vilka upplysningar ett företag ska lämna till Finansinspektionen enligt

2 § första och andra styckena och när upplysningarna ska lämnas,

2. hur uppgiftsskyldigheten enligt 3 § och artikel 26.6 i den delegerade

förordningen till MiFID II ska fullgöras,

3. produktingripande enligt artikel 42 i förordningen om marknader för

finansiella instrument,

4. vilka värdepappersbolag som ska upprätta register som avses i 3 d §,

vad registren ska innehålla och inom vilken tid värdepappersbolaget ska ge
in registren för olika typer av avtal,

5. löpande bokföring, årsbokslut och årsredovisning hos börser och hos

sådana utländska företag som har tillstånd att driva en reglerad marknad från
filial i Sverige, och

6. sådana avgifter som avses i 12 § och 13 § första stycket.

24 kap.


1 §15 Om ett direkt eller indirekt förvärv av aktier eller andelar i ett värde-
pappersbolag eller en börs skulle medföra att förvärvarens sammanlagda
innehav utgör ett kvalificerat innehav, krävs tillstånd av Finansinspektionen
för förvärvet. Detsamma gäller ett förvärv som innebär att ett kvalificerat
innehav ökas

1. så att det uppgår till eller överstiger 20, 30 eller 50 procent av kapitalet

eller röstetalet för samtliga aktier eller andelar, eller

2. så att företaget blir dotterföretag.
Tillstånd enligt första stycket ska inhämtas före förvärvet. Ansökan om

tillstånd ska göras skriftligen. Om förvärvet har gjorts genom bodelning, arv,
testamente, bolagsskifte eller på annat liknande sätt, krävs i stället tillstånd
för att förvärvaren ska få behålla aktierna eller andelarna. Förvärvaren ska
då ansöka om tillstånd inom sex månader efter förvärvet.

Finansinspektionen ska inom två arbetsdagar från det att en fullständig

ansökan kommit in till inspektionen skicka en bekräftelse till förvärvaren
om att ansökan har tagits emot.

3 §16 Tillstånd ska ges till förvärv som avses i 1 §, om förvärvaren bedöms
lämplig att utöva ett väsentligt inflytande över ledningen av ett värde-
pappersbolag eller en börs och det kan antas att det tilltänkta förvärvet är
ekonomiskt sunt. Hänsyn ska tas till förvärvarens sannolika påverkan på
verksamheten i värdepappersbolaget eller börsen.

Vid bedömningen enligt första stycket ska förvärvarens anseende och

kapitalstyrka beaktas. Det ska också beaktas

1. om den som till följd av förvärvet kommer att ingå i styrelsen för värde-

pappersbolaget eller börsen eller vara verkställande direktör i detta företag,
eller vara ersättare för någon av dem, har tillräcklig insikt och erfarenhet för
att delta i ledningen av ett värdepappersbolag eller en börs och även i övrigt
är lämplig för en sådan uppgift samt om styrelsen i sin helhet har tillräckliga
kunskaper och erfarenheter för att leda företaget,


14 Senaste lydelse 2020:1157.
15 Senaste lydelse 2009:365.
16 Senaste lydelse 2022:676.

background image

SFS

2024:115

8

2. om det finns skäl att anta att förvärvaren kommer att motverka att

värdepappersbolagets eller börsens rörelse drivs på ett sätt som är förenligt
med denna lag och andra författningar som reglerar företagets verksamhet,
och

3. om det finns skäl att anta att förvärvet har samband med eller kan öka

risken för

a) penningtvätt enligt 1 kap. 6 § lagen (2017:630) om åtgärder mot

penningtvätt och finansiering av terrorism, eller

b) finansiering av terrorism enligt 6 § terroristbrottslagen (2022:666) eller

försök till sådant brott, avseende terroristbrott enligt 4 § samma lag.

Om det är fråga om ett värdepappersbolag och förvärvaren är ett finan-

siellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag ska det vid
bedömningen av förvärvarens anseende särskilt beaktas om dess ledning
uppfyller de krav som ställs på ledningen i ett sådant företag enligt 3 kap.
5 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värde-
pappersbolag respektive 5 kap. 16 § lagen (2006:531) om särskild tillsyn
över finansiella konglomerat.

Om förvärvet av aktier i ett värdepappersbolag skulle leda till nära för-

bindelser mellan bolaget och någon annan, ska tillstånd ges bara om förbind-
elserna inte hindrar en effektiv tillsyn av bolaget.

5 § När ett värdepappersbolag eller en börs får kännedom om att aktier
eller andelar i företaget förvärvats enligt 1 § eller avyttrats enligt 4 §, ska
företaget snarast anmäla förvärvet eller avyttringen till Finansinspektionen.
En börs ska samtidigt offentliggöra förvärvet eller avyttringen.

När ett värdepappersbolag i annat fall får kännedom om att det har nära

förbindelser med någon annan, ska bolaget snarast anmäla det till Finans-
inspektionen.

Ett värdepappersbolag och en börs ska årligen till Finansinspektionen

anmäla namnen på de aktie- eller andelsägare som har ett kvalificerat
innehav av aktier eller andelar i företaget samt storleken på innehaven. En
börs ska samtidigt offentliggöra uppgifterna.

6 § Om en juridisk person har ett kvalificerat innehav i ett värdepappers-
bolag eller en börs, ska den juridiska personen snarast anmäla ändringar av
vilka som ingår i dess ledning till Finansinspektionen.

7 §17 Finansinspektionen får besluta att ägaren till ett kvalificerat innehav
av aktier eller andelar vid stämman inte får företräda fler aktier eller andelar
än som motsvarar ett innehav som inte är kvalificerat

1. om ägaren motverkar eller kan antas komma att motverka att värde-

pappersbolagets eller börsens verksamhet drivs på ett sätt som är förenligt
med kraven i denna lag och andra författningar som reglerar företagets verk-
samhet,

2. om ägaren i väsentlig utsträckning har åsidosatt sina skyldigheter i

näringsverksamhet eller i andra ekonomiska angelägenheter eller gjort sig
skyldig till allvarlig brottslighet,

3. om ägaren, när det är fråga om ett värdepappersbolag, är ett finansiellt

holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag och dess ledning
inte uppfyller de krav som ställs på ledningen i ett sådant företag enligt
3 kap. 5 § lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värde-


17 Senaste lydelse 2022:676.

background image

SFS

2024:115

9

pappersbolag respektive 5 kap. 16 § lagen (2006:531) om särskild tillsyn
över finansiella konglomerat, eller

4. om det finns skäl att anta att innehavet har samband med eller kan öka

risken för

a) penningtvätt enligt 1 kap. 6 § lagen (2017:630) om åtgärder mot pen-

ningtvätt och finansiering av terrorism, eller

b) finansiering av terrorism enligt 6 § terroristbrottslagen (2022:666) eller

försök till sådant brott, avseende terroristbrott enligt 4 § samma lag.

Om den som har ett kvalificerat innehav av aktier eller andelar inte har

ansökt om tillstånd till ett förvärv som avses i 1 §, får Finansinspektionen
besluta att innehavaren vid stämman inte får företräda aktierna eller andel-
arna till den del de omfattas av ett krav på tillstånd.

Om någon i strid med ett beslut av Finansinspektionen har ett kvalificerat

innehav av aktier eller andelar, får innehavaren inte företräda aktierna eller
andelarna vid stämman till den del innehavet står i strid med beslutet.

8 a §18 Finansinspektionen får utöver det som anges i 7 och 8 §§ besluta
att en ägare i ett värdepappersbolag eller en börs som inte följer bestämmel-
serna i 1 eller 4 § ska betala en sanktionsavgift som bestäms i enlighet med
25 kap. 9–10 §§.

25 kap.


Ingripanden mot svenska värdepappersinstitut, börser, svenska

leverantörer av datarapporteringstjänster och svenska centrala

motparter samt vissa fysiska personer19


1 §20 Om ett svenskt värdepappersinstitut, en börs, en leverantör av data-
rapporteringstjänster som Finansinspektionen har tillsyn över eller en
svensk central motpart har åsidosatt sina skyldigheter enligt denna lag, andra
författningar som reglerar företagets verksamhet, företagets bolagsordning,
stadgar eller reglemente eller interna instruktioner som har sin grund i en
författning som reglerar företagets verksamhet, ska Finansinspektionen
ingripa.

Finansinspektionen ska då
– utfärda ett föreläggande att inom en viss tid begränsa eller minska

riskerna i rörelsen i något avseende, begränsa eller helt avstå från utdelning
eller räntebetalningar eller vidta någon annan åtgärd för att komma till rätta
med situationen,

– meddela ett förbud att verkställa beslut, eller
– göra en anmärkning.
Om överträdelsen är allvarlig, ska företagets tillstånd återkallas eller, om

det är tillräckligt, varning meddelas.

Finansinspektionen ska även ingripa genom att utfärda ett föreläggande i

enlighet med andra stycket om det är sannolikt att ett värdepappersbolag
inom tolv månader inte längre kommer att uppfylla sina skyldigheter enligt
denna lag eller andra författningar som reglerar bolagets verksamhet.

I fråga om återkallelse av tillstånd för leverantörer av datarapporterings-

tjänster gäller bestämmelserna i artikel 27e i förordningen om marknader för
finansiella instrument. Innan ett tillstånd återkallas enligt artikel 27e.1 a i
förordningen på grund av att en leverantör har förklarat sig avstå från
tillståndet eller inte har tillhandahållit några tjänster under de föregående sex

18 Senaste lydelse 2017:679.
19 Senaste lydelse 2017:679.
20 Senaste lydelse 2020:1157.

background image

SFS

2024:115

10

månaderna, får Finansinspektionen först pröva om det finns skäl att ingripa
mot leverantören enligt detta kapitel och, om det finns sådana skäl, besluta
om ett ingripande.

4 §21 Om någon som ingår i styrelsen för ett värdepappersbolag, en börs
eller en leverantör av datarapporteringstjänster som Finansinspektionen har
tillsyn över eller är verkställande direktör inte uppfyller de krav som anges
i 3 kap. 1 § första stycket 5, 12 kap. 2 § 4 och 19 kap. 3 § 4 och artikel 27f i
förordningen om marknader för finansiella instrument, ska Finansinspek-
tionen återkalla företagets tillstånd. Detta får dock göras bara om inspek-
tionen först har beslutat att påtala för företaget att personen eller personerna
inte uppfyller kraven och om denne eller dessa, sedan en av inspektionen
bestämd tid om högst tre månader har gått, fortfarande finns kvar i styrelsen
eller som verkställande direktör.

Första stycket gäller också om styrelsen i sin helhet inte uppfyller de krav

som anges i 3 kap. 1 § 6 och 12 kap. 2 § 5 och artikel 27f i förordningen om
marknader för finansiella instrument.

I stället för att återkalla tillståndet, får Finansinspektionen besluta att en

styrelseledamot eller verkställande direktör inte längre får vara det. Inspek-
tionen får då förordna en ersättare. Ersättarens uppdrag gäller till dess
företaget har utsett en ny styrelseledamot eller verkställande direktör.

Det som sägs i första och tredje styckena om verkställande direktör ska

tillämpas även på en ställföreträdare för verkställande direktör.

5 §22 Finansinspektionen ska återkalla tillståndet för ett svenskt värde-
pappersinstitut eller en börs om

1. företaget har fått tillståndet genom att lämna falska uppgifter eller på

något annat otillbörligt sätt,

2. företaget inte inom ett år från det att tillstånd beviljades har börjat driva

sådan rörelse som tillståndet avser,

3. företaget har förklarat sig avstå från tillståndet,
4. företaget under en sammanhängande tid av sex månader inte har drivit

sådan rörelse som tillståndet avser, eller

5. när det är fråga om svenska aktiebolag som har beviljats tillstånd att

driva en reglerad marknad, bolagets eget kapital understiger två tredjedelar
av det registrerade aktiekapitalet och bristen inte har täckts inom tre månader
från det att den blev känd för bolaget.

Om ett företags tillstånd ska återkallas på grund av sådana omständigheter

som avses i första stycket 3–5, får Finansinspektionen, innan tillståndet
återkallas, först pröva om det finns skäl att ingripa mot företaget enligt detta
kapitel och, om det finns sådana skäl, besluta om ett ingripande.

I de fall som avses i första stycket 1, 2, 4 och 5 får i stället varning

meddelas om det är tillräckligt.

Vid tillämpningen av första stycket 5 ska det egna kapitalet beräknas

enligt 25 kap. 14 § aktiebolagslagen (2005:551).

Om ett värdepappersinstituts eller en börs tillstånd återkallas, ska Finans-

inspektionen underrätta Europeiska värdepappers- och marknadsmyndig-
heten.


21 Senaste lydelse 2020:1157.
22 Senaste lydelse 2020:1157.

background image

SFS

2024:115

11

8 §23 Finansinspektionen får besluta att ett svenskt värdepappersinstitut,
en börs, en leverantör av datarapporteringstjänster eller en svensk central
motpart ska betala en sanktionsavgift om företaget har meddelats beslut om

– anmärkning eller varning enligt 1 §,
– återkallelse enligt 5 § första stycket 1, eller
– varning enligt 5 § första stycket 1 och 5 jämfört med tredje stycket.
Detsamma gäller om en leverantör av datarapporteringstjänster har

meddelats beslut om återkallelse enligt artikel 27e.1 b i förordningen om
marknader för finansiella instrument.

9 §24 Sanktionsavgiften för ett svenskt värdepappersinstitut, en börs, en
leverantör av datarapporteringstjänster eller en svensk central motpart ska
fastställas till högst det högsta av

1. ett belopp som per den 2 juli 2014 i kronor motsvarade fem miljoner

euro,

2. tio procent av företagets omsättning eller, i förekommande fall, mot-

svarande omsättning på koncernnivå närmast föregående räkenskapsår, eller

3. två gånger den vinst som företaget gjort till följd av regelöverträdelsen,

om beloppet går att fastställa.

Sanktionsavgiften får inte bestämmas till ett lägre belopp än 5 000 kronor.

Om överträdelsen har skett under företagets första verksamhetsår eller om
uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får omsätt-
ningen uppskattas.

För värdepappersinstitut får avgiften inte vara så stor att institutet därefter

inte uppfyller kraven i 8 kap. 3 § denna lag eller 6 kap. 1 § lagen (2004:297)
om bank- och finansieringsrörelse.

Avgiften tillfaller staten.

11 § Om ett svenskt värdepappersinstitut, en börs eller en svensk central
motpart inte lämnar de upplysningar som föreskrivits med stöd av 23 kap.
15 § 1 i tid, får Finansinspektionen besluta att företaget ska betala en för-
seningsavgift med högst 100 000 kronor.

Avgiften tillfaller staten.

Ingripande mot utländska företag som driver en reglerad marknad


16 §25 Om ett utländskt företag som har tillstånd att driva en reglerad
marknad från filial i Sverige har överträtt en bestämmelse i denna lag eller
andra författningar som reglerar företagets verksamhet i Sverige, gäller 1, 2,
2 a, 8, 9 och 10 §§.

Om ett utländskt företag som driver en reglerad marknad i ett annat land

inom EES när det vidtar åtgärder i Sverige för att underlätta för deltagare på
distans att få tillträde till den reglerade marknaden, överträder denna lag eller
en föreskrift som meddelats med stöd av lagen, ska det som anges i 13 § om
utländska värdepappersföretag gälla även för företaget.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.
2. Bestämmelserna i 25 kap. i den äldre lydelsen gäller fortfarande för

överträdelser som har skett före ikraftträdandet.


23 Senaste lydelse 2020:1157.
24 Senaste lydelse 2020:1157.
25 Senaste lydelse 2017:679.

background image

SFS

2024:115

12

På regeringens vägnar

NIKLAS WYKMAN

Rebecca Appelgren

(Finansdepartementet)

JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt

JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt

Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.